Nyheter om coronaläget i Indonesien och Östtimor

Uppdaterad 14.7.2022

 

Indonesien

Inresebestämmelser

Indonesien har öppnat Visa on Arrival (VoA) för medborgare för flera olika länder, inklusive finska medborgare. För ytterligare frågor om ankomst och visum i Indonesien, kan du kontakta de indonesiska myndigheterna, till exempel Indonesiens ambassad: https://kemlu.go.id/helsinki/en(Länk till en annan webbplats.) 

Ankomst till Indonesien, om du har complett vaccinationsserie (COVID-19) (minst 2 doser):

De som vill ansöka om VoA-visum vid ankomsten till Indonesien ska vara/visa upp:

  • Nedladdning av PeduliLindungi-appen i telefonen och inmatning av behövliga uppgifter i applikationen
  • Ett intyg över att du har fått en komplett vaccinationsserie, och booster-vaccination eller en intyg från läkare om personen inte har kunnat utföra coronavaccinationer
  • Försäkring som täcker hälsovårdskostnader, inklusive vårdkostnader för coronaviruset

I samband med ankomsten kontrolleras turisternas kroppstemperatur om den är 37,5 grader eller högre eller om personen har andra COVID-19 symptom, hänvisas resenären till PCR-testet. Om PCR-testet ger ett positivt resultat hänvisar de indonesiska myndigheterna antingen till fortsatt vård eller till karantän, beroende på om resenären har coronavirussymptom eller inte. Om testresultatet är negativt kan en resenär som har complett coronavaccionationsserie fortsätta resan.

Passagerare som har fått en boostervaccination (3. vaccinationsdosen) behöver inte antigen- eller PCR-testet för att resa inom Indonesien. Om en resenär inte har fått en boostervaccination, krävs ett negativt antigen- eller PCR-testresultat vid resa inom Indonesien. De dokument som behövs för resan ska stå i direkt kontakt med flygbolaget.

Mer information: https://www.imigrasi.go.id/(Länk till en annan webbplats.) och https://kemlu.go.id/portal/en(Länk till en annan webbplats.)

  • Obligatorisk karantän vid inresa till Indonesien har tagits bort för personer som har en komplett vaccination (mottagna minst 14 dagar före avresa, intyget måste uppvisas).
  • Om en person inte har en komplett uppsättning coronavacciner måste man stanna i hotellkarantän i 5x24 timmar.

Resenärerna bör följa de indonesiska myndigheternas bestämmelser angående behandling av insjuknade och exponerade personer samt karantäntider och platser. Dessa bestämmelser kan de finländska beskickningarna inte påverka. Planera din resa noggrant med dessa risker i åtanke och ta reda på hurudana försäkringsvillkor du har.

Utrikesministeriet ansvarar inte för främmande staters inresebestämmelser, till exempel villkor för passets giltighet eller visumkrav. Kontrollera de aktuella inresebestämmelserna hos mållandets egna myndigheter, till exempel landets närmaste ambassad. Under coronapandemin kan inresebestämmelser ändras fort.

Mer information:

Rörelsefrihet

Restriktionerna i socialt umgänge på grund av coronapandemin varierar regionvis och kan förändras med kort varsel.

Indonesiens regering har förordnat att införa begränsningar (PPKM Darurat) för att hantera coronasituationen på öarna Jaava och Bali och i 15 andra regioner. Jakarta och Bali är PPKM -level 1. 

Begränsningarna ses över varannan vecka på Jaava och Bali och med en veckas mellanrum på andra öar. 

Man kan komma in i flera köpcentra och matbutikerna, restauranger och bio med applikationen PeduliLindungi eller vaccinationsintyg. 

Flygbolag kan ha särskilda kräv för att få flyga och kräven ska granskas omsorgsfullt direkt av flygbolaget.

Kontakta ditt flygbolag för att få uppdaterad information och ta reda på vilka dokument som krävs för att få flyga. Om du reser inrikes på annat sätt än med flyg bör du av lokalmyndigheterna ta reda på vilka dokument du eventuellt kan behöva. Läget kan förändras snabbt. Ta god tid på dig för transporter. 

Mer information:

Hälsovård

Regeringen förutsätter att alla använder munskydd på allmänna platser, personer som rör sig utanför hemmet utan en munskydd kan få böter åtminstone i Jakarta och Bali. Febermätning kan genomföras på allmänna platser och flygplatser.

Sjukhusen och vården i Indonesien håller inte europeisk standard. Under coronapandemin har hälsovårdens kapacitet belastats tungt.

Om du misstänker att du har smittats av coronaviruset ska du först kontakta läkare per telefon och sedan följa anvisningarna (som till exempel kan handla om självisolering eller test på sjukhus).

Indonesiska hälsovårdsministeriets coronahotline: 021 521 0411 eller 081 212 123 119 (riktnummer +62).

Mer information:

 

Bra att veta

Än så länge har utlänningar inte råkat ut för hotfullt beteende eller diskriminering i Indonesien, bortsett från några enstaka fall.

Coronavacciner

Den indonesiska regeringen utfärdar coronavacciner i grupper enligt en viss ordning. En utlänning som är bosatt i Indonesien kan ha möjlighet att få ett coronavaccin i Indonesien. Det är bra att notera att tillgången till vaccin och vaccinationstakten varierar på olika håll i landet

Det lönar sig att kontakta den lokala vårdgivaren och direkt fråga de lokala myndigheterna om vaccinationsordningen och om de egna förutsättningarna för att få vaccinet.


Om coronavaccineringar som ges i Finland kan du läsa på Institutet för hälsa och välfärds webbplats(Länk till en annan webbplats.)

Om du inte har någon hemkommun i Finland och vill fråga om coronavaccinering, kan du kontakta den kommun där du vistas.

 

Östtimor

Inresebestämmelser 

Personer som har complett vaccinationsserie måste inte stanna i karantän. Endast personer som har inte corona vaccination eller complett vaccionationsserie, måste fortfarande stanna i karantän (10x24 timmar). Personer som inter har covid-19 vaccination, måste ha en läkarintyg. Vaccination intyg eller läkarintyg måste vara på engelska, portugisiska eller indonesiska.

De som uppvisar symtom på COVID-19 sjukdom, såsom feber över 37,5 °C, hosta och/eller andningssvårigheter, ska hänvisas till ett covid-19 test. De som har ett positivt testresultat isoleras.

Utrikesministeriet ansvarar inte för främmande staters inresebestämmelser, till exempel villkor för passets giltighet eller visumkrav. Kontrollera de aktuella inresebestämmelserna hos mållandets egna myndigheter, till exempel landets närmaste ambassad. Under coronapandemin kan inresebestämmelser ändras fort.

Rörelsefrihet

I Östtimor är hälsovårdstjänsterna mycket begränsade. Det är möjligt att de blir överbelastade på grund av coronapandemin. Resenärer bör ha täckande reseförsäkring som bland annat täcker evakuering av sjukdomsskäl.

Hälsovårdsministeriet har lanserat en hotline för coronafrågor (119) och en whatsapp-tjänst Länk till en annan webbplats.(Öppnar nytt fönster)(Länk till en annan webbplats.)(på tetum och engelska).

Bra att veta

Finland har ingen beskickning i Östtimor och det är ambassaden i Jakarta som tar hand om ärenden som berör Östtimor. I nödfall kan finländare också vända sig till Portugals ambassad(Länk till en annan webbplats.) som är belägen i Dili.

Mer information:

 

Beskickningens kundbetjäning

Ambassaden önskar att du i första hand kontaktar oss per e-post. 

Vi tar emot uppehållstillståndsansökningar för:

Begäran för tidsbeställning per e-post till sanomat.jak@formin.fi. 

Ambassaden (VFS Global visumcentre i Jakarta och Bali) endast tar emot visumansökan från personer some har en fullskalig vaccinationsserie COVID(Länk till en annan webbplats.) och vissa specialgrupper). Schengenvisum beviljas endast för kortvariga besök. Grunderna för beviljande av visum har inte ändrats.

Passärenden betjänas enbart med tidsbeställning. Finländska medborgare i nöd, eller personer fast bosatta i Finland, betjänas i enlighet med lagen om konsulära tjänster. Beställ i första hand tid per e-post: sanomat.jak@formin.fi. I byggnaden där ambassaden är belägen mäts alla besökares kroppstemperatur.

I uppehållstillståndsärenden kan du också vända dig till migrationsverket(Länk till en annan webbplats.).

 

Reseanmälan

Vi påminner alla resenärer samt dem som redan befinner sig i landet att göra en reseanmälanLänk till en annan webbplats.(Öppnar nytt fönster)(Länk till en annan webbplats.).

Om du redan har gjort en reseanmälan men din vistelse förlängs ska du rätta till hemresedatumet i din anmälan. Då vet vi att du ännu befinner dig i landet och kan kommunicera med dig, bland annat skicka dig information. Om du har registrerat dig i tjänsten kan du ändra din anmälan själv. Om du inte har registrerat dig gör du en ny reseanmälan.

Om du lämnade hemresedatumet i din anmälan öppet, eller om du reser hem till Finland tidigare än beräknat bör du ta bort din anmälan. Det kan du göra själv om du har registrerat dig, annars kan du skicka mail till kpa-10@formin.fi och be att få det gjort. Vänligen notera att tjänsten för förändring och radering av reseanmälningar tidvis är överbelastad.