Suomalaisen muotoilun marssi Yhdysvaltain markkinoille jatkuu

Kuva: Ilya Popenko Kuva: Ilya Popenko

Puolensataa suunnittelijaa ja muotoilualan yritystä osallistui New Yorkissa toukokuun puolivälissä järjestettyyn STRAIGHTFORWARD New Finnish Design -tapahtumaan. Paikan päälle näistä muotoilijoista saapui nelisenkymmentä. Mukana oli sekä kokeneempia suunnittelijoita että vasta siipiään Suomen ulkopuolella kokeilevia uusia lahjakkuuksia. Tavoite oli kuitenkin kaikilla sama: oman osaamisen markkinointi ja kontaktiverkoston rakentaminen paikallisiin design-vaikuttajiin ja jakelukanaviin.

STRAIGHTFORWARD valloitti Manhattanin Meatpacking Districtilla sijaitsevan Chelsea Marketin neljän päivän ajaksi. Näyttelyn ja myytävänä olleiden design-tuotteiden lisäksi paikalle houkuteltiin uteliaita new yorkilaisia laajalla tapahtumien kirjolla. Seminaarit kekseliäistä kaupungeista globaalien uhkien ja mahdollisuuksien urbaanissa viidakossa sekä katsaus suomalaisen designin historiaan vetivät lounge-tilaan kiinnostuneen yleisön. "Date the Designer" eli mahdollisuus kolmen minuutin pikatreffeihin suomalaismuotoilijoiden kanssa ilahdutti ja herätti huomiota erityisesti median edustajissa. Kuraattorit Paula Bello ja Teemu Oksanen joutuivat koville näyttelykierroksilla, kun paikalliset designin ystävät ja arkkitehtuurin osaajat esittivät nokkelia kysymyksiään. Myös Aalto-yliopisto ja Helsingin voittama titteli maailman design-pääkaupunkina vuonna 2012 saivat tapahtumassa huomiota.

Tapahtumakokonaisuuteen osallistuminen on tuonut ainakin muutamille muotoilijoille tuloksia saman tien: PasPas eli Mari Isopahkala ja Tanja Sipilä möivät kierrätetyistä anatolialaisista villamatoista uudelleen muokkaamiaan BoxBox-mattoja suoraan kuluttajille sekä neuvottelivat yhdysvaltalaisten jälleenmyyjien kanssa. Jalo Helsingin valmistama ja Harri Koskisen suunnittelema uusi Kupu-palovaroitin saattaa päätyä New Yorkin Modernin taiteen museon MoMA:n näyttelykalustoon. Pop up -liikkeen puolella valikoimaan kuului niin koruja, vaatteita, kirjoja, magneetteja, leluja kuin keittiön käyttötavaraakin. Kauppaa tehtiin noin 2000 dollarin (n. 1650 euron) päivätahdilla. Osa myymättä jääneistä tuotteista jää Yhdysvaltoihin online-liikkeiden listoille, osa palautettiin Suomeen.

"STRAIGHTFORWARD oli jatkoa sille työlle, jota olemme tehneet suomalaisen designin tunnettuuden tukemiseksi viime vuodet täällä New Yorkissa. Edellisvuosiin verrattuna panostimme nyt erityisesti osallistuvien muotoilijoiden viennin ja kansainvälistymisen edistämiseen. Maaliskuussa Helsingissä järjestetty Design Boot Camp -vientikoulutus antoi osallistujille eväitä niin PR-työhön ja markkinointiin, kansainvälistymiseen kuin oikeudellisiin kysymyksiinkin. Suunnittelijoiden on nyt tärkeää hoitaa seuranta ja jälkihoito saatujen kontaktien osalta huolellisesti", kertoo pääkonsuli Ritva Jolkkonen New Yorkista.

Työ suomalaisten muotoilijoiden ja pienten muotoiluyritysten tukemiseksi heidän etsiessään jalansijaa Pohjois-Amerikan markkinoilta jatkuu myös ensi vuonna. Toimintamallia vielä pohditaan - STRAIGHTFORWARD oli Suomen New Yorkin pääkonsulaatin ja Suomen New Yorkin kulttuuri-instituutin tuottaman New Finnish Design -pilottihankkeen kolmas suomalaiseen nykymuotoiluun keskittyvä tapahtuma.

Katso myös:

Järjestäjät ja yhteistyötahot

STRAIGHTFORWARD koostui uutta suomalaista muotoilua esittelevästä kuratoidusta näyttelystä, lounge-tilasta oheislukemisineen, tapahtumaan osallistuvien muotoilijoiden ja yritysten tuotteita myyvästä pop-up-myymälästä, suomalaisen muotoilun tarinaa selventävästä video- ja äänituotannosta sekä sarjasta ammattilaisille ja suurelle yleisölle suunnattuja oheistapahtumia niin tapahtumapaikalla kuin sen ulkopuolellakin.

Tapahtuman järjestivät Suomen New Yorkin pääkonsulaatti ja Suomen New Yorkin kulttuuri-instituutti yhteistyössä Huippu Design Managementin ja paikallisten kumppanien, Meatpacking District Initiativen ja ABE NYC:n, kanssa. Näyttelyn kuraattoreina toimivat taiteen tohtori, teollinen muotoilija Paula Bello ja sisustusarkkitehti Teemu Oksanen.

Graafisesta suunnittelusta vastasi Johannes Ekholm (Agent Pekka), mediatuotannosta Fake Graphics ja äänisuunnittelusta Silencio.
Yliopistoyhteistyössä mukana ovat Aalto-yliopisto ja newyorkilainen Parsons the New School for Design. Yhteistyökumppaneina hankkeessa olivat Aero Design Furniture, Genelec, Selki-asema, Stora Enso Timber ja Virtual Air Guitar Company.
STRAIGHTFORWARD-tapahtumaa tukivat Digium, opetusministeriö, Private Case, ulkoasiainministeriö ja World Design Capital Helsinki 2012.

Tapahtumaa edelsi Suomessa maaliskuussa toteutettu osallistuville yrityksille ja muotoilijoille suunnattu Design Bootcamp -vientikoulutusseminaari.
Aikaisemmat Suomen New Yorkin pääkonsulaatin ja Suomen New Yorkin kulttuuri-instituutin tuottamat muotoilutapahtumat ovat olleet yhdessä Design Forum Finlandin kanssa tuotetut HARDCORE (2008) ja PLAYFUL (2009). Muita Yhdysvaltoihin ja New Yorkiin suuntautuneita projekteja ovat olleet Suomen New Yorkin kulttuuri-instituutin tuottama SAUMA [Design as Cultural Interface] -näyttely (2005-2009) ja Valvomo Arkkitehtien VALVOMO New Finnish Design -tapahtuma (2007).