Suomalaiset startupit esillä VivaTech-tapahtumassa Pariisissa

Pariisissa järjestettiin 15.–17. kesäkuuta VivaTech-startup-tapahtuma, johon osallistui niin teknologia-alan startupeja kuin ranskalaisia suuryrityksiä, sijoittajia ja kiinnostunutta yleisöä. Tekes ja Team Finland Ranska järjestivät tapahtumaan Suomi-ständin, jossa kolmen päivän aikana kymmenen suomalaista innovatiivista startup-yritystä esitteli laajaa osaamistaan niin tekoälyssä, koulutuksessa, kestävässä kehityksessä kuin yritysten toimintaa helpottavissa palveluissa.

Tapaamisia ammattilaisten ja investoijien kanssa

Jo heti messujen ensimmäisenä päivänä tunnelma oli tapahtumapaikalla katossa ja yritykset pääsivät tutustumaan liikeideoista kiinnostuneisiin ammattilaisiin ja investoijiin. Suomi-ständillä päivysti torstaina viisi tuoretta ja kiinnostavaa yritystä.

Torstain Suomi-ständin osallistujia. Kuva Nicola Lindertz

Maja-yrityksen tarkoituksena on luoda teknologiaomavarainen asumisyksikkö, jossa yhdistyvät suomalainen arkkitehtuuri ja design sekä ranskalais-amerikkalainen teknologia. Asunto toimii aurinkoenergialla ja jopa yksikön käyttövesi uusiokäytetään.

ResQ Clubin ympäristöystävällinen ja sekä paikallisia palveluja että kuluttajia hyödyttävä idea on saattaa ravintoloitsija ja asiakas yhteen puhelinaplikaation avulla. Ravintoloitsija voi tarjota hävikiksi muuten menevän ruuan kätevästi Take Away-annoksina kuluttajille.

Kokoa on laadunvarmistusjärjestelmä koulutustuotteille. Kokoa tarjoaa yrityksille palvelua, jossa se analysoi opetuskäyttöön tarkoitetun tuotteen käytettävyyden, oppijan roolin ja tuotteen sitouttavuuden oppimisprosessissa. Kokoalla on hyvä markkinarako ulkomailla, missä Suomen koulutusjärjestelmää arvostetaan suuresti.

Bizmind on myyntipsykologiasovellus, jonka avulla B2B-myyjä pystyy valmentamaan itseään työskentelyn ohessa. Asiakastapaamisten yhteydessä saadut intuitiot ja nyanssit tallennetaan Bizmind-aplikaatioon ja näin myynnin ammattilainen pystyy arvioimaan asiakastapaamisiaan jälkikäteen ja kehittämään osaamistaan.

Torstaina esittäytyi myös tekoälyyn erikoistunut yritys HeadAI, joka on semanttinen neurolaskentayksikkö. Se pystyy tiedonanalysointikykynsä ansiosta tunnistamaan ihmisen oppimispolun heikkoudet ja vahvuudet ja täten se soveltuu erityisesti oppimis- ja finanssialoille.

Liikeideoita niin yrityksille kuin teollisuuteen

Perjantaina VivaTechin ammattilaispäivät jatkuivat ja vuorossa olivat seuraavat viisi suomalaista yritystä. Yritykset tarjoavat liikeideoita niin yritysten kuin teollisuuden tarpeisiin. Messuilla oli paljon ihmisiä, ja myös Suomi-ständillä kävi mukava kuhina.

Suomalaisille startupeille järjestettiin myös pitching-haaste, jossa heidän tuli esitellä liikeideansa lyhyessä ajassa. Haasteen voitti ResQ Club. Kuva Nicola Lindertz

Yleisöä kiinnostanut Vionice esitteli tekoälyyn perustuvan visuaalisen ja automaattisen tiedonhallintapalvelun, joka on tarkoitettu toimimaan niin omaisuuden hallinnassa kuin liikenteen kunnossapidossa rautatie- maantie- ja älyliikenteessä. Vionice osallistui myös Pariisin liikennelaitos RATP:n haastekilpailuun.

Esillä oli myös Readpeak eli markkinointialan yritys, jonka erikoisalaa on natiivimainonta. Nykypäivän kuuma puheenaihe natiivimainonta tarkoittaa tekoälyn mahdollistamaa julkaisijan ja mainostajan yhdessä tuottamaa tietylle yleisölle kohdistettua mainossisältöä.

Augumenta Studio toi messuille esittelyyn tyylikkäät älylasit, joiden avulla ihminen pystyy tarkastelemaan todellista ympäristöä tietokoneella tehtyjen grafiikoiden avulla. Augumentan muunneltu todellisuus soveltuu erityisesti teolliseen käyttöön.

Teqmine-yritys taas on tekoälyratkaisuja tarjoava tiedonhallintajärjestelmä keksintöjen ja strategisten teknologioiden analysointiin, visualisointiin, dokumentointiin ja jatkuvaan seurantaan. Teqmine yksinkertaistaa ja helpottaa edistyneillä työkaluillaan liiketoiminnan teknologia- ja IRP-tiedonhallintaa.

Meetingpackage.com tarjoaa mahdollisuuden varata kokoustiloja ja kokouspaketteja ympäri maailmaa yrityksen luoman nettisivun kautta. Palvelun avulla yritykset pystyvät varaamaan juuri itselleen sopivan kokouspaketin. Yrityksen asiakas pystyy saman nettisivun kautta myös tekemään hintavertailua ja hallinnoimaan omia varauksiaan.

Suomalaiset näkyivät myös muualla tapahtumassa

Perjantain verkostoitumisvastaanotto keräsi paljon vierailijoita. Kuva Nicola Lindertz

Tapahtumassa oli myös muuta suomalaisväriä. Paptic, joka kehittää biopohjaisia pakkausmateriaaleja osallistui LVMH:n Innovation Award -kilpailuun ja pääsi siinä loppukilpailuun. Space Nation oli puolestaan kutsuttu tapahtumaan esittelemään astronauttikoulutushankettaan.

Perjantaina Team Finland järjesti Suomi-ständillä suosituksi osoittautuneen verkostoitumisvastaanoton, jossa tarjolla oli Suomen suurlähetystön kokin valmistamia suomalaisia cocktail-paloja. Lauantaina yleisöpäivänä Suomi-ständiin kävi tutustumassa myös MTV:n toimittaja Jukka Hopsu. MTV:n jutun VivaTech-tapahtumasta voit käydä lukemassa täältä(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan).

Tiina Uusitalo
Suomen suurlähetystö, Pariisi