Venäjä: pakotteet

Ukrainan tilanteen johdosta Venäjään on kohdistettu rajoittavia toimenpiteitä viidellä eri perusteella. Alla on kuvattu nämä viisi pakotejärjestelmää pääpiirteittäin. Lisäksi alla on kuvattu viimeisimmät muutokset eri pakotejärjestelmiin.

Euroopan komissio on julkaissut vastauksia Venäjään kohdistuvista pakotteista usein kysyttyihin kysymyksiin. Ohjeistusdokumentti on saatavissa komission verkkosivulta(Linkki toiselle web-sivustolle.) englanniksi.

Euroopan komissio päivittää jatkuvasti tietoa ja vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin seuraavalla verkkosivulla: Sanctions adopted following Russia’s military aggression against Ukraine(Linkki toiselle web-sivustolle.)

Neuvosto on myös julkaissut ohjeistusta – EU:n parhaat käytänteet rajoittavien toimenpiteiden tehokasta täytäntöönpanoa varten -asiakirjassaan (ajantasaistettu versio) (Linkki toiselle web-sivustolle.)

Poikkeusluvan hakemiseen liittyvää ohjestuista löydätte seuraavan linkin takaa: Pakotteisiin liittyvän poikkeusluvan hakeminen

Ohjeita yrityksille pakotteiden kiertämisen tunnistamiseksi ja ehkäisemiseksi:

Komission luettelot (vain englanniksi):

Viimeisimmät muutokset

I. Ukrainan tilanteen vakautta horjuttavien Venäjän toimien johdosta käyttöön otetut rajoittavat toimenpiteet (ns. sektoripakotejärjestelmä)

Neuvoston 25.6.2024 voimaan tulleella asetuksella (EU) 2024/1744 muutetaan neuvoston asetusta (EU) N:o 833/2014 ja otetaan käyttöön uusia rajoittavia toimenpiteitä. Vastaavat muutokset on tehty neuvoston päätöksellä (YUTP) 2024/1744.

Asetuksella (EU) 2024/1744 on otettu käyttöön merkittäviä uusia toimia Venäjälle asetettujen pakotteiden kiertämisen estämiseksi. EU puuttuu öljyn hintakattomekanismin kiertämiseen niin sanotulla varjolaivastolla asettamalla varjoaluksia uudelle listalle ja kieltämällä kyseisille aluksille tarjottavia palveluita EU:n alueella. EU rajoittaa venäläisten tahojen mahdollisuuksia operoida lento- ja maatieliikennettä EU:n alueella. Venäläisten tahojen ei ole enää mahdollista hakea immateriaalioikeuksien suojaa, kuten patentteja, EU:ssa. 

EU-yritysten vastuu pakotteiden kiertämisen estämisessä korostuu uudessa pakotepaketissa. EU-yritysten tulee varmistaa, ettei pakotteita kierretä niiden omistuksessa tai määräysvallassa olevien yritysten kautta kolmansissa maissa. Yritysten tulee ottaa toiminnassaan käyttöön riittävät asianomaisen huolellisuuden menettelyt (due diligence) ja asiakkaan tuntemisen menettelyt (KYC). Yritysten mahdollisuuksia hakea ja maksaa korvauksia Venäjään liittyvän liiketoiminnan lopettamiseksi lisätään.  

Länsimaat ja saman mieliset maat toimeenpanevat pakotteita yhtenäisesti. Pakotepaketin yhteydessä laajennetaan listaa EU:n vienti- ja tuontivalvontatoimien kaltaisia toimia toimeenpanevista maista. Yhtenäisiä toimia toimeenpanevat Yhdysvallat, Japani, Etelä-Korea, Australia, Kanada, Uusi-Seelanti, Norja, Sveitsi, Liechtenstein ja Islanti.

Neuvoston päätös (YUTP) 2024/1744(Linkki toiselle web-sivustolle.)

Neuvoston asetus (EU) 2024/1745(Linkki toiselle web-sivustolle.)

II. Ukrainan alueellista koskemattomuutta, suvereniteettia ja itsenäisyyttä uhkaavista tai heikentävistä toimista vastuullisiin henkilöihin ja yhteisöihin kohdistuvat rajoittavat toimenpiteet (ns. henkilö- ja yhteisöpakotejärjestelmä)

Neuvoston 28.6.2024 voimaan tulleella päätöksellä (YUTP) 2024/1843 lisätään 2 henkilöä ja 4 yhteisöä päätöksen 2014/145/YUTP liitteessä olevaan luetteloon. Neuvoston 28.6.2024 voimaan tulleella täytäntöönpanoasetuksella (EU) 2024/1842 lisätään 2 henkilöä ja 4 yhteisöä asetuksen (EU) N:o 269/2014 liitteeseen I.

Neuvoston 25.6.2024 voimaan tulleella päätöksellä (YUTP) 2024/1738 lisätään 69 henkilöä ja 47 yhteisöä päätöksen 2014/145/YUTP liitteessä olevaan luetteloon. Neuvoston 25.6.2024 voimaan tulleella täytäntöönpanoasetuksella (EU) 2024/1746 lisätään 69 henkilöä ja 47 yhteisöä asetuksen (EU) N:o 269/2014 liitteeseen I.

EU on lisännyt henkilöpakotelistalle Venäjän asevoimien edustajia, poliittisia toimijoita, Venäjän yhteiskunnan informaatiovaikuttajia, mielipidevaikuttajia sekä Venäjän hallitusta tukevia tai siitä hyötyviä liike-elämän vaikuttajia. Lisäksi listalle lisätään Venäjän miehityshallinnon virkamiehiä sekä ukrainalaislasten pakkosiirtoihin osallistuneita henkilöitä Venäjällä ja Valko-Venäjällä.

Rajoittavien toimenpiteiden kohteena oleville luonnollisille henkilöille, oikeushenkilöille, yhteisöille tai elimille kuuluvat taikka näiden omistuksessa, hallussa tai määräysvallassa olevat varat ja taloudelliset resurssit on jäädytettävä, minkä lisäksi on kiellettyä asettaa mitään varoja tai taloudellisia resursseja suoraan tai välillisesti näiden saataville tai hyödynnettäviksi. Nämä kiellot perustuvat asetuksen (EU) N:o 269/2014 2 artiklaan. Lisäksi pakotteiden kohteena olevien henkilöiden maahantulo ja kauttakulku EU:ssa tulee estää.

Neuvoston päätös (YUTP) 2024/1738(Linkki toiselle web-sivustolle.)

Neuvoston asetus (EU) 2024/1739(Linkki toiselle web-sivustolle.)

Neuvoston täytäntöönpanoasetus (EU) 2024/1746(Linkki toiselle web-sivustolle.)

VI. Venäjän epävakauttavien toimien johdosta määrättävistä rajoittavista toimenpiteistä (ns. hybridipakotejärjestelmä)

Neuvosto hyväksyi 8 päivänä lokakuuta 2024 päätöksen (YUTP) 2024/2643, jossa vahvistetaan kehys Venäjän epävakauttavien toimien johdosta määrättäville kohdennetuille rajoittaville toimenpiteille. Pakotejärjestelmä on perustettu neuvoston asetuksella (EU) 2024/2642.

Päätöksessä (YUTP) 2024/2643 säädetään varojen ja taloudellisten resurssien jäädyttämisestä sekä kiellosta asettaa varoja ja taloudellisia resursseja tiettyjen sen liitteessä lueteltujen luonnollisten henkilöiden tai oikeushenkilöiden, yhteisöjen tai elinten saataville. Uuden pakotejärjestelmän avulla EU voi asettaa pakotteita sellaisille henkilöille, yhteisöille tai elimille, jotka ovat vastuussa sellaisten Venäjän federaation hallituksen toimien tai politiikkojen täytäntöönpanosta tai tukemisesta, jotka heikentävät tai uhkaavat unionin perusarvoja ja sen turvallisuutta, itsenäisyyttä ja koskemattomuutta sekä sen jäsenvaltioiden, kansainvälisten järjestöjen tai kolmansien maiden vakautta, turvallisuutta tai itsenäisyyttä taikka jäsenvaltioiden tai kolmansien maiden suvereniteettia.

Luonnollisiin henkilöihin voidaan kohdistaa myös maahantulo- ja kauttakulkukielto EU:n alueella. 

Neuvoston päätös (YUTP) 2024/2643(Linkki toiselle web-sivustolle.)

Neuvoston asetus (EU) 2024/2642(Linkki toiselle web-sivustolle.)

Ukrainan tilanteen johdosta Venäjään on kohdistettu rajoittavia toimenpiteitä viidellä eri perusteella. Alla on kuvattu nämä viisi eri pakotejärjestelmää pääpiirteittäin.

I. Ukrainan tilanteen vakautta horjuttavien Venäjän toimien johdosta käyttöön otetut rajoittavat toimenpiteet (ns. sektoripakotejärjestelmä)

EU:n neuvosto päätti ottaa käyttöön 1.8.2014 alkaen rajoittavia toimenpiteitä Ukrainan tilanteen vakautta horjuttavien Venäjän toimien johdosta. Toimenpiteet perustuvat neuvoston päätökseen 2014/512/YUTP(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) ja neuvoston asetukseen (EU) N:o 833/2014(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) niihin myöhemmin tehtyine muutoksineen.

II. Ukrainan alueellista koskemattomuutta, suvereniteettia ja itsenäisyyttä uhkaavista tai heikentävistä toimista vastuullisiin henkilöihin ja yhteisöihin kohdistuvat rajoittavat toimenpiteet (ns. henkilö- ja yhteisöpakotejärjestelmä)

Pakotteet perustuvat 17.3.2014 voimaan tulleisiin neuvoston päätökseen 2014/145/YUTP(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) ja asetukseen (EU) N:o 269/2014(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) niihin myöhemmin tehtyine muutoksineen.

Euroopan komissio julkaisi 19.6.2020 alla olevan lausunnon neuvoston asetuksen (EU) N:o 269/2014 2 artiklasta.

Sisältö pääpiirteittäin

Varojen jäädyttäminen

  • Neuvoston asetuksen liitteessä I mainittujen henkilöiden ja yhteisöjen varat tulee jäädyttää, ja varojen tai taloudellisten resurssien luovuttaminen näille on kiellettyä.
  • Neuvosto voi lisätä luetteloon Ukrainan alueellista koskemattomuutta, suvereniteettia ja itsenäisyyttä taikka Ukrainan vakautta tai turvallisuutta heikentävistä tai uhkaavista toimista vastuullisia henkilöitä ja heitä lähellä olevia henkilöitä tai yhteisöjä,
  • sellaisia yhteisöjä, jotka tukevat aineellisesti tai taloudellisesti toimia, jotka heikentävät tai uhkaavat Ukrainan alueellista koskemattomuutta, suvereniteettia tai itsenäisyyttä,
  • sellaisia Krimillä tai Sevastopolissa sijaitsevia oikeushenkilöitä, joiden omistusoikeus on siirretty Ukrainan lainsäädännön vastaisesti ja sellaisia yhteisöjä, jotka ovat hyötyneet tällaisista siirroista,
  • sellaisia henkilöitä tai yhteisöjä, jotka antavat aktiivisesti aineellista tai taloudellista tukea niille venäläisille päättäjille tai hyötyvät niistä venäläisistä päättäjistä, jotka ovat vastuussa Krimin ja Sevastopolin liittämisestä tai Itä-Ukrainan vakauden horjuttamisesta ja
  • sellaisia henkilöitä tai yhteisöjä, jotka toteuttavat liiketoimia separatistiryhmien kanssa Ukrainan Donbassin alueella.

Matkustusrajoitteet

  • Neuvoston päätöksen liitteessä mainittujen henkilöiden maahantulo ja kauttakulku tulee estää.

III. Krimin ja Sevastopolin laittoman liittämisen johdosta käyttöön otetut rajoittavat toimenpiteet (ns. Krimin ja Sevastopolin aluepakotejärjestelmä)

Pakotteet perustuvat 24.6.2014 voimaan tulleisiin neuvoston päätökseen 2014/386/YUTP(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) ja asetukseen (EU) N:o 692/2014(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) niihin myöhemmin tehtyine muutoksineen.

Sisältö pääpiirteittäin

Vientirajoitukset

  • liikenteen, televiestinnän ja energian alojen infrastruktuurin luomiseen, hankintaan tai kehittämiseen käytettävien keskeisten laitteiden ja teknologian vienti Krimille ja Sevastopoliin tai siellä käytettäväksi on kiellettyä
  • öljy-, kaasu- ja mineraalivarantojen hyödyntämiseen käytettävien keskeisten laitteiden ja teknologian vienti Krimille tai Sevastopoliin tai siellä käytettäväksi on kiellettyä
  • edellä kuvattuihin toimintoihin liittyvän teknisen avun, rahoituksen ja muiden palveluiden tarjoaminen on kiellettyä
  • edellä tarkoitettujen sektoreiden infrastruktuuriin liittyvien välittäjä-, rakennus- ja insinööripalveluiden sekä teknisen avun tarjoaminen on kiellettyä
  • matkailualaan suoraan liittyvien palveluiden tarjoaminen Krimillä tai Sevastopolissa on kiellettyä; kielto koskee myös risteilypalveluita tarjoavien alusten saapumista asetuksessa erikseen lueteltuihin Krimin niemimaalla sijaitseviin satamiin.

Investointirajoitukset

  • investoiminen Krimillä tai Sevastopolissa sijaitseviin yrityksiin tai kiinteään omaisuuteen on kiellettyä
  • tällaisiin investointeihin liittyvien sijoituspalveluiden tarjoaminen on kiellettyä
  • investointikielto ei koske ennen 20.12.2014 tehtyjen sopimusten täyttämistä, jos aikeesta ilmoitetaan ulkoministeriölle vähintään viisi päivää ennen toimiin ryhtymistä

Tuontirajoitukset

  • Krimiltä tai Sevastopolista peräisin olevat tuotteet
  • tuontia koskevan rahoituksen, rahoitusavun, vakuutusten ja jälleenvakuutusten myöntäminen

IV. Rajoittavat toimenpiteet Venäjän federaation suorittaman tiettyjen Ukrainan alueiden, jotka eivät ole hallituksen valvomia, laittoman tunnustamisen, miehittämisen tai liittämisen johdosta (ns. uusi aluepakotejärjestelmä)

Tämä on uusi Ukrainan Donetskin, Hersonin, Luhanskin ja Zaporižžjan alueita koskeva pakotejärjestelmä.

Pakotteet perustuvat 24.2.2022 voimaan tulleisiin neuvoston päätökseen (YUTP) 2022/266(Linkki toiselle web-sivustolle.) ja asetukseen (EU) 2022/263(Linkki toiselle web-sivustolle.).

Sisältö pääpiirteittäin

Ukrainan Donetskin, Hersonin, Luhanskin ja Zaporižžjan alueilta peräisin olevien tavaroiden tuonti Euroopan unioniin on kielletty, poikkeuksena kuitenkin tuotteet, jotka Ukrainan viranomaisten on ollut mahdollista tarkastaa ja joille Ukrainan hallitus on antanut alkuperätodistuksen.

Tietyillä aloilla Ukrainan Donetskin, Hersonin, Luhanskin ja Zaporižžjan alueilla käytettävien tavaroiden ja teknologian kauppaa rajoitetaan. Kielletään osuuden tai lisäosuuden hankkiminen alueilla sijaitsevasta kiinteistöstä tai yhteisöstä ja kielletään myös rahoituksen myöntäminen alueilla toimiville yhteisöille.

Lisäksi Ukrainan Donetskin, Hersonin, Luhanskin ja Zaporižžjan alueiden liikenne-, televiestintä- ja energia-alojen palvelut, öljyn, kaasun ja mineraalien etsintään, hyödyntämiseen ja tuotantoon liittyvät palvelut, infrastruktuuriin suoraan liittyvä tekninen apu tai välittäjä-, rakennus- tai insinööripalvelut sekä matkailutoimintaan liittyvät palvelut kielletään.

V. Venäjän tilanteen ja sen kansallisten tukahduttamistoimien johdosta toteutettavat rajoittavat toimenpiteet (ns. Venäjän sisäistä tilannetta koskeva pakotejärjestelmä)

Euroopan unioni päätti 27. toukokuuta 2024 perustaa uuden, Venäjän sisäistä tilannetta koskevan pakotejärjestelmän.

Pakotteet perustuvat 27.5.2024 voimaan tulleisiin neuvoston päätökseen (YUTP) 2024/1484(Linkki toiselle web-sivustolle.) ja neuvoston asetukseen (EU) 2024/1485(Linkki toiselle web-sivustolle.).

Sisältö pääpiirteittäin

Uuden pakotejärjestelmän avulla EU voi asettaa pakotteita venäläisille henkilöille ja yhteisöille, joiden katsotaan syyllistyneen vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin Venäjällä. Uuden pakotejärjestelmän avulla voidaan asettaa pakotteita myös tahoille, joiden katsotaan syyllistyneen kansalaisyhteiskuntaa ja demokraattista oppositiota vastaan kohdistettuihin tukahduttamistoimiin Venäjällä tai toimenpiteisiin, jotka vakavasti uhkaavat demokratiaa ja oikeusvaltiota Venäjällä.  

Ensimmäiset listattavat henkilöt ovat Venäjän oikeusjärjestelmässä toimivia tuomareita ja syyttäjiä, jotka ovat olleet osallisina vankilassa kuolleen venäläisen oppositiopoliitikko Aleksei Navalnyin tapauksessa. Navalnyi kuoli 16. helmikuuta 2024 vankeudessa Venäjällä. Venäjä on vastuussa Navalnyin kuolemasta. EU on aiemmin listannut jo useita tapaukseen liittyviä toimijoita EU:n ihmisoikeusloukkauksia ja -rikkomuksia koskevaan maailmanlaajuiseen pakotejärjestelmään.

Uuden pakotejärjestelmän puitteissa luonnollisiin henkilöihin voidaan kohdistaa maahantulo- ja kauttakulkukielto EU:n alueella. Tämän lisäksi sekä henkilöiden että yhteisöjen varat ja taloudelliset resurssit voidaan jäädyttää. Lisäksi kyseisten tahojen saataville tai hyödynnettäväksi ei saa suoraan tai välillisesti asettaa varoja tai taloudellisia resursseja. Tukahduttamistoimiin ja kansalaisten valvontaan käytettävien teknologioiden ja ohjelmistojen vienti Venäjälle kielletään.

VI. Venäjän epävakauttavien toimien johdosta perustettu pakotejärjestelmä (ns. hybridipakotejärjestelmä)

Euroopan unioni päätti 8. lokakuuta 2024 perustaa uuden Venäjän epävakauttavien toimien johdosta perustetun pakotejärjestelmän.

Pakotteet perustuvat 10.10.2024 voimaan tulleisiin neuvoston päätökseen (YUTP) 2024/2643(Linkki toiselle web-sivustolle.) ja neuvoston asetukseen (EU) 2024/2642(Linkki toiselle web-sivustolle.).

Sisältö pääpiirteittäin

Uuden pakotejärjestelmän avulla EU voi asettaa pakotteita sellaisille henkilöille, yhteisöille tai elimille, jotka ovat vastuussa sellaisten Venäjän federaation hallituksen toimien tai politiikkojen täytäntöönpanosta tai tukemisesta, jotka heikentävät tai uhkaavat tai uhkaavat unionin perusarvoja ja sen turvallisuutta, itsenäisyyttä ja koskemattomuutta sekä sen jäsenvaltioiden, kansainvälisten järjestöjen tai kolmansien maiden vakautta, turvallisuutta tai itsenäisyyttä taikka jäsenvaltioiden tai kolmansien maiden suvereniteettia.

Luonnollisiin henkilöihin voidaan kohdistaa myös maahantulo- ja kauttakulkukielto EU:n alueella. Tämän lisäksi sekä henkilöiden että yhteisöjen varat ja taloudelliset resurssit voidaan jäädyttää. Lisäksi kyseisten tahojen saataville tai hyödynnettäväksi ei saa suoraan tai välillisesti asettaa varoja tai taloudellisia resursseja.