Arvot ja periaatteet ohjaavat kehitysyhteistyötä

Ihmisoikeudet, sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja ilmastonmuutos näkyvät aiempaa vahvemmin Suomen kehitysyhteistyössä.
Poiminta

Enemmän tukea ilmastonmuutokseen sopeutumiseen. Vuonna 2017 ilmastonmuutoksen hillintään kohdennettiin 77 prosenttia tuesta ja sopeutumiseen 23 prosenttia tuesta. Vuonna 2018 hillintään 63 prosenttia ja sopeutumiseen 37 prosenttia. Vuonna 2019 hillintään 64 prosenttia ja sopeutumiseen 36 prosenttia. Vuonna 2020 hillintään 59 prosenttia ja sopeutumiseen 41 prosenttia. Vuonna 2021 hillintään 53 prosenttia ja sopeutumiseen 47 prosenttia.

 

Ihmisoikeusperustaisuus ja läpileikkaavat tavoitteet ovat Suomen kehityspolitiikan ja -yhteistyön perusta. Niiden avulla Suomen kehitysyhteistyötä ja siten globaalia kehitystä ohjataan yhä kestävämpään ja oikeudenmukaisempaan suuntaan.  

Läpileikkaavia tavoitteita ovat (i) sukupuolten tasa-arvo, (ii) yhdenvertaisuus vammaisinkluusiota painottaen, (iii) ilmastokestävyys, (iv) vähäpäästöinen kehitys sekä (v) ympäristön suojelu luonnon monimuotoisuuden turvaamista painottaen. Näiden tavoitteiden ja ihmisoikeusperustaisuuden noudattaminen takaa myös sen, että kehitysyhteistyöllä ei synnytetä kielteisiä vaikutuksia. 

Lähtökohtana ihmisoikeuksien toteutuminen

Vuosina 2019-2021 yhteensä 96 prosenttia tehdyistä rahoituspäätöksistä huomioi ihmisoikeudet tai aktiivisesti edisti niitä. Kunnianhimoisimpien eli ihmisoikeushaasteisiin tarttuvien hankkeiden osuus nousi vuosien 2015-2017 seitsemästä yli kolmeentoista prosenttiin. 

Raportointikauden aikana kiinnitettiin erityistä huomiota yksityisen sektorin kehitysyhteisyhteistyön ihmisoikeusperustaisuuteen. Suomen tuella Shift-järjestö tarjosi yksityisen sektorin yhteistyön toteuttajille koulutusta yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskevien YK-periaatteiden toimeenpanosta. Tämän myötä esimerkiksi Finnfund ja Finnpartnership ovat vahvistaneet periaatteiden huomiointia toiminnassaan. 

Sukupuolten tasa-arvon rahoitus kasvanut 

Sukupuolten tasa-arvoa edistävän kehitysyhteistyörahoituksen osuus on kasvanut merkittävästi viime vuosina. Vuosien 2019-2021 aikana tehdyistä kaiken kehitysyhteistyön uusista rahoituspäätöksistä 76 prosenttia sisälsi tätä koskevan pää- tai osatavoitteen, kun vuosina 2015-2017 vastaava luku oli noin 50 prosenttia.  

Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhä laajemmin kaikissa yhteistyömuodoissa. Sukupuolianalyysejä ja sukupuolten tasa-arvoa edistäviä osatavoitteita sisällytetään aiempaa järjestelmällisemmin myös hankkeisiin, joissa se ei ole päätavoite, esimerkiksi ilmastotyössä ja koulutussektorilla.  

EU-linjauksen mukaisesti Suomen tavoitteena on, että vaiheittain 85 prosenttia uusista kehitysyhteistyöhankkeista sisältää sukupuolten tasa-arvoa edistäviä tavoitteita. Ulkoministeriö viimeistelee tiekarttaa tavoitteen saavuttamiseksi. 

Vammaisten henkilöiden huomioimisessa parannettavaa

Suomen vahva globaali rooli vammaisten henkilöiden oikeuksien vaikuttajana on viime vuosina vahvistunut muun muassa Global Disability Summit -huippukokouksen sitoumusten(Linkki toiselle web-sivustolle.) myötä. Siitä huolimatta tätä edistävän rahoituksen määrä on kuitenkin pysynyt vain muutamassa prosentissa koko kehitysyhteistyön rahoituksesta nykyisen ja edellisen hallituskauden aikana. 

Vuosien 2019-2021 aikana esteettömyyttä huomioivien hankkeiden osuus on noussut 17 prosentista 24 prosenttiin verrattuna vuosiin 2015-2017. Vaikka esteettömyyden huomioimisessa on edistytty erityisesti kansalaisjärjestöjen hankkeissa, on sen kattavuus ja ymmärrys sekä vammaisten henkilöiden osallistuminen kaikkeen kehitysyhteistyöhön edelleen heikolla tasolla. Vammaiset henkilöt jäävät usein toiminnan ulkopuolelle monissa yhteistyömuodoissa, kuten yksityissektorin ja monenkeskisten järjestöjen hankkeissa. 

Ihmisoikeushaasteisiin tarttuminen lisääntynyt

Ihmisoikeuksien näkyminen rahoituspäätöksissä. Hallinnollisia ja hankintoja sekä yleiseen kehittämistyöhön liittyviä kuluja ei luokitella, koska niiden linkitys ihmisoikeuksien edistämiseen on vain välillinen.1

60,83 % Ihmisoikeudet huomioivia

21,24 % Ihmisoikeuksia edistäviä

13,54 % Ihmisoikeushaasteisiin tarttuvia

4,39 % Määrittelemättömiä

0 % Ihmisoikeussokeita

Rahoitus sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi selkeässä kasvussa*

  • * Katso viite2
  • ** Katso viite3

Lataa datatiedosto

Esteettömyyden huomiointi lisääntynyt

Ilmastorahoitus vakaalla kasvu-uralla

Kuluvan hallituskauden aikana Suomen julkinen kansainvälinen ilmastorahoitus on lähes kaksinkertaistumassa edelliseen hallituskauteen verrattuna. Sekä ilmastonmuutoksen hillintää että siihen sopeutumista edistävien rahoituspäätösten osuus kaikista rahoituspäätöksistä on kasvanut. 

Ilmastotyön pitkäjänteisyyden varmistamiseksi ulkoministeriö julkaisi alkuvuodesta 2022 ensimmäisen suunnitelman Suomen julkisen kansainvälisen ilmastorahoituksen toimeenpanosta. Rahoituksen tason ja suunnan lisäksi suunnitelmassa esitellään muun muassa rahoituksen tavoitteita, kohdentamista ja seurantaa sekä sitä, miten kasvava määrä yksityistä rahoitusta saadaan mukaan julkisen ilmastorahoituksen rinnalle.

Luonnon monimuotoisuus nouseva teema

Suomen kehitysyhteistyössä luonnon monimuotoisuuden turvaamiseen kohdistuva rahoitus on laskenut voimakkaasti viime vuosina. Tähän ovat kiinnittäneet huomiota esimerkiksi Kehityspoliittinen toimikunta sekä OECD. 

Eduskunnan keväällä 2022 hyväksymän ylivaalikautisen selonteon(Linkki toiselle web-sivustolle.) myötä teema tulee vahvistumaan sekä painopisteenä että läpileikkaavana tavoitteena. Uusi painotus on sisällytettävä tuleviin rahoitussuunnitelmiin. 

Suomen julkinen kansainvälinen ilmastorahoitus kasvanut

Ilmastonmuutokseen sopeutumista tukeva rahoitus lisääntynyt

Ilmastorahoitus jakautuu ilmastonmuutoksen hillintää ja siihen sopeutumista koskevaan rahoitukseen.

Luonnon monimuotoisuuden rahoitus laskenut