Fastighets- och upphandlingsförvaltningen
Fastighets- och upphandlingsförvaltningen (HAL-60) är fördelad enligt uppgiftshelhet på följande sätt:
- Enheten för fastighetstjänster (HAL-61)
- Upphandlings- och inredningstjänster
- Kurir- och logistiktjänster
Enheten för fastighetstjänster (HAL-61) har uppgifter som omfattar:
- köp, hyrning, underuthyrning, förvaltning, användning och överlåtelse av fastigheter, lokaler, tjänstebostäder för beskickningarnas chefer samt andra lokaler som ministeriet förvaltar utomlands, om inte ärendet hör till någon annan verksamhetsenhet eller en beskickning
- planering och verkställande av nybyggnad, sanering och underhåll av utrikesrepresentationens fastigheter och lokaler, inklusive den strukturella säkerheten
- upphandling och överlåtelse av fasta inventarier och apparater i utrikesrepresentationens lokaler och tjänstebostäder
- styrning, samordning och utveckling i ärenden som gäller fastighetsförvaltning
Till upphandlings- och inredningstjänsternas uppgifter hör:
- inredning av utrikesrepresentationens lokaler och tjänstebostäder
- upphandling och överlåtelse av möbler och annat lösöre vid beskickningarna
- att leda, samordna, utveckla, ge anvisningar om och organisera verkställandet av utrikesförvaltningens upphandling
- samarbete med statsrådets förvaltningsenhet, andra ministerier och ämbetsverk samt Hansel Ab i samband med statsförvaltningens upphandling
- stöd till utrikesförvaltningens upphandlingar, med undantag för upphandlingar som genomförs med anslag för utvecklingssamarbete
- styrning, samordning och utveckling av utrikesförvaltningens materialförvaltning (upphandling, underhåll och tagande ur bruk av egendom) i samarbete med andra avdelningar och enheter
- ledning av utrikesförvaltningens miljöstrategi och miljöprogram och uppföljning av hur de genomförs samt utveckling av dem i samarbete med ministeriets avdelningar och enheter, beskickningar och personal
- upphandling av motorfordon och andra maskiner och apparater, om inte ärendet hör till någon annan verksamhetsenhet eller en beskickning
- upphandling av trycksaker, kontorsmateriel och annat material samt annan materialupphandling, om inte ärendet hör till någon annan verksamhetsenhet
- lagring av konst, inredning och publikationer
Till kurir- och logistiktjänsternas uppgifter hör:
- logistiktjänster; kurirpost, diplomatisk flygfrakt, tung kurir, upplagringstjänster och materialtransporter, utom flyttransporter för de anställda
Postadress
Fastighets- och upphandlingsförvaltningen
PB 176
00023
STATSRÅDET
FINLAND
Besöksadress
Maringatan 22
00160
HELSINGFORS
FINLAND
E-fakturor
EDI-kod: 0037024597392530
Personal
Antti Haukioja
Fastighetsråd
Fastighets- och upphandlingsdirektör
- +358 295 350 829
Elina Kangas-Kauppinen
Översinspektör
Inredning
- +358 295 350 169
Vesa Leino
Översinspektör
Upphandling
- +358 295 350 973
Verneri Nurmela
Juridisk specialsakkunnig
Upphandling
- +358 295 350 040
Kirsi Onikki
Sakkunnig
Inredning
- +358 295 350 757
Jarmo Pelkonen
Planerare
Tryckning
- +358 295 350 845
Upphandlings- och inredningstjänster
Asmo Kemppainen
Upphandlingschef, Upphandlings- och inredningstjänster
- +358 295 350 836
Upphandlingsutveckling och rådgivning
Upphandling och tryckning
Leena Romppainen
Samordnare
- +358 295 350 171
Kimmo Lehtonen
Sakkunnig
koordinator
- +358 295 350 840
Inredning och konst
Kurir- och logistiktjänster
E-post
- KuriirijaLogistiikka.UM@gov.fi
Telefon
- +358 295 350 710
Mobil
- +358 400 210 533
Postadress
Kuriiri- ja logistiikkapalvelut
PL 176
00023
VALTIONEUVOSTO
FINLAND
Besöksadress
Holkkitie 8B
00880
HELSINKI
FINLAND
Seppo Katilainen
Kurir- och logistikchef
- +358 295 350 835
Mika Haikarainen
Sakkunnig
Kurir- och logistiktjänster
- +358 295 350 784
E-postadresserna är av följande slag: förnamn.efternamn@gov.fi. Skandinaviska bokstäver ersätts på följande sätt: ä=a, ö=o, å=a.