Lähtökohtina laatu ja tuloksellisuus
Suomi tekee yhteistyötä monien eri toimijoiden kanssa saavuttaakseen kehityspoliittiset tavoitteensa. Yhteistyökumppaneihin kuuluu muun muassa valtioita, järjestöjä ja yrityksiä. Kullakin yhteistyömuodolla on omat erityispiirteensä ja vahvuutensa.
Kehityspolitiikan painopisteille laaditut tuloskartat määrittelevät Suomen tärkeimmät tulostavoitteet ja kuvaavat tarkemmin sitä, miten Suomi osaltaan tukee kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista. Tuloskartat tekevät näkyviksi reitit, joilla Suomen kehityspolitiikka ja -yhteistyö vaikuttavat globaaliin kestävään kehitykseen.
Osana hallituskauden aikana toteutettua kehityspolitiikan toimintatapauudistusta Suomen kehitysyhteistyölle määriteltiin kymmenen laatukriteeriä. Laatukriteerit muodostavat ytimen ulkoministeriön laadunvarmistusjärjestelmälle, jolla pyritään varmistamaan hankkeiden ja ohjelmien yhteensopivuus sekä Suomen kehityspolitiikan tavoitteiden että sitä ohjaavien laatuvaatimusten kanssa.
Varsinaisten tulosten lisäksi kehityspolitiikassa puhutaan tuloksellisuudesta. Kyse on kehitysyhteistyön laadusta: miten kehitysyhteistyötä toteutetaan, mitkä tekijät tukevat tavoitteiden saavuttamista ja miten hyvin asetettuihin tavoitteisiin on päästy. Suomi on sitoutunut toteuttamaan kansainvälisesti hyväksyttyjä kehitysyhteistyön tuloksellisuusperiaatteita, joita ovat kumppanimaan omistajuus, tuloksiin tähtääminen, laajapohjainen kumppanuus sekä läpinäkyvyys ja molemminpuolinen tilivelvollisuus.
Suomi osallistuu sekä tuloksellisuusperiaatteiden toimeenpanoa koskevaan seurantaan että seurantajärjestelmän kehittämiseen Global Partnership -verkoston, OECD:n kehitysapukomitea DACin ja EU:n kautta. Päivitetty kansainvälinen tulosseurantajärjestelmä valmistuu vuoden 2022 loppuun mennessä.
Tuorein, vuonna 2018 tehty periaatteiden toimeenpanon seurantakierros osoitti, että Suomen kehitysyhteistyörahoituksen raportointi on läpinäkyvää ja että rahoituksella tuettiin kehittyvien maiden paikallista omistajuutta ja paikallisten järjestelmien käyttöä keskitasoa paremmin muihin avunantajiin verrattuna.
Tuloksellisuus ja laatu ovat Suomen kehitysyhteistyön strategisen tulosohjauksen lähtökohtia. Työn tuloksia ja tuloksellisuutta seurataan niin yksittäisten hankkeiden, yhteistyömuotojen kuin kehityspolitiikan kokonaisuudenkin tasolla. Vuosittain yhteistyömuodoista laaditaan niin sanotut synteesiraportit, jotka pohjautuvat eri toimijoiden edistymis- ja vuosiraportteihin sekä hankkeista tai yhteistyömuodoista tehtyihin evaluointeihin. Raporteissa esitettyjen huomioiden pohjalta työtä kehitetään eteenpäin.
Kehityspolitiikan toimintaympäristöt ovat muuttuneet viime vuosien aikana merkittävästi. Muun muassa hauraus, konfliktit ja ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat lisääntyneet ja kansalaisyhteiskunnan toimintatilaa on rajoitettu. Tässä muuttuneessa toimintaympäristössä myös tuloksellisuusperiaatteet kaipaavat uudelleentulkintaa. Esimerkiksi paikallisen omistajuuden ja laaja-alaisen kumppanuuden varmistaminen voi olla haasteellista tilanteissa, joissa kansalaisyhteiskunnan toimintatila on hyvin kapea tai kumppanimaassa vallitsee aseellinen konflikti.
- 1
Merkintä tehdään uusien rahoituspäätösten yhteydessä tavoitteenasettelun pohjalta asteikolla ihmisoikeussokea, ihmisoikeussensitiivinen (ihmisoikeudet huomioiva), ihmisoikeusprogressiivinen (ihmisoikeuksia edistävä) ja ihmisoikeustransformatiivinen (ihmisoikeushaasteisiin tarttuva) tai ei määritelty.
- 2
Merkintä tehdään uusien rahoituspäätösten yhteydessä tavoitteenasettelun pohjalta. Otoksessa ovat mukana tehdyt rahoituspäätökset, joille on merkitty pääasialliseksi tai merkittäväksi osatavoitteeksi sukupuolten tasa-arvon edistäminen.
- 3
Kyseessä on kolmen vuoden keskiarvo päätöksistä, joissa on mukana tasa-arvoa tukevaa rahoitusta. Esimerkiksi vuoden 2017 luku kertoo vuosien 2015-2017 keskiarvon.
- 4
Multilateral Organisation Performance Assessment Network.
- 5
OECD DAC Corruption Risk Management Recommendations 2016. https://www.oecd.org/corruption/oecd-recommendation-for-development-cooperation-actors-on-managing-risks-of-corruption.htm(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 6
London Safeguarding Summit 2018 commitments. https://www.gov.uk/government/collections/safeguarding-summit-commitments(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 7
Ulkoministeriö (16.5.2022): Taulukko 4. Kehitysyhteistyömaksatukset suurimpiin yhteistyömaihin 2016-2021. https://um.fi/documents/35732/0/Tilastoliite+2021%2C+osa2.pdf/47739300-0dac-50c8-d9ce-706195ee8070?t=1649772600686
- 8
MOPAN (16.5.2022) MOPAN Assessment library.
https://www.mopanonline.org/assessments/(Linkki toiselle web-sivustolle.) - 9
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, Global Environment Facility (GEF) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/gef2017-18/GEF%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 10
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, United Nations Population Fund (UNFPA) 2019.
https://www.mopanonline.org/assessments/unfpa2017-18/UNFPA%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.) - 11
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, UN Women 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/unwomen2017-18/Final_assessment_UN_Women_2019_02_14.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 12
MOPAN: Assessment Report United Nations Children’s Fund (UNICEF) 2021. https://www.mopanonline.org/assessments/unicef2020/MOPAN%20Assessment%20UNICEF%20web%20[for%20download].pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 13
Ministry for Foreign Affairs of Finland (2020). Finnish Development Policy Influencing Activities in Multilateral Organisations, Volume 1, Main report. https://um.fi/documents/384998/0/Vol1+_MainReport_Evaluation+of+Finnish+Development+Policy+Influencing+Activities+in+Multilateral+Organisations+%281%29.pdf/2666cd6a-0bb2-1c76-0659-db1ac6fa30bf?t=1591860985653
- 14
Syvällisemmän tarkastelun kohteena olivat Maailmanpankkiryhmä, UNFPA, UNICEF, Maailman ruokaohjelma WFP, UN Women, Kansainvälinen maatalouden kehittämisrahasto IFAD, YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO ja Kansainvälinen kauppakeskus ITC.
- 15
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, International Fund for Agricultural Development (IFAD) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/ifad2017-18/IFAD%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 16
African Development Bank Group (2022). Annual Development Effectiveness Review 2022. https://www.afdb.org/en/documents/annual-development-effectiveness-review-2022(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 17
Euroopan komissio (2021). Globaali Eurooppa: naapuruus-, kehitys- ja kansainvälisen yhteistyön väline. https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/global-europe-neighbourhood-development-and-international-cooperation-instrument_fi(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 18
Yksi ohjelmatukea saavista järjestöistä on Fingo ry, jonka jäsenenä on yhteensä 270 suomalaista kansalaisjärjestöä.
Kehitysyhteistyön laatukriteerit
- Ulkoministeriön hallinnon ja toiminnan laillisuuden edellyttämät minimikriteerit
- Yhteistyön tarkoituksenmukaisuus
- Laaja omistajuus
- Johdonmukaisuus, yhteensopivuus
- Tuloksellisuus
- Tehokkuus
- Vaikuttavuus
- Kestävyys
- Läpinäkyvyys ja tilivelvollisuus
- Taloudellis-hallinnollinen toteutettavuus
Avoimuus lisääntynyt
Ulkoministeriö lanseerasi OpenAid.fi-sivuston joulukuussa 2021. Sivusto kokoaa yhteen palveluun kattavat tiedot Suomen kehitysyhteistyövarojen käytöstä. Yksityiskohtaiset tiedot kehitysyhteistyön maksatuksista ovat saatavilla vuodesta 2015 alkaen visuaalisessa ja helposti lähestyttävässä muodossa. Sivuston kehittäminen jatkuu: kokonaisuuteen liitetään jatkossa muun muassa tulostietoja.