Virastojen ja korkeakoulujen välillä tehdään monipuolista yhteistyötä
Instituutioiden välisen kehitysyhteistyön IKI-tuella edistetään suomalaisten valtionlaitosten ja virastojen yhteistyötä ja vertaisoppimista kehittyvien maiden valtionlaitosten kanssa. IKI-hankkeilla vahvistetaan asiantuntijoiden osaamista ja uudistetaan organisaatioiden toimintatapoja. Samalla edistetään suomalaisten laitosten kansainvälistymistä, verkostoitumista ja kehitysyhteistyöosaamista. IKI-hankkeet liittyvät tyypillisesti ilmastonmuutokseen sekä kestävään luonnonvarojen käyttöön ja hallintaan. Vuosina 2019-2021 tämän yhteistyömuodon osuus kehitysyhteistyön kokonaisrahoituksesta oli noin kaksi prosenttia.
IKI-hankkeista tehtyjen evaluointien mukaan niillä on onnistuttu vahvistamaan kehittyvien maiden asiantuntijoiden osaamista sekä parannettu laitosten järjestelmiä ja niiden tarjoamia palveluja. Parhaat tulokset on saavutettu pitkäjänteisellä työllä, joka perustuu luottamuksellisiin yhteistyösuhteisiin.
Korkeakoulujen HEI-ICI-ohjelmalla on rahoitettu nelivuotisin ohjelmakausin suomalaisten yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen sekä kehittyvien maiden korkeakoulujen yhteistyöhankkeita. Hankkeissa kehitetään kumppanikorkeakoulujen metodologisia, pedagogisia ja hallinnollisia valmiuksia. Ohjelman hallinnoinnista vastaa Opetushallitus. HEI-ICI-hankkeet on suunniteltu kehittyvien maiden korkeakoulujen tarpeiden pohjalta, ja niissä huomioidaan kumppanimaiden omat kehitystavoitteet.
Kehittyvien maiden korkeakoulutuksen tukeminen on vahvistanut korkeakoulujen osaamista ja parantanut niiden harjoittaman opetuksen laatua. Yhä useammin hankkeiden vaikutukset ulottuvat myös korkeakoulujärjestelmän ulkopuolelle, mikä näkyy esimerkiksi pätevien perusopetuksen opettajien ja uusien työpaikkojen määrän lisääntymisenä. Samalla hankkeet edistävät toimivan, tehokkaan ja tasa-arvoisen yhteiskunnan rakentumista, yrittäjyyttä, kestävää kehitystä ja köyhyyden vähentämistä.
Yksi merkittävistä vuonna 2021 päättyneen ohjelmakauden tuloksista liittyi niin sanottuun vivutukseen eli ulkopuolisen pääoman houkutteluun. Suomen suhteellisen pienellä alkurahoituksella onnistuttiin ensin vahvistamaan kumppanikorkeakoulujen osaamista ja hallintokykyä. Sen jälkeen samoille oppilaitoksille saatiin houkuteltua huomattavasti suurempaa jatkorahoitusta Maailmanpankilta, EU:lta, Saksalta ja Britannialta.
Kehityspoliittista tutkimusyhteistyötä vahvistetaan sekä kansainvälisten että suomalaisten tutkimuslaitosten ja yliopistojen kautta. Esimerkkejä Suomen tukemista kansainvälisistä tutkimuslaitoksista ovat Helsingissä sijaitseva YK-yliopiston alainen WIDER-instituutti ja Uppsalassa toimiva pohjoismainen Afrikka-instituutti. Vastaavia suomalaisia toimijoita ovat muun muassa Suomen Akatemia ja yhdeksän yliopiston muodostama UniPID-verkosto.
Tutkimusyhteistyöhön suunnattu tuki on lisännyt suomalaisten toimijoiden osallistumista kehitysyhteistyöhön sekä vahvistanut yhteistyötä Suomen ja kehittyvien maiden välillä. Hankkeiden avulla on parannettu kehittyvien maiden kykyä tuottaa tutkimusta ja innovaatioita. Korkeakouluja ja tutkimuslaitoksia on myös kannustettu hyödyntämään monitoimijamallia eli yhteistyötä yritysten, kansalaisjärjestöjen ja muiden yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa.
- 1
Merkintä tehdään uusien rahoituspäätösten yhteydessä tavoitteenasettelun pohjalta asteikolla ihmisoikeussokea, ihmisoikeussensitiivinen (ihmisoikeudet huomioiva), ihmisoikeusprogressiivinen (ihmisoikeuksia edistävä) ja ihmisoikeustransformatiivinen (ihmisoikeushaasteisiin tarttuva) tai ei määritelty.
- 2
Merkintä tehdään uusien rahoituspäätösten yhteydessä tavoitteenasettelun pohjalta. Otoksessa ovat mukana tehdyt rahoituspäätökset, joille on merkitty pääasialliseksi tai merkittäväksi osatavoitteeksi sukupuolten tasa-arvon edistäminen.
- 3
Kyseessä on kolmen vuoden keskiarvo päätöksistä, joissa on mukana tasa-arvoa tukevaa rahoitusta. Esimerkiksi vuoden 2017 luku kertoo vuosien 2015-2017 keskiarvon.
- 4
Multilateral Organisation Performance Assessment Network.
- 5
OECD DAC Corruption Risk Management Recommendations 2016. https://www.oecd.org/corruption/oecd-recommendation-for-development-cooperation-actors-on-managing-risks-of-corruption.htm(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 6
London Safeguarding Summit 2018 commitments. https://www.gov.uk/government/collections/safeguarding-summit-commitments(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 7
Ulkoministeriö (16.5.2022): Taulukko 4. Kehitysyhteistyömaksatukset suurimpiin yhteistyömaihin 2016-2021. https://um.fi/documents/35732/0/Tilastoliite+2021%2C+osa2.pdf/47739300-0dac-50c8-d9ce-706195ee8070?t=1649772600686
- 8
MOPAN (16.5.2022) MOPAN Assessment library.
https://www.mopanonline.org/assessments/(Linkki toiselle web-sivustolle.) - 9
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, Global Environment Facility (GEF) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/gef2017-18/GEF%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 10
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, United Nations Population Fund (UNFPA) 2019.
https://www.mopanonline.org/assessments/unfpa2017-18/UNFPA%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.) - 11
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, UN Women 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/unwomen2017-18/Final_assessment_UN_Women_2019_02_14.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 12
MOPAN: Assessment Report United Nations Children’s Fund (UNICEF) 2021. https://www.mopanonline.org/assessments/unicef2020/MOPAN%20Assessment%20UNICEF%20web%20[for%20download].pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 13
Ministry for Foreign Affairs of Finland (2020). Finnish Development Policy Influencing Activities in Multilateral Organisations, Volume 1, Main report. https://um.fi/documents/384998/0/Vol1+_MainReport_Evaluation+of+Finnish+Development+Policy+Influencing+Activities+in+Multilateral+Organisations+%281%29.pdf/2666cd6a-0bb2-1c76-0659-db1ac6fa30bf?t=1591860985653
- 14
Syvällisemmän tarkastelun kohteena olivat Maailmanpankkiryhmä, UNFPA, UNICEF, Maailman ruokaohjelma WFP, UN Women, Kansainvälinen maatalouden kehittämisrahasto IFAD, YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO ja Kansainvälinen kauppakeskus ITC.
- 15
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, International Fund for Agricultural Development (IFAD) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/ifad2017-18/IFAD%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 16
African Development Bank Group (2022). Annual Development Effectiveness Review 2022. https://www.afdb.org/en/documents/annual-development-effectiveness-review-2022(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 17
Euroopan komissio (2021). Globaali Eurooppa: naapuruus-, kehitys- ja kansainvälisen yhteistyön väline. https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/global-europe-neighbourhood-development-and-international-cooperation-instrument_fi(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 18
Yksi ohjelmatukea saavista järjestöistä on Fingo ry, jonka jäsenenä on yhteensä 270 suomalaista kansalaisjärjestöä.
Tutkimusyhteistyö edistää kestävää kehitystä
Suomalaisia toimijoita kannustetaan puolestaan tuottamaan oikea-aikaista tietoa ja käymään vuoropuhelua kehittyvien maiden toimijoiden kanssa.