Kulturexport främjar Finlandsbilden

Vad gör utrikesministeriet på Pori Jazz? Varför inbjuds unga utländska journalister till Finland varje år? Vad gjorde brasilianskt kulturfolk på metalfestivalen Tuska? Vad påverkar vår uppfattning om ett land som trovärdig och uppskattad aktör? I dessa uppfattningar spelar kulturexporten en stor roll. Kulturprodukter såsom musik och konst är viktiga medel för kommunikation över kultur- och språkgränser.

Utrikesministeriet bjöd in gäster till årets Tuskafestival. Foto: Heloisa Vidal Kommunikation mellan länder är mer än enbart diplomatmöten och mellanstatliga förbindelser. Den kompletteras av en landsbild som utvecklas genom offentlig diplomati. Den offentliga diplomatin påverkar uppfattningen om Finland utomlands och den utnyttjar långsiktigt så kallade mjuka resurser såsom vetenskap, konst eller idrott. De används för att framhäva Finlands starka sidor och för att öka intresset för landet. Genom att göra landet känt på det här sättet kan man bidra till att stärka landets roll i det internationella samfundet. Samtidigt stöder man Finlands utrikes- och säkerhetspolitiska samt handels- och utvecklingspolitiska mål.

Finland har redan länge satsat på att skapa en god Finlandsbild. I fjol valdes Brasilien, Egypten, Frankrike, Indien, Kina, Ryssland, Turkiet, Tyskland, Ukraina och USA till länder som kräver nya satsningar. Länderna valdes främst på grund av deras politiska betydelse och exportmarknader.

 Hur går allting till i praktiken?

Huvudsakligen är det utrikesministeriets informations- och kulturavdelning som står bakom kulturexportarbetet i samarbete med de finländska beskickningarna utomlands. Det är viktigt att fokusera på verksamhet som ökar synligheten, som påverkar och som väcker intresse och engagemang för Finland. Beskickningarna ska öppna dörrar och utveckla kontakter med kulturlivet i olika länder och på så sätt skapa en grund för nya genombrott. Beskickningarna kan främja utrikespolitiska mål vid sina kulturevenemang till exempel genom att i samband med evenemangen ordna seminarier som presenterar det finländska välfärdssamhället, finländsk konstundervisning eller vetenskap. Dessa faktorer spelar en stor roll till exempel i strävan efter att främja Finlands utvecklingspolitiska mål.

Beskickningarna kan också föreslå att informations- och kulturavdelningen bjuder in kulturfolk och journalister på ett skräddarsytt besök till Finland, till olika festivaler eller så kallade showcase-evenemang. De sistnämnda är exportevenemang som utformats kring ett visst tema, och dess syfte är att skapa kontakter till exempel mellan finländska designexperter och utländska inbjudna gäster.

En mängd finländska festivaler erbjuder ett brett urval för besökare. I praktiken fungerar besöken så att festivalorganisationerna på våren kan framföra sina önskemål om eventuella besökare. Samarbetet förutsätter att festivalarrangörerna noggrant kan definiera vad de verkligen kan erbjuda till exempel en journalist från New York Times. Den finländska beskickningen i landet i fråga ser för sin del till att besökaren har ett äkta intresse för Finland och förhandsuppgifter om landet eftersom besöket ska vara till nytta för båda parterna. Ibland är festivalarrangörer så aktiva att de själva knyter kontakter utomlands.

 Festivaler och mässor

Utrikesministeriets utvecklingskommunikation vädjade till allmänheten med sitt tält vid Pori Jazz. Foto: Vuokko Ritari Utrikesministeriet har också i år verkat aktivt för att öka det utländska intresset för olika festivaler och mässor. Pori Jazz besöktes till exempel i år av inbjudna gäster från Kina. För den finländska allmänheten ordnade ministeriet ett digert program på SuomiAreena i Björneborg. Offentlig diplomati är viktig också i hemlandet och på Arenan i Björneborg debatterades till exempel varumärket Finland, Finlands neutralitet och vikten av utvecklingssamarbete.

Brasilianska gäster på utställningen Horror Vacui i Kiasma. Foto: Sari Lietsala Ministeriet bjöd i år in gäster också till metalfestivalen Tuska. Gästerna var inflytelserika personer och journalister inom den brasilianska musikbranschen. Finländsk heavy metal är mycket populär i Sydamerika, så musikgenren är en central del av programmet för offentlig diplomati i Brasilien. Genom musiken kan man påverka särskilt unga brasilianers Finlandsbild.

 

 

 

Chefen för informations- och kulturavdelningen Petri Tuomi-Nikula håller ett välkomsttal till unga journalister. Foto: Hanna Ovaskainen Finland görs känt utomlands också genom Foreign Correspondents' Programme, ett årligt program där unga utländska journalister besöker Finland i en månad. Syftet är att göra Finland känt för de unga journalisterna, att förbereda dem för arbetet som utrikeskorrespondent och att på lång sikt engagera blivande medieproffs för Finland.

Utländska inbjudna gäster har även besökt flera andra Finländska sommarfestivaler och andra evenemang. Bland dem kan nämnas operafestspelen i Nyslott (ryska gäster), dansfestivalen Kuopio tanssii ja soi (journalister från Sverige, Ryssland och Estland) och Ilosaarirock (brittiska konsulter inom musikbranschen). Ministeriet har också bjudit in utländska besökare till Helsingfors festspel i augusti. Showcase-evenemanget Finnway i juni sammanförde franska och finländska ledare inom design och från företagsvärlden för att diskutera möjligheter att förena hållbar utveckling och handel. Ett annat massivt designevenemang är det kommande Closeness 2009, där finländska designproffs och internationell press samlas i Helsingfors i september i samband med Design Week.

Utrikesministeriet gör en enorm insats för finländska festivaler och andra evenemang. Bakom insatsen står en stor grupp människor vid enheten för offentlig diplomati på ministeriets informations- och kulturavdelning. Det rika kulturutbudet är en verklig resurs för Finland.