Virstanpylväs Japanin vapaakauppastrategiassa; ASEAN-sopimus viimeistelyä vaille valmis

Japani ja ASEAN saavuttivat elokuun lopulla yhteisymmärryksen kattavan taloudellisen kumppanuussopimuksen (Japan-ASEAN Comprehensive Economic Partnership Agreement) pääpiirteistä. Sopimus on tarkoitus viimeistellä syksyn kuluessa ja se astunee voimaan vuoden 2008 ensimmäisellä puoliskolla.

Käytännössä kyseessä on vapaakauppasopimus, jossa Japani alentaa tullejaan etupainotteisesti ja ASEAN-maat takapainotteisemmin ja porrastettuna taloutensa kehitysasteen mukaan. Japani sitoutuu sopimuksessa poistamaan tullit 90 prosentilta tuontinsa arvoa heti sopimuksen voimaanastumisen jälkeen. Riisi ja muut maatalouden herkimmät tuotteet tosin jätetään sopimuksen ulkopuolelle. ASEANin kehittyneimmiltä mailta odotetaan vastaavaa tullivapautta 10 vuoden siirtymäajan kuluessa. Vähiten kehittyneiden osalta ehdot ovat lievemmät.

Alentaessaan tulleja ja selkiyttäessään alkuperäsääntöjä sopimus hyödyttää Japanin laajasti alueelle levittäytynyttä teollisuutta. Se takaa myös, etteivät maan kilpailuasetelmat kärsi suhteessa Etelä-Koreaan ja Kiinaan, jotka ovat omat ASEAN-sopimuksensa jo solmineet. Sopimuksen avulla Japani vahvistaa myös poliittisesti asemaansa keskustelussa siitä mille pohjalle ja kenen ehdoilla Aasian orastava taloudellinen integraatio tulee kehittymään.  

Japanin vapaakauppastrategia saavutti virstanpylvään Japanin ja ASEANin päästyä yksimielisyyteen taloudellisen kumppanuussopimuksen (Japan-ASEAN Comprehensive Economic Partnership Agreement) pääpiirteistä elokuun lopulla Filippiineillä järjestetyssä kauppaministerien kokouksessa. Sopimus on määrä allekirjoittaa ASEANin ja Japanin välisessä huippukokouksessa marraskuussa Singaporessa ja se astunee voimaan vuoden 2008 alkupuolella. Neuvottelut sopimuksen solmimiseksi käynnistettiin vuoden 2005 keväällä. Sopimus on Japanille tärkeä sekä taloudellisesti että poliittisesti parantaessaan alueelle levittäytyneiden japanilaisyritysten toimintaedellytyksiä ja todistaessaan samalla ASEAN-maille Japanin sitoutumisesta alueelliseen integraatiokehitykseen vähintään samalla tasolla kuin kilpailijansa Kiina ja Etelä-Korea. ASEAN on Japanin kolmanneksi suurin kauppakumppani Yhdysvaltain ja Kiinan jälkeen ennen EU:ta. Se on ollut jo pitkään myös huomattava suorien japanilaisinvestointien kohde.

Japanin ja ASEANin välisessä taloudellisen kumppanuuden sopimuksessa on käytännössä kysymys vapaakauppasopimuksesta, jossa Japani alentaa tullejaan etupainotteisesti ja ASEAN-maat takapainotteisemmin ja porrastettuna taloutensa kehitysasteen mukaan. Sopimuksen viimeistely on vielä kesken mm. tullialennusten kohtaantumisen osalta, mutta tähän asti saatujen tietojen mukaan Japani sitoutuu sopimuksessa poistamaan tullit 90%:lta ASEAN-tuontiaan heti sopimuksen voimaanastumisen jälkeen. Jäljelle jäävästä seitsemästä prosentista kuuden osalta tariffeja kevennetään saman siirtymäajan kuluessa, mikä merkitsee, että sopimuksen ulkopuolelle jää lopulta vain prosentti tuonnin koko arvosta. Jäljelle jäävä osuus koostuu pääosin riisistä ja muista Japanille herkistä maa- ja kalataloustuotteista.

ASEANin kehittyneimmät taloudet (Brunei, Indonesia, Malesia, Filippiinit, Singapore ja Thaimaa) sitoutuvat sopimuksessa poistamaan kymmenen vuoden kuluessa tullit 90 prosentilta Japanin tuontinsa arvosta ja tariffilinjoista. Taso vastaa vähintään sitä, mihin maat ovat suostuneet Japanin kanssa solmimissaan kahdenvälisissä vapaakauppasopimuksissa, joista voimassa tosin ovat vasta Singapore- ja Malesia-sopimukset. Osa bilateraalissopimuksista on joka tapauksessa ASEAN-sopimusta kunnianhimoisempia tullien alentamisen suhteen. Muina eroina ovat lähinnä niiden laajempi kattavuus tavarakaupan ylittävien aspektien (mm. palvelut, kilpailusäännöt, kehitysaspektit) osalta. ASEANin vähiten kehittyneille maille uusi sopimus antaa muita jäseniä enemmän sopeutumisaikaa. Vietnam, jonka kanssa Japani neuvottelee myös bilateraalissopimusta sitoutuu poistamaan tullit 90 prosentilta japanilaistuontia 15 vuoden kuluessa ja Kambodzha, Laos ja Myanmar 85 prosentilta 18 vuoden kuluessa.

Japanille ASEAN-sopimuksen solmiminen on merkittävä askel eteenpäin, vaikka vapaakauppajärjestelyjen kattama osuus sen kokonaiskaupasta ei sopimuksen myötä juurikaan kasva. Japanin kokonaiskaupasta ASEANin osuus yltää 13-14 prosenttiin, mutta suurin osa siitä suuntautuu maihin, joiden kanssa Japanilla on jo voimassaoleva tai lähitulevaisuudessa voimaanastuva kahdenvälinen vapaakauppasopimus. Tärkein liiketaloudellinen aspekti sopimuksessa lieneekin, että se parantaa Kaakkois-Aasiaan laajasti levittäytyneen japanilaisteollisuuden toimintaedellytyksiä paitsi alentamalla tulleja myös selkeyttämällä alkuperäsääntöjä koskevia kysymyksiä. Sopimuksen ansiosta japanilaisteollisuuden kyky nostaa tuotanto- ja jakeluketjujensa tehokkuutta paranee entisestään. Tämän katsotaan hyödyttävän erityisesti Japanin auto- ja elektroniikkateollisuutta. Japanilaisittain tärkeää on luonnollisesti myös, että sopimuksen myötä sen kilpailukyky säilyy suhteessa Kiinaan ja Etelä-Koreaan, jotka ovat omat ASEAN-sopimuksensa jo solmineet, ja EU:iin, joka on vastikään käynnistänyt neuvottelut järjestön kanssa. Japanilaislähteiden mukaan Japanin ja ASEANin välinen sopimus on selvästi Kiinan ja Etelä-Korean vastaavia sopimuksia kattavampi ja kunnianhimoisempi.

Poliittisesti sopimuksen syntyminen on myös merkittävä virstanpylväs Japanille. Kiinan ja Etelä-Korean ASEAN-sopimusten synnyttyä Japanille oli tärkeää antaa selvä signaali sitoutumisesta alueelliseen integraatiokehitykseen vähintään samalla tasolla kuin kilpailijansa. ASEAN-sopimuksien myötä kullakin Itä-Aasian merkittävimmistä talouksista on nyt omat vapaakauppajärjestelynsä ASEANin kanssa, mikä parantaa edellytyksiä seuraavien askelten ottamiseen esim. ASEAN + 3:n (ASEAN, Etelä-Korea, Japani, Kiina) tai Japanin promovoiman ASEAN + 6:n (edelliset sekä Australia, Uusi-Seelanti ja Intia) pohjalta. Sopimusten kattavuus poliittisten tekijöiden ohella tosin tekee niiden yhdistämisen lyhyellä tähtäimellä haastavaksi, mutta pidemmällä tähtäimellä ne ovat joka tapauksessa askelia eteenpäin orastavassa integraatioprosessissa. ASEAN-sopimuksen syntymisen myötä Japani vahvistikin asemaansa keskustelussa siitä mille pohjalle je kenen ehdoilla alueellinen taloudellinen yhdentyminen Aasiassa etenee.

Astuessaan voimaan Japanin ja ASEANin välinen vapaakauppasopimus heikentää eurooppalaisteollisuuden kilpailukykyä alueella ainakin jossain määrin kunnes EU ja ASEAN saavat oman sopimuksensa valmiiksi. Sopimuksen vaikutuksista EU:n tai Suomen kilpailukykyyn alueella ei ole tehty perusteellisia selvityksiä, mutta alustavien arvioiden mukaan jonkinasteista kilpailukyvyn heikentymistä tullaan näkemään tuotteista riippuen mm. kemian, metalli-, lääke- ja autoteollisuudessa. Toisaalta vastaavasti Kaakkois-Aasiaan tai Japaniin sijoittuneet eurooppalaisfirmat myös hyötyä kehityksestä.

kauppa
kestävä kehitys