Yksityinen sektori tuo kipeästi kaivattua lisärahoitusta
Kehitysyhteistyötä toteutetaan myös yhdessä yksityisen sektorin kanssa. Yksityistä pääomaa pyritään valjastamaan kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttamiseen erilaisten rahoituskanavien ja tukimuotojen avulla. Vuosina 2019-2021 tämän yhteistyömuodon osuus Suomen kehitysyhteistyön kokonaisuudesta oli 6 prosenttia.
Suomen valtion pääosin omistaman Finnfund-kehitysrahoituslaitoksen sijoitukset(Linkki toiselle web-sivustolle.) kehittyvien maiden yksityissektorille mahdollistavat sellaisia riskialttiita hankkeita, joita olisi pelkällä yksityisellä rahoituksella mahdotonta toteuttaa. Finnfundin sijoitussalkku on kasvanut nopeasti ja ylittää jo miljardin euron rajan. Finnfund on myös onnistunut kohdentamaan yhä suuremman osan rahoituksestaan köyhimpiin maihin.
Yksityisen sektorin yhteistyö on täyttänyt hyvin ulkoministeriön asettamia tulostavoitteita. Finnfundin sijoitukset ja Finnpartnershipin rahoittamat hankkeet ovat muun muassa luoneet työpaikkoja, kasvattaneet verotuloja ja parantaneet infrastruktuuria sekä siirtäneet osaamista ja muuttaneet markkinarakenteita kehittyvissä maissa.
Finnfundin sijoitussalkku todettiin nettohiilinegatiiviseksi vuonna 2019 – ensimmäisenä kehitysrahoituslaitoksena maailmassa. Tämä tarkoittaa, että Finnfundin sijoitukset ovat tämän jälkeen sitoneet hiiltä enemmän kuin päästävät sitä ilmakehään. Tämä on etenkin Finnfundin kestävään metsätalouteen kohdistuvien sijoitusten ansiota.
Ensimmäinen kehittyvien maiden investointeja tukeva PIF-sekaluottohanke käynnistyi vuoden 2021 aikana, ja ensimmäiset innovaatioita tukevan DevPlat-ohjelman(Linkki toiselle web-sivustolle.) rahoituspäätökset tehtiin syksyllä 2021. Molempien yhteistyömallien rahoituspäätöksissä on painotettu ennakoituja kehitysvaikutuksia.
Pandemia vaikeutti liikekumppanuuksia
Finnpartnershipin liikekumppanuustuki jatkoi onnistuneesti suomalaisyritysten tukemista investointien ja työpaikkojen luomisessa kehitysmaissa, joskin Covid-pandemia hidasti liiketoiminnan kehittämistä raportointikauden lopussa. Matkustusrajoitukset hankaloittivat yritysten työtä kohdemaissa ja pandemiasta johtuneet ongelmat monessa kehittyvässä taloudessa muuttivat liiketoimintasuunnitelmien kannattavuutta.
2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|
Maksettu tuki miljoonaa euroa | 2,7 | 2,1 | 2,3 |
Investoinnit miljoonaa euroa | 18,8 | 9 | 4,8 |
Työllistetyt henkilöt | 1025 | 2155 | 530 |
Finnpartnershipin liikekumppanuustuki sekä siitä seuranneet investoinnit ja työpaikat vuosina 2015–2021, miljoonaa euroa. Koska tuki myönnetään 2 vuodelle ja mahdolliset investoinnit valmistuvat keskimäärin 3 vuotta tuetun valmisteluvaiheen jälkeen, myönnetyistä tuista kootaan kehitysvaikutusraportti 5 vuotta myöntövuoden jälkeen.
- 1
Merkintä tehdään uusien rahoituspäätösten yhteydessä tavoitteenasettelun pohjalta asteikolla ihmisoikeussokea, ihmisoikeussensitiivinen (ihmisoikeudet huomioiva), ihmisoikeusprogressiivinen (ihmisoikeuksia edistävä) ja ihmisoikeustransformatiivinen (ihmisoikeushaasteisiin tarttuva) tai ei määritelty.
- 2
Merkintä tehdään uusien rahoituspäätösten yhteydessä tavoitteenasettelun pohjalta. Otoksessa ovat mukana tehdyt rahoituspäätökset, joille on merkitty pääasialliseksi tai merkittäväksi osatavoitteeksi sukupuolten tasa-arvon edistäminen.
- 3
Kyseessä on kolmen vuoden keskiarvo päätöksistä, joissa on mukana tasa-arvoa tukevaa rahoitusta. Esimerkiksi vuoden 2017 luku kertoo vuosien 2015-2017 keskiarvon.
- 4
Multilateral Organisation Performance Assessment Network.
- 5
OECD DAC Corruption Risk Management Recommendations 2016. https://www.oecd.org/corruption/oecd-recommendation-for-development-cooperation-actors-on-managing-risks-of-corruption.htm(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 6
London Safeguarding Summit 2018 commitments. https://www.gov.uk/government/collections/safeguarding-summit-commitments(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 7
Ulkoministeriö (16.5.2022): Taulukko 4. Kehitysyhteistyömaksatukset suurimpiin yhteistyömaihin 2016-2021. https://um.fi/documents/35732/0/Tilastoliite+2021%2C+osa2.pdf/47739300-0dac-50c8-d9ce-706195ee8070?t=1649772600686
- 8
MOPAN (16.5.2022) MOPAN Assessment library.
https://www.mopanonline.org/assessments/(Linkki toiselle web-sivustolle.) - 9
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, Global Environment Facility (GEF) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/gef2017-18/GEF%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 10
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, United Nations Population Fund (UNFPA) 2019.
https://www.mopanonline.org/assessments/unfpa2017-18/UNFPA%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.) - 11
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, UN Women 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/unwomen2017-18/Final_assessment_UN_Women_2019_02_14.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 12
MOPAN: Assessment Report United Nations Children’s Fund (UNICEF) 2021. https://www.mopanonline.org/assessments/unicef2020/MOPAN%20Assessment%20UNICEF%20web%20[for%20download].pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 13
Ministry for Foreign Affairs of Finland (2020). Finnish Development Policy Influencing Activities in Multilateral Organisations, Volume 1, Main report. https://um.fi/documents/384998/0/Vol1+_MainReport_Evaluation+of+Finnish+Development+Policy+Influencing+Activities+in+Multilateral+Organisations+%281%29.pdf/2666cd6a-0bb2-1c76-0659-db1ac6fa30bf?t=1591860985653
- 14
Syvällisemmän tarkastelun kohteena olivat Maailmanpankkiryhmä, UNFPA, UNICEF, Maailman ruokaohjelma WFP, UN Women, Kansainvälinen maatalouden kehittämisrahasto IFAD, YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO ja Kansainvälinen kauppakeskus ITC.
- 15
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, International Fund for Agricultural Development (IFAD) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/ifad2017-18/IFAD%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 16
African Development Bank Group (2022). Annual Development Effectiveness Review 2022. https://www.afdb.org/en/documents/annual-development-effectiveness-review-2022(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 17
Euroopan komissio (2021). Globaali Eurooppa: naapuruus-, kehitys- ja kansainvälisen yhteistyön väline. https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/global-europe-neighbourhood-development-and-international-cooperation-instrument_fi(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 18
Yksi ohjelmatukea saavista järjestöistä on Fingo ry, jonka jäsenenä on yhteensä 270 suomalaista kansalaisjärjestöä.
Uudenlaisia ratkaisuja kehitysongelmiin
BEAMin oppien pohjalta kehitetty Developing Markets Platform (DevPlat) tarjoaa innovaatiohankkeiden suunnittelua, toteutusta ja skaalaamista koskevaa rahoitusta ja muita tukipalveluja. DevPlat mahdollistaa aiempaa vahvemmin yhteiskehittämisen suomalaisten yritysten, tutkimustoimijoiden ja kansalaisyhteiskunnan sekä näiden kehittyvissä maissa sijaitsevien kumppaneiden kanssa. Vaikuttavuuden lisäämiseksi ohjelma on maantieteellisesti keskittynyt itäiseen ja eteläiseen Afrikkaan sekä Kaakkois-Aasiaan.