Riskhanteringen inom utvecklingssamarbetet är allt viktigare

Svåra verksamhetsmiljöer och nya samarbetsformer medför nya risker. Riskerna hanteras genom planering, uppföljning och val av partner.

Förutseende och hantering av riskerna är en central del av verkställandet av utvecklingssamarbetet. Behovet av hjälp, men också riskerna, framhävs i bräckliga stater och konfliktområden. Även nya finansieringsinstrument, såsom utvecklingssamarbete i form av lån och investeringar, har medfört nya risker. 

Riskerna i anslutning till utvecklingssamarbetet är olika och på olika nivåer. Riskerna som försämrar resultaten kan gälla till exempel plötsliga förändringar i verksamhetsmiljön: politisk instabilitet, säkerhetsproblem och extrema naturfenomen i partnerlandet eller fluktuationer i den internationella utvecklingsfinansieringen. Exempel på detta är coronapandemin och de allt vanligare beväpnade konflikterna, som har orsakat förändringar i den finansiering och de verksamhetssätt som utrikesministeriet har beviljat.

Behovet av hjälp och riskerna framhävs i bräckliga stater och konfliktområden.

Genomförandet av programmen innebär också egna risker. Till exempel kan brister i planeringen, människornas kompetens och systemen fördröja eller begränsa resultaten. Även korruption och missbruk av medel utgör ett hot mot resultaten. 

Riskhanteringen är en del av den strategiska planeringen, informationsledningen, resultatstyrningen och kvalitetshanteringen i utvecklingspolitiken och utvecklingssamarbetet. Den riskhanteringspolicy för utvecklingssamarbetet som färdigställdes 2021 stärker utrikesministeriets och dess samarbetspartners praxis samt förpliktar till utveckling av riskhanteringen i all verksamhet som finansieras av Finland. Utöver hanteringen av politiska och ekonomiska risker förutsätter Finland av sina samarbetspartner åtgärder för att förebygga sexuellt utnyttjande och trakasserier.

FN och internationella finansinstitut har en central uppgift i verkställandet av Finlands utvecklingssamarbete. De ansvarar också för de risker som är förknippade med samarbetet och för riskhanteringen. Enligt MOPAN-nätverket som utvärderar multilateralt samarbete har organisationernas riskhanteringsförfaranden utvecklats gynnsamt under de senaste åren. Utrikesministeriet deltar i organisationernas ledningsgruppsarbete samt i styrningen av riskhanteringen i och med uppföljningen av avtalen om specialfinansiering och verkställandet av dem. Utrikesministeriet förhåller sig allvarligt till alla misstankar om missbruk, såsom missbruk av medel och sexuella trakasserier. Man ingriper alltid i missbruk. 

Till riskhanteringen inom utvecklingssamarbetet hör också att behandla misstankar om missbruk. Alla som utför utvecklingssamarbete är skyldiga att underrätta utrikesministeriet om upptäckt missbruk och misstankar om missbruk på webbplatsen Vaarinkayttoilmoitus.fi(Länk till en annan webbplats.). Felaktigt använda medel återkrävs enligt den interna anvisningen för återkrav. Utrikesministeriets anmälningstjänst och anvisningar för behandling av misstankar om missbruk grundar sig på Finlands internationella förbindelser mot korruption och mutor. 

Utrikesministeriet fattade 17 beslut om återkrav 2018–2022 och på basis av dessa återbetalades 173 162 euro. Dessutom återbetalades vissa statsunderstöd frivilligt. För de finländska organisationernas del återbetalades alla medel som skulle återkrävas. På grund av internationella rättsliga åtgärder kan behandlingen av vissa fall ta flera år.

Erfarenhet stödde anpassandet av arbetet i Afghanistan

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Talibanernas snabba maktövertagande i Afghanistan i augusti 2021 tvingade biståndsaktörerna in i en situation där det traditionella utvecklingssamarbetet med regeringen snabbt måste avbrytas. Stödgivarna och utvecklingssamarbetsorganisationerna anpassade sin verksamhet relativt smidigt. Detta underlättades av utvecklingssamarbetsaktörernas över 20-åriga erfarenhet av Afghanistan. Med hjälp av FN- och civilsamhällesorganisationer lyckades man måttligt med allokeringen av medel till nya behov och till dem som var i störst behov av medel. Anpassningsarbetet pågår fortfarande delvis.

Den snabbt förändrade situationen visade att Finland i regel hade valt sådana aktörer till samarbetsorganisationer för utvecklingsarbetet som, då riskerna realiserades, kunde fortsätta och anpassa sina program på det sätt som situationen krävde. 

Det finns fortfarande inga förutsättningar för direkt samarbete med talibanregimen och västländernas medel kanaliseras inte till talibanregimen, utan stödet styrs via internationella och lokala organisationer.
 

Slut på sexuellt utnyttjande och trakasserier 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finland förutsätter att samarbetspartnerna förbinder sig till att förebygga och eliminera sexuella trakasserier och sexuellt utnyttjande. Förebyggande och eliminering av sexuellt utnyttjande, övergrepp och sexuella trakasserier blev under regeringsperioden ett centralt mål och verksamhetssätt för det internationella samarbetet och Finlands utvecklingssamarbete. 

Finland har förbundit sig till den rekommendation som OECD:s biståndskommitté DAC (Development Assistance Committee) har utfärdat och de åtgärder som man enades om i London 2018 för att förebygga sexuella trakasserier, stödja offer för sexuellt utnyttjande och förbättra skyddet av dem som anmäler sexuella trakasserier. I enlighet med den gemensamma politiska målbilden har Finland uppdaterat villkoren för den beviljade finansieringen och förutsätter att samarbetspartnerna verkställer de gemensamma principerna och standarderna.


(Det här är en uppdaterad webbversion av den 8.12.2022 och avviker därför något från resultatrapportens tryckta version.)

Riskerna minskas genom god planering

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Riskhanteringspolicyn för utvecklingssamarbetet som publicerades 2021 kompletterar utrikesministeriets gemensamma förfaranden och fastställer de branschspecifika målen, principerna, ansvaren och verksamhetsmodellen för riskhanteringen. Riskhanteringspolitiken grundar sig förutom på den nationella lagstiftningen även på ISO31000-standarden som tillämpas av internationella organisationer och OECD:s biståndskommitté DAC:s rekommendationer.
 
Verkställandet av riskhanteringspolicyn förutsätter att utrikesministeriets kvalitetssystem stärks. Riskerna hanteras genom aktiv uppföljning, revisioner, utvärderingar och påverkan. De minskas genom god planering och omsorgsfullt val av partner.

Fallet av missbruk vid UNOPS är betydande i FN-systemet

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
I FN:s kontor för projekttjänster UNOPS uppstod en misstanke om missbruk i december 2021. Genast när ärendet hade framkommit fryste utrikesministeriet UNOPS finansiering och inledde utredningsarbetet. Finland informerade om fallet som första land den 14 april 2022. FN har inlett flera utredningar som Finland aktivt krävt. Även Finlands egna utredningar fortsätter under 2022.