Finanssisijoituksilla suuria päästövähennyksiä kehittyvissä maissa
Suomi otti laina- ja investointimuotoisen kehitysyhteistyön eli kehityspoliittiset finanssisijoitukset käyttöön vuonna 2016. Ne ovat yksi tapa edistää yksityisen pääoman kanavointia ilmastonmuutoksen hillintään sekä kestävään kehitykseen ja talouskasvuun kehittyvissä maissa.
Laina- ja sijoitusmuotoisen kehitysyhteistyön erityispiirre on se, että siihen käytetyt rahat palautuvat takaisin valtiolle korkojen tai sijoitustuottojen kera.
Finanssisijoituksia on kohdistettu etenkin ilmastonmuutoksen hillintään ja sukupuolten tasa-arvon edistämiseen, ja maantieteellisesti ne painottuvat Afrikkaan.
Suomi teki kymmenen laina- ja investointimuotoista sijoitusta vuosina 2016-2021, ja niiden yhteenlaskettu arvo oli noin 723 miljoonaa euroa. Rahoituksen kohteina olivat muun muassa erilaiset ilmastorahastot, Kansainvälinen maatalouden kehittämisrahasto IFAD, Afrikan kehitysrahasto ADF, Finnfund ja Kirkon Ulkomaanavun FCA Investments -yhtiö.
Suomen tekemät finanssisijoitukset tähtäävät etenkin merkittäviin päästövähennyksiin. Sijoitukset ovat myös houkutelleet eli vivuttaneet merkittäviä lisäpääomia yksityiseltä sektorilta kehitysvaikutuksiltaan merkittäviin kohteisiin, joihin se ei ilman julkisen rahoituksen tukea kohdistuisi. Suomen tähän mennessä tekemien finanssisijoitusten avulla vivutetaan arvioiden mukaan yli 1,7 miljardia euroa muuta rahoitusta kestävän kehityksen hankkeisiin. Tämä on melko varovainen arvio, ja luku tulee oletettavasti kasvamaan tulevina vuosina.
Finanssisijoitusten aikajänne on usein hyvin pitkä, ja Suomen käyttämissä rahastoissa on edelleen käynnissä investointivaihe. Näistä syistä sijoitusten tarkat kehitystulokset ovat mitattavissa vasta vuosien päästä.
- 1
Merkintä tehdään uusien rahoituspäätösten yhteydessä tavoitteenasettelun pohjalta asteikolla ihmisoikeussokea, ihmisoikeussensitiivinen (ihmisoikeudet huomioiva), ihmisoikeusprogressiivinen (ihmisoikeuksia edistävä) ja ihmisoikeustransformatiivinen (ihmisoikeushaasteisiin tarttuva) tai ei määritelty.
- 2
Merkintä tehdään uusien rahoituspäätösten yhteydessä tavoitteenasettelun pohjalta. Otoksessa ovat mukana tehdyt rahoituspäätökset, joille on merkitty pääasialliseksi tai merkittäväksi osatavoitteeksi sukupuolten tasa-arvon edistäminen.
- 3
Kyseessä on kolmen vuoden keskiarvo päätöksistä, joissa on mukana tasa-arvoa tukevaa rahoitusta. Esimerkiksi vuoden 2017 luku kertoo vuosien 2015-2017 keskiarvon.
- 4
Multilateral Organisation Performance Assessment Network.
- 5
OECD DAC Corruption Risk Management Recommendations 2016. https://www.oecd.org/corruption/oecd-recommendation-for-development-cooperation-actors-on-managing-risks-of-corruption.htm(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 6
London Safeguarding Summit 2018 commitments. https://www.gov.uk/government/collections/safeguarding-summit-commitments(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 7
Ulkoministeriö (16.5.2022): Taulukko 4. Kehitysyhteistyömaksatukset suurimpiin yhteistyömaihin 2016-2021. https://um.fi/documents/35732/0/Tilastoliite+2021%2C+osa2.pdf/47739300-0dac-50c8-d9ce-706195ee8070?t=1649772600686
- 8
MOPAN (16.5.2022) MOPAN Assessment library.
https://www.mopanonline.org/assessments/(Linkki toiselle web-sivustolle.) - 9
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, Global Environment Facility (GEF) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/gef2017-18/GEF%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 10
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, United Nations Population Fund (UNFPA) 2019.
https://www.mopanonline.org/assessments/unfpa2017-18/UNFPA%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.) - 11
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, UN Women 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/unwomen2017-18/Final_assessment_UN_Women_2019_02_14.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 12
MOPAN: Assessment Report United Nations Children’s Fund (UNICEF) 2021. https://www.mopanonline.org/assessments/unicef2020/MOPAN%20Assessment%20UNICEF%20web%20[for%20download].pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 13
Ministry for Foreign Affairs of Finland (2020). Finnish Development Policy Influencing Activities in Multilateral Organisations, Volume 1, Main report. https://um.fi/documents/384998/0/Vol1+_MainReport_Evaluation+of+Finnish+Development+Policy+Influencing+Activities+in+Multilateral+Organisations+%281%29.pdf/2666cd6a-0bb2-1c76-0659-db1ac6fa30bf?t=1591860985653
- 14
Syvällisemmän tarkastelun kohteena olivat Maailmanpankkiryhmä, UNFPA, UNICEF, Maailman ruokaohjelma WFP, UN Women, Kansainvälinen maatalouden kehittämisrahasto IFAD, YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO ja Kansainvälinen kauppakeskus ITC.
- 15
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, International Fund for Agricultural Development (IFAD) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/ifad2017-18/IFAD%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 16
African Development Bank Group (2022). Annual Development Effectiveness Review 2022. https://www.afdb.org/en/documents/annual-development-effectiveness-review-2022(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 17
Euroopan komissio (2021). Globaali Eurooppa: naapuruus-, kehitys- ja kansainvälisen yhteistyön väline. https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/global-europe-neighbourhood-development-and-international-cooperation-instrument_fi(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 18
Yksi ohjelmatukea saavista järjestöistä on Fingo ry, jonka jäsenenä on yhteensä 270 suomalaista kansalaisjärjestöä.