Stor efterfrågan på UM:s tjänster på resemässan
Utrikesministeriet deltog för första gången i resemässan Matka 2004 i Helsingfors mässcentrum den 15-18 januari. Utrikesministeriets tema var resesäkerhet och i ministeriets monter informerades om utrikesministeriets konsulära tjänster, resemeddelanden och mobiltjänst. Även den nyutkomna broschyren "Säker resa" hade god åtgång. Broschyren har sammanställts av delegationen för resesäkerhet, som även utrikesministeriet ingår i.
"På mässan berättades bland annat om UM:s förnyade mobiltjänst", berättade Tiina Nikkinen, som ansvarade för UM:s information om mässan.
Mobil- eller SMS-tjänsten för resande startades 2002 och i fjol utvidgades tjänsten så att man kan beställa information om resesäkerheten i form av textmeddelanden även från utländska mobiltelefonanslutningar. Informationen sammanställs av Finlands utlandsbeskickningar och genom tjänsten kan man även få beskickningarnas kontaktuppgifter till och sända reseanmälan till UM, vilket rekommenderas om man reser till ett krisområde. "Besökarna var särskilt glada över att det bland all kommersialism även erbjöds gratis service", berättade Nikkinen. UM uppbär ingen avgift för de textmeddelanden ministeriet sänder, utan användaren betalar endast för sina egna textmeddelanden.
Närvaron vid ett dylikt stort evenemang sänker tröskeln för allmänheten att närma sig ministeriet. Ofta förekommer onödig rädsla för auktoritet. "Det hördes spontana kommentarer om att det är fint att UM har sänkt sig ned till medborgarnas nivå", konstaterade chefen för enheten för webbinformation Raija Leppäjärvi. "Man känner inte riktigt till utrikesministeriets service. Nu gick denna information tydligt fram", sade Leppäjärvi.
Informationsenhetens chef Erja Tikka betonade dock att mycket ännu återstår att göra för att den stora allmänhetens kännedom om utrikesministeriets service skall öka.