Servicecentret för inresetillstånd

Servicecentret för inresetillstånd behandlar visumansökningar i samarbete med Finlands ambassader och konsulat i Ryssland och Ukraina. En ambassad eller ett konsulat har alltid ansvar för det slutgiltiga viseringsbeslutet. Servicecentret är en enhet under utrikesministeriets allmänhetstjänster. Det ligger i Kouvola och sysselsätter kring 50 personer.

Servicecentrets primära uppgift är att behandla visumansökningar, men det står också för det elektroniska viseringssystemets användarstöd, utbildning och användarnamn.

Servicecentret för inresetillstånd ansvarar för att utveckla och upprätthålla det elektroniska viseringssystemet för externa tjänsteleverantörer.

Ett stödteam vid servicecentret utbildar användare av det nationella SUVI-viseringssystemet och handleder användare i problemsituationer. Stödteamet sköter också frågor som gäller SUVI-systemets användarrättigheter och deltar i utvecklingsarbetet.

Servicecentret för inresetillstånd samordnar utrikesministeriets projekt kring utläggningen av viseringsprocesser.

E-mail

  • KPA-30@formin.fi

Postaddress

Servicecentret för inresetillstånd
PB 98
45101
KOUVOLA
FINLAND

Besöksadress

Kauppamiehenkatu 4
45100
KOUVOLA
FINLAND

E-fakturor

EDI-kod: 0037024597392653
Operator: OpusCapita Solutions Oy (E204503)

Tito Gronow
Enhetschef
  • +358 295 351 610
Ilkka Kaulio
Sakkunnig
Joel Soininen
  • +358 50 353 9551
Kari Onikki
Polisens kontaktperson
Teppo Tähtinen
Specialsakkunnig
polisärenden
Sanna Rantamäki
Systemansvarig
viseringssystemet SUVI
  • +358 295 351 087

E-postadresserna är av följande slag: förnamn.efternamn@formin.fi. Skandinaviska bokstäver ersätts på följande sätt: ä=a, ö=o, å=a.