Yhdysvallat linjasi kauppatavoitteitaan yli 400-sivuisella raportilla

Aasian ja Tyynenmeren alueen merkityksen kasvu korostuu Yhdysvaltain hallinnon vuoden 2010 kauppapoliittisessa linjauksessa. Hallinnon tavoitteena on auttaa työpaikkojen luomisessa kotimaassa ja parantaa amerikkalaisten edellytyksiä menestyä globaalissa kilpailussa. Yli 400-sivuisesta raportista huolimatta kauppapolitiikan konkreettinen sisältö jää yleiselle tasolle.

Presidentti Barack Obaman vuoden 2010 kauppa-agendaa koskeva raportti kongressille julkaistiin maaliskuun alussa. Jos raportin koosta voi tehdä päätelmän, väitteet Obaman hallinnon kauppapoliittisen näkemyksen puutteesta eivät pidä paikkaansa. Liitteineen reilusti yli 400-sivua sisältävässä tekstissä asetetaan vuoden 2010 kauppapolitiikan keskeiset tavoitteet.

Lisäksi selostetaan yksityiskohtaisesti Maailman kauppajärjestö WTO:ssa käsittelyssä olevia kysymyksiä sekä kahdenvälisiä ja alueellisia kauppasopimuksia, käydään läpi kauppaan ja ympäristöön sekä työelämän normeihin liittyviä tavoitteita, tehdään yhteenveto sääntöjen toimeenpanoon liittyvistä toimenpiteistä sekä kuvataan kauppaa ja kehitystä koskevia toimenpiteitä.

Tehokas kauppapolitiikka lisää vientiä ja tuo työpaikkoja

Hallinnon keskeinen tavoite edistää kaikin tavoin työpaikkojen syntymistä nostetaan esiin heti raportin alussa; tehokkaan kauppapolitiikan katsotaan lisäävän vientiä, joka puolestaan luo työpaikkoja.

Raportin mukaan Yhdysvaltojen kauppapoliittiset prioriteetit vuonna 2010 ovat seuraavat:

1) Tuetaan ja vahvistetaan sääntöihin perustuvaa kauppajärjestelmää

Yhdysvaltojen tavoitteena on kunnianhimoinen ja tasapainoinen tulos WTO:n Dohan kierroksella. Tavoitteena on sopimus, joka avaa markkinoita ja lisää vientiä ympäri maailmaa. Nyt pöydällä olevasta paketista on helposti laskettavissa, mitä Yhdysvallat antaisi. Sen sijaan se, mitä uusia mahdollisuuksia sopimus avaisi Yhdysvalloille erityisesti kehittyvillä markkinoilla kuten Kiina, Intia ja Brasilia, on epäselvää.

Hallinto on vakuuttunut, että onnistunut lopputulos on mahdollista saavuttaa Dohan kierroksella, jos kaikki neuvotteluosapuolet ovat valmiita tulemaan neuvottelupöytään.

2) Pidetään huolta amerikkalaisten oikeuksista sääntöihin perustuvassa kauppajärjestelmässä

Oli sitten kyse kiinalaisten renkaiden tuonnin äkillisestä kasvusta tai amerikkalaisten maataloustuotteiden viennille ilman perusteita asetetuista rajoituksista, hallinto ryhtyi vuonna 2009 kauppasopimusten oikeuttamiin toimenpiteisiin. Vuonna 2010 kauppasopimusten noudattamisen valvontaa tullaan entisestään tehostamaan.

Huomiota tullaan erityisesti kiinnittämään maataloustuotteisiin liittyviin SPS- ja TBT-toimiin. Liian usein tieteelliset arvioinnit ja kansainvälisesti hyväksytyt ohjeet jätetään huomioimatta. Työelämän normien noudattamiseen samoin kuin ympäristövelvoitteiden toimenpanoon tullaan kiinnittämään erityistä huomiota vapaakauppasopimusten puitteissa.

3) Vahvistetaan talouskasvua, edistetään työpaikkojen luomista ja innovaatioita

Tämän otsikon alla käydään läpi valtaosa merkittävistä kahdenvälisistä ja alueellisista kauppasuhteista sekä käsitellään uusia kauppa-aloitteita, joiden tavoitteena on edistää talouskasvua.

Tavoitteena Tyynenmeren kumppaanuussopimus

Raportissa arvioidaan, että Aasian-Tyynenmeren alueen painoarvo tulee lisääntymään merkittävästi niin Yhdysvaltojen kaupan kuin maailman taloudellisen aktiviteetin kannalta. Hallinto aloittaa neuvottelut uudesta Tyynenmeren kumppanuussopimuksesta, josta aiotaan tehdä esimerkillinen alueellinen kauppasopimus.

Sopimusneuvotteluja varten aloitetaan ennennäkemätön konsultaatioprosessi, joka kattaa kaikki osavaltiot ja keskeiset valiokunnat kongressissa. Valmistelut vuonna 2011 isännöitävää APEC-kokousta varten aloitetaan.

 Suhteessa Kiinaan hallinto pitää tärkeänä, että huoliin puututaan proaktiivisella tavalla. Yhdysvallat odottaa Venäjältä selkeämpiä signaaleja sen kauppatavoitteista ja siitä, miten se aikoo jatkaa WTO-liittymisneuvotteluja ja ratkaista kahdenvälisen kauppahuolen.

EU-suhde ”ainutlaatuinen”

Yhdysvaltojen ja EU:n väliset kauppa- ja investointisuhteet ovat ainutlaatuiset. Ne luovat työpaikkoja ja korostavat Yhdysvaltojen ja EU:n johtoasemaa innovaatioihin perustuvalla vuosisadalla. Transatlanttisen suhteen syventämisellä ja jäljellä olevien esteiden poistamisella saadaan yhä suurempia hyötyjä. On löydettävä keinoja vähentää sääntelyalueen konflikteja, erityisesti alueilla, joilla teknologia luo uusia haasteita. Kokemusten vaihto Pk-yritysten roolista transatlanttisessa kauppasuhteessa olisi hyödyllistä.

Amerikkalaisilla olisi opittavaa, miten merkittävästi suurempi osa eurooppalaisia Pk-yrityksiä vie tuotteitaan ulkomaille.

Yhdysvallat tulee panostamaan tullien ulkopuolisten esteiden (NTB) identifioimiseen ja poistamiseen. Amerikkalaisten innovaatioita on tarkoitus suojella kaikilla käytettävissä olevilla keinoilla. Väärentämisen vastainen kauppasopimus (ACTA) mainitaan tässä yhteydessä.

4) Pyritään ratkaisemaan avoimet kysymykset keskeneräisissä vapaakauppasopimuksissa ja kehitetään olemassa olevia sopimuksia

Vapaakauppasopimukset Panaman, Kolumbian ja Etelä-Korean kanssa olisivat taloudellisesti merkittäviä ja toisivat strategisia hyötyjä. Sopimuksiin liittyy kuitenkin raportin mukaan edelleen avoimia kysymyksiä, joiden ratkaisemiseksi on järjestetty laajoja konsultaatioita kongressin, sidosryhmien ja suuren yleisön kanssa.Neuvotteluja kolmen maan kanssa jatketaan, kun konsultaatioiden pohjalta tehty analyysi tarkentuu.

Suhteet Meksikon ja Kanadan kanssa ovat vankalla pohjalla ja niitä on tarkoitus vahvistaa sekä kahdenvälisesti että Naftan puitteissa. Tänä vuonna on määriteltävä, miten työelämää ja ympäristöä koskevat parannukset parhaiten saataisiin osaksi yhteistä tavoitetta lisätä työpaikkoja ja taloudellista kasvua. Kun kaikki Nafta-sopimukseen sisältyvät tullienalennukset on jo otettu käyttöön, jatkossa sääntely-yhteistyöllä on parhaat edellytykset edistää kauppaa Nafta-partnereiden kesken.

5) Edistetään kansallisten energia- ja ympäristötavoitteiden saavuttamista

Tehokkaalla kauppapolitiikalla voidaan edistää energia- ja ympäristöaloitteiden onnistumista ja täydentää kestävää kasvua. Yhdysvallat tukee WTO:n työtä liberalisoida innovatiivisten, ilmastoystävällisten tuotteiden ja palvelujen kauppaa.

6) Vahvistetaan kumppanuutta köyhien maiden kanssa

Hallinto tukee sitä, että vähiten kehittyneiden maiden kauppamahdollisuuksia parannetaan, jotta markkinavetoista kasvua edistetään ja ihmisten elinoloja parannetaan. Avointen markkinoiden tarjoamat mahdollisuudet ja GSP-järjestelmän tapaiset edut edellyttävät täydentäviä toimenpiteitä kuten teknistä apua ja oikeusvaltioon ja markkinalähtöisyyteen perustuvia reformia, jotta hyödyt voidaan maksimoida.

Amerikkalaisia arvoja kauppapolitiikkaan

7) Tuodaan amerikkalaiset arvot osaksi kauppapolitiikkaa

Amerikkalaisten arvojen tuomien osaksi kauppapolitiikkaa lähtee siitä, että ymmärretään kaupan suhde työntekijöihin, yrityksiin ja maanviljelijöihin. USTR jatkaa konsultaatioita kongressin kanssa, tekee yhteistyötä relevanttien Pk-yrityksiä edustavien tahojen kanssa, panostaa kauppapolitiikan läpinäkyvyyteen (USTR on aloittanut kauppaneuvottelujen läpinäkyvyyden tarkastelun).

Vuonna 2010 Special 301 –tarkastelussa suoritetaan aikaisempaa laajempi kuulemisprosessi. Sopimusten ja määräysten täytäntöönpanoa koskevassa osuudessa luetellaan maat, jotka päätyivät vuonna 2009 Special 301 –tarkkailulistalle. Niin sanotussa Watch list –kategoriassa todetaan, että 32 maata päätyi listalle. Suomea ei näiden maiden joukossa mainita. Viime vuoden raportissa kyseiseen kategoriaan todettiin päätyneen 33 maata, mukaan lukien Suomi.

Kauppaedustaja Ron Kirk senaatin finanssivaliokunnassa

Yhdysvaltain kauppaedustaja (US Trade Representative, USTR) Ron Kirk oli kuultavana senaatin finanssivaliokunnassa 3. maaliskuuta. Kirkin viesti noudatti raportissa asetettuja prioriteetteja ja oli tuttu jo aikaisemmista yhteyksistä. Vuonna 2010 keskitytään uudistamaan taloutta niin, että amerikkalaisille luodaan työpaikkoja kotimaassa samalla kun luodaan edellytyksiä kilpailla ja menestyä maailmalla.

Hallinto on sitoutunut sääntöihin perustuvaan kauppajärjestelmään, tulee pitämään kiinni amerikkalaisten oikeuksista ja edistää Yhdysvaltojen taloudellisia intressejä neuvottelemalla uusia markkinoillepääsymahdollisuuksia ja saattamalla päätökseen keskeneräiset vapaakauppasopimusneuvottelut. Tällä tavalla edistetään vientiin pohjautuvaa kasvua ja saavutetaan presidentin asettama tavoite kaksinkertaistaa vienti viidessä vuodessa.

Valiokunnan puheenjohtaja, demokraattisenaattori Max Baucus myötäili hallinnon tavoitteita ja muistutti, että tilanteessa, jossa 15 miljoonaa ihmistä on ilman työtä, työpaikkojen luomisen on oltava kauppapolitiikan keskiössä.

Republikaaneilta kritiikkiä

Sen sijaan valiokunnan merkittävä republikaaniedustaja, senaattori Charles Grassley oli huomattavasti kriittisempi. Hän oli pettynyt siihen, ettei vapaakauppasopimusneuvotteluissa Panaman, Etelä-Korean ja Kolumbian kanssa ollut päästy eteenpäin. Hän piti hallinnon selvää innostusta aloittaa neuvottelut uudesta Tyynenmeren kumppanuussopimuksesta (TPP) ja haluttomuutta saada keskeneräiset FTA-neuvottelut päätökseen silmiinpistävänä osoituksena epäjohdonmukaisuudesta.

Lisäksi Grassley kritisoi, ettei presidentin asettama tavoite kaksinkertaistaa vienti ollut saanut tuekseen yksityiskohtaista ehdotusta, miten tavoitteeseen aiotaan päästä. Puheenjohtaja Baucus ehdottikin, että hallinto antaa kaksi kertaa vuodessa raportin kongressille, miten tavoitteessa on edistytty. Kirk piti tätä kohtuullisena pyyntönä.

Käydyssä keskustelussa USTR Kirk pysyi vastauksissaan hyvin yleisellä tasolla. Hän ei myöntänyt, että ammattiliittojen painostus olisi hidastuttanut neuvotteluja Kolumbian kanssa. Hän kuitenkin katsoi, että ammattiliittojen näkemyksiä on kuunneltava. Muissakin yhteyksissä Kirk viittasi erinäisiin konsultaatioihin ja erilaisten näkemysten yhteensovittamiseen.

Lisätietoja:

Raportti löytyy verkkosivulta:
www.ustr.gov/2010-trade-policy-agenda(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)

Kauppapolitiikka-lehden kolumnisti Dan Steinbock Obaman vienninedistämisaloitteesta:
http://www.kauppapolitiikka.fi/public/default.aspx?contentid=186403(Linkki toiselle web-sivustolle.)