Nyheter om coronaläget i Tunisien

Finlands ambassad i Tunis tillsammans med utrikesministeriet följer noggrant hur situationen med coronaviruset utvecklas. Innan du reser ska du alltid kontrollera de aktuella inresebestämmelserna med ditt flygbolag och destinationslandets myndigheter, till exempel landets närmaste ambassad.

Inresebestämmelser

Kontrollera alltid de aktuella inresebestämmelserna med mållandets myndigheter eller närmaste ambassad före din resa, till exempel Tunisiens ambassad i Helsingfors(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster). Också transitländerna kan ha egna restriktioner.

Från och med den 15 februari 2022:

  • Alla resenärer måste fylla i hälsodeklaration https://app.e7mi.tn/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)  innan resan. Formulären scickas på nätet och det dokument som fåtts som svar måste vara skrivit ut, signerat och presenterat både vid incheckning på flygplats och vid ankomst i Tunis. 
  • Vaccinerade passagerare över 18 år måste visa upp ett vaccinationsintyg. Godkända vaccinationsserier:
    • Janssen, det måste ha gått minst 28 dagar sedan vaccinet gavs
    • Andra vacciner, det måste ha gått minst 7 dagar sedan vaccinet gavs
  • Ovaccinerade passagerare över 6 år måste presentera ett intyg över ett negativt resultat i ett PCR coronatest som har tagits högst 48 timmar vid avresan eller ett negativt TDR-Ag-intyg för snabbantigentest som har tagits högst 24 timmar vid avresan. Intyget ska innehålla en QR-kod.
  • Slumpvisa coroantester görs vid ankomst i Tunisien. Om testet är positivt sätts passageraren i självkarantän i fem dagar. Karantänen kan förlängas vid behov.

De lokala myndigheternas information som uppdateras finns under följande länkar:

Hälsovård

Enligt Tunisiens förordning av 22.10.2021 (Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)ska ett coronapass (pass sanitaire) visas upp för tillträde till allmänna utrymmen fr.o.m. 22.12.2021. Allmänna utrymmen inkluderar myndigheter, företagslokaler, sjukhus, kaféer och restauranger. 

Det är obligatoriskt att ha munskydd i offentliga lokaler, som till exempel på stationer och i köpcentrum men också i trafikmedel. 

Om man misstänker att man har insjuknat i Covid-19 (den sjukdom som coronaviruset leder till) ska man ringa det lokala nödnumret (+216) 190 (SAMU, Services d’aide médicale urgente). Om nödnumret är överbelastat lönar det sig att ringa direkt till vårdcentralen eller –kliniken. Den eventuellt smittade ska inte själv ta sig till vård, för att undvika att smittan sprids. Mera upplysningar om corona får man på hälsovårdsmyndigheternas infolinje: (+216) 80 10 1919.

Beskickningen uppmanar att man följer med de lokala nyheterna och t.ex. också Tunisiens nationella sjukdomsobservatories meddelanden för att få veta det senaste om coronasituationen.

Mera information finns under följande länkar:

Som alltid är det skäl att resenärer har täckande försäkring som är i kraft under hela resan, och som omfattar vård och eventuell hemresekostnad. Kontakta ditt försäkringsbolag och kontrollera din försäkring.

Ändringar i ambassadens kundbetjäningstider

Ambassaden tjänar finska medborgare och permanenta bosatta i Finland enligt lagen om konsulära tjänster. Ambassaden tillhandahåller också pass- och notaritjänster såsom registreringar till myndigheten för digitalisering och befolksningsdata.

Kunder tas emot vid ambassaden endast med tidsbokning. Man kan boka tid genom att skicka e-post till ambassaden: visa.tun(a)formin.fi. 

Finlands viseringscentret(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) i Tunis tar emot visumansökningar endast med tidsbokning. Mer information om gränsbevakningsväsendets anvisningar om inresan till resenärer: Gränsbevakningsväsendet(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster).

I nödfall kan du kontakta utrikesministeriets jourtelefon genom att ringa +358 9160 55555 eller per e-post paivystys.um(a)formin.fi. Utrikesministeriets jour betjänar dygnet runt årets alla dagar. För mer information, se utrikesministeriets jour 24/7 webbplats (Öppnar nytt fönster).

Reseanmälan

Det lönar sig alltid att göra en reseanmälan(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster), så att UM får veta var du befinner dig och kan kontakta dig under resan. Reseanmälan kan också göras när du redan är utomlands.

Om du har gjort en reseanmälan och din vistelse utomlands drar ut på tiden ska du ändra slutdatumet för din reseanmälan. Då får vi veta att du fortfarande är utomlands och kan skicka dig både meddelanden och förfrågningar. Om du har registrerat dig i tjänsten kan du själv ändra din reseanmälan. Om du inte är registrerad, gör en ny reseanmälan.

Om du inte har något slutdatum i din reseanmälan eller om du återvänder tidigare ska du radera din reseanmälan. Då får vi veta att du inte längre befinner dig utomlands och skickar dig inga fler förfrågningar och meddelanden. Om du har registrerat dig i tjänsten kan du själv ändra din reseanmälan. Om du inte har registrerat dig kan du skicka en begäran om att radera din reseanmälan per e-post till visa.tun(a)formin.fi.