Tre R med på resan

Utrikesministeriet har tre viktiga råd till alla som planerar eller inleder en resa: resemeddelande, reseanmälan och reseförsäkring. Det är bra att ha åtminstone dessa tre med på listan över saker som ska göras före resan.

Resemeddelandet underlättar planeringen

Foto: Flickr, Creative Commons, Zelnunes. Resemeddelanden är översikter över säkerhetsläget på resmålet, och de uppdateras regelbundet. De berättar om brottsligheten, naturförhållandena, hälsovården och trafiken i olika länder. De innehåller också sammanfattad information om den lokala kulturen, särskilt sådana omständigheter som resenärer gör klokt i att beakta.

De finländska beskickningarna utarbetar resemeddelandena, som finns att läsa på utrikesministeriets webbplats och i ministeriets mobiltjänst. De kan också beställas per sms. Särskilt om du reser på egen hand eller till riskfyllda områden är det bra att studera meddelandet noga.

Ambassadrådet Teemu Turunen vid utrikesministeriets enhet för konsulära ärenden vill betona att resenärer har sluppit många bekymmer genom att läsa meddelandet noga i planeringsskedet. Avdelningssekreterare Virpi Hanhikoski påpekar att det i resemeddelandet också finns en länk bland annat till beskickningens webbplats, där det finns ännu mer lokal information.

Enheten för konsulära ärenden betonar också resenärens eget ansvar.

”Var och en fattar sitt eget resebeslut och staten ansvarar inte för det. Att resa och passera gränser är en grundläggande rättighet som varje finländare har”, berättar Turunen. ”Resemeddelandena ger bakgrundsfakta som det är bra att bekanta sig med när man fattar beslutet.”

”De kan inte berätta allt, och allt går inte att förutse. Till exempel när askmolnet spred sig kunde ingen - varken resenärer eller researrangörer - veta att man borde fixa barnvakt för tre veckor i stället för en”, tillägger Hanhikoski.

Syftet är därför att erbjuda goda basfakta som stöder resenärens eget beslut.

Reseanmälan styr hjälpen rätt och informerar anhöriga

Genom att göra en reseanmälan kan resenärer informera utrikesministeriet eller beskickningen om var och när de är på resa och hur de kan kontaktas. Informationen används för att lokalisera finländare ute i världen i krissituationer. Till exempel när det i år inträffade en jordbävning i Chile bidrog reseanmälningar till att man sökte efter och fick tag på finländare som befann sig i regionen.

Enligt en kundundersökning erbjuder utrikesministeriet yrkeskunniga konsulära tjänster. På fotot Teemu Turunen, som leder kris- och biståndsteamet, och avdelningssekreterarna Virpi Hanhikoski och Tuijamari Crosson. Foto: Sannakaisa Janhonen Enligt en kundundersökning erbjuder utrikesministeriet yrkeskunniga konsulära tjänster. På fotot Teemu Turunen, som leder kris- och biståndsteamet, och avdelningssekreterarna Virpi Hanhikoski och Tuijamari Crosson. Foto: Sannakaisa Janhonen

”Finlands honorärkonsul i den drabbade regionen gick själv ut och letade efter människor när vi visste deras adress. Dessutom samarbetade vi med finländska företag som verkar i landet”, berättar Hanhikoski.

Om du reser på egen hand eller besöker riskfyllda regioner är det särskilt viktigt att du gör en reseanmälan. Enheten för konsulära ärenden önskar att också de anhöriga är aktiva i krissituationer.

”Det är viktigt att berätta för någon i Finland var man är och hur man kan kontaktas. Det kan vara vilken vän som helst, gärna flera. Då slipper man många bekymmer”, påpekar Hanhikoski.

På sista tiden har sociala medier fått en större roll, och enheten för konsulära ärenden ser det som en möjlighet. Men också när det gäller sociala medier är det viktigt att familj och vänner försöker nå till exempel närstående som befinner sig i krisområden.

”De vet bättre vilka sociala medier personen använder och hur personen bäst kan nås”, kommenterar Hanhikoski.

En reseförsäkring lönar sig alltid

Utrikesministeriets resesäkerhetstjänster hjälper och stöder resenärer, men det är viktigt att minnas att resenären själv alltid bär ansvaret för sin resa. Beskickningen kan till exempel inte ersätta extra kostnader i problemsituationer.

”Enligt en färsk undersökning av Finansbranschens Centralförbund tror cirka 40 procent av finländarna att staten bekostar hemresan om de råkar i nöd. Vi bistår nog i nödfall, men var och en måste själv betala sina vård- och resekostnader”, berättar Turunen. Avsaknaden av en reseförsäkring kan inte ersättas med skattemedel.

Det tredje rådet till resenärer är därför en täckande reseförsäkring. Turunen uppmanar resenärer att kontrollera att försäkringsvillkoren motsvarar de egna behoven. Som ett extremt exempel nämner Turunen de kostnader på omkring 60 000 euro som föräldrarna tvingades betala då dotterns reseförsäkring gått ut och hon måste transporteras tillbaka till Finland efter en svår skada.

Det här är givetvis ett extremt fall, men det är bra att minnas att det alltid händer saker ute i världen. ”Varje dag dör en finländare utomlands, en hamnar på sjukhus, fem utsätts för brott och 160 sitter i fängelse”, summerar Turunen.

”Det lönar sig alltid att ha en reseförsäkring, för man vet aldrig vad som händer.”

Mer om ämnet: