Unesco: Koulutus kaikille ei toteudu määräaikaan mennessä

Mikäli opettajien laatuun ja työhön ei panosteta nyt, seuraukset näkyvät lukutaidottomuutena seuraavina vuosikymmeninä.

YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö Unescon tammikuun lopussa julkaiseman seurantaraportin mukaan yhtäkään Koulutus kaikille -prosessin kuudesta tavoitteesta ei saavuteta vuoteen 2015 mennessä.

Vähän yli puolet maista saavuttaa perusopetuksen tavoitteen. Maailmanlaajuinen oppimisen kriisi koskettaa eniten huono-osaisia lapsia.

Esikoululuokassa oppiminen on hauskaa Tsehai Chorran peruskoulussa Addis Abebassa. Kuva: Seija Kinni

Raportin mukaan maailmassa on 57 miljoonaa perusopetusikäistä lasta, jotka eivät pääse kouluun. Erityisen heikko tilanne on Saharan eteläpuolisessa Afrikassa, missä viidennes jää perusopetuksen ulkopuolelle. Puolet heistä asuu konfliktialueilla tai konflikteista toipuvissa maissa.

69 miljoonaa yläkouluikäistä lasta ja nuorta on koulutuksen ulkopuolella. Vaikka kouluun päässeiden määrä on noussut 72 prosentista 82 prosenttiin, vain reilu kolmannes alhaisen tulotason maissa saa käytyä yläkoulun loppuun. Köyhimpien perheiden lapsista vain 14 prosenttia käy yläkoulun loppuun.

Oppimiseen panostettava

Koulutus kaikille -raportti kiinnittää huomiota opetuksen laatuun ja oppimiseen.

Sen mukaan oppimistulokset kertovat huonosta opetuksen laadusta. Neljännes köyhien maiden 15–24 -vuotiaista ei osaa lukea. Samanikäisistä nuorista Saharan eteläpuolisessa Afrikassa 40 prosenttia on lukutaidottomia. Nuorista naisista peräti 61 prosenttia ei osaa lukea.

Arvioidaan, että maailmassa on 250 miljoonaa lasta, jotka eivät osaa lukea, kirjoittaa tai joilla ei ole matematiikan perustaitoja. Näistä lapsista 130 miljoonaa käy koulua, mutta ei siltikään opi perustaitoja. 

Jos tämä suuntaus jatkuu, koulun kesken jättäneiden määrä ja eriarvoisuus lisääntyvät, eikä perusopetuksen jälkeiselle koulutukselle asetettuja tavoitteita saavuteta. 

15-24-vuotiaiden lukutaito Suomen kumppanimaissa, lähde: Education for All 2013/4

Viiden miljoonan opettajan vaje

Huonot oppimistulokset kertovat siitä, että investoinnit opetukseen eivät nyt tuota odotettua tulosta. Opetuksen laatuun on panostettava entistä enemmän.

Perusopetukseen tarvitaan yli viisi miljoonaa koulutettua opettajaa, jotta YK:n tavoite perusopetuksen tarjoamisesta kaikille vuoteen 2015 mennessä voidaan saavuttaa.

Raportti kannustaa hallituksia kouluttamaan lisää opettajia ja sijoittamaan hyvät opettajat alueille, joilla opetuksen laatu on heikko. Myös opettajien perus- ja täydennyskoulutukseen on satsattava. Opettajien urakehityksen strategioita ja kannustimia on kehitettävä, jotta ammattiin hakeudutaan.

Myös opettajankouluttajat tarvitsevat koulutusta, jotta he osaavat valmentaa opettajia vastaamaan erityistä tukea vaativien tarpeisiin.

Oppimisen kriisi jatkuu ja sen seuraukset näkyvät tulevina vuosikymmeninä esimerkiksi lukutaidottomuutena, jos opettajien laatuun ja työhön ei panosteta. Silloin nuorisotyöttömyyttä ei nujerreta työpaikkoja luomalla, koska nuorilla ole työn edellyttämiä luku-, kirjoitus- ja laskutaitoja.

Jussi Karakoski

Raportin suositukset

  • Jokaisella lapsella on tasavertainen mahdollisuus hyvään opetukseen. Seurantajärjestelmiä kehitetään niin, että voidaan luotettavalla tavalla seurata haavoittuvien sekä huono-osaisten ja marginalisoitujen lasten kouluun pääsyä ja oppimista.
  • Jokainen lapsi oppii koulussa perusasiat. Tällöin opetukseen kohdennetut investoinnit tuottavat toivotun tuloksen.
  • Opettajiin panostetaan, sillä he ovat avain hyvään opetukseen.

 Lisää aiheesta

Unesco: raportin infografiikka

http://www.unesco.org/new/en/education/themes/leading-the-international-agenda/efareport/infographics/2013-infographics/(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)

Unesco: raportin tilastokuviot

http://www.unesco.org/new/en/education/themes/leading-the-international-agenda/efareport/reports/2013/gmr-2013-figures/(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)

koulutus