Suomesta koulutuksen hovihankkija emiirikunnalle

Suomalainen pedagoginen osaaminen ja peruskoulun opetussuunnitelma tuodaan Arabiemiraatteihin opetuksen tason parantamiseksi. Hanke käynnistyy kahdessa koulussa, ja yhteistyötä voidaan myöhemmin laajentaa. Suurlähetystön rooli taustalla oli merkittävä.

Mugheer Khamis Al-Khaili, suurlähettiläs Matti Lassila ja CIMO:n johtaja Pasi Sahlberg sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa. Kuva: Marika Bäckman. Mugheer Khamis Al-Khaili, suurlähettiläs Matti Lassila ja CIMO:n johtaja Pasi Sahlberg sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa. Kuva: Marika Bäckman.

Suomen koululaitoksen maine maailmalla on PISA-tutkimusten ansiosta kiirinyt niinkin kauas kuin Arabiemiraattien liittoon. Maassa, jossa koulutusjärjestelmien ja koulutuksen tason kirjo on monenlainen, on oltu kiinnostuneita Suomen asiantuntemuksesta jo pitkään.

Hanke suomalaisen koulutusosaamisen viemiseksi sai sinettinsä maanantaina 14. kesäkuuta Abu Dhabissa, kun koulutusliiketoiminnan edistäjän EduCluster Finlandin toimitusjohtaja Pekka Peltonen ja Abu Dhabi Education Councilin johtaja Mugheer Khamis Al-Khaili allekirjoittivat maiden välisen koulutusyhteistyösopimuksen.

Arabiemiirikuntien pääkaupungissa solmittu sopimus on konkreettinen osoitus siitä, kuinka kaksi toisilleen etäistä maata voivat tehdä yhteistyötä sopivien yhteistyökumppanien löydyttyä. Suomalainen pedagoginen osaaminen ja peruskoulun opetussuunnitelma on tarkoitus tuoda Arabiemiraatteihin opetuksen tason parantamiseksi pilottihankkeen avulla.

Suomi-brändi Arabiemiraateissa: kännykät ja koulutus

Onnistuessaan hanke voi tarjota mallin Suomen koulutusosaamisen viennille myös muihin maihin. Nyt ammuttu lähtölaukaus ei ollut itsestään selvä. Hankkeen toteutumisen eteen on ponnisteltu useamman vuoden ajan. Suomen suurlähetystön rooli hankkeen neuvottelujen aloittamisesta niiden loppuun saattamiseen on ollut merkittävä.

Nykyisen suurlähettilään Matti Lassilan aloitettua toimikautensa elokuussa 2007 kävi ilmi, että Suomi on tunnettu Abu Dhabissa kahdesta asiasta ylitse muiden – matkapuhelimistaan sekä maailman huipputason koululaitoksestaan. Koulutusosaamisen vienninedistämisestä tuli Lassilalle yksi tärkeä tavoite. Vaikka koululaitos ja sen saavuttamat tulokset on huomattu myös muualla, osaamista ei välttämättä ole nähty vientituotteen.

Tavoitteena oli maiden välisen yhteistyön lisääminen ja suomalaisosaamisen tuotteistaminen. Asiantuntemusta tähän löytyi Jyväskylässä perustelta EduCluster Finlandilta, joka toimii hankkeen suomalaisena osapuolena.

Alku alakoulussa

Peruskoulumallin vienti toteutetaan käytännössä siten, että suomalainen kokenut opetushenkilökunta toimii yhdessä paikallisten kanssa. Koulutusyhteistyön aloittaminen toteutuu ensi syksystä alkaen, kun joukko suomalaisia opettajia aloittaa työskentelyn Abu Dhabin emiraatissa kahdessa koulussa.

 Kolmenkymmenen opettajan ja kahden rehtorin rekrytointi on jo tehty, eli hankkeen toteuttaminen on hyvässä vauhdissa.

Puolet opetushenkilökunnasta tulee työskentelemään Abu Dhabissa poikien alakoulussa ja puolet aavikkokaupunki Al Ainissa tyttöjen alakoulussa. Tarkoituksena on aloittaa koulutus alemmilta luokilta ja mahdollisesti myöhemmin laajentaa kokeilua muille luokille. Hankkeesta saatavien kokemusten myötä koulutusyhteistyötä voidaan kehittää edelleen myös muihin kouluihin.