Kehitysyhteistyön pitkäjänteisyys parantunut
Riippumattomien evaluointien lisäksi Suomen kehityspolitiikkaa ja -yhteistyötä arvioivat säännöllisesti useat ulkopuoliset toimijat. Kotimaassa suosituksia antavat Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV sekä Kehityspoliittinen toimikunta KPT, parlamentaarisesti ja yhteiskunnallisesti edustava neuvoa-antava elin, jonka tavoitteena on vahvistaa kehityspolitiikan vaikuttavuutta ja vuoropuhelua Suomessa. Toimikunnan jäsenistö tulee eduskuntapuolueista, etu- ja kansalaisjärjestöistä, UniPID-verkoston yliopistoista sekä eri ministeriöistä ja sidosryhmistä. Kansainvälisistä toimijoista keskeinen on OECD:n kehitysapukomitea DAC, joka tekee jäsenmaista vertaisarviointeja.
KPT: rahoitusta suunnattava köyhimmille
Viime vuosina KPT:n raportit ovat käsitelleet esimerkiksi ilmastorahoitusta(Linkki toiselle web-sivustolle.) (2022), hallituksen kehityspoliittisten kirjausten toteutumista(Linkki toiselle web-sivustolle.) (2021), ruokaturvaa(Linkki toiselle web-sivustolle.) (2021), kehitysyhteistyön, humanitaarisen avun ja rauhantyön yhteistyön tiivistämistä(Linkki toiselle web-sivustolle.) (2021) ja luonnon monimuotoisuutta(Linkki toiselle web-sivustolle.) (2021).
Vuoden 2021 raportissaan(Linkki toiselle web-sivustolle.) KPT arvioi hallitusohjelman kehityspoliittisten kirjausten toteutumista. KPT:n mukaan kehityspolitiikan ylivaalikautinen selonteko(Linkki toiselle web-sivustolle.) vahvistaa kehitysyhteistyön tuloksellisuutta huomioimalla aiempaa paremmin kehityspolitiikan tarpeiden ja tavoitteiden jatkumisen yli hallituskausien. Kehityspolitiikan painopisteiden jatkuminen hallituskaudelta toiselle vahvistaa pitkäjänteistä lähestymistapaa, ja koulutuksen nostaminen omaksi painopisteeksi hyödyntää Suomen vahvuuksia.
KPT toteaa kuitenkin, että käytännössä epävarmuus Suomen kehitysrahoituksen tulevaisuuden tasosta heikentää edellytyksiä toteuttaa kehitysyhteistyötä suunnitelmallisesti.
Virallisena tavoitteena on yhä nostaa kehitysrahoituksen taso nykyisestä noin 0,5 prosentin bruttokansantulosta YK:n suosittelemaan 0,7 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Ylivaalikautisessa selonteossa ei kuitenkaan määritellä välitavoitteita tai tiekarttaa sen saavuttamiseksi.
Erityisenä huolenaiheena on rahoituksen kohdentumattomuus kaikkein köyhimpiin maihin sekä se, että eri rahoituskanavat ja -muodot eivät riittävästi täydennä toisiaan. KPT toivoo myös sukupuolten tasa-arvon yhä vahvempaa huomioimista kaikessa rahoituksessa. Lisäksi KPT painottaa, että ulkoministeriön henkilöresursseja tulisi ohjata tarpeeksi kehityspolitiikan painopisteisiin, muihin keskeisiin teemoihin sekä tulosten ja tilastojen seurantaan. Tarpeen mukaan tulisi harkita myös henkilöstön lisäämistä.
KPT pitää tärkeänä, että kehitysyhteistyön, humanitaarisen avun ja rauhantyön keskinäisen yhteistyön tiivistäminen eli kolmoisneksus-lähestymistapa vahvistuu. KPT:n tätä teemaa käsittelevän raportin mukaan(Linkki toiselle web-sivustolle.) Suomella on hyvät valmiudet tukea nykyistä johdonmukaisemmin eri työmuotojen vahvuuksien yhteensovittamista. Lähestymistavan toimeenpano vaatii kuitenkin muun muassa ajattelu- ja toimintatapojen uudistamista.
KPT:n mukaan OECD:n kehitysapukomitea DACin kolmoisneksus-lähestymistapaa ohjaavan suosituksen(Linkki toiselle web-sivustolle.) toimeenpano on alkanut lupaavasti, ja Suomi on huomioinut lähestymistavan ylivaalikautisen selonteon lisäksi myös esimerkiksi humanitaarisen avun linjauksessa(Linkki toiselle web-sivustolle.). Työtä tulee tukemaan myös parhaillaan valmisteilla oleva ohjeistus.
KPT korostaa, että kehitysyhteistyön, humanitaarisen avun ja rauhantyön välisen rahoituksen tulisi olla joustavaa, jotta yhteistyön kokonaisvaltainen tiivistäminen onnistuisi myös käytännössä hauraiden alueiden muuttuvien tarpeiden keskellä. Joustavuudelle tulisi kehittää selkeät ehdot, ja järjestöille olisi annettava tarkat ohjeet rahoituksen ohjaamisesta kolmoisneksusta tukeviin toimiin.
- 1
Merkintä tehdään uusien rahoituspäätösten yhteydessä tavoitteenasettelun pohjalta asteikolla ihmisoikeussokea, ihmisoikeussensitiivinen (ihmisoikeudet huomioiva), ihmisoikeusprogressiivinen (ihmisoikeuksia edistävä) ja ihmisoikeustransformatiivinen (ihmisoikeushaasteisiin tarttuva) tai ei määritelty.
- 2
Merkintä tehdään uusien rahoituspäätösten yhteydessä tavoitteenasettelun pohjalta. Otoksessa ovat mukana tehdyt rahoituspäätökset, joille on merkitty pääasialliseksi tai merkittäväksi osatavoitteeksi sukupuolten tasa-arvon edistäminen.
- 3
Kyseessä on kolmen vuoden keskiarvo päätöksistä, joissa on mukana tasa-arvoa tukevaa rahoitusta. Esimerkiksi vuoden 2017 luku kertoo vuosien 2015-2017 keskiarvon.
- 4
Multilateral Organisation Performance Assessment Network.
- 5
OECD DAC Corruption Risk Management Recommendations 2016. https://www.oecd.org/corruption/oecd-recommendation-for-development-cooperation-actors-on-managing-risks-of-corruption.htm(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 6
London Safeguarding Summit 2018 commitments. https://www.gov.uk/government/collections/safeguarding-summit-commitments(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 7
Ulkoministeriö (16.5.2022): Taulukko 4. Kehitysyhteistyömaksatukset suurimpiin yhteistyömaihin 2016-2021. https://um.fi/documents/35732/0/Tilastoliite+2021%2C+osa2.pdf/47739300-0dac-50c8-d9ce-706195ee8070?t=1649772600686
- 8
MOPAN (16.5.2022) MOPAN Assessment library.
https://www.mopanonline.org/assessments/(Linkki toiselle web-sivustolle.) - 9
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, Global Environment Facility (GEF) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/gef2017-18/GEF%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 10
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, United Nations Population Fund (UNFPA) 2019.
https://www.mopanonline.org/assessments/unfpa2017-18/UNFPA%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.) - 11
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, UN Women 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/unwomen2017-18/Final_assessment_UN_Women_2019_02_14.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 12
MOPAN: Assessment Report United Nations Children’s Fund (UNICEF) 2021. https://www.mopanonline.org/assessments/unicef2020/MOPAN%20Assessment%20UNICEF%20web%20[for%20download].pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 13
Ministry for Foreign Affairs of Finland (2020). Finnish Development Policy Influencing Activities in Multilateral Organisations, Volume 1, Main report. https://um.fi/documents/384998/0/Vol1+_MainReport_Evaluation+of+Finnish+Development+Policy+Influencing+Activities+in+Multilateral+Organisations+%281%29.pdf/2666cd6a-0bb2-1c76-0659-db1ac6fa30bf?t=1591860985653
- 14
Syvällisemmän tarkastelun kohteena olivat Maailmanpankkiryhmä, UNFPA, UNICEF, Maailman ruokaohjelma WFP, UN Women, Kansainvälinen maatalouden kehittämisrahasto IFAD, YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO ja Kansainvälinen kauppakeskus ITC.
- 15
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, International Fund for Agricultural Development (IFAD) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/ifad2017-18/IFAD%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 16
African Development Bank Group (2022). Annual Development Effectiveness Review 2022. https://www.afdb.org/en/documents/annual-development-effectiveness-review-2022(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 17
Euroopan komissio (2021). Globaali Eurooppa: naapuruus-, kehitys- ja kansainvälisen yhteistyön väline. https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/global-europe-neighbourhood-development-and-international-cooperation-instrument_fi(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 18
Yksi ohjelmatukea saavista järjestöistä on Fingo ry, jonka jäsenenä on yhteensä 270 suomalaista kansalaisjärjestöä.
Pitkäjänteisyyttä ilmastorahoitukseen
VTV suositteli ulkoministeriötä laatimaan julkisen suunnitelman, jossa perustellaan ilmastorahoituksen painotukset ja vaikuttamistavoitteet. Lisäksi ministeriön tulee VTV:n mukaan vahvistaa rahoituksella saatujen tulosten seurantaa, tilastointia ja raportointia. Myös KPT totesi, että Suomen kansainvälinen ilmastorahoitus tarvitsee pitkäjänteisen ja läpinäkyvän toimintamallin sekä suunnitelman rahoituksen kasvattamiseksi ja kohdentamiseksi. Molemmat huomioivat, että ilmastorahoituksen ohjaus on hajautettu ja että toimijoiden välistä vastuunjakoa on tarpeen selkeyttää.
Arvioiden suositukset huomioitiin Suomen ilmastorahoituksen toimeenpanosuunnitelmassa, joka julkaistiin maaliskuussa 2022.
Suomen kehitysyhteistyön laatu paranee
Suomi sai kiittävää palautetta:
- kehitysyhteistyön laadusta ja toimeenpanosta
- kehitysyhteistyön uudistuksista ja vahvan tuloskulttuurin juurruttamisesta kehitysyhteistyöhön
- uusista maaohjelmista ja -strategioista, jotka se on laatinut pitkäaikaisille kehitysyhteistyön kumppanimailleen
- kehitysyhteistyön toimeenpanosta myös koronapandemian keskellä.
Kehittämiskohteeksi nostettiin kehitysyhteistyötä hoitavan henkilöstön vähäinen määrä ulkoministeriössä.
Monenkeskisen kehitysyhteistyön koordinointi vahvistunut
VTV totesi monenkeskisen kehitysyhteistyön jälkiseurantaraportissa vuonna 2020, että ulkoministeriö on onnistunut kehittämään vaikuttamissuunnitelmia sekä asianhallintajärjestelmää tarkastuksen jälkeen. Kehityspoliittisia tavoitteita on kirkastettu tuloskarttojen ja -indikaattorien avulla, joiden tavoitteena on vahvistaa kehitysyhteistyön pitkäjänteisyyttä ja strategisuutta. Suomen tukemien järjestöjen toimintaa seurataan esimerkiksi hyödyntämällä järjestöjen tulos- ja seurantaraportteja.