Servicecentret för inresetillstånd
Servicecentret för inresetillstånd behandlar visumansökningar i samarbete med Finlands ambassader och konsulat i Ryssland och Ukraina. En ambassad eller ett konsulat har alltid ansvar för det slutgiltiga viseringsbeslutet. Servicecentret är en enhet under utrikesministeriets allmänhetstjänster. Det ligger i Kouvola och sysselsätter kring 50 personer.
Servicecentrets primära uppgift är att behandla visumansökningar, men det står också för det elektroniska viseringssystemets användarstöd, utbildning och användarnamn.
Servicecentret för inresetillstånd ansvarar för att utveckla och upprätthålla det elektroniska viseringssystemet för externa tjänsteleverantörer.
Ett stödteam vid servicecentret utbildar användare av det nationella viseringssystemet och handleder användare i problemsituationer. Stödteamet sköter också frågor som gäller systemets användarrättigheter och deltar i utvecklingsarbetet.
Servicecentret för inresetillstånd samordnar utrikesministeriets projekt kring utläggningen av viseringsprocesser.
E-post
- KPA-30@formin.fi
Postadress
Servicecentret för inresetillstånd
PB 98
45101
KOUVOLA
FINLAND
Besöksadress
Kauppamiehenkatu 4
45100
KOUVOLA
FINLAND
E-fakturor
EDI-kod: 0037024597392653
Operator: OpusCapita Solutions Oy (E204503)
- +358 295 351 610
- +358 503 181 855
- +358 295 351 087
- +358 295 350 190
- +358 295 350 391
E-postadresserna är av följande slag: förnamn.efternamn@formin.fi. Skandinaviska bokstäver ersätts på följande sätt: ä=a, ö=o, å=a.