Var går den finska välfärdsstatens gränser för att hjälpa finländare utomlands

Finländare utomlands önskar allt mer och allt bättre service av den finska staten, men myndigheternas möjligheter att bistå finländare utomlands är för närvarande mycket begränsade. Enligt en arbetsgrupp som utrett frågan skulle Medborgarrådgivningsportalen som inledde sin verksamhet ifjol kunna vara en ”lucka” där myndigheterna betjänar, bara tjänsten har tillräcklig och uppdaterad information till sitt förfogande.

Finländarna reser allt mer och tillbringar allt längre tid i utlandet. Utomlands kan många slags sådana problem uppstå som medborgarna vill, och förväntar sig, att finska myndigheter ska hjälpa dem med. Utomlands kan tröskeln för att be om hjälp och för att få den vara högre än i hemlandet– det är svårare att hålla kontakt med myndigheterna och stödnät saknas ofta. Hälsoproblem kan förvärras, familjeproblem tillspetsas och äldre människor kanske inte får den service de behöver.

Det är vanskligt att dra en gräns mellan individens eget ansvar, de finska myndigheternas tjänster och den service som fås av de lokala myndigheterna. Frågor om de finska myndigheternas funktionsmöjligheter och hur de begränsas utomlands dyker allt oftare upp.

Den 21 mars 2013 tillsatte utrikesministeriet en arbetsgrupp med uppgift att bedöma den nuvarande situationen och kartlägga gällande nationell lagstiftning när det gäller att bistå medborgare i utlandet, i synnerhet inom den sociala sektorn. Arbetsgruppen skulle dryfta hur man kan bemöta ökande och förändrade behov och förväntningar. Förutom UM representerades följande myndigheter i arbetsgruppen: social- och hälsovårdsministeriet, undervisnings- och kulturministeriet samt Folkpensionsanstalten. Dessutom lyssnade arbetsgruppen till sakkunnigas råd.

Den finländska sociala tryggheten bygger i huvudsak på att man är bosatt i Finland. Om en person flyttar bort från Finland omfattas han eller hon inte längre av den finska sociala tryggheten, utan har vanligtvis rätt till sin nya boningsorts sociala skydd. Det bistånd av nödställda finländare utomlands, som nämns i lagen om konsulära tjänster, avser endast finländare som tillfälligt befinner sig utomlands, inte sådana som bor eller vistas permanent utomlands. Det händer att finländare som gett sig iväg utomlands felaktigt tror att finskt medborgarskap garanterar finska myndigheters tjänster och förmåner i utlandet precis som i Finland.

Arbetsgruppen använde sig av erfarenheterna från ett pilotprojekt som har genomförts på spanska solkusten. En finländsk socialarbetare arbetade med rådgivning och direktiv gällande social service, som skolkurator samt skapade fungerande kontakter mellan lokala myndigheter och andra aktörer. Samtidigt bedömde socialarbetaren behovet av rådgivning, direktiv och andra stödåtgärder. Arbetsgruppen anser att det finns behov av att den verksamheten fortsätter, utgående från responsen. Men enligt social- och hälsovårdsministeriet finns det för närvarande inte förutsättningar att inrätta bestående socialarbetarverksamhet på de orter utomlands där det bor mycket finländare.

Arbetsgruppen anser att det är viktigt att förstärka stödåtgärderna i Finland för utlandsfinländarna. Medborgarna efterlyser tydligare information om olika myndigheters uppgifter, roller, ansvar och verkliga verksamhetsmöjligheter. Information finns, men den är ännu alltför splittrad, svår att hitta och svårförstådd. Med riktig och rätt riktad information kan man också behärska medborgarnas orealistiska förväntningar.

Enligt arbetsgruppen är det nödvändigt att samla information som är till nytta för utlandsfinländare mera koncentrerat. Arbetsgruppen menar att den tväradministrativa tjänstportalen Medborgarrådgivning som inledde sin verksamhet i november 2013 skulle vara den bäst lämpade platsen för råd och information som berör utlandsfinländare.  Förutom Medborgarrådgivningens databank ingår också telefontjänst och e-postrådgivning utanför normala tjänstetider.

Medborgarrådgivningen bör ha tillräcklig, och tillräckligt färsk information för att kunna utgöra en ”myndighetslucka” för finländare utomlands. De möjligheter som Medborgarrådgivningen erbjuder borde utnyttjas effektivt och man borde informera om den mycket mer, också i utlandet. Utrikesministeriet informerar om Medborgarrådgivningen på beskickningarnas webbplatser.

Medborgarrådgivningen på nätet: www.medborgarradgivning.fi(Linkki toiselle web-sivustolle.)

Mer information: Teemu Turunen, chef för enheten för konsulära ärenden, tel. 0295 351 063

sosiaalipalvelut