Veera Heinonen inför nya utmaningar som utrikesministeriets kommunikationsdirektör

Politices magister, pressrådet Veera Heinonen blir kommunikationsdirektör för utrikesministeriet i oktober. Heinonen efterträder avdelningschef Petri Tuomi-Nikula. Heinonen har gjort internationell karriär som medieproffs och hon säger själv att hon redan i ett tidigt skede utsatts för brittiskt inflytande. Heinonen gick i den engelska skolan i Wien och inledde sin karriär på nyhetsbyrån Reuters. De senaste sju åren har hon bott i London. Veera Heinonen blir kommunikationsdirektör för utrikesministeriet i oktober

Veera Heinonen är för närvarande pressekreterare på Finlands ambassad i London. Hon ansvarar för Finlands officiella kommunikation och främjande av Finlandsbilden i Storbritannien. ”Jag har dessutom ansvarat för att knyta mediekontakter i London, världens mest internationella mediesamhälle”, konstaterar hon.

Heinonen får beröm för sitt arbete i London även av minister Stubb: ”Veera knöt på kort tid i London kontakter med sådana världsmedier som BBC World, Al Jazeera och CNN. Utrikesministeriets kommunikation måste vara modern och tidsenlig, i dag till exempel starkt med i de sociala medierna. Jag tror att Veera är ett utmärkt proffs för jobbet”.

Oförglömliga händelser under tiden som journalist har enligt Heinonen varit de stora nyhetshändelserna såsom attacken mot World Trade Center i New York, då hon var i tjänst och rapporterade om händelserna. Bombattackerna i tunnelbanan i London var en ännu större utmaning, för då rapporterade hon om händelserna på platsen i egenskap av Taloussanomats Londonkorrespondent. ”Om jag var en lika bra historieberättare som Lasse Lehtinen kunde jag skriva en bok om alla anekdoter och höjdpunkter under åren som pressråd”, säger Heinonen.

En absolut höjdpunkt under hennes karriär var i alla fall president Ahtisaaris Nobelpris. ”Några dagar efter prisnyheten höll vi en internationell presskonferens i London. Alla de viktigaste internationella nyhetsmedierna var på plats”, berättar hon om sina erfarenheter.

Stora skor att fylla

Heinonen ser sitt nya jobb som kommunikationsdirektör som en utmaning. ”Petri lämnar stora skor att fylla”, säger hon och fortsätter: ”På tal om skor, när jag efterträdde Petri i uppdraget i London minns jag att han uppmuntrade mig och sa att det går lika fort med klackskor.” Heinonens rättesnöre har varit att alla får ha sin egen stil bara man är sig själv trogen.

Hon värdesätter också sina erfarenheter som nyhetsjournalist: ”Arbetet som kommunikationsproffs ligger mycket nära nyhetsjournalistens jobb. Det händer jämt och ständigt och situationer ändras, och man måste därför ha bra stresstålighet och vara relativt lugn till sin natur.” Dessa egenskaper kommer hon att behöva också som kommunikationsdirektör för utrikesministeriet.

Heinonen betonar att hennes företrädare Petri Tuomi-Nikula varit en pionjär som infört offentlig diplomati i utrikesministeriets och beskickningarnas verksamhet och tänkande. Nästa etapp i utvecklingen av utrikesministeriets kommunikation är enligt Heinonen att reformera den digitala kommunikationen. ”Innovativ webbinformation och sociala medier är ytterst effektiva redskap till exempel i kriskommunikation och kommunikation med allmänheten, vilket vi såg i samband med askkrisen. Följande etapp är digital diplomati, det vill säga hur vi kan främja våra utrikespolitiska syften genom digital kommunikation. Den finländska kommunikationskampanjen för medlemskap i FN:s säkerhetsråd är det första större projektet där vi kunde pröva det här”, är Heinonens vision av de kommande uppgifterna.

Hon är också intresserad av kreativa idéer för att främja Finlandsbilden. Heinonen väntar ivrigt på slutrapporten av arbetsgruppen för varumärket Finland. Slutrapporten utkommer i höst. Som en viktig del av det kommande uppdraget ser Heinonen också att upprätthålla en god atmosfär på jobbet. ”Det ska vara roligt att jobba”, betonar hon.