Kansalaisyhteiskuntatyö vahvistaa ihmisten osallistumista
Kansalaisjärjestöjen työ edistää laajasti Suomen kehityspoliittisia tavoitteita. Samalla se vahvistaa kansalaisyhteiskunnan tilaa ja toimintaedellytyksiä sekä demokratiaa ja oikeusvaltioperiaatteen toteutumista.
Ulkoministeriö tukee kansalaisyhteiskunnan kehitysyhteistyötä myöntämällä rahoitusta suomalaisille ja kansainvälisille kansalaisjärjestöille. Tämän lisäksi osa suurlähetystöistä tukee kansalaisyhteiskuntatoimijoita niin sanotulla paikallisen yhteistyön määrärahalla. Vuosina 2019-2021 Suomi rahoitti kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyötä 362 miljoonalla eurolla, joka muodosti 10 prosenttia Suomen virallisesta kehitysyhteistyöstä.
Merkittävä osa kansalaisjärjestörahoituksesta kohdennetaan suomalaisten kansalaisjärjestöjen pitkäjänteiseen, ohjelmalliseen kehitysyhteistyöhön.
Järjestöjen toiminnassa painottuu paikallisten kumppaneiden asiantuntijuus. Järjestöillä on myös pitkäaikaista ja monipuolista kokemusta erilaisista toimintaympäristöistä. Toiminta ulottuu hankalasti tavoitettaville alueille ja myös maihin, joissa ei ole muuta Suomen rahoitusta.
Järjestöt edistävät usean eri väestöryhmän oikeuksia eri puolilla maailmaa. Järjestöjen työllä vahvistetaan esimerkiksi vammaisten henkilöiden seksuaali- ja lisääntymisterveysoikeuksia sekä vähemmistökielten opetusta varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa. Tämän lisäksi järjestöt muun muassa vahvistavat siirtotyöläisten oikeuksia ja ehkäisevät lapsityövoiman käyttöä.
Järjestöt tukevat kansalaisten ja väestöryhmien osallistumista päätöksentekoon, politiikkaan ja yhteiskunnalliseen keskusteluun. Suomi tukee ihmisoikeuspuolustajien toimintaa muun muassa maissa, joissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt kokevat syrjintää ja väkivaltaa. Kansalaisjärjestöt ovat keskeisessä roolissa erityisesti yhteisötasolla tapahtuvassa rauhanrakennustyössä.
Järjestöjen työn tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta vahvistetaan jatkuvasti. Kun olosuhteet muuttuvat, järjestöt kykenevät sopeuttamaan toimintojaan nopeasti. Näin siksi, että järjestöillä ja niiden kumppaneilla on yleensä vahvaa oman alansa erityisosaamista ja toimintaympäristön tuntemusta.
Nopea sopeutumiskyky on tärkeää etenkin konfliktien ja luonnonkatastrofien yhteydessä. Esimerkiksi koronapandemian aikana järjestöt pystyivät jatkamaan tuloksellista toimintaansa sekä muun muassa kehittämään etäopetusta ja tarjoamaan saavutettavaa koronatietoa. Tulosten kestävyyttä edistää vahva paikallinen omistajuus ja paikallisten viranomaisten kanssa tehtävä yhteistyö.
Suomalaiset kansalaisjärjestöt ovat vuosiraporttien ja arviointien perusteella onnistuneet vahvistamaan tulosohjaustaan sekä seuranta-, arviointi- ja oppimismekanismejaan. Jatkossa niiden tulisi kuitenkin vahvistaa erityisesti ohjelman tai hankkeen välittömän vaikutuspiirin ulkopuolelle ulottuvan ja pidemmän aikavälin vaikuttavuuden arviointia. Lisäksi niiden on yhä panostettava sukupuolen, iän ja vammaisuuden mukaan eritellyn tulostiedon kehittämiseen.
- 1
Merkintä tehdään uusien rahoituspäätösten yhteydessä tavoitteenasettelun pohjalta asteikolla ihmisoikeussokea, ihmisoikeussensitiivinen (ihmisoikeudet huomioiva), ihmisoikeusprogressiivinen (ihmisoikeuksia edistävä) ja ihmisoikeustransformatiivinen (ihmisoikeushaasteisiin tarttuva) tai ei määritelty.
- 2
Merkintä tehdään uusien rahoituspäätösten yhteydessä tavoitteenasettelun pohjalta. Otoksessa ovat mukana tehdyt rahoituspäätökset, joille on merkitty pääasialliseksi tai merkittäväksi osatavoitteeksi sukupuolten tasa-arvon edistäminen.
- 3
Kyseessä on kolmen vuoden keskiarvo päätöksistä, joissa on mukana tasa-arvoa tukevaa rahoitusta. Esimerkiksi vuoden 2017 luku kertoo vuosien 2015-2017 keskiarvon.
- 4
Multilateral Organisation Performance Assessment Network.
- 5
OECD DAC Corruption Risk Management Recommendations 2016. https://www.oecd.org/corruption/oecd-recommendation-for-development-cooperation-actors-on-managing-risks-of-corruption.htm(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 6
London Safeguarding Summit 2018 commitments. https://www.gov.uk/government/collections/safeguarding-summit-commitments(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 7
Ulkoministeriö (16.5.2022): Taulukko 4. Kehitysyhteistyömaksatukset suurimpiin yhteistyömaihin 2016-2021. https://um.fi/documents/35732/0/Tilastoliite+2021%2C+osa2.pdf/47739300-0dac-50c8-d9ce-706195ee8070?t=1649772600686
- 8
MOPAN (16.5.2022) MOPAN Assessment library.
https://www.mopanonline.org/assessments/(Linkki toiselle web-sivustolle.) - 9
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, Global Environment Facility (GEF) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/gef2017-18/GEF%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 10
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, United Nations Population Fund (UNFPA) 2019.
https://www.mopanonline.org/assessments/unfpa2017-18/UNFPA%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.) - 11
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, UN Women 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/unwomen2017-18/Final_assessment_UN_Women_2019_02_14.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 12
MOPAN: Assessment Report United Nations Children’s Fund (UNICEF) 2021. https://www.mopanonline.org/assessments/unicef2020/MOPAN%20Assessment%20UNICEF%20web%20[for%20download].pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 13
Ministry for Foreign Affairs of Finland (2020). Finnish Development Policy Influencing Activities in Multilateral Organisations, Volume 1, Main report. https://um.fi/documents/384998/0/Vol1+_MainReport_Evaluation+of+Finnish+Development+Policy+Influencing+Activities+in+Multilateral+Organisations+%281%29.pdf/2666cd6a-0bb2-1c76-0659-db1ac6fa30bf?t=1591860985653
- 14
Syvällisemmän tarkastelun kohteena olivat Maailmanpankkiryhmä, UNFPA, UNICEF, Maailman ruokaohjelma WFP, UN Women, Kansainvälinen maatalouden kehittämisrahasto IFAD, YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO ja Kansainvälinen kauppakeskus ITC.
- 15
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, International Fund for Agricultural Development (IFAD) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/ifad2017-18/IFAD%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 16
African Development Bank Group (2022). Annual Development Effectiveness Review 2022. https://www.afdb.org/en/documents/annual-development-effectiveness-review-2022(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 17
Euroopan komissio (2021). Globaali Eurooppa: naapuruus-, kehitys- ja kansainvälisen yhteistyön väline. https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/global-europe-neighbourhood-development-and-international-cooperation-instrument_fi(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 18
Yksi ohjelmatukea saavista järjestöistä on Fingo ry, jonka jäsenenä on yhteensä 270 suomalaista kansalaisjärjestöä.
Paikallisen yhteistyön määräraha
- Suurlähetystön hallinnoimaa suoraa tukea kansalaisyhteiskunnalle.
- Ihmisoikeuksien ja kestävän kehityksen edistämistä. Teemoina etenkin sukupuolten tasa-arvo, vammaisten henkilöiden oikeudet ja oikeusvaltiokehitys.
- Tärkeää verkostoitumisen, tiedonsaannin ja Suomen maakuvatyön näkökulmasta.