Undersökningskommission för storolyckor tillsätts för att utreda händelserna i Sydostasien

Regeringen tillsätter en undersökningskommission för storolyckor för att utreda jordbävningskatastrofen i Sydostasien, framgick vid statsrådets informationstillfälle för journalisterna på tisdagen. Justitieministeriet bereder som bäst ett förslag för regeringen, som torde utse kommissionens ordförande och medlemmar under de närmaste dagarna.

Den oberoende undersökningskommissionen har i uppgift att utreda händelsernas gång och de finländska räddningsinsatserna i de värsta krisområdena, främst i Thailand. I hemlandet utreds informationsförmedlingen och informationsgången samt spridningen av officiella uppgifter till olika myndigheter. Även myndigheternas beslutsfattande samt vilka uppgifter som låg till grund för de enskilda besluten samt informationen till allmänheten utreds.

Undersökningskommission för storolyckor sammanställs av oberoende experter på olika områden inom statsförvaltningen, räddningsväsendet, sjukvården, informationssystem, information och frivilligverksamhet. Ingen av dem som deltagit i krisinsatserna kan delta i undersökningskommissionens arbete, annat än då såväl berörda som offrens anhöriga intervjuas av kommissionen.

Ministeriernas beredskapschefer ledde krisinsatserna

Vid informationstillfället gick man igenom Finlands krishantering, som leds av ministeriernas beredskapschefer. Denna gång utvidgades gruppen redan från de inledande mötena med representanter från resebyråerna och Finlands Röda Kors. Det första utvidgade krismötet hölls på måndagsmorgonen, då informationen under natten mellan annandag jul och måndagen hela tiden hade förändrats till det sämre. Redan vid måndagsmorgonens möte beslutades om att finländarna skulle evakueras.

Den allmänna ledningen av insatserna sköttes av beredskapscheferna, som leds av statssekreterare Risto Volanen. Journalisterna frågade insatsledningen om informationsgången mellan statsrådet och utrikesministeriet, som ansvarade för den operativa ledningen, vem som fick informationen först, på vems uppgifter räddningsinsatserna inleddes, vems uppgifter som slutligen fick statsledningen att inse situationens allvar.

Information sipprade in från olika källor

De beredskapschefer som deltog i operationen konstaterade att situationen på annandag jul ännu var mycket kaotisk. Varje ministerium och de olika organisationerna inom statsförvaltningen fick information från olika källor; diplomater, medier, anhöriga och resenärer i Thailand. Det började till exempel komma samtal från anhöriga till Helsingfors nödcentral. FN:s kontor för samordning av humanitära frågor OCHA, som mobiliserade frivilliga för att utvärdera jordbävningssituationen i Asien, kontaktade reserven vid inrikesministeriets räddningsavdelning.

Den första informationen till utrikesministeriets konsulära jour inkom på annandag jul ca kl. 6 på morgonen och ungefär kl. 11 inkom en allvarlig och oroad rapport från ambassaden i Bangkok. Därefter inrättades snabbt en krisjour vid utrikesministeriet, som dock snabbt stockades av samtal. Representanter från ambassaden i Bangkok, bland annat en person från Manila med kunskaper i thailändska, var i Phuket redan samma kväll.















Sveriges, Norges och Finlands statsministrar till Thailand(Länk till en annan webbplats.)