Merkittäviä muutoksia monenkeskisten järjestöjen kautta
Monenkeskinen yhteistyö antaa Suomelle mahdollisuuden vaikuttaa päätöksiin, joilla ratkotaan monimutkaisia globaaleja haasteita. Tämän työn vahvistaminen oli yksi vuoden 2019 hallitusohjelman tavoitteista.
Kansainvälisten järjestöjen ja EU:n kautta kanavoitiin noin puolet Suomen kehitysyhteistyön määrärahoista vuosina 2019-2021. Yhteistyön onnistumista seurataan Suomen omien vaikuttamissuunnitelmien avulla vuosittain. Sen lisäksi tehdään kansainvälisiä arviointeja ja erillisiä evaluointeja.
Kansainvälinen MOPAN-verkosto arvioi monenkeskisten toimijoiden hallintoa ja tuloksia. Vuosina 2019-2021 MOPAN julkaisi arviot 25 monenkeskisestä toimijasta. Arvioiden mukaan Suomen tärkeimmät kumppanit saavuttivat tavoitteensa hyvin. Ainoastaan Maailmanlaajuisessa ympäristörahastossa GEFissä hankesyklin hitaus on heikentänyt tuloksellisuutta. YK:n väestörahasto UNFPAn, UN Women -järjestön ja YK:n lastenrahasto UNICEFin saavutukset puolestaan arvioitiin erinomaisiksi. Useimmilla kumppaneilla oli kuitenkin parannettavaa toiminnan kustannustehokkuudessa.
Vuonna 2020 valmistui ensimmäinen riippumaton evaluaatio Suomen vaikuttamisesta 23 monenkeskisen kumppaniorganisaation toimintaan. Evaluaatio vahvistaa Suomen saaneen aikaan merkittäviä muutoksia järjestöjen strategioissa, linjauksissa ja toimintatavoissa. Suomella on ollut enemmän vaikutusvaltaa kuin mitä rahoituksen tai ääniosuuden perusteella voisi olettaa.
Vaikuttamisen kulmakiviä ovat olleet ulkoministeriön osaava ja kokenut henkilökunta, teemakohtainen asiantuntijuus, pitkäjänteinen ja monikanavainen toiminta sekä yhteistyö muiden toimijoiden kanssa. Suomi on saanut mainetta teemajohtajana erityisesti sukupuolten tasa-arvon, vammaisten henkilöiden oikeuksien, koulutuksen sekä teknologian ja innovaatioiden saralla.
Esimerkiksi Suomen panostus inklusiivisen koulutuksen ja vammaisten henkilöiden oikeuksien asiantuntijoihin on tuottanut konkreettisia tuloksia Maailmanpankin strategioissa ja koulutusmateriaaleissa. Suomi on myös aktiivisesti vaikuttanut vammaisinkluusion valtavirtaistamiseksi Kansainvälisen kehitysjärjestön IDAn lisärahoitusneuvottelukierroksilla 2019-2021.
Evaluoinnin mukaan vaikuttamistyön hallinnointi ulkoministeriössä on edistänyt oppimista ja hyvien käytäntöjen muodostumista sekä raportointia eduskunnalle. Vaikuttamissuunnitelmien tuottamaa lisäarvoa suhteessa aiheutuneeseen työhön ei kuitenkaan aina koeta riittävänä. Työn haasteina ovat rajalliset henkilöresurssit ja käytettävissä oleva aika. Monenkeskisten järjestöjen palveluksessa olevia tai niistä palanneita suomalaisia ei ole juurikaan hyödynnetty vaikuttamisessa. Evaluointi rohkaisee jatkamaan vaikuttamistyötä ja kehittämään sitä strategisemmaksi.
Kansainvälinen arvio Suomen 13 monenkeskisen yhteistyökumppanin kyvyistä saavuttaa tavoitteitaan
- Erittäin hyvä
- Hyvä
- Heikko
- Erittäin heikko
- Ei sovellettavissa
- Indikaattoria ei käytetty
|
UNFPA
|
UN Women
|
GEF
|
FAO
|
UNICEF
|
ADB
|
IFAD
|
WFP
|
WHO
|
UNHCR
|
UNOPS
|
UNRWA
|
UNDP
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tavoitteiden saavuttamisen kokonaisarvio | |||||||||||||
Saavutetuksi arvioidut tulokset | |||||||||||||
Hyöty kohderyhmille | |||||||||||||
Muutokset kansallisiin linjauksiin tms. | |||||||||||||
Sukupuolten välisen tasa-arvon tulokset | |||||||||||||
Ympäristötulokset | |||||||||||||
Hallintotulokset | |||||||||||||
Merkityksellisyys yhteistyökumppaneille | |||||||||||||
Tehokkuus tulosten aikaansaamisessa | |||||||||||||
Tulosten kestävyys |
- 1
Merkintä tehdään uusien rahoituspäätösten yhteydessä tavoitteenasettelun pohjalta asteikolla ihmisoikeussokea, ihmisoikeussensitiivinen (ihmisoikeudet huomioiva), ihmisoikeusprogressiivinen (ihmisoikeuksia edistävä) ja ihmisoikeustransformatiivinen (ihmisoikeushaasteisiin tarttuva) tai ei määritelty.
- 2
Merkintä tehdään uusien rahoituspäätösten yhteydessä tavoitteenasettelun pohjalta. Otoksessa ovat mukana tehdyt rahoituspäätökset, joille on merkitty pääasialliseksi tai merkittäväksi osatavoitteeksi sukupuolten tasa-arvon edistäminen.
- 3
Kyseessä on kolmen vuoden keskiarvo päätöksistä, joissa on mukana tasa-arvoa tukevaa rahoitusta. Esimerkiksi vuoden 2017 luku kertoo vuosien 2015-2017 keskiarvon.
- 4
Multilateral Organisation Performance Assessment Network.
- 5
OECD DAC Corruption Risk Management Recommendations 2016. https://www.oecd.org/corruption/oecd-recommendation-for-development-cooperation-actors-on-managing-risks-of-corruption.htm(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 6
London Safeguarding Summit 2018 commitments. https://www.gov.uk/government/collections/safeguarding-summit-commitments(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 7
Ulkoministeriö (16.5.2022): Taulukko 4. Kehitysyhteistyömaksatukset suurimpiin yhteistyömaihin 2016-2021. https://um.fi/documents/35732/0/Tilastoliite+2021%2C+osa2.pdf/47739300-0dac-50c8-d9ce-706195ee8070?t=1649772600686
- 8
MOPAN (16.5.2022) MOPAN Assessment library.
https://www.mopanonline.org/assessments/(Linkki toiselle web-sivustolle.) - 9
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, Global Environment Facility (GEF) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/gef2017-18/GEF%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 10
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, United Nations Population Fund (UNFPA) 2019.
https://www.mopanonline.org/assessments/unfpa2017-18/UNFPA%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.) - 11
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, UN Women 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/unwomen2017-18/Final_assessment_UN_Women_2019_02_14.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 12
MOPAN: Assessment Report United Nations Children’s Fund (UNICEF) 2021. https://www.mopanonline.org/assessments/unicef2020/MOPAN%20Assessment%20UNICEF%20web%20[for%20download].pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 13
Ministry for Foreign Affairs of Finland (2020). Finnish Development Policy Influencing Activities in Multilateral Organisations, Volume 1, Main report. https://um.fi/documents/384998/0/Vol1+_MainReport_Evaluation+of+Finnish+Development+Policy+Influencing+Activities+in+Multilateral+Organisations+%281%29.pdf/2666cd6a-0bb2-1c76-0659-db1ac6fa30bf?t=1591860985653
- 14
Syvällisemmän tarkastelun kohteena olivat Maailmanpankkiryhmä, UNFPA, UNICEF, Maailman ruokaohjelma WFP, UN Women, Kansainvälinen maatalouden kehittämisrahasto IFAD, YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO ja Kansainvälinen kauppakeskus ITC.
- 15
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, International Fund for Agricultural Development (IFAD) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/ifad2017-18/IFAD%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 16
African Development Bank Group (2022). Annual Development Effectiveness Review 2022. https://www.afdb.org/en/documents/annual-development-effectiveness-review-2022(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 17
Euroopan komissio (2021). Globaali Eurooppa: naapuruus-, kehitys- ja kansainvälisen yhteistyön väline. https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/global-europe-neighbourhood-development-and-international-cooperation-instrument_fi(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 18
Yksi ohjelmatukea saavista järjestöistä on Fingo ry, jonka jäsenenä on yhteensä 270 suomalaista kansalaisjärjestöä.
Kansainvälinen maatalousrahasto tavoittaa köyhät pienviljelijät
Vahvuudet
- Selkeä perustehtävä ja tätä tukeva strategia
- Säännöllinen sidosryhmäyhteistyö
- Läpinäkyvä voimavarojen kohdentaminen
- Tuloksellisuutta tukeva organisaatiorakenne
- Pyrkimys kohti tulosperusteista budjetointia
- Maksatusten nopeus
- Organisaation kapasiteetin arviointi ja kehittäminen
- Haavoittuvimmassa asemassa olevien hyödynsaajien tavoittaminen
- Tulosdatan ja aiempien kokemusten järjestelmällisempi hyödyntäminen
Kehityspankkien pandemiarahoitus oli joustavaa ja nopeaa
Terveyssektorin lisäksi kriisipaketilla rahoitettiin vuosina 2020-2021 myös sosiaaliturvaa ja yritystukia, joista hyötyi lähes 30 miljoonaa köyhintä kotitaloutta ja yli 300 000 pk-yritystä. Kohdemaiden koronatestauskapasiteettia lisättiin noin 12-kertaiseksi. Rahoituksen avulla saatiin myös koulutettua yli 130 000 ihmistä terveydenhuollon tueksi ja kaksinkertaistettua koronapotilaille tarkoitettujen teho-osastopaikkojen määrä.