Ulko- ja turvallisuuspoliittinen valtionavustushaku vuodelle 2025: kysymyksiä ja vastauksia

K: Voiko hakemusta täydentää hakuajan jälkeen esimerkiksi vahvistetulla toimintasuunnitelmalla ja talousarviolla?

V: Hallintolain 22§ Asiakirjan täydentäminen mukaan ”Jos viranomaiselle toimitettu asiakirja on puutteellinen, viranomaisen on kehotettava lähettäjää määräajassa täydentämään asiakirjaa, jollei se ole tarpeetonta asian ratkaisemiseksi. Asiakirjan lähettäjälle on ilmoitettava, miten asiakirjaa on täydennettävä.” Edelleen, ”Asianosainen voi myös omasta aloitteestaan täydentää hakemustaan tai muuta asian käsittelyä varten toimittamaansa asiakirjaa sekä toimittaa käsittelyn kuluessa viranomaiselle asian ratkaisemisen kannalta tarpeellisia asiakirjoja.” Eli kyllä, hakemusta voi täydentää.

Huomiotavaksi, että arviointi käynnistyy välittömästi hakuajan umpeuduttua ja täydennykset otetaan huomioon ainoastaan siihen asti, kun se on mahdollista arviointi- ja päätöksentekoprosessin kannalta.

K: Ovatko ulko- ja turvallisuuspoliittiset valtionavustukset mitenkään yhteydessä myöntöihin muista ulkoministeriön rahoitusinstrumenteista (esim. ohjelmatuki)? Jos ovat, niin miten nämä vaikuttavat toisiinsa?

V: Hakijalle ei voida myöntää rahoitusta toiminnoille, jos se saa ulkoministeriön tai muun julkisen tahon myöntämää avustusta samaan toimintaan.

Kuten hakuilmoituksessa todetaan, hakemusten arvioinnissa huomioidaan hakijan ulkoministeriöstä saaman rahoituksen kokonaisuus ja haetun avustuksen suhde ja lisäarvo järjestön kokonaisrahoitukseen. Vastaavasti muissa ulkoministeriön valtionavustushauissa saatetaan arvioinnissa ottaa huomioon hakijan muu ulkoministeriöstä saaman rahoituksen kokonaisuus ja/tai haetun avustuksen suhde ja lisäarvo järjestön kokonaisrahoitukseen, mukaan lukien mahdollinen tuki tältä hakukierrokselta. Arviointikriteerit käyvät ilmi kunkin haun hakuilmoituksesta. 

K: Kun hakuilmoituksessa mainitaan, että tukea voivat hakea yhteisöt, jotka tukevat yritysten kansainvälisen yritystoiminnan edistämistä sekä kansainvälistymispalvelujen kehittämistä ja tuottamista, koskeeko tämä myös muuta kuin Ukrainan jälleenrakentamiseen liittyvää toimintaa?

V: Kyllä.

K: Harkitsetteko Suomen kasvua tukevat taloussuhteet -teeman alla toimintaa, joiden kohderyhminä on ensisijaisesti suomalaisia toimijoita (esim. kansainvälistymiseen tai kansainvälisiin rekrytointeihin pyrkivät pk-yritykset), vai onko onnistuneen haun edellytyksenä myös kansainväliset kohderyhmät? 

V: Hakuilmoituksessa on määritelty kriteerit hakijalle ja hakemukselle. Lopullinen päätös kunkin hakijan ja hakemuksen hakukelpoisuudesta ja lopulta avustuksen myöntämisestä tehdään hakemusten arviointiprosessin kautta hakuilmoituksen kriteerejä vasten.

K: Järjestömme ei kuulu työnantajarekisteriin, ja yhdistyksen omistama yritys laskuttaisi yhdistykseltä varsinaisia, toteutuneita kustannuksia vastaavat palkkakulut. Onko tällainen järjestely ok? Merkitsemmekö kustannusarvioon nämä kulut henkilöstökuluina vai ostopalveluina?  

V: Hakijan tulee hakemuksessa tuoda esiin hankkeen toimeenpanoon liittyvä kuluerittely. Ministeriö arvio kuluja ja esitettyä toimintaa kokonaisuutena osana hakemusten arviointia. Hakija voi hakemuksessa esittää henkilöstökuluja tai ostopalvelukuluja. Kulut tulee eritellä ja perustella. Ministeriö arvioi, ovatko esitetyt kustannukset perustellussa suhteessa tavoitteisiin, toimintoihin, laatuun, aikatauluun ja kohderyhmään.

K: Asetatteko jotain rajoitteita toiminnan tulosten jatkohyödyntämiseksi kaupallisiin tarkoituksiin? Emme tarkoita toiminnan varsinaisia tuloksia, jotka olisivat julkisesti saatavilla, vaan toiminnan tuloksena mahdollisesti syntyviä uusia kaupallisia mahdollisuuksia.

V: Valtionavustusten vakioehdot momentille 249050 kohdan 4.5 mukaan:

Valtionavustuksen saajan on huolehdittava, että avustettavassa toiminnassa tai hankkeessa aikaansaatujen tulosten immateriaalioikeudet kuuluvat valtionavustuksen saajalle tai valtionavustuksen käyttäjälle lain mukaisesti tai erillisen sopimuksen nojalla. Avustuksen kohteena olevan toiminnan tulosten tulee olla julkisia ja laajasti saatavilla sekä hyödynnettävissä yleishyödyllisiin tarkoituksiin. Tämä voi tarkoittaa mm. valokuvien ja oppimateriaalien laajaa hyödynnettävyyttä. Valtionavustuksen saajan tulee julkaista toiminnan tulokset ulkoministeriön tarkemmin määrittelemässä muodossa.

Huomioitavaksi, että lopullista vastausta näin laajaan kysymykseen emme pysty näillä tiedoin tässä vaiheessa antamaan.