Selvitys opetusalan kehitysyhteistyöstä
Suomen opetusalan osaaminen on maailman huippuluokkaa. Tämän tulisi näkyä vahvemmin myös kehitysyhteistyön painotuksissa ja rahoituksessa, suosittaa selvitys ”Stepping Up Finland’s Global Role in Education”.
Kehitysmaissa yhä useampi lapsi on viime vuosikymmenten kuluessa päässyt käymään koulua. Oppimistulokset jäävät kuitenkin niin huonoiksi, että kehitysalan kansainväliset toimijat puhuvat globaalista oppimisen kriisistä.
Suomi edustaa toista ääripäätä: sillä on yksi maailman arvostetuimmista koulujärjestelmistä. Opetusalan kehitysyhteistyötä koskeva selvitys ”Stepping Up Finland’s Global Role in Education” suosittaa Suomea ottamaan kehitysmaiden oppimiskriisin ratkaisemisessa vahvemman roolin.
Selvityksen ovat ulkoministeriön toimeksiannosta laatineet taloustieteen tohtori Ritva Reinikka, professori Hannele Niemi ja opetusneuvos Jukka Tulivuori.
Raportti: Stepping Up Finland’s Global Role in Education (PDF) (avautuu uuteen ikkunaan)
Tiivistelmä: Suomen rooli globaalin oppimiskriisin ratkaisemisessa (PDF)
Tiedote: Suomelle vahvempi rooli kehitysmaiden koulutuskriisin ratkaisussa