EU begränsar kinesiska leverantörers deltagande i offentlig upphandling av medicintekniska produkter

EU har planer på att lämna kinesiska företag utanför de upphandlingsförfaranden för medicintekniska produkter som är minst 5 miljoner euro. I andra leverantörers anbud får medicintekniska produkter med ursprung i Kina vara högst 50 procent av kontraktets totala värde.

Begränsningarna börjar gälla tio dagar efter att kommissionens förordning har offentliggjorts, det vill säga den 30 juni 2025. Förordningen är i kraft i fem år och begränsningarna kan vid behov förlängas med fem år.

Åtgärderna baserar sig på instrumentet för internationell offentlig upphandling (International Procurement Instrument). Syftet med denna så kallade ömsesidighetsförordning är att ge EU-företag möjlighet att komma in på tredjeländers marknad för offentlig upphandling. Om man upptäcker diskriminerande åtgärder eller praxis i ett lands upphandlingsförfarande, kan tillgången till upphandling inom EU begränsas för de varor, tjänster och leverantörer som kommer från det landet. Instrumentet tillämpas nu för första gången. 

I april 2024 inledde kommissionen en undersökning om flera åtgärder på Kinas marknad som betraktas som diskriminerande: favorisering av kinesiska enheter och tjänster, begränsning av upphandlingen av importerade varor genom administrativa åtgärder och ställande av oskäliga upphandlingsvillkor, såsom skyldigheten att överföra rätten att använda tekniken till kineserna.

Samtidigt har kommissionen förhandlat med Kina om att undanröja och avhjälpa diskrimineringen, men parterna har inte kommit fram till en godtagbar lösning. 

Enligt rapporten som kommissionen gav ut i januari 2025 försämrar Kinas åtgärder på ett allvarligt sätt tillträdet för EU-företag och medicintekniska EU-produkter till Kinas marknad för offentlig upphandling. Dessa åtgärder och denna praxis tillämpas i hela Kina och de gäller alla medicintekniska produkter. Enligt kommissionen innehåller 87 procent av upphandlingsförfarandena för medicintekniska produkter i Kina villkor som begränsar eller diskriminerar upphandlingen av importerade produkter.

EU och Kina har inte några bilaterala åtaganden om offentlig upphandling och Kina är inte heller part i WTO:s avtal om offentlig upphandling (GPA, Agreement on Government Procurement).

Mer information