Uppföljning, utvärdering och tillsyn av utvecklingssamarbetet

Sättet på vilket utvecklingssamarbete genomförs har en avgörande inverkan på hur resultatrikt arbetet och hur hållbara resultaten är.

Finland samarbetar med många olika aktörer för att uppnå sina utvecklingspolitiska mål. Till samarbetspartnerna hör bland annat stater, organisationer och företag. Respektive samarbetsform har sina särdrag och styrkor. Gemensamt för alla samarbetsformer är att verksamheten syftar till att uppfylla målen för hållbar utveckling och att den ska ha verifierbara utvecklingseffekter.

Målet med uppföljning, utvärdering och tillsyn av utvecklingssamarbetet är att säkerställa att understöden används ändamålsenligt och att ta fram information om vilka faktorer som understöder måluppfyllelsen och hur väl de fastställda målen har uppfyllts.

Det finns 10 kvalitetskriterier som stöd för kvalitetssäkringen. De är kopplade till internationellt godkända effektivitetsprinciper för utvecklingssamarbetet som Finland har förbundit sig att genomföra. Principerna är partnerlandets ägarskap, strävan efter resultat, omfattande partnerskap samt transparens och ömsesidig redovisningsskyldighet.

Genomförande av utvecklingssamarbete

Genomförandet av utvecklingssamarbete kan delas in i fem sammanflätade skeden.

  1. I det strategiska planeringsskedet fastställs riktlinjerna för vilken typ av positiva resultat som eftersträvas i utvecklingssamarbetet och på vilka sätt. Till detta kan höra exempelvis en utvecklingspolitisk investeringsstrategi, landspecifika strategier, fastställande av påverkansmål gällande enskilda FN-organisationer samt beslut om finansieringsansökningar riktade till civilsamhällesorganisationer. 
  2. Som en del av beredningen av programmen och projekten analyseras ekonomiska, sociala och kulturella, tekniska, institutionella och ekologiska faktorer som påverkar den eftersträvade förändringen. Samtidigt utvärderas samarbetspartnerns förmåga att genomföra den planerade verksamheten samt hur den planerade verksamheten påverkar olika grupper av människor och naturen. I planeringsskedet preciseras också målen med arbetet och målindikatorerna, och även faktorer som påverkar projektets hållbarhet analyseras.
  3. Innan beslut om finansiering och statsunderstöd fattas ska finansieringsförslaget godkännas i ministeriets interna kvalitetssäkring. Vid behandlingen utvärderas bland annat hur den finansierade verksamheten bidrar till att nå målen för utvecklingspolitiken och -samarbetet. Vid behandlingen betonas utvärdering av faktorer som påverkar resultaten och riskhanteringen. Ansvarsfördelningen och skyldigheterna i fråga om uppföljning och tillsyn förs in i besluts- och avtalsvillkoren.
  4. I genomförandeskedet följs användningen av finansieringen, framstegen i programmet och resultaten av verksamheten upp med hjälp av olika rapporter. Tjänstemän vid ministeriet och beskickningarna följer upp hur arbetet framskrider, medelsanvändningen, riskerna och hur tillförlitlig rapporteringen är bland annat genom regelbunden kontakt, styrgrupper, direktionsarbete och uppföljningsbesök. Ministeriet låter också göra externa revisioner, verksamhetsgranskningar och bedömningar.
  5. När finansieringen har avslutats utvärderas och analyseras vilka faktorer som har inverkat positivt eller negativ på resultatuppfyllelsen.  Den fortlöpande utvärderingen av verksamheten får även stöd av utvärderingarna av utvecklingspolitiken som bidrar till att skapa förståelse för vad som fungerar inom utvecklingspolitik och -samarbete och varför. Detta är det bästa sättet att lära sig av god praxis och utmaningar samt att styra verksamheten så att den blir allt mer effektiv.