Klimat och naturresurser

Finland har stött utvecklingsländernas övergång till förnybara energikällor och anpassning till klimatförändringen. Ett hållbart utnyttjande av naturresurserna stärker också den samhälleliga stabiliteten. 
Utdrag

 

Finlands arbete stöder FN:s hållbarhetsmål
Det globala målet 1: Ingen fattigdom
Det globala målet 2: Ingen hunger
Det globala målet 6: Rent vatten och sanitet
Det globala målet 7: Hållbar energi för alla
Det globala målet 11: Hållbara städer och samhällen
Det globala målet 12: Hållbar konsumtion och produktion kuluttamista
Det globala målet 13: Bekämpa klimatförandringarna
Det globala målet 15: Ekosystem och biologisk mångfald

den globala situationen

Klimatförändringen och naturförlusten äventyrar en hållbar utveckling 

Effekterna av klimatförändringen, miljöns försämrade tillstånd och förlusten av den biologiska mångfalden känns allt kraftigare och hotar uppnåendet av målen för hållbar utveckling, särskilt i utvecklingsländerna.   

De senaste klimat- och miljörapporterna från vetenskapssamfundet blir allt mer oroande. Även om flera länder har uppdaterat sina klimatmål så att de blir mer ambitiösa, finns det inga konkreta garantier för att de verkställs. Mängden koldioxid i atmosfären fortsätter att öka trots den tillfälliga minskningen av växthusgasutsläppen till följd av coronapandemin.  

De extrema väderfenomenen ökar i antal och intensitet på grund av klimatförändringen. År 2020 var cirka 30 miljoner människor tvungna att lämna sina hem åtminstone tillfälligt på grund av väder- och klimatkatastrofer. 

Klimatförändringen har också en betydande inverkan på vattenresurserna och livsmedelstryggheten, som är förutsättningar för all utveckling. Vattentjänsternas globala täckning ökar långsamt trots befolkningstillväxten. Vatten utgör ofta en grund för samarbete, men ibland är det också föremål för tvister och ett redskap för krigföring.  

Det finns stora regionala skillnader i hur väl livsmedelstryggheten uppnås: Till exempel har antalet barn som lider av kronisk undernäring minskat överallt utom i Afrika. Nästan alla stater har utarbetat en nationell verksamhetsplan för att göra livsmedelssystemet mer hållbart. 

Arealen av de skogar som anslutits till skyddsområdena och till planerna för hållbart nyttjande har ökat och omfattar nu över hälften av världens skogar. Skyddet av skogsekosystemen är ett av de få mål i den internationella konventionen om biologisk mångfald som redan har uppnåtts. Globalt fortsätter ändå skogarnas försvinnande, men långsammare än tidigare.  

Sol- och vindel är redan på många håll de förmånligaste formerna av energiproduktion och därför har även samfund och företag som ligger utanför stamnätet fått tillgång till eldistribution.  Även om miljarder människor fortfarande är tvungna att använda bränslen som är skadliga för miljön och hälsan vid matlagning och uppvärmning, kan även de allt oftare erbjudas rena alternativ. 
 
 

vad finland gör

Finland stärker klimat- och miljöåtgärderna  

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finland stöder begränsningen av klimatförändringen och anpassningen till den samt miljöskyddet och den cirkulära ekonomin. Finland påskyndar den privata sektorns klimat- och miljölösningar samt främjar övergången till utsläppssnåla, klimathållbara samhällen som upprätthåller den biologiska mångfalden. 

Finland utvecklar väder- och varningstjänster 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finland stärker väder- och klimattjänsterna samt förvarningssystemen i utvecklingsländerna med hjälp av finländsk sakkunskap och teknologi. Med hjälp av dem kan utvecklingsländerna själva producera högklassiga väder- och varningstjänster.  
 

Finland förbättrar tillgången till vatten och toaletter 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finland stöder vattenförsörjningen och saniteten på landsbygden samt hygienbeteendet. Inom fredsförmedlingen påverkar man naturresurskonflikterna på ett föregripande sätt med hjälp av vattendiplomati. I gränsvattensamarbetet sammanförs säkerhets-, vatten-, jordbruks- och energiperspektiven på ett sätt som gagnar parterna.  

Finland stärker livsmedelssystemen 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finland förbättrar markanvändningsrättigheterna för småbrukarna och ökar möjligheterna att delta i matens värdekedjor. Finlands stöd stärker livsmedelssystemen i utvecklingsländerna, förbättrar livsmedels- och näringstryggheten samt ökar utkomstmöjligheterna.  

Finland stöder en hållbar skötsel och användning av skogarna 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finlands stöd stärker en hållbar användning av skogarna och upprätthåller den biologiska mångfalden. Finland främjar verkställandet av klimat- och miljöavtalen samt stärker kartläggningen av skogarna och skogsinformationssystemen för att användningen och skyddet av naturresurserna ska bli bättre.  

Finland främjar användningen av förnybar energi 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
  Finland främjar produktion av förnybar energi till rimliga priser och en koldioxidsnål grön övergång från användning av fossila bränslen. Lokala lösningar som stöds av Finland möjliggör energisjälvförsörjning för samhällena även under undantagsförhållanden. 
 
Nytt initiativ

Handlingsprogrammet för klimatpolitiken 

Utrikesministeriet utarbetade 2019 ett handlingsprogram för klimatpolitiken som integrerar klimatförändringen i all verksamhet vid utrikesministeriet. 
Regeringsprogrammets mål om nationell kolneutralitet fram till 2035 har gett Finland trovärdighet att uppmuntra andra länder till ambitiösa mål genom klimatdiplomati. Ett exempel på detta är finansministrarnas klimatkoalition som grundats på Finlands initiativ. Närmare 80 stater har anslutit sig till koalitionen. Finlands beskickningar informerar aktivt om finländska klimatlösningar och finländskt klimatkunnande. 
Exempel på resultat 

Väder- och varningstjänster i Vietnam 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Vietnam kommer att drabbas särskilt hårt av klimatförändringens skadliga effekter. Finland har stött Vietnam i arbetet med att förnya väderobservations-, prognos- och varningsservicesystemen. I Vietnam har man tagit i bruk finländsk högteknologi, såsom Vaisala väderradar och blixtlokaliseringsnät samt väderdatasystemet SmartMet som utvecklats av Meteorologiska institutet. Tack vare modern utrustning och moderna system med omfattande utbildning i anslutning till dessa kan institutionen för hydrometeorologi i Vietnam producera väder- och varningstjänster av hög kvalitet i rätt tid. Man kan nu förbereda sig särskilt på tropiska stormar och störtregn i ett tidigare skede än tidigare. 
 
Exempel på resultat 

Gemenskapernas egna varningssystem i Nepal

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
I Finlands Röda Kors program för utvecklingssamarbete har man främjat gemenskapsbaserad katastrofberedskap och skapat system för tidig varning där invånare och frivilliga förmedlar varningar med olika metoder.   

Till exempel i de översvämningskänsliga områdena Morang och Sunsar i östra Nepal bedömdes gemenskapernas risker och behov i samarbete med Röda Korset i Nepal och den hydrometeorologiska institutionen i Nepal. De färdiga, skräddarsydda varningssystemen omfattar nästan 40 000 personer. Systemen varierar till verksamhetsmodellen, men till dem hör i allmänhet en kombination av vädertjänster och gemenskapens egen uppföljning, såsom mätare av vattennivån. På basis av larm från dessa varnar lokala grupper gemenskaperna och myndigheterna. 

Klimathållbar och utsläppssnål utveckling 

Finländsk teknologi och expertis av toppklass hjälper länder att förbereda sig på klimatförändringens effekter. 

Klimatfinansieringen är en del av Finlands globala ansvarstagande och en av förpliktelserna i FN:s klimatavtal. Den internationella klimatfinansieringen stöder en utveckling med låga utsläpp och anpassning till klimatförändringen i utvecklingsländerna.  

Största delen av Finlands offentliga internationella klimatfinansiering kanaliseras via utvecklingsbanker, multilaterala organisationer och klimatfonder. Finland har genom sitt direktionsarbete bidragit till att banker och multilaterala aktörer strävar efter målen i Parisavtalet och att deras klimatprojekt även ska främja mänskliga rättigheter, jämställdhet och jämlikhet. 

Finansiering i form av lån och investeringar, det vill säga finansinvesteringar, har främjat i synnerhet användningen av förnybar energi, som begränsar klimatförändringen, och energieffektiviteten. Detta har också påskyndat klimatlösningarna inom den privata sektorn. Samarbetet med statliga institutioner och universitet har ökat klimatkompetensen i utvecklingsländerna. Civilsamhällesorganisationerna har bland annat stött bysamhällenas klimathållbara odlingsmetoder och diversifieringen av näringarna.  

Finland håller på att uppnå den i regeringsprogrammet inskrivna jämlika fördelningen mellan finansiering i form av donationer för begränsning och anpassning. Andelen anpassningsfinansiering har ökat genom satsningar på multilaterala fonder under den senaste tiden, vilket har förbättrat miljontals människors möjligheter att klara av klimatförändringens skadliga effekter.  

Fram till 2020 hade till exempel över 16 miljoner människor gynnats av de anpassningsåtgärder som stöddes av Fonden för de minst utvecklade länderna LDCF. Dessutom gynnar de nya projekt som pågår och som godkänts 2021 över 8 miljoner människor. Tack vare anpassningsfonden AF hade utsattheten för klimatförändringens effekter hos över 10 miljoner människor minskat fram till 2021. De projekt som Gröna klimatfonden GCF godkänt före 2021 kommer i sin tur att förbättra klimathållbarheten hos över 588 miljoner människor.  

Finland har en synligare ställning än tidigare i den internationella diskussionen om anpassningsfinansiering. Finland var bland annat med och grundade koalitionen Champions Group on Adaptation Finance, som främjar anpassningsfinansiering. Koalitionen omfattar 11 länder, EU-kommissionen och Afrikanska utvecklingsbanken. 

En viktig del av Finlands stöd till utvecklingsländer är att stärka deras väder-, klimat- och varningssystem. Meteorologiska institutet har stärkt kapaciteten hos sammanlagt 48 nationella hydrometeorologiska institut eller andra organisationer i 12 länder 2019–2021. De förbättrade väder- och klimattjänsterna samt förvarningssystemen kommer indirekt att gagna över 500 miljoner människor. Finland finansierar också den multilaterala CREWS-fonden, genom vilken man har förbättrat beredskapen hos 60 av de minst utvecklade länderna eller små östater att möta klimatrisker och införa förvarningstjänster.  

Utsläppsminskningar som åstadkommits med stöd från Finland

Förväntad kumulativ utsläppsminskning (MtCO2e)

AAlla projekt
GCF 2021 1980
GEF 2021 1446
GEF 2020 1251
NDF 2021 81
BPågående projekt
AfDB 2019 385
GCF 2019 324
CNya projekt
ADB Ventures 2021 1,8
NDF 2020 0,145
NDF 2019 0,052
EEP 2020 0,105
EEP 2019 0,16

Förväntad utsläppsminskning per år(MtCO2e)

DAlla projekt
IFC-Finland 2020 0,575
EPågående projekt
EEP 2020 0,434
EEP 2019 0,427
E5P 2020 1,1

Faktisk kumulativ utsläppsminskning (MtCO2e)

FAlla projekt
EEP 2020-2021 1,9
EU 2018-2020 57,4
EU 2013-2019 28,2
NDF 2021 70
GPågående projekt
GCF 2021 54
GCF 2019 48
IFAD 2021 59

Faktisk utsläppsminskning per år (MtCO2e)

HPågående projekt
ADB Ventures 2021 0,126
Finnfund 2020 0,177
Finnfund 2019 0,135
AfDB 2021 1,066
AfDB 2020 1,636
AfDB 2019 0,678
IDA 2021 11,6
IDA 2018-2020 28,4
EEP 2021 0,155
EU 2020 0,921
EU 2019 0,799
IAvslutade projekt
ADB 2021 17,807
ADB 2020 19,325
NCF 2021 0,46
NCF 2019 0,055

JÄMFÖRELSEINFORMATION: Finlands växthusgasutsläpp är cirka 50 MtCO2e per år.

Organisationerna rapporterar i varierande grad om utsläppsminskningarna. Oftast rapporteras den kumulativa förväntade utsläppsminskningen under projektens hela livscykel. Uppskattningen kan gälla antingen alla projekt oberoende av i vilket skede av genomförandet de är, pågående projekt eller nya projekt som fått ett beslut om finansiering under rapporteringsåret (rapporteringssätt A–C). Ett annat sätt är att granska den uppskattade årliga utsläppsminskningspotentialen (sätt D–E). Å andra sidan kan man också rapportera de faktiska utsläppsminskningarna kumulativt (sätt F–G) eller per år (sätt H). Ett sätt är dessutom att rapportera den genomsnittliga minskning som åstadkommits per år under avslutade projekts livscykel (metod I). De olika sätten är inte jämförbara sinsemellan och siffrorna kan inte räknas ihop. Dessutom kan organisationernas rapporteringspraxis variera från år till år och de rapporterade siffrorna kan överlappa varandra. Exempelvis genomförs projekt som finansieras av GCF av flera organisationer som får direkt finansiering, såsom AfDB, GEF och IFAD.

Bättre näring och hållbara livsmedelssystem 

Stödet till småbrukare har förbättrat familjernas livsmedelstrygghet och gjort näringen mångsidigare.  

Hållbara livsmedelssystem garanterar livsmedelstrygghet och god näring för alla samt utkomst för aktörer i livsmedelssystemet utan skadliga konsekvenser för miljön.  

Finland förbättrar livsmedelstryggheten och näringstillgången i huvudsak via multilaterala organisationer.  Internationella fonden för jordbruksutveckling IFAD, som stöds av Finland, har stärkt livsmedelstryggheten för 128 miljoner människor genom att förbättra småbrukarnas hållbara jordbruk och tillträde till marknaden. Världsbankens närings- och hälsoprogram å sin sida nådde cirka 450 miljoner människor åren 2019–2021.  

Finland stärker livsmedelssystemens hållbarhet även genom internationellt påverkansarbete. Till exempel har Finlands initiativ att utvidga skolbespisningen redan inspirerat över 70 länder. 

Finlands bilaterala projekt och finansieringen av icke-statliga organisationer har förbättrat livsmedelstryggheten och näringsmöjligheterna för 578 000 människor. I Etiopien har över 4 000 kvinnor och unga samt 63 andelslag bland annat fått lån och utbildning. Detta har gjort det möjligt att diversifiera näringarna och inleda företagsverksamhet. 

Den finländska organisationen FFD som fokuserar på utveckling av jord- och skogsbruk har skapat verktyget Building Resilience, som stöder småbrukarnas anpassning till effekterna av klimatförändringen redan i tio länder.  

Jordbruket är en stor arbetsgivare och därför satsar man på det. Finnfunds investeringar i jordbruket har under 2019–2020 gynnat 3,5 miljoner människor, varav 84 procent var kvinnor. Av investeringarna i Kyrkans Utlandshjälps investeringsbolag FCA riktas 57 procent till jordbruket. 
 

IFAD:s resultat 2020

IFAD, som stöds av Finland, är FN:s fond för jordbruksutveckling.

128 mil. människor har nåtts

23,4 mil. människor har fått finansieringstjänster

1,5 mil. medlemmar jordbrukarorganisationer har fått stöd

1,7 mil. ha klimatsmartare jordbruk

3,7 mil. människors inkomstmöjligheter har förbättrats

73 800 människors markägande har förbättrats

560 000 ha jordbruksmark har fått bättre bevattning

Källa: IFAD

Jämställdhetsperspektivet i livsmedelstryggheten 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Under 2020–2022 är Finland parallellordförande vid förhandlingarna i Världskommittén för tryggad livsmedelsförsörjning, som hör till FN-systemet, där man utarbetar anvisningar för integrering av jämställdhetsperspektivet i livsmedelstrygghets- och näringsarbetet. Med hjälp av anvisningarna kan man fastställa kritiska förändringsfaktorer för att stärka kvinnors och flickors rättigheter och få slut på den strukturella diskrimineringen. Samtidigt delas information om konkreta metoder och god praxis som förbättrar livsmedelstryggheten. 
Exempel på resultat

Markanvändningsrättigheterna anpassas till den digitala tiden 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
I Etiopien har över 20 miljoner jordlotter registrerats med en metod som Finland utvecklat 2011–2021. Ett officiellt markanvändningsregister ökar öppenheten, tvingar tjänstemännen att agera i enlighet med bestämmelserna och minskar konflikterna i anslutning till markrättigheterna. Största delen av jordlotterna har registrerats för båda makarna. Den tryggade markanvändningsrätten uppmuntrar jordbrukarna att investera i hållbar jordbruksproduktion. Med stöd av projektet har man också utökat utbildningen inom markanvändningssektorn. Över 300 ungdomar, av vilka 28 procent är kvinnor, har utexaminerats från Etiopiens första yrkesutbildning i lantmäteriteknik på landsbygden. Från utbildningen som skräddarsytts för tjänstemän har i sin tur 53 magistrar utexaminerats. 
Exempel på resultat 

Solenergi förbättrar undervisningens kvalitet på Västbanken 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Det internationella finansbolaget IFC, som ingår i Världsbanksgruppen, stöder i de palestinska områdena på Västbanken och i Gaza ett projekt för att öka samfundens energisjälvförsörjning i en bräcklig miljö. Under åren 2020–2023 utrustas 500 skolor på Västbanken med solpaneler så att elavbrotten inte längre stör undervisningen. Överskottselen matas in i områdets allmänna elnät. Med hjälp av solenergi sparar skolorna fyra femtedelar av sina verksamhetsutgifter och kan använda de sparade medlen för att förbättra undervisningens kvalitet. Finland är en av projektets finansiärer via klimatfonden Finland-IFC som understöds av finansiella investeringsanslag. 

Energisjälvförsörjning och begränsning av klimatförändringen 

Finland har gjort rena energilösningar tillgängliga för miljontals människor och bidrar till att utvecklingsbankerna inte finansierar fossil energi. 

Finlands stöd inom energibranschen kanaliseras i huvudsak via multilaterala utvecklingsbanker, Finnfund och klimatfonder.  

Utvecklingsbankerna stöder utvecklingsländernas övergång till en koldioxidsnål ekonomi genom att ge experthjälp för att förnya energi- och klimatbestämmelserna. Utvecklingsbankerna finansierar både offentliga och privata investeringar i produktion, överföring och distribution av energi. Utvecklingsbankernas finansiering behövs särskilt för att minska riskerna i anslutning till privata investeringar i bräckliga stater eller annars i svåra verksamhetsmiljöer. Med hjälp av multilateral finansiering har Finland gjort rena energitjänster tillgängliga för 94 miljoner människor 2020–2021.  

Finland och andra likasinnade länder har bidragit till att andelen investeringar som riktar sig till fossil energi minskar i utvecklingsbankernas finansiering. Finland betonar också behovet av att stödja en rättvis övergång i länder som är beroende av fossila bränslen så att de negativa effekterna på ekonomin och samhällena i utvecklingsländerna blir så små som möjligt. 

De lokala lösningarna för förnybar energi som Finland stöder har ökat samfundens energisjälvförsörjning. Tack vare stödet har samfunden bland annat kunnat producera hälsotjänster samt upprätthålla matförsörjningen och trafiktjänsterna även under undantagsförhållanden, såsom under coronapandemin, vid naturkatastrofer och i krissituationer. Ukrainas energifond har främjat den lokala tekniska kompetensen inom energieffektivitet och värmeförsörjning samt samarbetet med finländska företag.  

Stödet för energiföretagande ger många slags resultat

155 170 tCO2e utsläpp av växthusgaser har undvikits

28 MWh produktion av förnybar energi per år

217 660 människor har fått tillgång till ren energi

50,3 mil. i klimatfinansiering har mobiliserats

3,5 milj. årliga besparingar i energiförsörjningen

1200 nya arbetsplatser

Programmet för energi- och miljöpartnerskap i Afrika (EEP) stöder nystartade företag, i synnerhet sådana som leds av kvinnor, att utveckla energiaffärsverksamhet i 15 länder i södra och östra Afrika. Fonden, som Finland grundade 2010, förvaltas av Nordiska utvecklingsfonden NDF.

Vattenförsörjning, toaletter och vattendiplomati 

Finland har producerat rent vatten och toaletter för miljoner människor. Finland har också genom sitt vattendiplomatiarbete förebyggt konflikter som beror på vatten. 

Klimatförändringen försvagar sötvattensreserverna. Därför kommer förebyggandet av vattenkonflikter att bli allt viktigare i framtiden. 

Finland är ett uppskattat föregångarland inom vattenpolitik och -diplomati. Finland är initiativtagare till FN:s gränsvattenavtal och stöder ett omfattande ibruktagande av dem. Finland anser också att vattendiplomati är en föregripande fredsmedling, eftersom länder som bedriver ett fungerande gränsvattensamarbete inte hamnar i konflikt med varandra.  

Finlands resultat i vattenrelaterade bilaterala projekt är fortfarande betydande, men det görs allt mindre arbete, även om behoven ökar i takt med att klimatförändringen framskrider.  

Samarbetet inom vattenbranschen som Finland deltar i fortsätter främst på landsbygden i Etiopien och Nepal, där cirka 1,5 miljoner människor med stöd från Finland fick tillgång till vattentjänster 2019–2021. Under samma tidsperiod byggde cirka en halv miljon människor en toalett åt sig med stöd av Finland. Dessutom byggdes vattenförsörjning och toaletter i 700 skolor och hälsovårdscentraler. I projekten fästes särskild uppmärksamhet vid behoven hos personer med funktionsnedsättning och personer av olika kön.  

Finland stöder samhällens egen aktivitet i byggandet av toaletter. Inom vattentjänsterna betonas långsiktig planering, egenmakt hos kvinnor och flickor, delaktighet och ägarskap i sammanslutningar samt jämlikhet. 

Via den allmänna finansieringen riktas Finlands stöd också till utvecklingssamarbete inom vattenbranschen som genomförs av multilaterala organisationer. Finland deltar dock inte direkt i finansieringen eller genomförandet av dessa program.  

Människor som fått vattenförsörjning och sanitet

Antalet personer som har nytta av resultaten av arbetet


Vattenförsörjning

262 70042 Samarbete med civilsamhällesorganisationer

1 556 50045 Bilateralt samarbete

241 885 40048 Multilateralt samarbete


Sanitet

72 20043 Samarbete med civilsamhällesorganisationer

544 60046 Bilateralt samarbete

746 136 10049 Multilateralt samarbete


Skolornas vattenförsörjning och sanitet

210*44 Samarbete med civilsamhällesorganisationer

490*47 Bilateralt samarbete

2 674 10050 Multilateralt samarbete

* Vattenförsörjningen och saniteten i varje enskild skola berör ofta hundratals elever.

Källa: UM

Exempel på resultat 

Handtvätt med tvål och vatten i Nepal 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Tack vare det av Finland och EU finansierade programmet för vattenhushållning i västligaste Nepal, fick nästan 245 000 personer i avlägsna bergsbyar tillgång till vattenförsörjning 2019–2021.  
I programmet planerades användningen av vattenresurser på ett övergripande sätt med beaktande av olika användningsbehov och användargrupper. Landsbygdssamhällena tillägnade sig hälsosammare vanor än tidigare bland annat i fråga om menstruationshygien och handtvätt. I mer än 7000 hushåll etablerades vanorna så att man till exempel tvättade händerna före matlagning och efter toalettbesök. 
Det lokala ägandet har stärkts under projektets gång. Vid utgången av 2021 finansierade kommunerna själva programmet med 8,2 miljoner euro och lokalsamhällenas satsning var 10,9 miljoner euro. 
Exempel på resultat 

En riklig förekomst av ikoniska arter vittnar om biologisk mångfald  

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
 Finland stöder skyddet av noshörningar, elefanter och lejon i Östafrika. Stödet till WWF har främjat en effektivare förvaltning av skyddsområdena, utvecklat lokalsamhällenas utkomst och bekämpat skador orsakade av vilda djur. 

Tjuvjakt är ett stort problem i Östafrika. För fyra år sedan trodde inte myndigheterna i Uganda, Kenya och Tanzania att tjuvjakten skulle kunna utrotas helt och hållet. I slutet av 2021 kunde man dock redan ställa upp målet att tjuvjakten helt ska upphöra i skyddsområdena.  

År 2020 var det första året på 35 år då ingen noshörning tjuvsköts i Kenya. Antalet noshörningar i området har ökat med 250 individer och antalet elefanter med 10 000 åren 2018–2021.  

Hållbar användning och förvaltning av skogar 

Finland har ökat arealen av hållbart förvaltade skogar. Online-verktyget för skogsinformation som skapats med hjälp av Finland används i över 150 länder. 

Finland är fortfarande känt för sitt samarbete inom skogsbranschen i många utvecklingsländer. I Tanzania har de projekt som Finland stöder främjat anpassningen till klimatförändringen, då man med deras hjälp har utvidgat arealen av naturskogar som förvaltas av byarna, jämnat ut vattnets kretslopp och förbättrat människornas utkomst.  

Med hjälp av finländska civilsamhällesorganisationer har man främjat tillgodoseendet av jordrättigheter i Nepal, Indien och Brasilien. Finland var med och bidrog till att man i Glasgows skogsåtagande och FN:s ökenspridningsavtal antecknade beslut som stärker ursprungsbefolkningens och lokalbefolkningens markförvaltning. 

Med Finlands stöd har man utökat den totala arealen av hållbart förvaltade skogar och andra markområden. Arealerna har ökat i arbetet med civilsamhällesorganisationer, men minskat i det bilaterala samarbetet när många projekt har avslutats.  

Finnfunds investeringar har producerat nya FSC-certifierade planteringsskogar och naturskogar för hållbar skötsel. Finnfund är ett av de få utvecklingsinvesteringsbolag som gör kommersiella investeringar inom skogssektorn och är därför en föregångare inom sin bransch.

Sammanlagt över 350 000 personer har gynnats av Finlands stöd till skogsbranschen 2019–2021. Åtminstone 34 procent var kvinnor och flickor. Dessutom har nästan 62 000 personer eller småföretag kommit med i värdekedjorna för skogsprodukter.  

Utvecklingen av de tidigare planerings-, datainsamlings- och rapporteringsverktygen för skogsresurser som skapats i samarbete med FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO har fortsatt. Tjänsten på internet har redan 30 000 användare i över 150 länder.  

Areal som omfattas av hållbart skogsbruk

Areal som omfattas av hållbart skogsbruk 2019–2021, hektar

7 196 000 Samarbete med medborgarorganisationer53

335 100 Samarbete inom den privata sektorn56

165 000 Bilateralt samarbete54

103 150 000 Globala miljöfonden GEF och Internationella fonden för jordbruksutveckling IFAD57

167 300 FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO55

108 072 000 Europeiska unionens arbete58

Källa: UM

  • 1

    United Nations (2021). The Sustainable Development Goals Report 2021. https://unstats.un.org/sdgs/report/2021/(Länk till en annan webbplats.)

  • 2

    World Bank (2020). Pivoting to Inclusion: Leveraging Lessons from the Covid-19 Crisis for Learners with Disabilities. World Bank Group.
    https://documents1.worldbank.org/curated/en/777641595915675088/pdf/Pivoting-to-Inclusion-Leveraging-Lessons-from-the-COVID-19-Crisis-for-Learners-with-Disabilities.pdf(Länk till en annan webbplats.)

  • 3

    IPCC (2022). Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability. https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/(Länk till en annan webbplats.)

  • 4

    World Bank (2022). Poverty and Inequality Platform. The number of people living under 1,9 USD a day. https://pip.worldbank.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)  Hänvisat 27.9.2022. 

  • 5

    World Bank (2022). Pandemic, Prices and Poverty. 
    https://blogs.worldbank.org/opendata/pandemic-prices-and-poverty(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 4.10.2022. 

  • 6

    World Bank (2022). World Development Indicators. Foreign direct investment, net inflows (BoP, current US$), personal remittances, received (current US$), net official development assistance received (current US$). DataBankhttps://databank.worldbank.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)  Hänvisat 6.7.2022. 

  • 7

    Suomalaisten kansalaisjärjestöjen, ml. Suomen World Vision, Solidaarisuus ja FIDA osana laajempaa SRHR-tiedotustyötä, sekä UNFPA:n raportoimia Suomen tuella aikaansaamia tuloksia. 

  • 8

    UNESCO Institute for Statistics (2022). Completion ratelower secondaryfemale %http://sdg4-data.uis.unesco.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 4.10.2022. 

  • 9

    Data kerätty aggregaatti-indikaattorista 'number of teachers who received pre or in service training' seuraavista interventioista: HEI-IKI ohjelma, Pipliaseuran, Wycliffen, KUAn, FIDAn, Pakolaisavun, Vammaiskumppanuuden ja Taksvärkin hankkeet ja ohjelmat. 

  • 10

    Data kerätty aggregaatti-indikaattorista 'number of teachers who received pre or in service training' seuraavista interventioista: kahdenvälinen tuki ja sektoriohjelmat Nepalissa, Etiopiassa, Mosambikissa, Myanmarissa, Palestiinassa ja Ukrainassa sekä UNESCOn Capacity Building for Education -ohjelma. 

  • 11

    Med finns länder som fått stöd via UNESCOs program CAP Ed samt partnerländer för Finlands bilaterala samarbete, där Finland stöder strukturella reformer av skolsystemet.

  • 12

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (skolor) från interventioner i följande länder: Nepal, Myanmar (sektorprogram och stöd för utbildning i de etniska områdena), Etiopien och Ukraina.

  • 13

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (skolor) från följande interventioner: Wycliffe, KUH, Dagsverke, FIDA, Samverkan inom funktionsnedsättning, World Vision, Finpartnership och Finnfund.

  • 14

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (lärarutbildningsinstitutioner) från följande interventioner: Myanmar/UNESCO, Moçambique/FASE, Ukraina/projektet för grundläggande utbildning, HEI-IKI-programmet och E-tale Africa-projektet.

  • 15

    I denna siffra ingår elever som fått stöd genom lands- och regionspecifikt samarbete, humanitärt bistånd och multilateralt samarbete från projekt i Etiopien, Libanon, Syrien, Myanmar och Irak, inklusive Finlands kalkylerade andel av stödet till UNRWA och ECW. De elever som nåtts av de icke-statliga organisationerna har rapporterats separat som en helhet.

  • 16

    Information insamlad från aggregatindikatorer 'number of students enrolled in education' (vocational och non-formal) samt 'number of women and girls with disabilities who have access to vocational training' från följande organisationers projekt och program: Flyktinghjälpen, FIDA, Abilis och Samverkan inom funktionsnedsättning.

  • 17

    Information från aggregatindikatorn 'number of students enrolled in education' (pre-primary, primary, secondary) från följande organisationers projekt och program: KUH, FIDA, Wycliffe.

  • 18

    Information insamlad från aggregatindikatorer 'number of students enrolled in education' (vocational och non-formal) samt 'number of women and girls with disabilities who have access to vocational training' från följande organisationers projekt och program: KUH, Flyktinghjälpen, SOS barnbyar, Samverkan inom funktionsnedsättning, Bibelsällskapet, Dagsverke, FIDA, Abilis, Viestintä- ja kehityssäätiö).

  • 19

    Information från aggregatindikatorn 'number of students enrolled in education' (pre-primary, primary, secondary, vocational). Talet har beräknats utifrån de senaste elevantalen som statistikförts före pandemin i Finlands bilaterala samarbetspartnerländer: Nepal, Afghanistan, Myanmar, Palestina, Moçambique, Ukraina och Etiopien.

  • 20

    Information från aggregatindikatorn ’number of proposals for laws and policies that improve business environment and regional economic integration’. Resultaten är siffror som rapporterats av FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO 2019–2021. Finland är medlem i UNIDO och betalar årligen en stadgeenlig medlemsavgift till organisationen.

  • 21

    Arbetsplatser och företag i utvecklingsländer har också fått stöd genom annat samarbete, men siffrorna som rapporterats av alla aktörer som fått stöd passar inte in under de indikatorer som följs upp av utrikesministeriet. 

  • 22

    Multilateralt samarbete: Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ av följande aktörer: FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO, 2019–2021; Europeiska utvecklingsfonden, 2019–2020.

  • 23

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ och innehåller Energy and Environment Partnership EEP:s stöd 2020–2021 och det allmänna stödet från Latinamerikas utvecklingsbank (IADB) 2020–2021.

  • 24

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ från följande projekt: AgroBIG II, Stöd för jordbruksdriven ekonomisk tillväxt i Amhara, Etiopien (2019–2021); AGS Zambia, stöd till små och medelstora företag i Zambia (2021) och SAIS, Södra Afrikas regionala innovationsstödsprojekt (2021).

  • 25

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ av följande aktörer: Finnpartnership, 2019-201; FCA Investments, 2019-2021 och Finnfund, 2019-2020.

  • 26

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ från följande projekt: Halo Trust, 2019-2020; Internationella Solidaritetsstiftelsen, 2019–2021; Kyrkans Utlandshjälp, 2019–2021; Rättvis handel, 2020–2021.

  • 27

    Information från aggregatindikatorn ’Antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’. Internationella utvecklingsfonden för landsbygden IFAD, 2019; FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO, 2021; Europeiska utvecklingsfonden, 2019–2020; Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2020–2021; Internationella handelscentret ITC, 2019–2021.

  • 28

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande aktörer: Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD), 2020; Asiatiska utvecklingsbanken (ADB), 2019–2020; Afrikanska utvecklingsbanken (AfDB), 2020; Latinamerikanska utvecklingsbanken (IADB), 2020–2021.

  • 29

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande projekt: Skogsbruk och utveckling av värdekedjor, Tanzania, 2019–2020; AGS Zambia, stöd till små och medelstora företag i Zambia, 2020–2021.

  • 30

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande aktörer: Finnfund, 2019-2020; FCA Investments, 2019-2021, DevPlat, 2020-2021.

  • 31

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande projekt: Projektstöd, SOS-barnby, Etiopien, Gambia, Tanzania, 2020; Programstöd, Internationella solidaritetsstiftelsen 2020–2021; Programstöd, Kyrkans Utlandshjälp 2020–2021; Programstöd, WWF, 2019–2021; Programstöd, Plan Suomi, 2019–2021; Programstöd, Finlands Flyktinghjälp 2019–2020; Programstöd, Suomen World Vision, 2020–2021. 

  • 32

    Information har samlats in från UM:s aggregatindikator 'number of Science, Technology and Innovation (STI) partnerships with education and research institutions and private sector actors', från rapporterna för följande projekt och aktörer: Det regionala innovationsstödsprojektet i södra Afrika, affärspartnerskapsprogrammet Finnpartnership, BEAM/Developing Markets Platform, Plan Finland, HEI-ICI.

  • 33

    Information från aggregatindikatorn 'number of enterprises trained on decent work standards and/or responsible business practices', från rapporter från följande projekt och aktörer: Finlands Flyktinghjälp, Sydafrikas regionala innovationsstödprojekt, Affärspartnerskapsprogrammet Finnpartnership, stöd för små och medelstora företag i Zambia, Rättvis handel, Utvärdering av räntestödsprojekt, Finnwatch. Antalet utbildade företag beräknas årligen. Det är möjligt att samma företag förekommer i beräkningarna under flera år.

  • 34

    UN Women Global Output Indicator 2.4.2. 2019 års resultat 5964, 2020 års resultat 6808 och 2021 års resultat 11 597. https://www.unwomen.org/en/executive-board/strategic-plan/outcome-area-2(Länk till en annan webbplats.)

  • 35

    Projektstöd Deaconess Institute in Helsinki, Eurooppa/Romaninaisten voimaa – Romanina (2020); Projektstöd, Deaconess Institute in Helsinki, KOSOVO/Eteenpäin elämässä (EqE) (2020); Projektstöd, Barn- och ungdomsstiftelsen sr, SEN/Naatange art la (2020); Projektstöd, SOS-barnbystiftelsen rs, TAN/Naisten ja lasten oikeudet, Mufindi (2020); Projektstöd, Finlands YMCA:s förbund rf, LIB/Syyrialaisten pakolaisten amk (2020); Projektstöd, Interpedia, NEP/Haavoittuvassa asemassa olevat lapset (2021); INGO-stöd, Hivos, (2020); INGO-stöd, International Lesbian Gay Bisexual Trans and Intersex Association (ILGA) (2019); INGO-stöd gemensam ansökan, International Service for Human Rights (2020); INGO-stöd World Organisation against Torture (2021); Muu monenkeskinen apu, Justice Rapid Response (2020); Programstöd, Abilis-stiftelsen (2021); Programstöd, Fida International ry (2021); Programstöd, Finnish Red Cross (2019); Programstöd, Internationella Solidaritetsstiftelsen (2021); Programstöd, Kansalaisjärjestöjen Ihmisoikeussäätiö (2021); Programstöd, Stiftelsen Kyrkans Utlandshjälp (2021); Programstöd, Världsnaturfonden (WWF) Suomen Rahasto (2021); Programstöd, Plan Suomi Säätiö (2019); Programstöd, Rättvis Handel rf (2021); Programstöd, Siemenpuu-Kansalaisliikkeiden yhteistyösäätiö sr (2021); Programstöd, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (2020); Programstöd, Finska Missionssällskapet (2020); Programstöd, Finlands Flyktinghjälp (2019, 2020, 2021); Programstöd, Suomen World Vision (2021); Programstöd, Dagsverke rf (2021); Programstöd, Samverkan inom funktionsnedsättning rf (2020); United Nations Alliance of Civilizations, AFRIKKA/Nuorisorahaston projektit, programperiod 2019–2020.  Eftersom program-/projektstödsorganisationernas partnerskap i allmänhet omfattar hela projekt-/programperioden, har antalet organisationer som fått stöd i partnerländerna beräknats genom att endast ta med siffran för det år för vilket det största resultatet har rapporterats. Endast för de organisationer där det separat nämns att partnerorganisationerna inte är desamma har resultatet från olika år räknats ihop.

  • 36

    BI Samfinansieringsprogrammet UN University, MOZ/MPD-UEM Policy Research (2020); IKI-samarbete Skogsforskningsinstitutet TAN/IKI / LUKE INFORES (2019); Bilateralt projekt, DEMO Finland ry, MOZ/ DEMO parlamentets bekräftelse (2020, 2021); Bilateralt projekt, Netherlands Institute for Multiparty Democracy: MOZ/Natural resources governance (2019); Bilateralt projekt, TAN/PFP 2 (2020); Asian Development Fund, Lisärahoitus, AsDF-13 (2021), Asian Development Fund, Tilläggsfinansiering, AsDF-12 (2019, 2020); UN University MOZ/UNU-WIDER IGM II (2021); Tematiskt bistånd, UN Educational Scientific and Cultural Organization, Unesco (2019, 2020).

  • 37

    UN Development Programme, KGZ/Rättssektorns stödprojekt (2019, 2020); UN Development Programme, TJK/Rättssektorns stödprojekt (2019, 2020); Kios, programstöd (2019, 2020, 2021); Finnwatch, projektstöd, THA/burmalaiset siirtotyöntekijät voimaantuneet (2020); European Development Fund, tilläggsfinansiering (2019, 2020); UnWomen, allmän finansiering (2019, 2020, 2021). Disaggregeringen har beräknats endast utifrån de resultat för vilka disaggregerad information har funnits tillgänglig.

  • 38

    INGO-stöd, Hivos (2019, 2020); INGO-stöd, DefendDefenders, East and Horn of Africa Human Rights Defenders Project (2020, 2021); INGO-stöd, International Commission of Jurists (2019, 2020); INGO-stöd, International Lesbian Gay Bisexual Trans and Intersex Association (2019, 2020); INGO-stöd, International Service for Human Rights (2020, 2021); INGO-stöd, Minority Rights Group International (2020); INGO-stöd, World Organisation against Torture (2019, 2020, 2021); Programstöd, Kansalaisjärjestöjen Ihmisoikeussäätiö (2019, 2020, 2021); Programstöd, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (2019, 2020, 2021); Embassy of Finland, MDA/IJC/Media literacy, Moldova (2020); Embassy of Finland, MDA/SP/media support, Moldova (2020).

  • 39

    År 2018 hade handlingsplanen utarbetats i 60 länder, i slutet av 2021 i 86 länder. Un Women https://www.unwomen.org/en/executive-board/strategic-plan/outcome-area-5(Länk till en annan webbplats.).

  • 40

    Dessutom utförs fredsbyggande på samfundsnivå av Fida International, World Vision, Rädda Barnen, Diakonissanstalten (förlikningsprojektet) och YMCA Finland (2250).

  • 41

    Med stöd av Finland har Mines Advisory Group, Halo Trust, Danish Demining Group och United Nations Mine Action Service röjt 6,78 km2 fritt från minor.

  • 42

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Finlands Röda Kors, 2019–2021 och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 43

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Finlands Röda Kors, 2019–2020 och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 44

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Fida International, 2019–2021, och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 45

    Information har samlats in från följande projekt: Community led Accelerated WASH in Ethiopia, Etiopia, 2019-2020; Support to equitable access to quality water, basic sanitation and enhanced water resources management for the underserved communities in rural Kenya, Kenia, 2019-2020; Rural Village Water Resources Management Project Phase III, Nepal, 2019-2021; Rural Water Supply and Sanitation Project in Western Nepal Phase II, Nepal, 2019; UNICEF ONE WASH, Nepal, 2020-2021; WASH in Schools UNICEF, Afganistan, 2019-2021.

  • 46

    Information har samlats in från följande projekt: Support to equitable access to quality water, basic sanitation and enhanced water resources management for the underserved communities in rural Kenya, Kenia, 2019-2020; Rural Village Water Resources Management Project Phase III, Nepal, 2020-2021; UNICEF ONE WASH, Nepal, 2020-2021.

  • 47

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Europeiska regionala utvecklingsfonden ERDF, nya europeiska nyttotagare, 2019–2020; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021.

  • 48

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Europeiska regionala utvecklingsfonden ERDF, nya europeiska nyttotagare, 2019–2020; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021.

  • 49

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021

  • 50

    UNICEF, UNICEF Development WASH, 2019-2021.

  • 51

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenia, Nepal, Tansania, Sambia, Vietnam (2020-2021); Participatory Forestry Programme, Tanzania (2019-2021); Forestry and Value Chains Development Programme, Tanzania (2020-2021); The Alternative Development Programme in Shan State, Myanmar (2019-2020); WWF; Nepal, Bhutan, Indonesia, Itä-Afrikka (2019-2021); FIDA International (2019-2021); Finnfund (2019-2020).

  • 52

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenya, Nepal, Tanzania, Zambia, Vietnam (2020–2021); WWF; Nepal, Bhutan, Indonesien, Östafrika (2019–2021), Finnfund (2019-2020), UNIDO (2019–2021); Agrobusiness Induced Growth Programme in Amhara, Etiopia (2019–2021).

  • 53

    WWF; Nepal, Bhutan, Indonesien, Östafrika (2019–2021); FIDA International (2019–2021); Internationella Solidaritetsstiftelsen (2019–2021); Rättvis Handel (2020-2021); Siemenpuu-stiftelsen; Brasilien, Indonesien, Indien (2019–2021).

  • 54

    Participatory Forestry Programme, Tanzania (2019-2021); Forestry and Value Chains Development Programme, Tanzania (2020-2021); Tree Outgrower Support Programme, Tanzania (2020); The Alternative Development Programme in Shan State, Myanmar (2019-2020); Agrobusiness Induced Growth Programme in Amhara, Etiopia (2019-2021).

  • 55

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenya, Nepal, Tanzania, Zambia, Vietnam (2020–2021).

  • 56

      Finnfund (2019-2020).

  • 57

    GEF Corporate Scorecard June 2021; IFAD Development Effectiveness Report 2020.

     

     

  • 58

    European Commission Staff Working Document. Accompanying the document ‘Report from the Commission to the European Parliament and the Council 2021’. Annual Report on the Implementation of the European Union’s External Action Instruments in 2020.

  • 59

    OCHA Financial Tracking Service (2021). Appeals and response plans 2021https://fts.unocha.org/appeals/overview/2021(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 8.9.2022.  

  • 1

    United Nations (2021). The Sustainable Development Goals Report 2021. https://unstats.un.org/sdgs/report/2021/(Länk till en annan webbplats.)

  • 2

    World Bank (2020). Pivoting to Inclusion: Leveraging Lessons from the Covid-19 Crisis for Learners with Disabilities. World Bank Group.
    https://documents1.worldbank.org/curated/en/777641595915675088/pdf/Pivoting-to-Inclusion-Leveraging-Lessons-from-the-COVID-19-Crisis-for-Learners-with-Disabilities.pdf(Länk till en annan webbplats.)

  • 3

    IPCC (2022). Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability. https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/(Länk till en annan webbplats.)

  • 4

    World Bank (2022). Poverty and Inequality Platform. The number of people living under 1,9 USD a day. https://pip.worldbank.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)  Hänvisat 27.9.2022. 

  • 5

    World Bank (2022). Pandemic, Prices and Poverty. 
    https://blogs.worldbank.org/opendata/pandemic-prices-and-poverty(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 4.10.2022. 

  • 6

    World Bank (2022). World Development Indicators. Foreign direct investment, net inflows (BoP, current US$), personal remittances, received (current US$), net official development assistance received (current US$). DataBankhttps://databank.worldbank.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)  Hänvisat 6.7.2022. 

  • 7

    Suomalaisten kansalaisjärjestöjen, ml. Suomen World Vision, Solidaarisuus ja FIDA osana laajempaa SRHR-tiedotustyötä, sekä UNFPA:n raportoimia Suomen tuella aikaansaamia tuloksia. 

  • 8

    UNESCO Institute for Statistics (2022). Completion ratelower secondaryfemale %http://sdg4-data.uis.unesco.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 4.10.2022. 

  • 9

    Data kerätty aggregaatti-indikaattorista 'number of teachers who received pre or in service training' seuraavista interventioista: HEI-IKI ohjelma, Pipliaseuran, Wycliffen, KUAn, FIDAn, Pakolaisavun, Vammaiskumppanuuden ja Taksvärkin hankkeet ja ohjelmat. 

  • 10

    Data kerätty aggregaatti-indikaattorista 'number of teachers who received pre or in service training' seuraavista interventioista: kahdenvälinen tuki ja sektoriohjelmat Nepalissa, Etiopiassa, Mosambikissa, Myanmarissa, Palestiinassa ja Ukrainassa sekä UNESCOn Capacity Building for Education -ohjelma. 

  • 11

    Med finns länder som fått stöd via UNESCOs program CAP Ed samt partnerländer för Finlands bilaterala samarbete, där Finland stöder strukturella reformer av skolsystemet.

  • 12

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (skolor) från interventioner i följande länder: Nepal, Myanmar (sektorprogram och stöd för utbildning i de etniska områdena), Etiopien och Ukraina.

  • 13

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (skolor) från följande interventioner: Wycliffe, KUH, Dagsverke, FIDA, Samverkan inom funktionsnedsättning, World Vision, Finpartnership och Finnfund.

  • 14

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (lärarutbildningsinstitutioner) från följande interventioner: Myanmar/UNESCO, Moçambique/FASE, Ukraina/projektet för grundläggande utbildning, HEI-IKI-programmet och E-tale Africa-projektet.

  • 15

    I denna siffra ingår elever som fått stöd genom lands- och regionspecifikt samarbete, humanitärt bistånd och multilateralt samarbete från projekt i Etiopien, Libanon, Syrien, Myanmar och Irak, inklusive Finlands kalkylerade andel av stödet till UNRWA och ECW. De elever som nåtts av de icke-statliga organisationerna har rapporterats separat som en helhet.

  • 16

    Information insamlad från aggregatindikatorer 'number of students enrolled in education' (vocational och non-formal) samt 'number of women and girls with disabilities who have access to vocational training' från följande organisationers projekt och program: Flyktinghjälpen, FIDA, Abilis och Samverkan inom funktionsnedsättning.

  • 17

    Information från aggregatindikatorn 'number of students enrolled in education' (pre-primary, primary, secondary) från följande organisationers projekt och program: KUH, FIDA, Wycliffe.

  • 18

    Information insamlad från aggregatindikatorer 'number of students enrolled in education' (vocational och non-formal) samt 'number of women and girls with disabilities who have access to vocational training' från följande organisationers projekt och program: KUH, Flyktinghjälpen, SOS barnbyar, Samverkan inom funktionsnedsättning, Bibelsällskapet, Dagsverke, FIDA, Abilis, Viestintä- ja kehityssäätiö).

  • 19

    Information från aggregatindikatorn 'number of students enrolled in education' (pre-primary, primary, secondary, vocational). Talet har beräknats utifrån de senaste elevantalen som statistikförts före pandemin i Finlands bilaterala samarbetspartnerländer: Nepal, Afghanistan, Myanmar, Palestina, Moçambique, Ukraina och Etiopien.

  • 20

    Information från aggregatindikatorn ’number of proposals for laws and policies that improve business environment and regional economic integration’. Resultaten är siffror som rapporterats av FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO 2019–2021. Finland är medlem i UNIDO och betalar årligen en stadgeenlig medlemsavgift till organisationen.

  • 21

    Arbetsplatser och företag i utvecklingsländer har också fått stöd genom annat samarbete, men siffrorna som rapporterats av alla aktörer som fått stöd passar inte in under de indikatorer som följs upp av utrikesministeriet. 

  • 22

    Multilateralt samarbete: Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ av följande aktörer: FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO, 2019–2021; Europeiska utvecklingsfonden, 2019–2020.

  • 23

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ och innehåller Energy and Environment Partnership EEP:s stöd 2020–2021 och det allmänna stödet från Latinamerikas utvecklingsbank (IADB) 2020–2021.

  • 24

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ från följande projekt: AgroBIG II, Stöd för jordbruksdriven ekonomisk tillväxt i Amhara, Etiopien (2019–2021); AGS Zambia, stöd till små och medelstora företag i Zambia (2021) och SAIS, Södra Afrikas regionala innovationsstödsprojekt (2021).

  • 25

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ av följande aktörer: Finnpartnership, 2019-201; FCA Investments, 2019-2021 och Finnfund, 2019-2020.

  • 26

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ från följande projekt: Halo Trust, 2019-2020; Internationella Solidaritetsstiftelsen, 2019–2021; Kyrkans Utlandshjälp, 2019–2021; Rättvis handel, 2020–2021.

  • 27

    Information från aggregatindikatorn ’Antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’. Internationella utvecklingsfonden för landsbygden IFAD, 2019; FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO, 2021; Europeiska utvecklingsfonden, 2019–2020; Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2020–2021; Internationella handelscentret ITC, 2019–2021.

  • 28

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande aktörer: Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD), 2020; Asiatiska utvecklingsbanken (ADB), 2019–2020; Afrikanska utvecklingsbanken (AfDB), 2020; Latinamerikanska utvecklingsbanken (IADB), 2020–2021.

  • 29

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande projekt: Skogsbruk och utveckling av värdekedjor, Tanzania, 2019–2020; AGS Zambia, stöd till små och medelstora företag i Zambia, 2020–2021.

  • 30

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande aktörer: Finnfund, 2019-2020; FCA Investments, 2019-2021, DevPlat, 2020-2021.

  • 31

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande projekt: Projektstöd, SOS-barnby, Etiopien, Gambia, Tanzania, 2020; Programstöd, Internationella solidaritetsstiftelsen 2020–2021; Programstöd, Kyrkans Utlandshjälp 2020–2021; Programstöd, WWF, 2019–2021; Programstöd, Plan Suomi, 2019–2021; Programstöd, Finlands Flyktinghjälp 2019–2020; Programstöd, Suomen World Vision, 2020–2021. 

  • 32

    Information har samlats in från UM:s aggregatindikator 'number of Science, Technology and Innovation (STI) partnerships with education and research institutions and private sector actors', från rapporterna för följande projekt och aktörer: Det regionala innovationsstödsprojektet i södra Afrika, affärspartnerskapsprogrammet Finnpartnership, BEAM/Developing Markets Platform, Plan Finland, HEI-ICI.

  • 33

    Information från aggregatindikatorn 'number of enterprises trained on decent work standards and/or responsible business practices', från rapporter från följande projekt och aktörer: Finlands Flyktinghjälp, Sydafrikas regionala innovationsstödprojekt, Affärspartnerskapsprogrammet Finnpartnership, stöd för små och medelstora företag i Zambia, Rättvis handel, Utvärdering av räntestödsprojekt, Finnwatch. Antalet utbildade företag beräknas årligen. Det är möjligt att samma företag förekommer i beräkningarna under flera år.

  • 34

    UN Women Global Output Indicator 2.4.2. 2019 års resultat 5964, 2020 års resultat 6808 och 2021 års resultat 11 597. https://www.unwomen.org/en/executive-board/strategic-plan/outcome-area-2(Länk till en annan webbplats.)

  • 35

    Projektstöd Deaconess Institute in Helsinki, Eurooppa/Romaninaisten voimaa – Romanina (2020); Projektstöd, Deaconess Institute in Helsinki, KOSOVO/Eteenpäin elämässä (EqE) (2020); Projektstöd, Barn- och ungdomsstiftelsen sr, SEN/Naatange art la (2020); Projektstöd, SOS-barnbystiftelsen rs, TAN/Naisten ja lasten oikeudet, Mufindi (2020); Projektstöd, Finlands YMCA:s förbund rf, LIB/Syyrialaisten pakolaisten amk (2020); Projektstöd, Interpedia, NEP/Haavoittuvassa asemassa olevat lapset (2021); INGO-stöd, Hivos, (2020); INGO-stöd, International Lesbian Gay Bisexual Trans and Intersex Association (ILGA) (2019); INGO-stöd gemensam ansökan, International Service for Human Rights (2020); INGO-stöd World Organisation against Torture (2021); Muu monenkeskinen apu, Justice Rapid Response (2020); Programstöd, Abilis-stiftelsen (2021); Programstöd, Fida International ry (2021); Programstöd, Finnish Red Cross (2019); Programstöd, Internationella Solidaritetsstiftelsen (2021); Programstöd, Kansalaisjärjestöjen Ihmisoikeussäätiö (2021); Programstöd, Stiftelsen Kyrkans Utlandshjälp (2021); Programstöd, Världsnaturfonden (WWF) Suomen Rahasto (2021); Programstöd, Plan Suomi Säätiö (2019); Programstöd, Rättvis Handel rf (2021); Programstöd, Siemenpuu-Kansalaisliikkeiden yhteistyösäätiö sr (2021); Programstöd, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (2020); Programstöd, Finska Missionssällskapet (2020); Programstöd, Finlands Flyktinghjälp (2019, 2020, 2021); Programstöd, Suomen World Vision (2021); Programstöd, Dagsverke rf (2021); Programstöd, Samverkan inom funktionsnedsättning rf (2020); United Nations Alliance of Civilizations, AFRIKKA/Nuorisorahaston projektit, programperiod 2019–2020.  Eftersom program-/projektstödsorganisationernas partnerskap i allmänhet omfattar hela projekt-/programperioden, har antalet organisationer som fått stöd i partnerländerna beräknats genom att endast ta med siffran för det år för vilket det största resultatet har rapporterats. Endast för de organisationer där det separat nämns att partnerorganisationerna inte är desamma har resultatet från olika år räknats ihop.

  • 36

    BI Samfinansieringsprogrammet UN University, MOZ/MPD-UEM Policy Research (2020); IKI-samarbete Skogsforskningsinstitutet TAN/IKI / LUKE INFORES (2019); Bilateralt projekt, DEMO Finland ry, MOZ/ DEMO parlamentets bekräftelse (2020, 2021); Bilateralt projekt, Netherlands Institute for Multiparty Democracy: MOZ/Natural resources governance (2019); Bilateralt projekt, TAN/PFP 2 (2020); Asian Development Fund, Lisärahoitus, AsDF-13 (2021), Asian Development Fund, Tilläggsfinansiering, AsDF-12 (2019, 2020); UN University MOZ/UNU-WIDER IGM II (2021); Tematiskt bistånd, UN Educational Scientific and Cultural Organization, Unesco (2019, 2020).

  • 37

    UN Development Programme, KGZ/Rättssektorns stödprojekt (2019, 2020); UN Development Programme, TJK/Rättssektorns stödprojekt (2019, 2020); Kios, programstöd (2019, 2020, 2021); Finnwatch, projektstöd, THA/burmalaiset siirtotyöntekijät voimaantuneet (2020); European Development Fund, tilläggsfinansiering (2019, 2020); UnWomen, allmän finansiering (2019, 2020, 2021). Disaggregeringen har beräknats endast utifrån de resultat för vilka disaggregerad information har funnits tillgänglig.

  • 38

    INGO-stöd, Hivos (2019, 2020); INGO-stöd, DefendDefenders, East and Horn of Africa Human Rights Defenders Project (2020, 2021); INGO-stöd, International Commission of Jurists (2019, 2020); INGO-stöd, International Lesbian Gay Bisexual Trans and Intersex Association (2019, 2020); INGO-stöd, International Service for Human Rights (2020, 2021); INGO-stöd, Minority Rights Group International (2020); INGO-stöd, World Organisation against Torture (2019, 2020, 2021); Programstöd, Kansalaisjärjestöjen Ihmisoikeussäätiö (2019, 2020, 2021); Programstöd, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (2019, 2020, 2021); Embassy of Finland, MDA/IJC/Media literacy, Moldova (2020); Embassy of Finland, MDA/SP/media support, Moldova (2020).

  • 39

    År 2018 hade handlingsplanen utarbetats i 60 länder, i slutet av 2021 i 86 länder. Un Women https://www.unwomen.org/en/executive-board/strategic-plan/outcome-area-5(Länk till en annan webbplats.).

  • 40

    Dessutom utförs fredsbyggande på samfundsnivå av Fida International, World Vision, Rädda Barnen, Diakonissanstalten (förlikningsprojektet) och YMCA Finland (2250).

  • 41

    Med stöd av Finland har Mines Advisory Group, Halo Trust, Danish Demining Group och United Nations Mine Action Service röjt 6,78 km2 fritt från minor.

  • 42

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Finlands Röda Kors, 2019–2021 och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 43

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Finlands Röda Kors, 2019–2020 och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 44

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Fida International, 2019–2021, och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 45

    Information har samlats in från följande projekt: Community led Accelerated WASH in Ethiopia, Etiopia, 2019-2020; Support to equitable access to quality water, basic sanitation and enhanced water resources management for the underserved communities in rural Kenya, Kenia, 2019-2020; Rural Village Water Resources Management Project Phase III, Nepal, 2019-2021; Rural Water Supply and Sanitation Project in Western Nepal Phase II, Nepal, 2019; UNICEF ONE WASH, Nepal, 2020-2021; WASH in Schools UNICEF, Afganistan, 2019-2021.

  • 46

    Information har samlats in från följande projekt: Support to equitable access to quality water, basic sanitation and enhanced water resources management for the underserved communities in rural Kenya, Kenia, 2019-2020; Rural Village Water Resources Management Project Phase III, Nepal, 2020-2021; UNICEF ONE WASH, Nepal, 2020-2021.

  • 47

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Europeiska regionala utvecklingsfonden ERDF, nya europeiska nyttotagare, 2019–2020; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021.

  • 48

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Europeiska regionala utvecklingsfonden ERDF, nya europeiska nyttotagare, 2019–2020; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021.

  • 49

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021

  • 50

    UNICEF, UNICEF Development WASH, 2019-2021.

  • 51

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenia, Nepal, Tansania, Sambia, Vietnam (2020-2021); Participatory Forestry Programme, Tanzania (2019-2021); Forestry and Value Chains Development Programme, Tanzania (2020-2021); The Alternative Development Programme in Shan State, Myanmar (2019-2020); WWF; Nepal, Bhutan, Indonesia, Itä-Afrikka (2019-2021); FIDA International (2019-2021); Finnfund (2019-2020).

  • 52

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenya, Nepal, Tanzania, Zambia, Vietnam (2020–2021); WWF; Nepal, Bhutan, Indonesien, Östafrika (2019–2021), Finnfund (2019-2020), UNIDO (2019–2021); Agrobusiness Induced Growth Programme in Amhara, Etiopia (2019–2021).

  • 53

    WWF; Nepal, Bhutan, Indonesien, Östafrika (2019–2021); FIDA International (2019–2021); Internationella Solidaritetsstiftelsen (2019–2021); Rättvis Handel (2020-2021); Siemenpuu-stiftelsen; Brasilien, Indonesien, Indien (2019–2021).

  • 54

    Participatory Forestry Programme, Tanzania (2019-2021); Forestry and Value Chains Development Programme, Tanzania (2020-2021); Tree Outgrower Support Programme, Tanzania (2020); The Alternative Development Programme in Shan State, Myanmar (2019-2020); Agrobusiness Induced Growth Programme in Amhara, Etiopia (2019-2021).

  • 55

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenya, Nepal, Tanzania, Zambia, Vietnam (2020–2021).

  • 56

      Finnfund (2019-2020).

  • 57

    GEF Corporate Scorecard June 2021; IFAD Development Effectiveness Report 2020.

     

     

  • 58

    European Commission Staff Working Document. Accompanying the document ‘Report from the Commission to the European Parliament and the Council 2021’. Annual Report on the Implementation of the European Union’s External Action Instruments in 2020.

  • 59

    OCHA Financial Tracking Service (2021). Appeals and response plans 2021https://fts.unocha.org/appeals/overview/2021(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 8.9.2022.  


På utrikesministeriets andra webbsidor