Uusi fatwa terrorismin torjuntaan 

Kolumni on julkaistu Pohjolan Sanomissa viikolla 10/2010.

Äskettäin Lontoossa arvostettu islamin teologi Tahir ul-Qadri julkaisi näyttävässä mediatilaisuudessa merkittävän fatwan uskontopohjaisesta terrorismista. Hän tuomitsee sen jopa niin jyrkästi, että viattomia siviilejä tappavat itsemurhapommittajat menevät paratiisin sijasta helvettiin.

Teologit ja juristit kaikkialla antavat yleensä lyhyisiinkin kysymyksiin pitkiä vastauksia. Islamin teologit kuten sheikki Tahir ovat samalla oikeusoppineita, islamin sharia-lain tuntijoita. Niinpä hänen lainopillinen vastauksensa kysymykseen terrorismista on pitkä, 600-sivuinen fatwakirjoitus.

Islamissa fatwoilla on pitkä perinne sharia-lain tulkinnassa. Fatwan antamisessa on kyse nimenomaan lain tulkitsemisesta, ei sen muuttamisesta. Muslimeille sharia-lait ovat ikuisia, muuttumattomia, kuin luonnonlakeja. Ne ovat lähtöisin pyhästi kirjasta Koraanista, Allahin viesteistä pääprofeetalleen Muhammedille. Ne ovat siis jumalan sanaa, jota ihminen ei saa muuttaa, vain tulkita.

Fatwa on islamissa lainoppineen muftin näkemys ja vastaus hänelle esitettyyn kysymykseen. Fatwa ei siis ole tuomio eikä määräys, vain valistunut mielipide, enintään suositus, miten kyseiseen asiaan pitäisi suhtautua. Suosituksen toteuttamisesta ei ole ohjeistusta.

Sheikki Tahirin antaman fatwan peruskysymyksenä on jihad. Sillä on kaksi merkitystä islamissa. Jihad on toisaalta muslimin sisäistä kamppailua uskon asioissa, toisaalta aseellista taistelua islamin puolustamiseksi kaikkialla, missä muslimien asuttamat maat ja alueet ovat uhattuina.

Kolmen viime vuosikymmenen aikana muslimit ovat puolustautuneet asein eniten Afganistanissa 1979-89 Neuvostoliiton miehitystä vastaan ja sen lopettamiseksi, Israelin lähialueilla sen miehitystä vastaan ja Palestiinan valtion perustamiseksi sekä uudestaan Afganistanissa vuodesta 2001 ja Irakissa vuodesta 2003 lähtien Yhdysvaltain johtamien liittoumien aseellista toimintaa vastaan.

Näissä puolustustaisteluissaan islamin fundamentalistit, äärimuslimit ovat omaksuneet toimintatavoikseen myös itsemurhapommitukset noilla selkkausalueilla, mutta myös muualla, kuten syyskuussa 2001 New Yorkissa ja Washingtonissa, maaliskuussa 2004 Madridissa ja heinäkuussa 2005 Lontoossa on nähty ja koettu. Itsemurhapommittajien terrori-iskuissa kymmeniä tuhansia viattomia ihmisiä on saanut surmansa.

Jo ennen sheikki Tahirin julkaisemaa fatwaa kysymystä aseellisen toiminnan oikeutuksesta yleensä ja terroristisesta toiminnasta erityisesti on pohdittu laajasti islamin uskon- ja oikeusoppineiden keskuudessa. Kiistellystä aiheistosta on annettu monia fatwoja, puolesta ja vastaan.

Ongelmana on se, ettei islamin maailmassa ole yhtä kaikkien hyväksymää auktoriteettia fatwoja antamaan, ei oppi-isänä eikä instituutiona. Fatwoja voivat antaa niin shiiojen kuin sunnien eritasoiset ja eri lailla ajattelevat johtajat. Toisena pulmana on, ettei uudella fatwalla kumota aiempaa, samasta asiasta annettua lainopillista näkemystä. Fatwat kasautuvat tarjonnaksi, josta jokainen muslimi voi valita mieleisensä.

Sheikki Tahir on syntyjään pakistanilainen ja hänen kannattajakuntansa enemmistö elää eteläisessä Aasiassa. Hänellä on kannatusta myös Euroopan muslimivähemmistöissä, erityisesti Britanniassa, jossa uusi fatwakin julkistettiin.

Fatwojen antamisessa käydään siis kilpailua islamin maailmassa. Islamia tuntevissa piireissä arvellaan nyt, ettei sheikki Tahirin huomiota herättänyt fatwa jää vaille seurauksia. Ne voivat olla kahtalaisia, hänen näkemyksensä puolesta tai häntä vastaan.

Häntä tukee se tosiasia, että muslimien suuri enemmistö kaikkialla on maltillista ja järkevää väkeä. He ovat tuominneet kiihkoislamistien terroritoiminnan sen alusta lähtien. He ovat saaneet nyt näkemykselleen arvostetun puhemiehen ja puolustajan. Toivokaamme heidän kanssaan, että sheikki Tahirin uusi fatwa osaltaan rauhoittaisi maailmaa.

Kirjoittaja on ulkoministeriön lähetystöneuvos Vesa Jaakola.