Merkittäviä muutoksia monenkeskisten järjestöjen kautta

Suomi saa läpi omia näkemyksiään kansainvälisten järjestöjen strategioihin, linjauksiin ja toimintatapoihin – ja kasvattaa näin vaikutusvaltaansa.

Monenkeskinen yhteistyö antaa Suomelle mahdollisuuden vaikuttaa päätöksiin, joilla ratkotaan monimutkaisia globaaleja haasteita. Tämän työn vahvistaminen oli yksi vuoden 2019 hallitusohjelman tavoitteista.

Kansainvälisten järjestöjen ja EU:n kautta kanavoitiin noin puolet Suomen kehitysyhteistyön määrärahoista vuosina 2019-2021. Yhteistyön onnistumista seurataan Suomen omien vaikuttamissuunnitelmien avulla vuosittain. Sen lisäksi tehdään kansainvälisiä arviointeja ja erillisiä evaluointeja.

Kansainvälinen MOPAN-verkosto arvioi monenkeskisten toimijoiden hallintoa ja tuloksia. Vuosina 2019-2021 MOPAN julkaisi arviot 25 monenkeskisestä toimijasta. Arvioiden mukaan Suomen tärkeimmät kumppanit saavuttivat tavoitteensa hyvin. Ainoastaan Maailmanlaajuisessa ympäristörahastossa GEFissä hankesyklin hitaus on heikentänyt tuloksellisuutta. YK:n väestörahasto UNFPAn, UN Women -järjestön ja YK:n lastenrahasto UNICEFin saavutukset puolestaan arvioitiin erinomaisiksi. Useimmilla kumppaneilla oli kuitenkin parannettavaa toiminnan kustannustehokkuudessa.

Vuonna 2020 valmistui ensimmäinen riippumaton evaluaatio Suomen vaikuttamisesta 23 monenkeskisen kumppaniorganisaation toimintaan. Evaluaatio vahvistaa Suomen saaneen aikaan merkittäviä muutoksia järjestöjen strategioissa, linjauksissa ja toimintatavoissa. Suomella on ollut enemmän vaikutusvaltaa kuin mitä rahoituksen tai ääniosuuden perusteella voisi olettaa. 

Vaikuttamisen kulmakiviä ovat olleet ulkoministeriön osaava ja kokenut henkilökunta, teemakohtainen asiantuntijuus, pitkäjänteinen ja monikanavainen toiminta sekä yhteistyö muiden toimijoiden kanssa. Suomi on saanut mainetta teemajohtajana erityisesti sukupuolten tasa-arvon, vammaisten henkilöiden oikeuksien, koulutuksen sekä teknologian ja innovaatioiden saralla.

Esimerkiksi Suomen panostus inklusiivisen koulutuksen ja vammaisten henkilöiden oikeuksien asiantuntijoihin on tuottanut konkreettisia tuloksia Maailmanpankin strategioissa ja koulutusmateriaaleissa. Suomi on myös aktiivisesti vaikuttanut vammaisinkluusion valtavirtaistamiseksi Kansainvälisen kehitysjärjestön IDAn lisärahoitusneuvottelukierroksilla 2019-2021.

Evaluoinnin mukaan vaikuttamistyön hallinnointi ulkoministeriössä on edistänyt oppimista ja hyvien käytäntöjen muodostumista sekä raportointia eduskunnalle. Vaikuttamissuunnitelmien tuottamaa lisäarvoa suhteessa aiheutuneeseen työhön ei kuitenkaan aina koeta riittävänä. Työn haasteina ovat rajalliset henkilöresurssit ja käytettävissä oleva aika. Monenkeskisten järjestöjen palveluksessa olevia tai niistä palanneita suomalaisia ei ole juurikaan hyödynnetty vaikuttamisessa. Evaluointi rohkaisee jatkamaan vaikuttamistyötä ja kehittämään sitä strategisemmaksi. 

Kansainvälinen arvio Suomen 13 monenkeskisen yhteistyökumppanin kyvyistä saavuttaa tavoitteitaan

  • Erittäin hyvä
  • Hyvä
  • Heikko
  • Erittäin heikko
  • Ei sovellettavissa
  • Indikaattoria ei käytetty

 

 
UNFPA
UN Women
GEF
FAO
UNICEF
ADB
IFAD
WFP
WHO
UNHCR
UNOPS
UNRWA
UNDP
Tavoitteiden saavuttamisen kokonaisarvio
Saavutetuksi arvioidut tulokset
Hyöty kohderyhmille      
Muutokset kansallisiin linjauksiin tms.      
Sukupuolten välisen tasa-arvon tulokset
Ympäristötulokset
Hallintotulokset      
Merkityksellisyys yhteistyökumppaneille
Tehokkuus tulosten aikaansaamisessa
Tulosten kestävyys

 

 Lähde: MOPAN
 

Kansainvälinen maatalousrahasto tavoittaa köyhät pienviljelijät

Kansainvälinen maatalousrahasto IFAD on Suomelle tärkeä kumppani, koska se tavoittaa köyhät pienviljelijät ja pyrkii maaseudun kokonaisvaltaiseen kehittämiseen. Suomi vaikuttaa aktiivisesti IFADissa tasa-arvokysymysten ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen edistämiseksi. 
Vuoden 2019 MOPAN-arviossa IFADilla oli sekä vahvuuksia että kehittämisalueita.

Vahvuudet
  • Selkeä perustehtävä ja tätä tukeva strategia
  • Säännöllinen sidosryhmäyhteistyö
  • Läpinäkyvä voimavarojen kohdentaminen
  • Tuloksellisuutta tukeva organisaatiorakenne
  • Pyrkimys kohti tulosperusteista budjetointia
Kehittämisalueet
  • Maksatusten nopeus 
  • Organisaation kapasiteetin arviointi ja kehittäminen
  • Haavoittuvimmassa asemassa olevien hyödynsaajien tavoittaminen
  • Tulosdatan ja aiempien kokemusten järjestelmällisempi hyödyntäminen

Kehityspankkien pandemiarahoitus oli joustavaa ja nopeaa

Kun koronavirus alkoi levitä Afrikassa, kehityspankit vastasivat tilanteeseen nopeasti. Afrikan kehityspankki AfDB hyväksyi 10 miljardin dollarin rahoituksen kaikkein haavoittuvimmassa asemassa oleville maille jo huhtikuussa 2020. Suomi vaikutti pankin johtokunnassa rahoitusikkunan nopeaan luomiseen.

Terveyssektorin lisäksi kriisipaketilla rahoitettiin vuosina 2020-2021 myös sosiaaliturvaa ja yritystukia, joista hyötyi lähes 30 miljoonaa köyhintä kotitaloutta ja yli 300 000 pk-yritystä. Kohdemaiden koronatestauskapasiteettia lisättiin noin 12-kertaiseksi. Rahoituksen avulla saatiin myös koulutettua yli 130 000 ihmistä terveydenhuollon tueksi ja kaksinkertaistettua koronapotilaille tarkoitettujen teho-osastopaikkojen määrä.