Aalto-yliopisto edelläkävijänä Iranin markkinoilla

Syksyllä 2014 Aalto University Executive Education käynnisti – ensimmäisenä länsiyliopistona Iranissa – iranilaisille huippujohtajille suunnatun Executive MBA -koulutusohjelman. Koulutusohjelma on ollut menestys ja siihen on tähän mennessä osallistunut jo yli 50 iranilaista yritysjohtajaa ja kasvuyrittäjää.

Iranissa Suomi tunnetaan korkean koulutustason maana ja suomalaisia yliopistoja arvostetaan. Kuva: Suomen suurlähetystö, Teheran

Iranissa Suomi tunnetaan korkean koulutustason maana ja suomalaisia yliopistoja arvostetaan. Suomalaisyritysten kannattaa pitää mielessään myös Suomen yliopistoissa opiskelevat iranilaisnuoret, jotka voivat toimia tärkeinä kulttuurisiltoina ja ovien avaajina Iranin-markkinoille hakeuduttaessa.

Aalto EE laajensi Executive MBA-koulutusohjelmansa Lähi-itään

Jo kolme vuotta sitten – aikana, jolloin useimmat suomalaisyritykset eivät osanneet edes uneksia Iranin markkinoiden avautumisesta – löytyi Suomesta muutamia rohkeita ja ennakkoluulottomia yrityksiä, jotka näkivät tulevaisuuteen ja Iranin tarjoamiin mahdollisuuksiin. Niiden joukossa oli Aalto University Executive Education eli Aalto EE.

Aalto University Executive Educationin toimitusjohtaja, professori Pekka Mattila ryhtyi selvittämään voisiko Aalto-yliopisto käynnistää ensimmäisenä länsimaisena yliopistona Iranissa huippujohtajille suunnatun Executive MBA -koulutusohjelman. Iranin-vastaiset pakotteethan eivät kieltäneet koulutusvientiä.

Selvitystyö johti neuvotteluihin ja neuvottelut johtivat sopimukseen.

Ensimmäinen kaksivuotinen ohjelmakohortti Teheranissa aloitti syksyllä 2014 ja seuraava syksyllä 2015. Avaus oli merkittävä seuraavistakin syistä:

  1. Kyseessä oli Aalto-yliopiston ensimmäinen avaus Lähi-itään. Aiemmin Aalto EE on käynnistänyt vastaavia ohjelmia Etelä-Koreassa, Indonesiassa, Kiinassa, Puolassa, Ruotsissa, Singaporessa, Taiwanissa ja Venäjällä.
  2. Ensimmäisen koulutusklusterin osallistujista peräti kolmasosa oli iranilaisia naisjohtajia. Yhtä korkeaan naisten prosenttiosuuteen ei muissa maissa ole useimmiten päästy.

Iranilainen yhteistyökumppani, jonka tiloissa koulutus Teheranissa järjestetään, on yksityinen liikkeenjohdon instituutti Iranian Business School, IBS. Instituutilla on haaraosasto Lontoossa.

Koulutusohjelma auttaa verkostoitumaan maailmanlaajuisesti

Kaksi ensimmäistä valmennuskohorttia ovat osoittautuneet menestykseksi. Ohjelmaan osallistuu yli 50 iranilaista yritysjohtajaa ja kasvuyrittäjää.

Kaikilla osallistujilla on jo kokemusta kansainvälisistä markkinoista ja ulkomaankaupasta. Osalla heistä saattaa hyvinkin olla keskeinen rooli Iranin uuden talouden pyörittämisessä. Eikä ole poissuljettua, etteikö osalle Aalto EE:n alumneista  saattaisi löytyä kysyntää Iranin ulkopuolellakin.  Kun Aalto EE:n Iranissa kouluttamiin alumneihin vielä lisätään sadat yritysjohtajat muista maista, joissa vastaava koulutusohjelma on käynnistynyt, voidaan syystä todeta, että Aalto-yliopisto on oivaltanut Suomen kansainvälisen kaupankin kannalta merkittävän liikeidean.

Kilpailu koulutuksenkin alalla kiristyy ja eräät muut länsimaat ovat jo mukana Iranin markkinoilla tarjoamassa yritysjohdolle suunnattua koulutusta. Aalto–yliopiston valttina on kuitenkin vankka kansainvälinen maine, Executive MBA-ohjelmansa kolmoisakreditointi ja paikka 0,4 prosentin parhaassa kansainvälisessä eliitissä. Financial Times on jo usean vuoden ajan luokitellut Aalto EE:n EMBA-ohjelman maailman sadan parhaan joukkoon tuhansien ohjelmien vertailujoukossa.

Suomi tunnetaan korkeasta koulutustasostaan

Iranissa Suomi tunnetaan korkean koulutustason maana ja suomalaisia yliopistoja arvostetaan. Sadat iranilaisopiskelijat hakeutuvat vuosittain jatko-opintoihin suomalaisiin yliopistoihin. Parhaillaan Suomessa opiskelee noin 500 iranilaisopiskelijaa – hyvällä menestyksellä.

Iranin markkinoille tähyävien suomalaisyritysten kannattaakin pitää mielessään Suomessa osan opinnoistaan suorittaneet tai suomalaisyliopistoista valmistuneet lahjakkaat iranilaisnuoret – onhan heille kertynyt kokemusta suomalaisesta yhteiskunnasta ja suomalaisesta kulttuurista. He voivat toimia tärkeinä kulttuurisiltoina ja ovien avaajina Iranin-markkinoille suuntaaville suomalaisyrityksille.

Kysyntää kansainvälisen tutkinnon suorittaneista opiskelijoista alkaa olla jo Iranissakin, sillä useat Iranissa toimintansa käynnistäneet eurooppalaisyritykset rekrytoivat mielellään riveihinsä ulkomailla tutkintonsa suorittaneita opiskelijoita.

Helmikuussa 2016 Aalto EE:n ensimmäisen valmennuskohortin osallistujat kävivät viikon opintomatkalla Helsingissä. Jatko-ohjelmia ajatellen olisi perusteltua pohtia, miten valtio ja viranomaiset voisivat parhaalla tavalla tukea ja edesauttaa esim. suomalaisyritysten verkottumista Aalto EE:n kansainvälisiin alumneihin.

Positiivisen Suomi-kuvan viestittäminen Helsinkiin suuntautuvilla opintomatkoilla tukee, paitsi Aalto EE:n ohjelmaa, myös Suomen vientiponnisteluja ulkomaille. Tässä esimerkiksi mielenkiintoiset alustajat Suomen liike-elämän tai politikan huipulta voisivat tukea Aalto-yliopiston tärkeää ja tuloksia tuottavaa koulutusohjelmaa.

kauppa