Kehitysyhteistyön riskienhallinta on entistä tärkeämpää

Vaikeat toimintaympäristöt ja uudet yhteistyömuodot tuovat mukanaan uudenlaisia riskejä. Riskejä hallitaan suunnittelulla, seurannalla ja kumppanien valinnalla.

Riskien ennakointi ja hallinta ovat keskeinen osa kehitysyhteistyön toimeenpanoa. Avun tarve, mutta myös riskit, korostuvat hauraissa valtioissa ja konfliktialueilla. Myös uudet rahoitusvälineet, kuten laina- ja sijoitusmuotoinen kehitysyhteistyö, ovat tuoneet mukanaan uudenlaisia riskejä. 

Kehitysyhteistyöhön liittyvät riskit ovat erilaisia ja -tasoisia. Tuloksia heikentävät riskit voivat koskea esimerkiksi toimintaympäristön äkillisiä muutoksia: kumppanimaan poliittista epävakautta, turvallisuusongelmia ja äärimmäisiä luonnonilmiöitä tai kansainvälisen kehitysrahoituksen heilahteluja. Tästä esimerkkejä ovat koronapandemia ja aseellisten konfliktien yleistyminen, jotka ovat aiheuttaneet muutoksia ulkoministeriön myöntämään rahoitukseen ja toimintatapoihin.

Myös ohjelmien toteutus sisältää omat riskinsä. Esimerkiksi suunnittelun, ihmisten osaamisen ja järjestelmien puutteet voivat viivästyttää tai rajoittaa tuloksia. Myös korruptio ja varojen väärinkäyttö ovat uhka tulosten saavuttamiselle. 

Avun tarve ja riskit korostuvat hauraissa valtioissa ja konfliktialueilla.

Riskienhallinta on osa kehityspolitiikan ja kehitysyhteistyön strategista suunnittelua, tiedolla johtamista, tulosohjausta ja laadun hallintaa. Vuonna 2021 valmistunut kehitysyhteistyön riskienhallintapolitiikka vahvistaa ulkoministeriön ja sen yhteistyökumppaneiden käytäntöjä sekä velvoittaa riskienhallinnan kehittämiseen kaikessa Suomen rahoittamassa toiminnassa. Poliittisten ja taloudellisten riskien hallinnan lisäksi Suomi edellyttää yhteistyökumppaneiltaan toimia seksuaalisen hyväksikäytön ja häirinnän ehkäisemiseksi.

YK:lla ja kansainvälisillä rahoituslaitoksilla on keskeinen tehtävä Suomen kehitysyhteistyön toimeenpanossa. Ne myös vastaavat yhteistyöhön liittyvistä riskeistä ja riskienhallinnasta. Monenkeskistä yhteistyötä arvioivan MOPAN-verkoston mukaan järjestöjen riskienhallinnan menettelyt ovat viime vuosina kehittyneet suotuisasti. Ulkoministeriö osallistuu järjestöjen johtoryhmätyöskentelyyn sekä erityisrahoitusta koskevien sopimusten ja niiden toimeenpanon seurannan myötä riskienhallinnan ohjaukseen. Ulkoministeriö suhtautuu vakavasti kaikkiin väärinkäytösepäilyihin, kuten varojen väärinkäyttöön sekä seksuaaliseen häirintään. Väärinkäytöksiin puututaan aina. 

Kehitysyhteistyön riskienhallintaan kuuluu myös väärinkäyttöepäilyjen käsittely. Kaikilla kehitysyhteistyötä tekevillä on velvollisuus ilmoittaa ulkoministeriölle havaitsemastaan väärinkäytöstä sekä niiden epäilyistä Vaarinkayttoilmoitus.fi(Linkki toiselle web-sivustolle.)-sivustolla. Väärinkäytetyt varat peritään takaisin sisäisen takaisinperintäohjeen mukaisesti. Ulkoministeriön ilmoituspalvelu ja väärinkäyttöepäilyjen käsittelyn ohjeet perustuvat Suomen korruption- ja lahjonnanvastaisiin kansainvälisisiin sitoumuksiin. 

Ulkoministeriö teki 17 takaisinperintäpäätöstä vuosina 2018-2022, ja näiden perusteella palautettiin 173 162 euroa. Tämän lisäksi joitain valtionavustuksia palautettiin vapaaehtoisesti. Suomalaisten järjestöjen osalta kaikki takaisinperittäviksi määrätyt varat palautettiin. Kansainvälisten oikeustoimien takia joidenkin tapausten käsittely voi kestää jopa vuosia. 

Kokemus auttoi sopeuttamaan työtä Afganistanissa

Talibanin nopea valtaannousu Afganistanissa elokuussa 2021 pakotti avustustoimijat tilanteeseen, jossa perinteinen hallituksen kanssa tehtävä kehitysyhteistyö oli nopeasti keskeytettävä. Avunantajat ja avustusjärjestöt sopeuttivat toimintaansa melko ketterästi. Tätä helpotti avustustoimijoiden yli 20-vuotinen kokemus Afganistanista. Varojen kohdentamisessa uusiin tarpeisiin ja sitä kaikkein kipeimmin tarvitseville onnistuttiin kohtalaisesti YK- ja kansalaisjärjestöjä apuna käyttäen. Sopeuttamistyö on osin vielä kesken.

Nopeasti muuttunut tilanne osoitti, että Suomi oli valinnut kehitysyhteistyön kumppanijärjestöiksi pääsääntöisesti sellaisia toimijoita, jotka riskien toteutuessa pystyivät jatkamaan ja sopeuttamaan ohjelmiaan tilanteen edellyttämällä tavalla. 

Edellytyksiä suoraan yhteistyöhön Taliban-hallinnon kanssa ei edelleenkään ole, eikä länsimaiden varoja kanavoida Taliban-hallinnolle, vaan tuki ohjataan kansainvälisten ja paikallisten järjestöjen kautta.

Eroon seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja häirinnästä

Suomi edellyttää yhteistyökumppaneiltaan sitoutumista seksuaalisen häirinnän ja hyväksikäytön ehkäisemiseksi ja lopettamiseksi. Seksuaalisen häirinnän ja hyväksikäytön ehkäisy sekä lopettaminen nousivat hallituskauden aikana kansainvälisen yhteistyön ja Suomen kehitysyhteistyön keskeiseksi tavoitteeksi ja toimintatavaksi.

Suomi on sitoutunut OECD:n kehitysapukomitea DACin (Development Assistance Committee) suositukseen ja Lontoossa vuonna 2018 sovittuihin toimenpiteisiin, joilla ehkäistään seksuaalista häirintää, tuetaan hyväksikäytön uhreja ja parannetaan ilmoituksentekijän suojelua. Yhteisen poliittisen tahtotilan mukaisesti Suomi on päivittänyt myöntämänsä rahoituksen ehtoja sekä edellyttää kumppaneiltaan yhteisten periaatteiden ja standardien toimeenpanoa. 

(Tekstiä on täsmennetty verkkoversioon 30.11.2022 ja se poikkeaa siksi hieman tulosraportin painetusta versiosta.)

Riskejä vähennetään hyvällä suunnittelulla

Vuonna 2021 julkaistu Kehitysyhteistyön riskienhallintapolitiikka täydentää ulkoministeriön yhteisiä menettelyitä ja määrittelee toimialakohtaiset riskienhallinnan tavoitteet, periaatteet, vastuut sekä toimintamallin. Riskienhallintapolitiikka perustuu kansallisen lainsäädännön lisäksi myös kansainvälisten järjestöjen noudattamaan ISO31000-standardiin ja OECD:n kehitysapukomitea DACin suosituksiin.

Riskienhallintapolitiikan toimeenpano edellyttää ulkoministeriön laatujärjestelmän vahvistamista. Riskejä hallitaan aktiivisen seurannan, tarkastuksien, arviointien ja vaikuttamisen kautta. Niitä vähennetään hyvällä suunnittelulla ja huolellisella kumppanien valinnalla.

UNOPSin väärinkäyttötapaus on merkittävä YK-järjestelmässä

YK:n projektipalvelujen toimistossa UNOPSissa ilmeni väärinkäytösepäily joulukuussa 2021. Heti kun asia oli tullut ilmi, ulkoministeriö jäädytti UNOPSin rahoituksen ja käynnisti selvitystyön. Suomi tiedotti tapauksesta ensimmäisenä maana 14. huhtikuuta 2022. YK on aloittanut asiasta useita selvityksiä, joita Suomi on aktiivisesti vaatinut. Myös Suomen omat selvitykset jatkuvat vuoden 2022 aikana.