Utbildning

Finland har stött utvecklingsländerna i stärkandet av lärarnas kompetens samt främjat tillgången till utbildning för flickor och personer med funktionsnedsättning. En långsiktig förbättring av skolsystemen har gett allt fler barn möjlighet till skolgång. 
Utdrag

Finlands arbete stöder FN:s hållbarhetsmål
Det globala målet 1: Ingen fattigdom
Det globala målet 4: God utbildning för alla
Det globala målet 5: Jämställdhet

den globala situationen

Man går mer i skola, men man lär sig inte tillräckliga grundläggande färdigheter 

Idag går redan 91 procent av barnen i skolåldern i lågstadiet 72 procent av barnen och ungdomarna avslutar den grundläggande utbildningen och ungefär hälften får också utbildning på andra stadiet. Andelen barn och unga som inte går i skolan har halverats under åren 2000-2020, men de är fortfarande över 244 miljoner.  

Jämställdheten har stärkts inom utbildningen. Andelen flickor som går i skola har ökat särskilt kraftigt i Central- och Sydasien. Två tredjedelar av världens länder har uppnått jämställdhet när det gäller tillträde till lågstadiet, men endast vartannat land när det gäller högstadiet och vart fjärde land när det gäller gymnasieutbildning.  

Funktionshindrade barns rätt till utbildning förverkligas fortfarande dåligt. I de fattigaste länderna har tre barn av tio med funktionsnedsättning inte gått i skola alls och varannan elev avbryter sin skolgång redan i lågstadiet. Utvecklingen av inkluderande utbildning, dvs. utbildning som är öppen för alla och är jämlik, har tagits med som ett centralt mål i allt fler länders utbildningsreformer. Samtidigt har man också stärkt möjligheterna att lära sig läsa på sitt eget modersmål och delta i förskoleundervisning.  

I de fattigaste länderna lär man sig inte tillräckliga grundläggande färdigheter i skolan. I Afrika söder om Sahara förstår 89 procent av tioåringarna inte eller kan inte läsa en enkel skriven mening. Denna så kallade inlärningsfattigdom går hand i hand med undervisningens kvalitet. Det behövs fler kunniga och utbildade lärare. I Afrika söder om Sahara har andelen utbildade lärare minskat från 84 procent till 69 procent mellan 2000 och 2019.  

Trots utmaningarna med undervisningens kvalitet har andelen läskunniga människor ökat: I södra Asien var endast 59 procent av ungdomarna läskunniga 1990, men andelen hade redan ökat till 90 procent fram till 2020.  

Utbildningen ger dock inte nödvändigtvis tillräcklig yrkeskompetens som behövs i arbetslivet. I låginkomstländer deltar endast drygt en procent av 15–24-åringarna i yrkesutbildning. I Europa är motsvarande andel 18 procent.   

Coronapandemin har fördjupat inlärningskrisen och förvärrat ojämlikheten i utbildningen.  Under de senaste två åren har 147 miljoner barn gått miste om studier som motsvarar ett helt skolår. Man har uppskattat att 24 miljoner barn kan falla bort från utbildningen. Globalt sett har inlärningsfattigdomen ökat från 57 procent till 70 procent i låg- och medelinkomstländer. Samtidigt har finansieringsunderskottet för utbildningen ökat när de disponibla medlen för de offentliga utgifterna har minskat.   

vad finland gör

Finland försvarar rätten till utbildning    

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finland arbetar för en högklassig grundutbildning och utbildning på andra stadiet för alla. Finland stöder projekt som förbättrar möjligheterna till skolgång för flickor och barn med funktionsnedsättning. Finland stöder också utbildning som en del av den humanitära hjälpen.  

Finland förbättrar skolsystemens inklusivitet    

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finland stärker skolsystemen i utvecklingsländerna genom att stödja partnerländernas utbildningsprogram i koordination med andra länder. Finland stöder förskoleundervisning och undervisning på modersmålet, ett inkluderande skolsystem och strukturella reformer som stärker jämställdheten.   

Finland stärker lärarnas kompetens och undervisningens kvalitet   

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finland stöder lärarnas utbildning och stärkande av deras yrkesställning.  Med Finlands stöd stärks skolornas och undervisningsmyndigheternas kapacitet att ordna högklassig grundutbildning och utbildning på andra stadiet samt yrkesutbildning.  

Finland stöder möjligheterna till yrkesutbildning   

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finland stöder tillgången till yrkesutbildning för personer med funktionsnedsättning, särskilt kvinnor och flickor. Finland stöder stärkandet av livsfärdigheterna hos de mest utsatta ungdomarna samt läskunnigheten hos unga och vuxna.  

Finlands stöd har stärkt lärarnas kompetens  

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
  • I finländska civilsamhällesorganisationers och högskolors projekt åren 2019–2021 har 25 400 lärare utbildats, varav hälften var kvinnor.  
  • Åren 2019–2021 har 160 800 lärare eller rektorer fått fortbildning med bilateralt stöd och multilateral specialfinansiering från Finland. 
  • Med stöd från fonderna Global Partnership for Education och Education Cannot Wait fick 920 000 lärare stöd och utbildning för att ordna distansundervisning 2020–2021.
  • Med stöd från Världsbanken åren 2018–2020 har 6,25 miljoner lärare anställts eller utbildats, varav över hälften var kvinnor. Finland stöder Världsbanken i utvecklingen av lärarnas fortbildningsmaterial.  
  

Finlands stöd har förbättrat utbildningens kvalitet och stärkt skolsystemen

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
  • Finland har stött reformen av skolsystemen i 28 partnerländer.  
  • De av Finland understödda sektorprogrammen för undervisning har stärkt utvecklingsarbetet i 120 700 skolor för att förbättra undervisningens kvalitet.   
  • I de civilsamhällesorganisationernas och den privata sektorns projekt har kapaciteten stärkts i 1600 skolor och läroanstalter.  
  • Med stöd av Finland har kvaliteten på lärarutbildningen förbättrats vid 140 lärarutbildningsinstitutioner och högskolor. 

Inkluderande utbildning 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Med inklusiv utbildning avses ett skolsystem som är öppet för alla och som är jämlikt. Barn och unga med funktionsnedsättning diskrimineras inte och alla har rätt att gå i närskola. De inklusiva skolorna är tillgängliga och säkra. Hindren för deltagande har undanröjts och allas lärande stöds.   
Exempel på resultat

Lärarnas yrkesskicklighet stärktes i Myanmar   

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Den civila förvaltningen i Myanmar gjorde betydande reformer för att förbättra lärarnas yrkesskicklighet 2015–2020. Finland och Unesco stödde uppdateringen av lärarutbildningsprogrammet och förnyandet av lönesystemet. Lärarutbildningen förlängdes från två år till fyra och pedagogiska studier och elevorienterade undervisningsmetoder inkluderades i alla läroämnen. Lärarnas löneklasser knöts till en skala som mäter kompetensen. Reformen ökade uppskattningen av lågstadielärarna och uppmuntrade lärarna att utveckla sitt kunnande. Coronapandemin, militärkuppen 2021 och de efterföljande oroligheterna har senare försvårat lärarnas arbete. Under krisen har Finland stött lärarna med hjälp av distansförbindelser.  

Kompetenta lärare och fungerande skolsystem 

Finland är med och löser inlärningskrisen. Lärarna spelar en nyckelroll – med stöd av Finland har deras kompetens stärkts.  

Finland deltar aktivt i internationellt samarbete för att lösa inlärningskrisen och stöder partnerländerna i de strukturella reformerna inom utbildningssektorn. Ett långsiktigt stärkande av skolsystemen har ökat deltagandet i utbildning på grund- och andra stadiet och andelen elever som avslutat sin skolgång i Finlands partnerländer. 

I Etiopien har man skapat kvalitetsstandarder för skolorna och varje skola har en egen skolspecifik utvecklingsplan för att förbättra undervisningens kvalitet och inlärningsmiljöerna. I Moçambique har allt fler barn möjlighet att lära sig läsa på sitt eget modersmål. I Palestina är den offentliga förskoleundervisningen i och med reformen av utbildningssystemet tillgänglig för allt fler barn, det finns en större efterfrågan på yrkesutbildning och utbildningen motsvarar bättre arbetslivets behov. I Nepal har man utvecklat ett nationellt utvärderingssystem för lärande och stött reformen av läroplanen.  

Att utveckla lärarnas kompetens och motivation är den viktigaste enskilda faktorn som påverkar inlärningsresultaten. I de utbildningsreformer som Finland stöder i Afghanistan, Etiopien, Moçambique, Myanmar, Nepal, Palestina och Ukraina har man bland annat stärkt lärarnas ställning, ökat antalet kvinnliga lärare och rektorer samt utvecklat fortbildningen och stödet för lärare.   

Med finländskt stöd har strukturerna för lärarutbildningen inom den grundläggande utbildningen och andra stadiet förbättrats i Moçambique och Myanmar, liksom innehållet i och täckningen av läroplanerna för lärarutbildningen. Med stöd av de finländska högskolorna har lärarutbildarnas pedagogiska kompetens samt utbildningens forskningsbaserade och praktiska inriktning stärkts.  

Kvaliteten på lärarutbildningen förbättras också med stöd från den privata sektorn. Finnfunds investering i den sydafrikanska skolkedjan Sparks har stärkt lärarnas pedagogiska kompetens och undervisningsmetoder i 20 skolor. 

Under 2019–2021 skickades 92 finländska lärare via Kyrkans Utlandshjälps program Lärare utan gränser till Bangladesh, Kambodja, Kenya, Myanmar, Palestina, Somalia och Uganda för att arbeta som mentorer för sina kollegor. I de finländska civilsamhällesorganisationernas program har man förbättrat inlärningsförhållandena samt stärkt lärarnas och rektorernas kompetens för att skolorna ska tillägna sig mer elevorienterad praxis. Genom organisationernas arbete har man bland annat stött inkluderande undervisning samt fostran i sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, hälsokunskap, företagande och mänskliga rättigheter.  

Coronapandemin stängde skolorna och därför har det också varit nödvändigt att anpassa Finlands samarbete genom att stärka lärarnas färdigheter i distansundervisning och teknologi. Digitalt lärande har öppnat nya möjligheter bland annat för att utveckla lärarutbildningen och utvidga dess omfattning, när lärarna också kan nås via distansförbindelse.  
 

Flickor slutför allt oftare grundskolan i Finlands partnerländer*

 

Andel av dem i flickornas åldergrupp som avslutar grundskolan

  • Utbildningsmålet för hållbar utveckling är att alla flickor och pojkar före 2030 ska genomföra en avgiftsfri, jämlik och högklassig grundläggande utbildning och utbildning på andra stadiet. Antalet personer som slutfört skolstadiet indikerar såväl tillgängligheten som deltagandet och kvaliteten. Finland följer särskilt upp andelen flickor som gått ut lågstadiet och grundskolan inom den grundläggande utbildningen. I grafen ovan finns de uppgifter som fanns tillgängliga i september 2022.
  • * Se not 8

Ladda ner datafilen Källa: UNESCO

Utbildning för de mest utsatta 

Med stöd av Finland går allt fler flickor och personer med funktionsnedsättning i skolan. Finland har också förbättrat skolornas sanitet, skolbespisning och undervisning i krissituationer. 

Även om allt fler barn går i skolan är det nödvändigt att stärka tillgången till högklassig utbildning särskilt för flickor och barn med funktionsnedsättning. Andelen flickor som går i skola är fortfarande mindre än andelen pojkar, och endast en liten del av personerna med funktionsnedsättning får utbildning.  

Med stöd från Finland har flickornas möjligheter att delta i utbildning på andra stadiet förbättrats.  

Till exempel i Nepal har man byggt och renoverat toaletter och vattenpunkter i skolorna samt startat flickklubbar som stöder skolgången. Flickorna har också fått lära sig att tillverka mensskydd så att skolgången inte avbryts på grund av menstruation.   

Med finländskt stöd har skolsystemens inkluderande karaktär stärkts och hindren att delta för barn med funktionsnedsättning har undanröjts. I projekten har man utbildat ansvarspersoner såsom föräldrar, lärare och rektorer. På så sätt har man stärkt positiva attityder till inklusion och skolornas beredskap att ta emot olika slags elever. I Etiopien har 625 skolor utvidgats till resurscenter för inkluderande undervisning, och antalet barn med funktionsnedsättning har ökat i de skolor som omfattas av centren.   

Med Finlands stöd har tillgången till högklassig utbildning förbättrats, särskilt för flickor och personer i den svagaste ställningen

SAMARBETE MED ICKE-STATLIGA ORGANISATIONER 2019–2021

Utbildning i yrkes- och livsfärdigheter för 6000 personer med funktionsnedsättning, varav 56 procent var kvinnor och flickor.16

FINNFUNDS INVESTERING

Skolkedjan Sparks 12 000 elever fick stöd i årskurserna 1–9 i Sydafrika. 56 procent av dem är flickor.

Förskoleundervisning och grundläggande utbildning för 780 000 barn och unga, av dem 1 800 barn med funktionsnedsättning och 48 procent flickor.17

DE SEKTORPROGRAM SOM FINLAND STÖDDE OCH DET BILATERALA STÖDET NÅDDE

före coronaepidemin cirka 63 miljoner förskoleelever, grundskoleelever och elever på andra stadiet, av vilka över 600 000 var barn och unga med funktionsnedsättning.19

Undervisning i yrkesfärdigheter, läskunnighet, företagarfärdigheter och livsfärdigheter för 135 000 unga och vuxna, varav 58 procent var kvinnor och flickor.18

CORONASTÖD FÖR FONDERNA GLOBAL PARTNERSHIP FOR EDUCATION JA EDUCATION CANNOT WAIT 2020

100 miljoner elever kunde fortsätta sina studier under pandemin. 48 procent av dem var flickor.

I flera av Finlands partnerländer har plötsliga kriser och långvariga konflikt- och krissituationer påverkat skolgången. De undervisningsprojekt som Finland stödde i konflikt- och krissituationer 2019–2021 nådde nästan 1,1 miljoner barn och unga, varav 48 procent var flickor.  

I Myanmar riktas stödet till etniska områden för att stärka rätten för barn och ungdomar från etniska minoriteter att gå i skola på sitt eget modersmål. I Libanon har man stött möjligheterna till lärande för Syriens flyktingbarn och -ungdomar som står utanför skolsystemet. Dessutom har man stött libanesiska barn i utsatt ställning och barn som hoppat av skolan att få tillgång till utbildning. I Sydsudan, Uganda och Etiopien har finländska organisationer stött flyktingarnas yrkesutbildning och vuxenutbildning. I Palestina utfördes bland annat med stöd av Finland och andra finansiärer restaureringsarbeten i 30 skolor som skadades i Gazakriget 2021.  

Utbildning är en mänsklig rättighet. Finland bidrar som en del av det internationella samfundet till att rätten till utbildning förverkligas på ett jämlikt sätt för alla. Finland har tagit ställning till skyddet av undervisningen i konflikt- och krissituationer samt till exempel till flickors rätt att gå i skola i Afghanistan.   

När coronapandemin stängde skolorna erbjöd de globala utbildningsfonderna Education Cannot Wait och Global Partnership for Education, som Finland stödde, stöd för att ordna distansundervisning och öppna skolorna igen på ett säkert sätt i 74 länder. Tillgängliga siffror från några länder visar att elevantalet har minskat efter pandemin. Inom utvecklingssamarbetet arbetar man nu för att förändringen inte ska bli bestående. 

Pandemin har visat att det är nödvändigt att stärka skolsystemens kristålighet. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att till exempel den läskunnighet som man lärt sig i skolan är ett utvecklingsresultat som bevaras även om förhållandena förändras. 
 

  • 1

    United Nations (2021). The Sustainable Development Goals Report 2021. https://unstats.un.org/sdgs/report/2021/(Länk till en annan webbplats.)

  • 2

    World Bank (2020). Pivoting to Inclusion: Leveraging Lessons from the Covid-19 Crisis for Learners with Disabilities. World Bank Group.
    https://documents1.worldbank.org/curated/en/777641595915675088/pdf/Pivoting-to-Inclusion-Leveraging-Lessons-from-the-COVID-19-Crisis-for-Learners-with-Disabilities.pdf(Länk till en annan webbplats.)

  • 3

    IPCC (2022). Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability. https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/(Länk till en annan webbplats.)

  • 4

    World Bank (2022). Poverty and Inequality Platform. The number of people living under 1,9 USD a day. https://pip.worldbank.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)  Hänvisat 27.9.2022. 

  • 5

    World Bank (2022). Pandemic, Prices and Poverty. 
    https://blogs.worldbank.org/opendata/pandemic-prices-and-poverty(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 4.10.2022. 

  • 6

    World Bank (2022). World Development Indicators. Foreign direct investment, net inflows (BoP, current US$), personal remittances, received (current US$), net official development assistance received (current US$). DataBankhttps://databank.worldbank.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)  Hänvisat 6.7.2022. 

  • 7

    Suomalaisten kansalaisjärjestöjen, ml. Suomen World Vision, Solidaarisuus ja FIDA osana laajempaa SRHR-tiedotustyötä, sekä UNFPA:n raportoimia Suomen tuella aikaansaamia tuloksia. 

  • 8

    UNESCO Institute for Statistics (2022). Completion ratelower secondaryfemale %http://sdg4-data.uis.unesco.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 4.10.2022. 

  • 9

    Data kerätty aggregaatti-indikaattorista 'number of teachers who received pre or in service training' seuraavista interventioista: HEI-IKI ohjelma, Pipliaseuran, Wycliffen, KUAn, FIDAn, Pakolaisavun, Vammaiskumppanuuden ja Taksvärkin hankkeet ja ohjelmat. 

  • 10

    Data kerätty aggregaatti-indikaattorista 'number of teachers who received pre or in service training' seuraavista interventioista: kahdenvälinen tuki ja sektoriohjelmat Nepalissa, Etiopiassa, Mosambikissa, Myanmarissa, Palestiinassa ja Ukrainassa sekä UNESCOn Capacity Building for Education -ohjelma. 

  • 11

    Med finns länder som fått stöd via UNESCOs program CAP Ed samt partnerländer för Finlands bilaterala samarbete, där Finland stöder strukturella reformer av skolsystemet.

  • 12

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (skolor) från interventioner i följande länder: Nepal, Myanmar (sektorprogram och stöd för utbildning i de etniska områdena), Etiopien och Ukraina.

  • 13

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (skolor) från följande interventioner: Wycliffe, KUH, Dagsverke, FIDA, Samverkan inom funktionsnedsättning, World Vision, Finpartnership och Finnfund.

  • 14

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (lärarutbildningsinstitutioner) från följande interventioner: Myanmar/UNESCO, Moçambique/FASE, Ukraina/projektet för grundläggande utbildning, HEI-IKI-programmet och E-tale Africa-projektet.

  • 15

    I denna siffra ingår elever som fått stöd genom lands- och regionspecifikt samarbete, humanitärt bistånd och multilateralt samarbete från projekt i Etiopien, Libanon, Syrien, Myanmar och Irak, inklusive Finlands kalkylerade andel av stödet till UNRWA och ECW. De elever som nåtts av de icke-statliga organisationerna har rapporterats separat som en helhet.

  • 16

    Information insamlad från aggregatindikatorer 'number of students enrolled in education' (vocational och non-formal) samt 'number of women and girls with disabilities who have access to vocational training' från följande organisationers projekt och program: Flyktinghjälpen, FIDA, Abilis och Samverkan inom funktionsnedsättning.

  • 17

    Information från aggregatindikatorn 'number of students enrolled in education' (pre-primary, primary, secondary) från följande organisationers projekt och program: KUH, FIDA, Wycliffe.

  • 18

    Information insamlad från aggregatindikatorer 'number of students enrolled in education' (vocational och non-formal) samt 'number of women and girls with disabilities who have access to vocational training' från följande organisationers projekt och program: KUH, Flyktinghjälpen, SOS barnbyar, Samverkan inom funktionsnedsättning, Bibelsällskapet, Dagsverke, FIDA, Abilis, Viestintä- ja kehityssäätiö).

  • 19

    Information från aggregatindikatorn 'number of students enrolled in education' (pre-primary, primary, secondary, vocational). Talet har beräknats utifrån de senaste elevantalen som statistikförts före pandemin i Finlands bilaterala samarbetspartnerländer: Nepal, Afghanistan, Myanmar, Palestina, Moçambique, Ukraina och Etiopien.

  • 20

    Information från aggregatindikatorn ’number of proposals for laws and policies that improve business environment and regional economic integration’. Resultaten är siffror som rapporterats av FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO 2019–2021. Finland är medlem i UNIDO och betalar årligen en stadgeenlig medlemsavgift till organisationen.

  • 21

    Arbetsplatser och företag i utvecklingsländer har också fått stöd genom annat samarbete, men siffrorna som rapporterats av alla aktörer som fått stöd passar inte in under de indikatorer som följs upp av utrikesministeriet. 

  • 22

    Multilateralt samarbete: Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ av följande aktörer: FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO, 2019–2021; Europeiska utvecklingsfonden, 2019–2020.

  • 23

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ och innehåller Energy and Environment Partnership EEP:s stöd 2020–2021 och det allmänna stödet från Latinamerikas utvecklingsbank (IADB) 2020–2021.

  • 24

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ från följande projekt: AgroBIG II, Stöd för jordbruksdriven ekonomisk tillväxt i Amhara, Etiopien (2019–2021); AGS Zambia, stöd till små och medelstora företag i Zambia (2021) och SAIS, Södra Afrikas regionala innovationsstödsprojekt (2021).

  • 25

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ av följande aktörer: Finnpartnership, 2019-201; FCA Investments, 2019-2021 och Finnfund, 2019-2020.

  • 26

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ från följande projekt: Halo Trust, 2019-2020; Internationella Solidaritetsstiftelsen, 2019–2021; Kyrkans Utlandshjälp, 2019–2021; Rättvis handel, 2020–2021.

  • 27

    Information från aggregatindikatorn ’Antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’. Internationella utvecklingsfonden för landsbygden IFAD, 2019; FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO, 2021; Europeiska utvecklingsfonden, 2019–2020; Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2020–2021; Internationella handelscentret ITC, 2019–2021.

  • 28

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande aktörer: Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD), 2020; Asiatiska utvecklingsbanken (ADB), 2019–2020; Afrikanska utvecklingsbanken (AfDB), 2020; Latinamerikanska utvecklingsbanken (IADB), 2020–2021.

  • 29

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande projekt: Skogsbruk och utveckling av värdekedjor, Tanzania, 2019–2020; AGS Zambia, stöd till små och medelstora företag i Zambia, 2020–2021.

  • 30

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande aktörer: Finnfund, 2019-2020; FCA Investments, 2019-2021, DevPlat, 2020-2021.

  • 31

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande projekt: Projektstöd, SOS-barnby, Etiopien, Gambia, Tanzania, 2020; Programstöd, Internationella solidaritetsstiftelsen 2020–2021; Programstöd, Kyrkans Utlandshjälp 2020–2021; Programstöd, WWF, 2019–2021; Programstöd, Plan Suomi, 2019–2021; Programstöd, Finlands Flyktinghjälp 2019–2020; Programstöd, Suomen World Vision, 2020–2021. 

  • 32

    Information har samlats in från UM:s aggregatindikator 'number of Science, Technology and Innovation (STI) partnerships with education and research institutions and private sector actors', från rapporterna för följande projekt och aktörer: Det regionala innovationsstödsprojektet i södra Afrika, affärspartnerskapsprogrammet Finnpartnership, BEAM/Developing Markets Platform, Plan Finland, HEI-ICI.

  • 33

    Information från aggregatindikatorn 'number of enterprises trained on decent work standards and/or responsible business practices', från rapporter från följande projekt och aktörer: Finlands Flyktinghjälp, Sydafrikas regionala innovationsstödprojekt, Affärspartnerskapsprogrammet Finnpartnership, stöd för små och medelstora företag i Zambia, Rättvis handel, Utvärdering av räntestödsprojekt, Finnwatch. Antalet utbildade företag beräknas årligen. Det är möjligt att samma företag förekommer i beräkningarna under flera år.

  • 34

    UN Women Global Output Indicator 2.4.2. 2019 års resultat 5964, 2020 års resultat 6808 och 2021 års resultat 11 597. https://www.unwomen.org/en/executive-board/strategic-plan/outcome-area-2(Länk till en annan webbplats.)

  • 35

    Projektstöd Deaconess Institute in Helsinki, Eurooppa/Romaninaisten voimaa – Romanina (2020); Projektstöd, Deaconess Institute in Helsinki, KOSOVO/Eteenpäin elämässä (EqE) (2020); Projektstöd, Barn- och ungdomsstiftelsen sr, SEN/Naatange art la (2020); Projektstöd, SOS-barnbystiftelsen rs, TAN/Naisten ja lasten oikeudet, Mufindi (2020); Projektstöd, Finlands YMCA:s förbund rf, LIB/Syyrialaisten pakolaisten amk (2020); Projektstöd, Interpedia, NEP/Haavoittuvassa asemassa olevat lapset (2021); INGO-stöd, Hivos, (2020); INGO-stöd, International Lesbian Gay Bisexual Trans and Intersex Association (ILGA) (2019); INGO-stöd gemensam ansökan, International Service for Human Rights (2020); INGO-stöd World Organisation against Torture (2021); Muu monenkeskinen apu, Justice Rapid Response (2020); Programstöd, Abilis-stiftelsen (2021); Programstöd, Fida International ry (2021); Programstöd, Finnish Red Cross (2019); Programstöd, Internationella Solidaritetsstiftelsen (2021); Programstöd, Kansalaisjärjestöjen Ihmisoikeussäätiö (2021); Programstöd, Stiftelsen Kyrkans Utlandshjälp (2021); Programstöd, Världsnaturfonden (WWF) Suomen Rahasto (2021); Programstöd, Plan Suomi Säätiö (2019); Programstöd, Rättvis Handel rf (2021); Programstöd, Siemenpuu-Kansalaisliikkeiden yhteistyösäätiö sr (2021); Programstöd, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (2020); Programstöd, Finska Missionssällskapet (2020); Programstöd, Finlands Flyktinghjälp (2019, 2020, 2021); Programstöd, Suomen World Vision (2021); Programstöd, Dagsverke rf (2021); Programstöd, Samverkan inom funktionsnedsättning rf (2020); United Nations Alliance of Civilizations, AFRIKKA/Nuorisorahaston projektit, programperiod 2019–2020.  Eftersom program-/projektstödsorganisationernas partnerskap i allmänhet omfattar hela projekt-/programperioden, har antalet organisationer som fått stöd i partnerländerna beräknats genom att endast ta med siffran för det år för vilket det största resultatet har rapporterats. Endast för de organisationer där det separat nämns att partnerorganisationerna inte är desamma har resultatet från olika år räknats ihop.

  • 36

    BI Samfinansieringsprogrammet UN University, MOZ/MPD-UEM Policy Research (2020); IKI-samarbete Skogsforskningsinstitutet TAN/IKI / LUKE INFORES (2019); Bilateralt projekt, DEMO Finland ry, MOZ/ DEMO parlamentets bekräftelse (2020, 2021); Bilateralt projekt, Netherlands Institute for Multiparty Democracy: MOZ/Natural resources governance (2019); Bilateralt projekt, TAN/PFP 2 (2020); Asian Development Fund, Lisärahoitus, AsDF-13 (2021), Asian Development Fund, Tilläggsfinansiering, AsDF-12 (2019, 2020); UN University MOZ/UNU-WIDER IGM II (2021); Tematiskt bistånd, UN Educational Scientific and Cultural Organization, Unesco (2019, 2020).

  • 37

    UN Development Programme, KGZ/Rättssektorns stödprojekt (2019, 2020); UN Development Programme, TJK/Rättssektorns stödprojekt (2019, 2020); Kios, programstöd (2019, 2020, 2021); Finnwatch, projektstöd, THA/burmalaiset siirtotyöntekijät voimaantuneet (2020); European Development Fund, tilläggsfinansiering (2019, 2020); UnWomen, allmän finansiering (2019, 2020, 2021). Disaggregeringen har beräknats endast utifrån de resultat för vilka disaggregerad information har funnits tillgänglig.

  • 38

    INGO-stöd, Hivos (2019, 2020); INGO-stöd, DefendDefenders, East and Horn of Africa Human Rights Defenders Project (2020, 2021); INGO-stöd, International Commission of Jurists (2019, 2020); INGO-stöd, International Lesbian Gay Bisexual Trans and Intersex Association (2019, 2020); INGO-stöd, International Service for Human Rights (2020, 2021); INGO-stöd, Minority Rights Group International (2020); INGO-stöd, World Organisation against Torture (2019, 2020, 2021); Programstöd, Kansalaisjärjestöjen Ihmisoikeussäätiö (2019, 2020, 2021); Programstöd, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (2019, 2020, 2021); Embassy of Finland, MDA/IJC/Media literacy, Moldova (2020); Embassy of Finland, MDA/SP/media support, Moldova (2020).

  • 39

    År 2018 hade handlingsplanen utarbetats i 60 länder, i slutet av 2021 i 86 länder. Un Women https://www.unwomen.org/en/executive-board/strategic-plan/outcome-area-5(Länk till en annan webbplats.).

  • 40

    Dessutom utförs fredsbyggande på samfundsnivå av Fida International, World Vision, Rädda Barnen, Diakonissanstalten (förlikningsprojektet) och YMCA Finland (2250).

  • 41

    Med stöd av Finland har Mines Advisory Group, Halo Trust, Danish Demining Group och United Nations Mine Action Service röjt 6,78 km2 fritt från minor.

  • 42

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Finlands Röda Kors, 2019–2021 och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 43

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Finlands Röda Kors, 2019–2020 och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 44

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Fida International, 2019–2021, och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 45

    Information har samlats in från följande projekt: Community led Accelerated WASH in Ethiopia, Etiopia, 2019-2020; Support to equitable access to quality water, basic sanitation and enhanced water resources management for the underserved communities in rural Kenya, Kenia, 2019-2020; Rural Village Water Resources Management Project Phase III, Nepal, 2019-2021; Rural Water Supply and Sanitation Project in Western Nepal Phase II, Nepal, 2019; UNICEF ONE WASH, Nepal, 2020-2021; WASH in Schools UNICEF, Afganistan, 2019-2021.

  • 46

    Information har samlats in från följande projekt: Support to equitable access to quality water, basic sanitation and enhanced water resources management for the underserved communities in rural Kenya, Kenia, 2019-2020; Rural Village Water Resources Management Project Phase III, Nepal, 2020-2021; UNICEF ONE WASH, Nepal, 2020-2021.

  • 47

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Europeiska regionala utvecklingsfonden ERDF, nya europeiska nyttotagare, 2019–2020; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021.

  • 48

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Europeiska regionala utvecklingsfonden ERDF, nya europeiska nyttotagare, 2019–2020; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021.

  • 49

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021

  • 50

    UNICEF, UNICEF Development WASH, 2019-2021.

  • 51

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenia, Nepal, Tansania, Sambia, Vietnam (2020-2021); Participatory Forestry Programme, Tanzania (2019-2021); Forestry and Value Chains Development Programme, Tanzania (2020-2021); The Alternative Development Programme in Shan State, Myanmar (2019-2020); WWF; Nepal, Bhutan, Indonesia, Itä-Afrikka (2019-2021); FIDA International (2019-2021); Finnfund (2019-2020).

  • 52

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenya, Nepal, Tanzania, Zambia, Vietnam (2020–2021); WWF; Nepal, Bhutan, Indonesien, Östafrika (2019–2021), Finnfund (2019-2020), UNIDO (2019–2021); Agrobusiness Induced Growth Programme in Amhara, Etiopia (2019–2021).

  • 53

    WWF; Nepal, Bhutan, Indonesien, Östafrika (2019–2021); FIDA International (2019–2021); Internationella Solidaritetsstiftelsen (2019–2021); Rättvis Handel (2020-2021); Siemenpuu-stiftelsen; Brasilien, Indonesien, Indien (2019–2021).

  • 54

    Participatory Forestry Programme, Tanzania (2019-2021); Forestry and Value Chains Development Programme, Tanzania (2020-2021); Tree Outgrower Support Programme, Tanzania (2020); The Alternative Development Programme in Shan State, Myanmar (2019-2020); Agrobusiness Induced Growth Programme in Amhara, Etiopia (2019-2021).

  • 55

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenya, Nepal, Tanzania, Zambia, Vietnam (2020–2021).

  • 56

      Finnfund (2019-2020).

  • 57

    GEF Corporate Scorecard June 2021; IFAD Development Effectiveness Report 2020.

     

     

  • 58

    European Commission Staff Working Document. Accompanying the document ‘Report from the Commission to the European Parliament and the Council 2021’. Annual Report on the Implementation of the European Union’s External Action Instruments in 2020.

  • 59

    OCHA Financial Tracking Service (2021). Appeals and response plans 2021https://fts.unocha.org/appeals/overview/2021(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 8.9.2022.  

  • 1

    United Nations (2021). The Sustainable Development Goals Report 2021. https://unstats.un.org/sdgs/report/2021/(Länk till en annan webbplats.)

  • 2

    World Bank (2020). Pivoting to Inclusion: Leveraging Lessons from the Covid-19 Crisis for Learners with Disabilities. World Bank Group.
    https://documents1.worldbank.org/curated/en/777641595915675088/pdf/Pivoting-to-Inclusion-Leveraging-Lessons-from-the-COVID-19-Crisis-for-Learners-with-Disabilities.pdf(Länk till en annan webbplats.)

  • 3

    IPCC (2022). Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability. https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/(Länk till en annan webbplats.)

  • 4

    World Bank (2022). Poverty and Inequality Platform. The number of people living under 1,9 USD a day. https://pip.worldbank.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)  Hänvisat 27.9.2022. 

  • 5

    World Bank (2022). Pandemic, Prices and Poverty. 
    https://blogs.worldbank.org/opendata/pandemic-prices-and-poverty(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 4.10.2022. 

  • 6

    World Bank (2022). World Development Indicators. Foreign direct investment, net inflows (BoP, current US$), personal remittances, received (current US$), net official development assistance received (current US$). DataBankhttps://databank.worldbank.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)  Hänvisat 6.7.2022. 

  • 7

    Suomalaisten kansalaisjärjestöjen, ml. Suomen World Vision, Solidaarisuus ja FIDA osana laajempaa SRHR-tiedotustyötä, sekä UNFPA:n raportoimia Suomen tuella aikaansaamia tuloksia. 

  • 8

    UNESCO Institute for Statistics (2022). Completion ratelower secondaryfemale %http://sdg4-data.uis.unesco.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 4.10.2022. 

  • 9

    Data kerätty aggregaatti-indikaattorista 'number of teachers who received pre or in service training' seuraavista interventioista: HEI-IKI ohjelma, Pipliaseuran, Wycliffen, KUAn, FIDAn, Pakolaisavun, Vammaiskumppanuuden ja Taksvärkin hankkeet ja ohjelmat. 

  • 10

    Data kerätty aggregaatti-indikaattorista 'number of teachers who received pre or in service training' seuraavista interventioista: kahdenvälinen tuki ja sektoriohjelmat Nepalissa, Etiopiassa, Mosambikissa, Myanmarissa, Palestiinassa ja Ukrainassa sekä UNESCOn Capacity Building for Education -ohjelma. 

  • 11

    Med finns länder som fått stöd via UNESCOs program CAP Ed samt partnerländer för Finlands bilaterala samarbete, där Finland stöder strukturella reformer av skolsystemet.

  • 12

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (skolor) från interventioner i följande länder: Nepal, Myanmar (sektorprogram och stöd för utbildning i de etniska områdena), Etiopien och Ukraina.

  • 13

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (skolor) från följande interventioner: Wycliffe, KUH, Dagsverke, FIDA, Samverkan inom funktionsnedsättning, World Vision, Finpartnership och Finnfund.

  • 14

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (lärarutbildningsinstitutioner) från följande interventioner: Myanmar/UNESCO, Moçambique/FASE, Ukraina/projektet för grundläggande utbildning, HEI-IKI-programmet och E-tale Africa-projektet.

  • 15

    I denna siffra ingår elever som fått stöd genom lands- och regionspecifikt samarbete, humanitärt bistånd och multilateralt samarbete från projekt i Etiopien, Libanon, Syrien, Myanmar och Irak, inklusive Finlands kalkylerade andel av stödet till UNRWA och ECW. De elever som nåtts av de icke-statliga organisationerna har rapporterats separat som en helhet.

  • 16

    Information insamlad från aggregatindikatorer 'number of students enrolled in education' (vocational och non-formal) samt 'number of women and girls with disabilities who have access to vocational training' från följande organisationers projekt och program: Flyktinghjälpen, FIDA, Abilis och Samverkan inom funktionsnedsättning.

  • 17

    Information från aggregatindikatorn 'number of students enrolled in education' (pre-primary, primary, secondary) från följande organisationers projekt och program: KUH, FIDA, Wycliffe.

  • 18

    Information insamlad från aggregatindikatorer 'number of students enrolled in education' (vocational och non-formal) samt 'number of women and girls with disabilities who have access to vocational training' från följande organisationers projekt och program: KUH, Flyktinghjälpen, SOS barnbyar, Samverkan inom funktionsnedsättning, Bibelsällskapet, Dagsverke, FIDA, Abilis, Viestintä- ja kehityssäätiö).

  • 19

    Information från aggregatindikatorn 'number of students enrolled in education' (pre-primary, primary, secondary, vocational). Talet har beräknats utifrån de senaste elevantalen som statistikförts före pandemin i Finlands bilaterala samarbetspartnerländer: Nepal, Afghanistan, Myanmar, Palestina, Moçambique, Ukraina och Etiopien.

  • 20

    Information från aggregatindikatorn ’number of proposals for laws and policies that improve business environment and regional economic integration’. Resultaten är siffror som rapporterats av FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO 2019–2021. Finland är medlem i UNIDO och betalar årligen en stadgeenlig medlemsavgift till organisationen.

  • 21

    Arbetsplatser och företag i utvecklingsländer har också fått stöd genom annat samarbete, men siffrorna som rapporterats av alla aktörer som fått stöd passar inte in under de indikatorer som följs upp av utrikesministeriet. 

  • 22

    Multilateralt samarbete: Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ av följande aktörer: FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO, 2019–2021; Europeiska utvecklingsfonden, 2019–2020.

  • 23

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ och innehåller Energy and Environment Partnership EEP:s stöd 2020–2021 och det allmänna stödet från Latinamerikas utvecklingsbank (IADB) 2020–2021.

  • 24

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ från följande projekt: AgroBIG II, Stöd för jordbruksdriven ekonomisk tillväxt i Amhara, Etiopien (2019–2021); AGS Zambia, stöd till små och medelstora företag i Zambia (2021) och SAIS, Södra Afrikas regionala innovationsstödsprojekt (2021).

  • 25

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ av följande aktörer: Finnpartnership, 2019-201; FCA Investments, 2019-2021 och Finnfund, 2019-2020.

  • 26

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ från följande projekt: Halo Trust, 2019-2020; Internationella Solidaritetsstiftelsen, 2019–2021; Kyrkans Utlandshjälp, 2019–2021; Rättvis handel, 2020–2021.

  • 27

    Information från aggregatindikatorn ’Antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’. Internationella utvecklingsfonden för landsbygden IFAD, 2019; FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO, 2021; Europeiska utvecklingsfonden, 2019–2020; Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2020–2021; Internationella handelscentret ITC, 2019–2021.

  • 28

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande aktörer: Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD), 2020; Asiatiska utvecklingsbanken (ADB), 2019–2020; Afrikanska utvecklingsbanken (AfDB), 2020; Latinamerikanska utvecklingsbanken (IADB), 2020–2021.

  • 29

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande projekt: Skogsbruk och utveckling av värdekedjor, Tanzania, 2019–2020; AGS Zambia, stöd till små och medelstora företag i Zambia, 2020–2021.

  • 30

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande aktörer: Finnfund, 2019-2020; FCA Investments, 2019-2021, DevPlat, 2020-2021.

  • 31

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande projekt: Projektstöd, SOS-barnby, Etiopien, Gambia, Tanzania, 2020; Programstöd, Internationella solidaritetsstiftelsen 2020–2021; Programstöd, Kyrkans Utlandshjälp 2020–2021; Programstöd, WWF, 2019–2021; Programstöd, Plan Suomi, 2019–2021; Programstöd, Finlands Flyktinghjälp 2019–2020; Programstöd, Suomen World Vision, 2020–2021. 

  • 32

    Information har samlats in från UM:s aggregatindikator 'number of Science, Technology and Innovation (STI) partnerships with education and research institutions and private sector actors', från rapporterna för följande projekt och aktörer: Det regionala innovationsstödsprojektet i södra Afrika, affärspartnerskapsprogrammet Finnpartnership, BEAM/Developing Markets Platform, Plan Finland, HEI-ICI.

  • 33

    Information från aggregatindikatorn 'number of enterprises trained on decent work standards and/or responsible business practices', från rapporter från följande projekt och aktörer: Finlands Flyktinghjälp, Sydafrikas regionala innovationsstödprojekt, Affärspartnerskapsprogrammet Finnpartnership, stöd för små och medelstora företag i Zambia, Rättvis handel, Utvärdering av räntestödsprojekt, Finnwatch. Antalet utbildade företag beräknas årligen. Det är möjligt att samma företag förekommer i beräkningarna under flera år.

  • 34

    UN Women Global Output Indicator 2.4.2. 2019 års resultat 5964, 2020 års resultat 6808 och 2021 års resultat 11 597. https://www.unwomen.org/en/executive-board/strategic-plan/outcome-area-2(Länk till en annan webbplats.)

  • 35

    Projektstöd Deaconess Institute in Helsinki, Eurooppa/Romaninaisten voimaa – Romanina (2020); Projektstöd, Deaconess Institute in Helsinki, KOSOVO/Eteenpäin elämässä (EqE) (2020); Projektstöd, Barn- och ungdomsstiftelsen sr, SEN/Naatange art la (2020); Projektstöd, SOS-barnbystiftelsen rs, TAN/Naisten ja lasten oikeudet, Mufindi (2020); Projektstöd, Finlands YMCA:s förbund rf, LIB/Syyrialaisten pakolaisten amk (2020); Projektstöd, Interpedia, NEP/Haavoittuvassa asemassa olevat lapset (2021); INGO-stöd, Hivos, (2020); INGO-stöd, International Lesbian Gay Bisexual Trans and Intersex Association (ILGA) (2019); INGO-stöd gemensam ansökan, International Service for Human Rights (2020); INGO-stöd World Organisation against Torture (2021); Muu monenkeskinen apu, Justice Rapid Response (2020); Programstöd, Abilis-stiftelsen (2021); Programstöd, Fida International ry (2021); Programstöd, Finnish Red Cross (2019); Programstöd, Internationella Solidaritetsstiftelsen (2021); Programstöd, Kansalaisjärjestöjen Ihmisoikeussäätiö (2021); Programstöd, Stiftelsen Kyrkans Utlandshjälp (2021); Programstöd, Världsnaturfonden (WWF) Suomen Rahasto (2021); Programstöd, Plan Suomi Säätiö (2019); Programstöd, Rättvis Handel rf (2021); Programstöd, Siemenpuu-Kansalaisliikkeiden yhteistyösäätiö sr (2021); Programstöd, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (2020); Programstöd, Finska Missionssällskapet (2020); Programstöd, Finlands Flyktinghjälp (2019, 2020, 2021); Programstöd, Suomen World Vision (2021); Programstöd, Dagsverke rf (2021); Programstöd, Samverkan inom funktionsnedsättning rf (2020); United Nations Alliance of Civilizations, AFRIKKA/Nuorisorahaston projektit, programperiod 2019–2020.  Eftersom program-/projektstödsorganisationernas partnerskap i allmänhet omfattar hela projekt-/programperioden, har antalet organisationer som fått stöd i partnerländerna beräknats genom att endast ta med siffran för det år för vilket det största resultatet har rapporterats. Endast för de organisationer där det separat nämns att partnerorganisationerna inte är desamma har resultatet från olika år räknats ihop.

  • 36

    BI Samfinansieringsprogrammet UN University, MOZ/MPD-UEM Policy Research (2020); IKI-samarbete Skogsforskningsinstitutet TAN/IKI / LUKE INFORES (2019); Bilateralt projekt, DEMO Finland ry, MOZ/ DEMO parlamentets bekräftelse (2020, 2021); Bilateralt projekt, Netherlands Institute for Multiparty Democracy: MOZ/Natural resources governance (2019); Bilateralt projekt, TAN/PFP 2 (2020); Asian Development Fund, Lisärahoitus, AsDF-13 (2021), Asian Development Fund, Tilläggsfinansiering, AsDF-12 (2019, 2020); UN University MOZ/UNU-WIDER IGM II (2021); Tematiskt bistånd, UN Educational Scientific and Cultural Organization, Unesco (2019, 2020).

  • 37

    UN Development Programme, KGZ/Rättssektorns stödprojekt (2019, 2020); UN Development Programme, TJK/Rättssektorns stödprojekt (2019, 2020); Kios, programstöd (2019, 2020, 2021); Finnwatch, projektstöd, THA/burmalaiset siirtotyöntekijät voimaantuneet (2020); European Development Fund, tilläggsfinansiering (2019, 2020); UnWomen, allmän finansiering (2019, 2020, 2021). Disaggregeringen har beräknats endast utifrån de resultat för vilka disaggregerad information har funnits tillgänglig.

  • 38

    INGO-stöd, Hivos (2019, 2020); INGO-stöd, DefendDefenders, East and Horn of Africa Human Rights Defenders Project (2020, 2021); INGO-stöd, International Commission of Jurists (2019, 2020); INGO-stöd, International Lesbian Gay Bisexual Trans and Intersex Association (2019, 2020); INGO-stöd, International Service for Human Rights (2020, 2021); INGO-stöd, Minority Rights Group International (2020); INGO-stöd, World Organisation against Torture (2019, 2020, 2021); Programstöd, Kansalaisjärjestöjen Ihmisoikeussäätiö (2019, 2020, 2021); Programstöd, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (2019, 2020, 2021); Embassy of Finland, MDA/IJC/Media literacy, Moldova (2020); Embassy of Finland, MDA/SP/media support, Moldova (2020).

  • 39

    År 2018 hade handlingsplanen utarbetats i 60 länder, i slutet av 2021 i 86 länder. Un Women https://www.unwomen.org/en/executive-board/strategic-plan/outcome-area-5(Länk till en annan webbplats.).

  • 40

    Dessutom utförs fredsbyggande på samfundsnivå av Fida International, World Vision, Rädda Barnen, Diakonissanstalten (förlikningsprojektet) och YMCA Finland (2250).

  • 41

    Med stöd av Finland har Mines Advisory Group, Halo Trust, Danish Demining Group och United Nations Mine Action Service röjt 6,78 km2 fritt från minor.

  • 42

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Finlands Röda Kors, 2019–2021 och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 43

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Finlands Röda Kors, 2019–2020 och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 44

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Fida International, 2019–2021, och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 45

    Information har samlats in från följande projekt: Community led Accelerated WASH in Ethiopia, Etiopia, 2019-2020; Support to equitable access to quality water, basic sanitation and enhanced water resources management for the underserved communities in rural Kenya, Kenia, 2019-2020; Rural Village Water Resources Management Project Phase III, Nepal, 2019-2021; Rural Water Supply and Sanitation Project in Western Nepal Phase II, Nepal, 2019; UNICEF ONE WASH, Nepal, 2020-2021; WASH in Schools UNICEF, Afganistan, 2019-2021.

  • 46

    Information har samlats in från följande projekt: Support to equitable access to quality water, basic sanitation and enhanced water resources management for the underserved communities in rural Kenya, Kenia, 2019-2020; Rural Village Water Resources Management Project Phase III, Nepal, 2020-2021; UNICEF ONE WASH, Nepal, 2020-2021.

  • 47

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Europeiska regionala utvecklingsfonden ERDF, nya europeiska nyttotagare, 2019–2020; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021.

  • 48

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Europeiska regionala utvecklingsfonden ERDF, nya europeiska nyttotagare, 2019–2020; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021.

  • 49

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021

  • 50

    UNICEF, UNICEF Development WASH, 2019-2021.

  • 51

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenia, Nepal, Tansania, Sambia, Vietnam (2020-2021); Participatory Forestry Programme, Tanzania (2019-2021); Forestry and Value Chains Development Programme, Tanzania (2020-2021); The Alternative Development Programme in Shan State, Myanmar (2019-2020); WWF; Nepal, Bhutan, Indonesia, Itä-Afrikka (2019-2021); FIDA International (2019-2021); Finnfund (2019-2020).

  • 52

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenya, Nepal, Tanzania, Zambia, Vietnam (2020–2021); WWF; Nepal, Bhutan, Indonesien, Östafrika (2019–2021), Finnfund (2019-2020), UNIDO (2019–2021); Agrobusiness Induced Growth Programme in Amhara, Etiopia (2019–2021).

  • 53

    WWF; Nepal, Bhutan, Indonesien, Östafrika (2019–2021); FIDA International (2019–2021); Internationella Solidaritetsstiftelsen (2019–2021); Rättvis Handel (2020-2021); Siemenpuu-stiftelsen; Brasilien, Indonesien, Indien (2019–2021).

  • 54

    Participatory Forestry Programme, Tanzania (2019-2021); Forestry and Value Chains Development Programme, Tanzania (2020-2021); Tree Outgrower Support Programme, Tanzania (2020); The Alternative Development Programme in Shan State, Myanmar (2019-2020); Agrobusiness Induced Growth Programme in Amhara, Etiopia (2019-2021).

  • 55

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenya, Nepal, Tanzania, Zambia, Vietnam (2020–2021).

  • 56

      Finnfund (2019-2020).

  • 57

    GEF Corporate Scorecard June 2021; IFAD Development Effectiveness Report 2020.

     

     

  • 58

    European Commission Staff Working Document. Accompanying the document ‘Report from the Commission to the European Parliament and the Council 2021’. Annual Report on the Implementation of the European Union’s External Action Instruments in 2020.

  • 59

    OCHA Financial Tracking Service (2021). Appeals and response plans 2021https://fts.unocha.org/appeals/overview/2021(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 8.9.2022.  

Nytt initiativ

Finländsk expertis stöder lösningar på inlärningskrisen   

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Kompetenscentret för utvecklingssamarbete inom undervisningssektorn FinCEED, som inledde sin verksamhet vid Utbildningsstyrelsen 2021, stärker den finländska expertisen inom utbildning och utveckling. Centret utbildar och rekryterar till uppgifter inom undervisningssektorn bland annat i partnerländer. Centrets verksamhet ökar Finlands genomslagskraft och synlighet när det gäller att lösa globala utmaningar inom utbildningen samt stärker samarbetet mellan aktörerna inom branschen. 
Exempel på resultat

Läsfärdigheten stärks på det egna modersmålet 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Allt fler barn får undervisning på sitt eget modersmål. År 2019 kom 1 017 nya skolor i Moçambique att omfattas av tvåspråkig undervisning med hjälp av det sektorprogram som Finland stödde. Nu ordnas tvåspråkig undervisning i nästan 3 000 skolor för cirka 500 000 elever i årskurs 1–7.  
Även finländska organisationers projekt stöder undervisning på modersmålet för barn som hör till etniska och språkliga minoriteter. I Wycliffe Bibelöversättares projekt utvecklade man material på modersmålet på språken pokomo, orma, digo och duruma i Kenya. I projektet utbildades 42 lärare för att undervisa i dessa språk, och cirka 3 400 barn fick möjlighet att få undervisning på sitt eget modersmål. 
Exempel på resultat

Finlands påverkansarbete har stärkt den inkluderande utbildningen i Världsbankens undervisningsprogram 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finland och dess utskickade experter har redan länge arbetat på Världsbanken för att främja inkluderande utbildning. År 2018 förband sig Världsbanken vid det internationella toppmötet för personer med funktionsnedsättning att alla dess undervisningsprogram beaktar personer med funktionsnedsättning före 2025.  Inkluderande utbildning har blivit en central del av Världsbankens utbildningspolitiska utbud för att svara på inlärningskrisen. 

Utbildningssektorprogrammen påverkar jämlik utbildning  

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Ställningen i donor-gruppen för Nepals utbildningssektorprogram ger Finland direkt kontakt med landets undervisningsministerium. Målet för Finlands påverkansarbete är att förbättra flickornas skolgångsmöjligheter och öka antalet kvinnliga lärare. Trots att strukturerna förändras långsamt har antalet kvinnliga lärare inom utbildningen på andra stadiet ökat med nästan 24 procent under de senaste fem åren.