Utrikesministeriet under coronakrisen: distanshjälp från Helsingfors till utlandet

På grund av coronautbrottet har tio tusentals finländska resenärer återvänt till hemlandet under de senaste veckorna. Ute i världen får resenärer hjälp av Finlands ambassader och konsulat, men hjälpbehovet har också märkts vid utrikesministeriet i Helsingfors. Antalet samtal till jourcentrets telefontjänst, meddelanden i sociala medier och behovet av konsulära tjänster och ökade explosionsartat.

Kuvamosaiikki, jossa ulkoministeriön työntekijät kiittävät matkustusilmoituksen tehneitä matkailijoita.

Coronaviruset tiodubblade samtalen till jourcentret

Att kontakta jourcentret har för många resenärer varit det första steget för att få hjälp har under coronakrisen. 

Sedan coronautbrottet har utrikesministeriets konsulära jour svarat på nästan 4 000 samtal som gällt coronakrisen. Det har kommit ännu fler e-post, och alla har besvarats med råd och anvisningar ”Vår viktigaste uppgift är att ge råd åt den som ringer så att hen själv kan handla på ett sätt som löser situationen”, säger Lauri Järvenpää som är en av de tjänstemän som svarar i telefon vid jourcentret. 

Finlands ambassader, generalkonsulat och honorärkonsuler är jourcentrets arbetspar i utlandet, och den som behöver hjälp hänvisas oftast till dem.

De som kontaktar jourcentret är i allmänhet bekymrade över svårigheterna att återvända till Finland. Oftast frågar den som tar kontakt om avgående flyg, anslutande förbindelser och olika läders restriktioner på vägen hem. 

”Vi får också frågor om resenärernas närstående”, säger Järvenpää.

”Det är viktigt att minnas att problemen sällan löses genom ett telefonsamtal, särskilt om den som ringer befinner sig på andra sidan jorden. Jourcentret kan inte påverka andra länders lagar, förordningar eller restriktioner till följd av coronaviruset”, fortsätter han. 

Men trots det globala undantagstillståndet finns så gott som alltid information och hjälp att få. 

”De allra flesta frågor vi får, och de besvärligaste, går till all lycka att reda ut till sist, bara vi hittar till exempel rätt webbplats, telefonnummer eller samarbetspart”, säger Järvenpää. 
 

Jourcentret

Konsulära tjänster varje dag i veckan

När det pågår en kris glömmer vi lätt bort tjänstetiden och resenärer ska hjälpas alla tider på dygnet. Ända sedan januari har enheten för konsulära ärenden tillsammans med beskickningarna arbetat med att kartlägga finländska resenärer och hjälpa dem att resa hem. 

”Sedan regeringen i mars gav rekommendationen att alla finländare ska resa hem, har vi arbetat sju i veckan i morgon- och kvällsskift. Vi ger råd och hjälper när resenärer försöker återvända till Finland från olika delar av världen”, säger ansvariga tjänstemannen Sanna Ringborg

Det dagliga samarbetet med andra nordiska länder och EU-länder har gjort så att hundratals finländare kunnat återvända med andra länders evakueringsflygningar. Finland har själv tillsvidare ordnat 12 flygningar, både från Europa och från andra världsdelar. Vi har i synnerhet försökt ordna flygningar från sådana platser där de kommersiella förbindelserna eller evakueringsflygningar ordnade av andra länder inte räckt till för att ta hem finländare och andra nordiska resenärer.

Enheten för konsulära ärenden har arbetat intensivt tillsammans med Finlands beskickningar runt om i världen. Vid många ambassader och konsulat har hela personalen involverats i att hjälpa resenärer. Genom aktivt teamarbete har de allra flera som behövt hjälp att komma till Finland fått det. Arbetet är emellertid inte ännu slutfört. Ca 1 500 resenärer vill fortfarande återvända till Finland och behöver utrikesministeriets hjälp för att lyckas.

Läs mer om utrikesministeriets subventionerade flygningar (Öppnar nytt fönster)  

Genomförda flygningar (Öppnar nytt fönster)

Finländska resenärer och coronakrisen

  • Enligt statistikcentralen gör finländarna över åtta miljoner utlandsresor varje år.
  • Det görs drygt 250 000 reseanmälningar.
  • Under den pågående coronakrisen var som mest 50 000 reseanmälningar i kraft.
  • I mitten av april 2020 var 29 000 reseanmälningar i kraft.
  • Uppskattningsvis 1 500 resenärer försöker ännu återvända till Finland.

Från informatör till chatrådgivare

I början av mars började coronaviruset också synas i utrikesministeriets sociala medier genom allt fler frågor om resande. När det i mitten av månaden började finnas ett stort behov av kommunikation också utanför tjänstetid fick de jourhavande tjänstemännen också börja sköta kommunikationen i sociala medier.

På utrikesministeriets och Nätkonsulns Facebooksidor har ca 300 privata meddelanden och hundra inlägg med frågor om coronaläget besvarats. ”Tack vare tjänsterotationen inom utrikesförvaltningen finns det många med erfarenhet av konsulära tjänster på kommunikationsavdelningen. Vi fick också snabbt utbildning i hur man möter människor i sociala medier och i chatdiskussioner”, berättar informatören Hanni Hyvärinen

”Ofta kunde vi hjälpa, men ibland var man bara tvungen att lyssna och sympatisera. Våra ambassader och konsulat arbetar under svåra förhållanden och ofta med knappa resurser. De gör sitt bästa för att hjälpa alla finländare. Men särskilt små beskickningar som ska sköta flera länder har svårt att hinna med allt”, säger Hyvärinen.
 

Nätkonsuln

  • Utrikesministeriets tjänst där du kan ställa frågor om resesäkerhet eller om de konsulära tjänster som erbjuds av Finlands ambassader och konsulat.
  • Nätkonsuln kan ge goda råd om vad en finsk medborgare eller en person som är permanent bosatt i Finland kan göra om hen råkat illa ut utomlands.
  • Det är jourhavande konsulära tjänstemän vid utrikesministeriets jourcenter som besvarar frågorna.
  • Du hittar Nätkonsuln på Facebook(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)

Hjälp oss att hjälpa dig – gör en reseanmälan!

Utrikesministeriet rekommenderar att alla som reser utomlands gör en reseanmälan. När du gör en reseanmälan får utrikesministeriet dina personuppgifter, kontaktuppgifter under resan och uppgifter om din resa för att kunna kontakta dig i krissituationer. Bara om du gör en reseanmälan vet utrikesministeriet var du befinner dig och kan kontakta dig vid behov. Uppgifterna i reseanmälan används bara i krissituationer.

Du kan göra en reseanmälan på webben eller per telefon, också när du redan befinner dig i utlandet. Om du inte själv kan göra reseanmälan, kan du be en anhörig eller bekant i Finland göra den för dig.

Mer information, anvisningar och dataskyddspolicy (Öppnar nytt fönster) 

Kom ihåg att annullera din reseanmälan om du återvänder tidigare än du angett i reseanmälan. Om du registrerat dig i systemet kan du radera anmälan själv. Om inte, skicka e-post till konsulipalvelut.um@formin.fi.

Gör en reseanmälan(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)

Den här artikeln är den andra delen i en serie om utrikesministeriets arbete under den pågående coronakrisen, i Finland och runtom i världen. I de följande artiklarna kommer anställda vid Finlands ambassader och konsulat att berätta om sitt arbete.