Passi on matkustajalle tärkeä asiakirja – silti se usein unohtuu tai katoaa

Oletko lähdössä ulkomaille? Ulkoministeriön konsulipalvelut muistuttavat kirjeessään matkaajille passin tärkeydestä. Mukana on myös vinkkejä, miten toimia jos passi katoaa matkan aikana.

Hei reissaaja,

Muistathan, että passi on reissaajalle ensiarvoisen tärkeä asiakirja. Sen on oltava mukana ja kunnossa. Se mahdollistaa liikkumisen paikasta toiseen, ja sillä todistat henkilöllisyytesi.

Tämä voi tuntua itsestään selvältä. Ulkoministeriön 24/7 päivystyskeskukseen tulee silti päivittäin paljon yhteydenottoja sen vuoksi, että passi on yllättäen päässyt vanhentumaan tai hukkumaan.

Lomamatka on tarkoitettu virkistäytymiseen. Ennakoimalla ja ottamalla asioista etukäteen selvää, voit vaikuttaa siihen, että loma sujuu suunnitellusti. Tarkista ennen matkalle lähtöä passisi voimassaoloaika. Ota passin henkilötietosivusta kännykällä valokuva ja lähetä se sähköpostiisi.

Tarkista aina ennen matkalle lähtöäsi kohdemaan edustustosta, mitä maahantuloon ja matkustusasiakirjoihin liittyviä sääntöjä kyseisessä maassa on. Aina ei riitä, että passi on voimassa matkan ajan. Joidenkin maiden viranomaiset vaativat, että passi on voimassa vielä useita kuukausia matkan jälkeen. Jos olet monikansalainen, paikalliset viranomaiset saattavat edellyttää – etenkin maasta poistuttaessa – myös toisen kotimaan passin esittämistä.

Pidä passista huolta. Säilytä se turvallisessa paikassa. Älä koskaan jätä passia – tai muitakaan arvotavaroita – esimerkiksi autoon. Sieltä se lähtee helposti varkaiden matkaan.

Mutta mitä tehdä, jos se sittenkin katoaa? Passia ei löydy, vaikka kuinka etsii, eikä vahingossa jonkun toisen matkaan lähtenyttä passia ole mitenkään mahdollista toimittaa sinulle. Paluulento kotimaahan lähestyy. Ehdinkö lennolle?

Jotta kukaan muu ei pysty käyttämään passiasi väärin, tee sen katoamisesta paikallispoliisille ilmoitus ulkomailla. Ilmoita myös Suomen poliisin sähköisen palvelun kautta rikosilmoitus passin katoamisesta(Linkki toiselle web-sivustolle.) tai jos se ei ole mahdollista, tee ilmoitus poliisille Suomessa.

EU-alueella saatat päästä paluulennolle kotimaahan esittämällä poliisiraportin ja kadonneen passin kopion, mutta käytännöt vaihtelevat lentoyhtiöittäin. Ole siis ensin yhteydessä lentoyhtiöön ja selvitä, mitä he vaativat kotimatkalennolle. Parhaassa tapauksessa ratkaisu voi löytyä nopeastikin.

Jos lentoyhtiölle ja paikallisille viranomaisille kuitenkin kelpaa ainoastaan voimassa oleva matkustusasiakirja, on sinun anottava uutta passia lähimmästä Suomen suurlähetystöstä sen aukioloaikana. Suomen edustustojen yhteystiedot löydät ulkoministeriön verkkosivuilta.

On myös paljon maita, joissa Suomella ei ole suurlähetystöä. EU-alueen ulkopuolella suomalainen voi silloin kääntyä toisen EU-maan edustuston puoleen. Toisen EU-maan edustusto voi myöntää matkaa varten passin korvaavan hätämatkustusasiakirjan (Emergency Travel Document, ETD).

Käytännössä uuden passin tai matkustusasiakirjan hankkiminen voi tarkoittaa pitkääkin matkaa lomapaikkakunnalta pääkaupunkiin. Oleskelun pitkittymisestä kertyy helposti ylimääräistä vaivaa ja erilaisia lisäkuluja kuten matkat edustustoon, majoituskuluja, uusien paluulippujen ostaminen, koronatodistuksen hankkiminen ja passimaksu.

Vältä kaikki tämä turha hässäkkä ja pidä huolta passistasi matkan aikana.

Ulkoministeriön konsulipalvelut toivottavat sinulle turvallista matkaa!