Utvecklingssamarbetets resultatstyrning och resultatrapportering

Finland fokuserar på att producera resultat i sitt utvecklingssamarbete. Anpassningarna framhäver behovet av att använda resurserna på ett strategiskt sätt. Resultatrik verksamhet förutsätter att de centrala riskerna identifieras och att konsekvenserna av dem lindras.

En hand håller en penna och en annan pekar på ett papper.
Foto: AdobeStock

Finlands regeringsprogram, den utrikes- och säkerhetspolitiska redogörelsen och redogörelsen för internationella ekonomiska relationer och utvecklingssamarbete fastställer de närmare målen för utvecklingspolitiken, dess partnerskap och program. Finlands utvecklingspolitiska styrkor gäller kvinnors och flickors ställning och rättigheter, utbildning och klimatåtgärder. 

Hurdana är utvecklingssamarbetets resultat?

Finlands utvecklingspolitik syftar till att uppnå målen för hållbar utveckling och att få till stånd bevisbara utvecklingseffekter. Syftet med att följa upp och utvärdera utfallet av utvecklingssamarbetet är att producera information om hur väl de uppställda målen går att uppnå och vilka faktorer som hjälper till i detta. Uppföljningen och styrningen av de projekt och program som Finland finansierar sker regelbundet. Vid uppföljningen utvärderar vi närmare hur väl de uppställda målen uppnåtts, vilka svårigheter man stött på och i vilken riktning det lönar sig att utveckla verksamheten. Med hjälp av de enskilda resultaten gör vi också mer allmänna observationer som hjälper oss att utveckla utvecklingssamarbetet som helhet.

Resultaten av den gemensamma utvecklingspolitiken och -samarbetet kan indelas i omedelbara resultat, resultat på medellång sikt och långsiktiga effekter. Till exempel i samarbetet inom utbildningsområdet kan det omedelbara resultatet vara en förnyad lärobok eller en lärare som fått utbildning. Om resultaten på medellång sikt vittnar bland annat förnyade undervisningsmetoder och om de långsiktiga effekterna bättre läranderesultat.

En del av utvecklingssamarbetets resultat och effekter är entydiga, en del svårare att uppfatta. Att påverka människors attityder är till exempel ett arbete vars resultat uppstår långsamt.

Genomförandet av programmen ändras när situationer och verksamhetsmiljöer förändras. Å andra sidan räcker det inte med utvecklingspolitiska medel till exempel i samband med konflikter eller kriser, utan det behövs också andra åtgärder, till exempel krishantering eller fredsmedling. Det tar tid att förändra samhället. Resultat förutsätter långsiktighet och anpassningsförmåga. En framgångsrik utvecklingspolitik kräver kontinuerlig förnyelse och att vi använder den information vi samlar in om våra resultat. 

Resultatkartor stöder styrning, övervakning och utvärdering

Utöver de allmänna mål som regeringen har satt upp fastställer de utvecklingspolitiska resultatkartorna Finlands viktigaste resultatmål. Resultatkartorna ger en bild av de tematiska helheter som de enskilda åtgärderna eller projekten hör till. De synliggör också de mekanismer som man inom utvecklingspolitiken tillämpar för att påverka den globala hållbara utvecklingen.

Indikatorer och resultatrapportering

De övergripande resultaten av Finlands utvecklingspolitik följs upp med hjälp av gemensamma mätare eller indikatorer. Det möjliggör en övergripande resultatrapportering som förenar information om olika program och samarbetsformer i olika delar av världen. Detta bidrar till en mer exakt bild av resultaten av Finlands utvecklingspolitik i världen. Utvecklingsarbetet styrs utifrån den information som indikatorerna ger.