Kehitysyhteistyön riskienhallinta on entistä tärkeämpää
Riskien ennakointi ja hallinta ovat keskeinen osa kehitysyhteistyön toimeenpanoa. Avun tarve, mutta myös riskit, korostuvat hauraissa valtioissa ja konfliktialueilla. Myös uudet rahoitusvälineet, kuten laina- ja sijoitusmuotoinen kehitysyhteistyö, ovat tuoneet mukanaan uudenlaisia riskejä.
Kehitysyhteistyöhön liittyvät riskit ovat erilaisia ja -tasoisia. Tuloksia heikentävät riskit voivat koskea esimerkiksi toimintaympäristön äkillisiä muutoksia: kumppanimaan poliittista epävakautta, turvallisuusongelmia ja äärimmäisiä luonnonilmiöitä tai kansainvälisen kehitysrahoituksen heilahteluja. Tästä esimerkkejä ovat koronapandemia ja aseellisten konfliktien yleistyminen, jotka ovat aiheuttaneet muutoksia ulkoministeriön myöntämään rahoitukseen ja toimintatapoihin.
Myös ohjelmien toteutus sisältää omat riskinsä. Esimerkiksi suunnittelun, ihmisten osaamisen ja järjestelmien puutteet voivat viivästyttää tai rajoittaa tuloksia. Myös korruptio ja varojen väärinkäyttö ovat uhka tulosten saavuttamiselle.
Avun tarve ja riskit korostuvat hauraissa valtioissa ja konfliktialueilla.
Riskienhallinta on osa kehityspolitiikan ja kehitysyhteistyön strategista suunnittelua, tiedolla johtamista, tulosohjausta ja laadun hallintaa. Vuonna 2021 valmistunut kehitysyhteistyön riskienhallintapolitiikka vahvistaa ulkoministeriön ja sen yhteistyökumppaneiden käytäntöjä sekä velvoittaa riskienhallinnan kehittämiseen kaikessa Suomen rahoittamassa toiminnassa. Poliittisten ja taloudellisten riskien hallinnan lisäksi Suomi edellyttää yhteistyökumppaneiltaan toimia seksuaalisen hyväksikäytön ja häirinnän ehkäisemiseksi.
YK:lla ja kansainvälisillä rahoituslaitoksilla on keskeinen tehtävä Suomen kehitysyhteistyön toimeenpanossa. Ne myös vastaavat yhteistyöhön liittyvistä riskeistä ja riskienhallinnasta. Monenkeskistä yhteistyötä arvioivan MOPAN-verkoston mukaan järjestöjen riskienhallinnan menettelyt ovat viime vuosina kehittyneet suotuisasti. Ulkoministeriö osallistuu järjestöjen johtoryhmätyöskentelyyn sekä erityisrahoitusta koskevien sopimusten ja niiden toimeenpanon seurannan myötä riskienhallinnan ohjaukseen. Ulkoministeriö suhtautuu vakavasti kaikkiin väärinkäytösepäilyihin, kuten varojen väärinkäyttöön sekä seksuaaliseen häirintään. Väärinkäytöksiin puututaan aina.
Kehitysyhteistyön riskienhallintaan kuuluu myös väärinkäyttöepäilyjen käsittely. Kaikilla kehitysyhteistyötä tekevillä on velvollisuus ilmoittaa ulkoministeriölle havaitsemastaan väärinkäytöstä sekä niiden epäilyistä Vaarinkayttoilmoitus.fi(Linkki toiselle web-sivustolle.)-sivustolla. Väärinkäytetyt varat peritään takaisin sisäisen takaisinperintäohjeen mukaisesti. Ulkoministeriön ilmoituspalvelu ja väärinkäyttöepäilyjen käsittelyn ohjeet perustuvat Suomen korruption- ja lahjonnanvastaisiin kansainvälisisiin sitoumuksiin.
Ulkoministeriö teki 17 takaisinperintäpäätöstä vuosina 2018-2022, ja näiden perusteella palautettiin 173 162 euroa. Tämän lisäksi joitain valtionavustuksia palautettiin vapaaehtoisesti. Suomalaisten järjestöjen osalta kaikki takaisinperittäviksi määrätyt varat palautettiin. Kansainvälisten oikeustoimien takia joidenkin tapausten käsittely voi kestää jopa vuosia.
- 1
Merkintä tehdään uusien rahoituspäätösten yhteydessä tavoitteenasettelun pohjalta asteikolla ihmisoikeussokea, ihmisoikeussensitiivinen (ihmisoikeudet huomioiva), ihmisoikeusprogressiivinen (ihmisoikeuksia edistävä) ja ihmisoikeustransformatiivinen (ihmisoikeushaasteisiin tarttuva) tai ei määritelty.
- 2
Merkintä tehdään uusien rahoituspäätösten yhteydessä tavoitteenasettelun pohjalta. Otoksessa ovat mukana tehdyt rahoituspäätökset, joille on merkitty pääasialliseksi tai merkittäväksi osatavoitteeksi sukupuolten tasa-arvon edistäminen.
- 3
Kyseessä on kolmen vuoden keskiarvo päätöksistä, joissa on mukana tasa-arvoa tukevaa rahoitusta. Esimerkiksi vuoden 2017 luku kertoo vuosien 2015-2017 keskiarvon.
- 4
Multilateral Organisation Performance Assessment Network.
- 5
OECD DAC Corruption Risk Management Recommendations 2016. https://www.oecd.org/corruption/oecd-recommendation-for-development-cooperation-actors-on-managing-risks-of-corruption.htm(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 6
London Safeguarding Summit 2018 commitments. https://www.gov.uk/government/collections/safeguarding-summit-commitments(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 7
Ulkoministeriö (16.5.2022): Taulukko 4. Kehitysyhteistyömaksatukset suurimpiin yhteistyömaihin 2016-2021. https://um.fi/documents/35732/0/Tilastoliite+2021%2C+osa2.pdf/47739300-0dac-50c8-d9ce-706195ee8070?t=1649772600686
- 8
MOPAN (16.5.2022) MOPAN Assessment library.
https://www.mopanonline.org/assessments/(Linkki toiselle web-sivustolle.) - 9
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, Global Environment Facility (GEF) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/gef2017-18/GEF%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 10
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, United Nations Population Fund (UNFPA) 2019.
https://www.mopanonline.org/assessments/unfpa2017-18/UNFPA%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.) - 11
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, UN Women 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/unwomen2017-18/Final_assessment_UN_Women_2019_02_14.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 12
MOPAN: Assessment Report United Nations Children’s Fund (UNICEF) 2021. https://www.mopanonline.org/assessments/unicef2020/MOPAN%20Assessment%20UNICEF%20web%20[for%20download].pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 13
Ministry for Foreign Affairs of Finland (2020). Finnish Development Policy Influencing Activities in Multilateral Organisations, Volume 1, Main report. https://um.fi/documents/384998/0/Vol1+_MainReport_Evaluation+of+Finnish+Development+Policy+Influencing+Activities+in+Multilateral+Organisations+%281%29.pdf/2666cd6a-0bb2-1c76-0659-db1ac6fa30bf?t=1591860985653
- 14
Syvällisemmän tarkastelun kohteena olivat Maailmanpankkiryhmä, UNFPA, UNICEF, Maailman ruokaohjelma WFP, UN Women, Kansainvälinen maatalouden kehittämisrahasto IFAD, YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO ja Kansainvälinen kauppakeskus ITC.
- 15
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, International Fund for Agricultural Development (IFAD) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/ifad2017-18/IFAD%20Report.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 16
African Development Bank Group (2022). Annual Development Effectiveness Review 2022. https://www.afdb.org/en/documents/annual-development-effectiveness-review-2022(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 17
Euroopan komissio (2021). Globaali Eurooppa: naapuruus-, kehitys- ja kansainvälisen yhteistyön väline. https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/global-europe-neighbourhood-development-and-international-cooperation-instrument_fi(Linkki toiselle web-sivustolle.)
- 18
Yksi ohjelmatukea saavista järjestöistä on Fingo ry, jonka jäsenenä on yhteensä 270 suomalaista kansalaisjärjestöä.
Kokemus auttoi sopeuttamaan työtä Afganistanissa
Nopeasti muuttunut tilanne osoitti, että Suomi oli valinnut kehitysyhteistyön kumppanijärjestöiksi pääsääntöisesti sellaisia toimijoita, jotka riskien toteutuessa pystyivät jatkamaan ja sopeuttamaan ohjelmiaan tilanteen edellyttämällä tavalla.
Edellytyksiä suoraan yhteistyöhön Taliban-hallinnon kanssa ei edelleenkään ole, eikä länsimaiden varoja kanavoida Taliban-hallinnolle, vaan tuki ohjataan kansainvälisten ja paikallisten järjestöjen kautta.
Eroon seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja häirinnästä
Suomi on sitoutunut OECD:n kehitysapukomitea DACin (Development Assistance Committee) suositukseen ja Lontoossa vuonna 2018 sovittuihin toimenpiteisiin, joilla ehkäistään seksuaalista häirintää, tuetaan hyväksikäytön uhreja ja parannetaan ilmoituksentekijän suojelua. Yhteisen poliittisen tahtotilan mukaisesti Suomi on päivittänyt myöntämänsä rahoituksen ehtoja sekä edellyttää kumppaneiltaan yhteisten periaatteiden ja standardien toimeenpanoa.
(Tekstiä on täsmennetty verkkoversioon 30.11.2022 ja se poikkeaa siksi hieman tulosraportin painetusta versiosta.)
Riskejä vähennetään hyvällä suunnittelulla
Riskienhallintapolitiikan toimeenpano edellyttää ulkoministeriön laatujärjestelmän vahvistamista. Riskejä hallitaan aktiivisen seurannan, tarkastuksien, arviointien ja vaikuttamisen kautta. Niitä vähennetään hyvällä suunnittelulla ja huolellisella kumppanien valinnalla.