Sanktioner mot Ryssland: vägtransporter i EU och fartygs tillträde till hamnar

Det är förbjudet för ryska och belarusiska vägtransportföretag att transportera gods på väg i EU. Det är också förbjudet att ge ryskflaggade fartyg tillträde till hamnar i EU.

Ändringen av förordning (EU) 833/2014 som gäller Ryssland ((EU) 2022/576) (Länk till en annan webbplats.)och ändringen av förordning (EU) 765/2006 som gäller Belarus (EU) 2022/577)(Länk till en annan webbplats.) trädde i kraft den 9 april. Enligt dessa är det förbjudet för alla vägtransportföretag som är etablerade i Ryssland eller Belarus att transportera gods på väg inom unionens territorium, inbegripet i transit.

Enligt förordningen som gäller Ryssland är det också förbjudet att efter den 16 april 2022 ge fartyg som är registrerade under rysk flagg tillträde till hamnar inom unionens territorium.   Förbudet gäller också fartyg som har bytt sin ryska flagg eller sin registrering till någon annan stats flagg eller register efter den 24 februari 2022.

Undantag från transportförbudet

Båda förordningarna innehåller några få direkta undantag från transportförbudet. Dessutom kan tillståndsmyndigheten (i Finland utrikesministeriet) i undantagsfall bevilja tillstånd för godstransport.  Tillstånd till undantag kan sökas endast i vissa specifika fall som närmare fastställs i förordningarna, det vill säga när det rör sig om bland annat vissa

a) transporter av bränslen, industriråvaror och metaller

b) transporter av farmaceutiska produkter, medicinska produkter, jordbruks- och livsmedelsprodukter, inbegripet vete och gödselmedel

c) transporter som är nödvändiga för humanitära ändamål

I fråga om havstransporter är det också möjligt att söka undantag för transporter av kärnbränsle och andra varor som är absolut nödvändiga för funktionen hos civil kärnteknisk kapacitet.

Läs noggrant vad sanktionerna innebär

Utrikesministeriet uppmanar företagen att omsorgsfullt läsa igenom sanktionsreglerna:

Om det inte finns någon i förordningarna fastställd grund för ett undantag från förbuden, kan utrikesministeriet som behörig myndighet inte bevilja tillstånd. Hanteringen av sanktions- och exporttillståndsfrågor har hopat sig på grund av de många förfrågningar och ansökningar som vi fått in på grund av sanktionerna mot Ryssland. Läs anvisningarna omsorgsfullt innan du lämnar in en ansökan eller kontaktar oss på något annat sätt. Detta hjälper oss att behandla ärenden smidigare och minskar också vår arbetsbörda.

Att göra en tillståndsansökan

Ansökan om tillstånd görs av det finländska företag eller det företag som är etablerat i ett annat EU-land (eller av ett ombud med fullmakt).

I fortsättningen, det vill säga från och med slutet av april, kan företagen söka tillstånd i utrikesministeriets e-tjänst(Länk till en annan webbplats.). Före det kan vi ta emot ansökningar endast av särskilda tvingande skäl i brådskande fall på exportkontrollenhetens e-postadress: kpo-40@formin.fi. Tillståndet till undantag ska vara beviljat innan transporten anländer till Finland.

Ett tillstånd till undantag kan beviljas efter prövning fallspecifikt när det är nödvändigt att anlita ett ryskt eller belarusiskt transportföretag eller ett ryskflaggat fartyg och om utrikesministeriet konstaterar att tillståndet är nödvändigt.

Av ansökan bör framgå följande:

  • Vilka av de produkter som omfattas av undantaget ansökan gäller (produkterna ska finnas på förteckningen över produkter för vilka ett tillstånd för undantag kan beviljas och transporten får inte innehålla andra produkter än de tillåtna produkterna för vilka utrikesministeriet har beviljat tillstånd).
  • Tillräckligt detaljerade uppgifter om vägtransportföretaget, det planerade gränsövergångsstället och tidtabellen så att det är enkelt att identifiera transporten vid gränsen.
  • Uppgifterna om det fartyg som används för transporten.
  • Sökandens egen motivering till ansökan och en särskild motivering till varför det är nödvändigt att anlita ett ryskt eller belarusiskt transportföretag eller ett ryskflaggat fartyg.
  • Hur länge tillståndet är i kraft, det vill säga när är det möjligt för företaget att avstå från de sanktionsbelagda transporttjänsterna.
  • I samband med tillståndsprocessen utreds också andra förbud och restriktioner som följer av sanktionsförordningarna.

Sökanden ska lämna tillräckliga redogörelser för dessa.

Utrikesministeriet kan återkalla tillståndet om förordningarna till exempel ändras.

Utrikesministeriets tillstånd är giltiga så länge som EU-bestämmelserna tillåter det. Om EU utfärdar nya bestämmelser som tar bort möjligheten till undantag, får tillståndet inte längre användas, även om ministeriet inte separat återkallar tillståndet.