Jämställdhet och jämlikhet

Finland har främjat kvinnors och flickors rätt att bestämma över sin egen kropp samt bekämpat könsrelaterat våld och könsstympning. Finland har blivit en betydande främjare av rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Utdrag

 

Finlands arbete stöder FN:s hållbarhetsmål
Det globala målet 1: Ingen fattigdom
Det globala målet 3: Hälsa och välbefinnande
Det globala målet 4: God utbildning för alla
Det globala målet 5: Jämställdhet
Det globala målet 10: Minskad öjämlikhet

DEN GLOBALA SITUATIONEn

Steg framåt och bakåt för kvinnors och flickors rättigheter samt rättigheter för personer med funktionsnedsättning  

Under de senaste årtiondena har man gjort framsteg globalt när det gäller att förbättra ställningen och rättigheterna för kvinnor och flickor, även om man också gått back. Mödradödligheten och barnäktenskapen har minskat betydligt sedan början av 2000-talet. Enbart år 2021 trädde lagar som främjar jämställdheten i kraft i 23 länder. Kvinnornas andel av världens riksdagsledamöter har fortsatt att öka och var 25,6 procent år 2021. Det är dock fortfarande långt kvar till ett jämlikt politiskt och ekonomiskt deltagande. Kvinnornas globala sysselsättningsgrad är klart lägre än männens och löneskillnaden mellan kvinnor och män är 23 procent till männens fördel. 

Numera finns det nästan lika många flickor och pojkar i världens lågstadieskolor. Flickorna slutför också den grundläggande utbildningen och undervisningen på andra stadiet mer sannolikt än tidigare och fortsätter till högre utbildningsnivåer. De skolstängningar som genomfördes under coronapandemin hade dock negativa konsekvenser för flickornas skolgång. De ökade också till exempel risken för tidiga äktenskap. 

Det har skett betydande förändringar i befolkningsutvecklingen i världen. Under de senaste 50 åren har utbudet av hälso- och sjukvård ökat och tjänster inom sexuell och reproduktiv hälsa finns allt mer tillhands. Globalt har antalet förlossningar bland 15–19-åringar minskat med 27 procent under de senaste 20 åren. Förändringen har varit störst i Central- och Sydasien. 

Var tredje kvinna har upplevt sexuellt eller fysiskt våld i sitt liv. Våldet i nära relationer ökade över hela världen under coronapandemin. Könsstympningen av flickor förutspås öka med två miljoner fall före 2030, eftersom program mot könsstympning har avbrutits i och med pandemin. 

Det finns en miljard personer med funktionsnedsättning i världen. Av dem lever 80 procent i utvecklingsländer. Personer med funktionsnedsättning lever mer sannolikt än andra i fattigdom, eftersom de utsätts för diskriminering på grund av hinder i miljön och samhället. Globalt sett är endast cirka en tredjedel av personerna i arbetsför ålder med funktionsnedsättning sysselsatta. Det finns dock allt mer information om situationen för personer med funktionsnedsättning och diskrimineringen av dem känns bättre igen. 

Under coronatiden har förverkligandet av rättigheterna för personer i utsatt ställning, till exempel kvinnor och flickor med funktionsnedsättning, försvårats. Å andra sidan identifieras nu diskriminering och ojämlikhet bättre. Svaret på krisen erbjuder en möjlighet att återuppbygga samhällen så att de bättre än tidigare främjar jämställdhet och jämlikhet.   

Vad Finland gör 

Finland stöder sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter  

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finland fokuserar särskilt på kvinnors och flickors rätt att få tillgång till högklassiga och icke-diskriminerande tjänster inom sexuell och reproduktiv hälsa. I arbetet beaktas också personer med funktionsnedsättning.

Finland fortsätter arbetet mot könsrelaterat våld    

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finland främjar vars och ens rätt att leva utan våld och hot om våld, även på nätet. Finland påverkar lagstiftningen, attityderna och diskriminerande strukturer samt främjar avlägsnandet av skadlig praxis och tillgången till stödtjänster.

Finland främjar förverkligandet av rättigheterna för personer med funktionsnedsättning     

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finland stöder verkställandet av FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, stärkandet av rörelsen för samt delaktigheten för personer med funktionsnedsättning. Särskilt rättigheterna för kvinnor med funktionsnedsättning främjas på internationella forum och i civilsamhällesorganisationernas arbete.  

Finland stärker kvinnornas roll i politiken, ekonomin och fredsbyggandet  

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finland stöder kvinnors deltagande i bland annat det politiska beslutsfattandet och arbetslivet. Finland betonar kvinnornas roll i förebyggandet av konflikter och i fredsbyggandet. 

Läs mer: Demokrati och fred

Finland fokuserar på utbildning av kvinnor och flickor   

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finland betonar flickornas utbildning och genusmedveten undervisning. Detta har betydande multiplikatoreffekter för familjen och hela samhället. Finland främjar också tillgången till grundläggande utbildning och yrkesutbildning för personer med funktionsnedsättning.
 
Läs mer: Utbildning
exempel på resultat

Bättre förutsättningar för kvinnor och flickor med funktionsnedsättning att få sina rättigheter förverkligade 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Kvinnor och flickor med funktionsnedsättning i Tadzjikistan har ofta ingen kunskap om sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter. Genom projekt som genomförts av Befolkningsförbundet  och dess lokala partner Disabled Women’s League Ishtirok har kvinnor och flickor med funktionsnedsättning lärt sig hur man skyddar sig mot utnyttjande och fattar beslut i enlighet med sina egna rättigheter, till exempel i val av partner och familjeplanering.  

I Afghanistan har Befolkningförbundet och dess partner lyckats inkludera kvinnor och flickor med funktionsnedsättning i landets SRHR-strategi. Även genomförandet av strategin har inletts trots att talibanerna kommit till makten.   

Finlands breda syn på sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter omfattar  

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
  •  sexualfostran 
  • ungdomsvänliga hälsovårdstjänster 
  • preventivmedel 
  • rådgivningstjänster 
  • mödraskapshälsa
  • rätt till tryggt sex
  • möjlighet till trygg abort 
  • motstånd mot våld mot kvinnor och flickor, såsom könsstympning, barnäktenskap och annan skadlig praxis 

Sexualfostran och trygga förlossningar 

Under de senaste åren har Finland fått internationellt beröm för främjandet av sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter. 

En förutsättning för en hållbar utveckling är vars och ens grundläggande rätt att som en del av de mänskliga rättigheterna bestämma över sin egen kropp, sin fortplantning och sitt liv. Genom att stärka dessa rättigheter ökar man familjernas och hela samhällets välfärd.   

Finland har fått internationellt beröm för främjandet av sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR). Finland har också genom sitt eget exempel visat vad man kan åstadkomma med högklassiga rådgivningstjänster och övergripande sexualfostran.  

Under coronapandemin har Finland i främsta ledet stött bland annat inkluderandet av preventivmedel och säkra förlossningar i det internationella samfundets pandemiåtgärder. Till exempel i Somalia föds barn under tryggare förhållanden tack vare program som Finland stöder. 

Finlands viktigaste partner i SRHR-arbetet är FN:s befolkningsfond UNFPA samt internationella och finländska civilsamhällesorganisationer. Finländska civilsamhällesorganisationer som får programstöd har bland annat förbättrat tillgången till avgiftsfria menstruationsskydd och ökat informationen om menstruationshälsa i Nepal. Finlands partner International Planned Parenthood Federation IPPF erbjuder högklassiga ungdomsvänliga tjänster inom sexuell och reproduktiv hälsa, särskilt i områden som är svåra att nå i de afrikanska länderna. Trots coronapandemin har IPPF kunnat ge 92,2 miljoner unga sexualfostran av hög kvalitet åren 2019–2021. 

Många SRHR-frågor är politiskt kontroversiella i den globala debatten. Koalitionen av de länder som främjar dem har försvagats, även om Förenta staterna har återvänt till gruppen efter presidentbytet. Koalitionens motkraft har blivit den så kallade anti-genderrörelsen som utmanar kvinnors, flickors samt sexuella minoriteters och könsminoriteters rättigheter och som också påverkar Förenta staternas inrikespolitik. Rörelsen motsätter sig bland annat förverkligandet av sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter samt användningen av ordet gender. De stater och andra aktörer som ligger bakom rörelsen skulle vilja inskränka tjänsterna för sexuell och reproduktiv hälsa till moderskapshälsovårdstjänster endast för gifta kvinnor. Rörelsen motsätter sig också till exempel sexualfostran för unga och deras tillgång till tjänster inom sexuell och reproduktiv hälsa.  

Finland stöder å sin sida konkret sexualfostransarbete och försvarar det också i den internationella debatten.  

Finland har en synlig internationell roll som förespråkare för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter. Tillsammans med likasinnade länder har Finland lyckats bekämpa försök till försämring av SRHR-arbetet.  

För närvarande lever i världen historiens hittills största generation, som nu eller snart kommer att komma in i reproduktiv ålder. Behovet av information om sexualitet, könssjukdomar och förebyggande av oplanerade graviditeter är mycket stort. Tjänster för sexuell och reproduktiv hälsa som skräddarsytts för unga har stor inverkan på samhället. Med hjälp av tjänsterna kan de unga fortsätta sina studier längre än tidigare, skjuta upp ett eventuellt giftermål och skaffa sig ett yrke som ger ekonomisk trygghet. 

UNFPA:s resultat 2019–2021

FN:s befolkningsfond UNFPA främjar förverkligandet av sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter för alla människor i världen. Under åren 2019–2021 beviljade Finland cirka 86 miljoner euro i basfinansiering åt UNFPA. Detta motsvarade cirka åtta procent av UNFPA:s basfinansiering. Med denna andel var Finland den femte största av basfinansiärerna 2020–2021.

16,9 mil. farliga aborter har förebyggts

57,8 mil. oplanerade graviditeter har förebyggts

22 mil. unga har fått tillgång till tjänster för sexuell och reproduktiv hälsa

160 000 dödsfall bland mödrar har förebyggts

528 000 kvinnor och flickor har fått tillgång till tjänster för sexuell och reproduktiv hälsa

351 000 flickor har räddats från könsstympning

Mot könsrelaterat våld   

Finland har tillsammans med sina partner ökat stödet för förebyggande av våld och blivit en erkänd förespråkare för rättigheter för personer med funktionsnedsättning. 

Finlands arbete mot könsrelaterat våld fokuserar särskilt på bräckliga områden där tillgången till stödtjänster försvåras på grund av kris, konflikt eller en icke-fungerande förvaltning. Till exempel i Myanmar säkerställde UNFPA, som stöds av Finland, under åren 2019–2020 verksamheten vid 62 skyddshem och tillgången till stödtjänster för 231 000 kvinnor och flickor som utsatts för våld. UN Women har gjort det möjligt att fortsätta tjänsterna i Afghanistan och Ukraina, medan arbetet mot våld i de civilsamhällesorganisationer som Finland stöder har koncentrerats till exempel till Kenya, Somalia och Somaliland. 

Under coronapandemin framhävdes betydelsen av arbetet mot våld på gräsrotsnivå ytterligare. Civilsamhällesorganisationerna reagerade snabbt mot det ökade våldet i nära relationer, stärkte stödet till hjälpande telefoner och skyddshus samt effektiviserade förebyggandet av våld. 

Det har uppskattats att ytterligare två miljoner flickor kan bli föremål för könsstympning under det kommande decenniet i och med coronapandemin. Stympning uttrycker djupt rotade samhälleliga maktstrukturer som upprätthåller ojämställdhet. För att avveckla strukturerna behövs långsiktigt, samhällesbaserat arbete, där män och pojkar spelar en viktig roll.  

Med Finlands stöd har bland annat över 60 000 personer, av vilka cirka en tredjedel är män och pojkar, fått information om de skadliga effekterna av könsstympning och över 15 000 kvinnor och flickor har fått tillgång till förebyggande tjänster samt tjänster för offer för könsstympning. Genom civilsamhällesorganisationernas arbete har övergångsriter som respekterar kvinnors och flickors rättigheter ökat. I Somalia siktar UNFPA:s arbete på att ändra lagar och tankesätt: I Puntland är stympning förbjuden i lag, och religiösa ledare har arbetat för att avskaffa praxisen.  

Finland är känt för sitt arbete för personer med funktionsnedsättning 

Finland har blivit en globalt betydande främjare av rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Som ordförande för mötet för parterna i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning 2021–2022 stödde Finland organisationerna för personer med funktionsnedsättnings deltagande i beslutsfattandet.  

FN:s partnerskapsfond för personer med funktionsnedsättning har med stöd av Finland stärkt verkställandet av FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning i utvecklingsländerna till exempel genom att göra sammanlagt 130 lagar och riktlinjer förenliga med konventionen. Organisationerna för personer med funktionsnedsättnings deltagande i utvecklingen av lagstiftningen har ökat betydligt i och med projekten. 

Finland har stärkt kompetensen hos organisationerna för personer med funktionsnedsättning i utvecklingsländerna och möjligheterna att främja rättigheterna i sina egna länder. Med stöd av Finland har International Disability Alliance utbildat sammanlagt 866 funktionsnedsättningssaktivister, av vilka 52 procent var kvinnor. Genom utvecklingssamarbetet mellan finländska civilsamhällesorganisationer, såsom Samverkan inom funktionsnedsättning, Finska Missionssällskapet och Fida, har man främjat delaktigheten och tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning samt teckenspråkets ställning. I 65 procent av projekten som finansieras av Abilis-stiftelsen har nätverken av organisationer för personer med funktionsnedsättning på gräsrotsnivå och organisationernas deltagande i beslutsfattandet stärkts.  

  • 1

    United Nations (2021). The Sustainable Development Goals Report 2021. https://unstats.un.org/sdgs/report/2021/(Länk till en annan webbplats.)

  • 2

    World Bank (2020). Pivoting to Inclusion: Leveraging Lessons from the Covid-19 Crisis for Learners with Disabilities. World Bank Group.
    https://documents1.worldbank.org/curated/en/777641595915675088/pdf/Pivoting-to-Inclusion-Leveraging-Lessons-from-the-COVID-19-Crisis-for-Learners-with-Disabilities.pdf(Länk till en annan webbplats.)

  • 3

    IPCC (2022). Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability. https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/(Länk till en annan webbplats.)

  • 4

    World Bank (2022). Poverty and Inequality Platform. The number of people living under 1,9 USD a day. https://pip.worldbank.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)  Hänvisat 27.9.2022. 

  • 5

    World Bank (2022). Pandemic, Prices and Poverty. 
    https://blogs.worldbank.org/opendata/pandemic-prices-and-poverty(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 4.10.2022. 

  • 6

    World Bank (2022). World Development Indicators. Foreign direct investment, net inflows (BoP, current US$), personal remittances, received (current US$), net official development assistance received (current US$). DataBankhttps://databank.worldbank.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)  Hänvisat 6.7.2022. 

  • 7

    Suomalaisten kansalaisjärjestöjen, ml. Suomen World Vision, Solidaarisuus ja FIDA osana laajempaa SRHR-tiedotustyötä, sekä UNFPA:n raportoimia Suomen tuella aikaansaamia tuloksia. 

  • 8

    UNESCO Institute for Statistics (2022). Completion ratelower secondaryfemale %http://sdg4-data.uis.unesco.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 4.10.2022. 

  • 9

    Data kerätty aggregaatti-indikaattorista 'number of teachers who received pre or in service training' seuraavista interventioista: HEI-IKI ohjelma, Pipliaseuran, Wycliffen, KUAn, FIDAn, Pakolaisavun, Vammaiskumppanuuden ja Taksvärkin hankkeet ja ohjelmat. 

  • 10

    Data kerätty aggregaatti-indikaattorista 'number of teachers who received pre or in service training' seuraavista interventioista: kahdenvälinen tuki ja sektoriohjelmat Nepalissa, Etiopiassa, Mosambikissa, Myanmarissa, Palestiinassa ja Ukrainassa sekä UNESCOn Capacity Building for Education -ohjelma. 

  • 11

    Med finns länder som fått stöd via UNESCOs program CAP Ed samt partnerländer för Finlands bilaterala samarbete, där Finland stöder strukturella reformer av skolsystemet.

  • 12

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (skolor) från interventioner i följande länder: Nepal, Myanmar (sektorprogram och stöd för utbildning i de etniska områdena), Etiopien och Ukraina.

  • 13

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (skolor) från följande interventioner: Wycliffe, KUH, Dagsverke, FIDA, Samverkan inom funktionsnedsättning, World Vision, Finpartnership och Finnfund.

  • 14

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (lärarutbildningsinstitutioner) från följande interventioner: Myanmar/UNESCO, Moçambique/FASE, Ukraina/projektet för grundläggande utbildning, HEI-IKI-programmet och E-tale Africa-projektet.

  • 15

    I denna siffra ingår elever som fått stöd genom lands- och regionspecifikt samarbete, humanitärt bistånd och multilateralt samarbete från projekt i Etiopien, Libanon, Syrien, Myanmar och Irak, inklusive Finlands kalkylerade andel av stödet till UNRWA och ECW. De elever som nåtts av de icke-statliga organisationerna har rapporterats separat som en helhet.

  • 16

    Information insamlad från aggregatindikatorer 'number of students enrolled in education' (vocational och non-formal) samt 'number of women and girls with disabilities who have access to vocational training' från följande organisationers projekt och program: Flyktinghjälpen, FIDA, Abilis och Samverkan inom funktionsnedsättning.

  • 17

    Information från aggregatindikatorn 'number of students enrolled in education' (pre-primary, primary, secondary) från följande organisationers projekt och program: KUH, FIDA, Wycliffe.

  • 18

    Information insamlad från aggregatindikatorer 'number of students enrolled in education' (vocational och non-formal) samt 'number of women and girls with disabilities who have access to vocational training' från följande organisationers projekt och program: KUH, Flyktinghjälpen, SOS barnbyar, Samverkan inom funktionsnedsättning, Bibelsällskapet, Dagsverke, FIDA, Abilis, Viestintä- ja kehityssäätiö).

  • 19

    Information från aggregatindikatorn 'number of students enrolled in education' (pre-primary, primary, secondary, vocational). Talet har beräknats utifrån de senaste elevantalen som statistikförts före pandemin i Finlands bilaterala samarbetspartnerländer: Nepal, Afghanistan, Myanmar, Palestina, Moçambique, Ukraina och Etiopien.

  • 20

    Information från aggregatindikatorn ’number of proposals for laws and policies that improve business environment and regional economic integration’. Resultaten är siffror som rapporterats av FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO 2019–2021. Finland är medlem i UNIDO och betalar årligen en stadgeenlig medlemsavgift till organisationen.

  • 21

    Arbetsplatser och företag i utvecklingsländer har också fått stöd genom annat samarbete, men siffrorna som rapporterats av alla aktörer som fått stöd passar inte in under de indikatorer som följs upp av utrikesministeriet. 

  • 22

    Multilateralt samarbete: Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ av följande aktörer: FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO, 2019–2021; Europeiska utvecklingsfonden, 2019–2020.

  • 23

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ och innehåller Energy and Environment Partnership EEP:s stöd 2020–2021 och det allmänna stödet från Latinamerikas utvecklingsbank (IADB) 2020–2021.

  • 24

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ från följande projekt: AgroBIG II, Stöd för jordbruksdriven ekonomisk tillväxt i Amhara, Etiopien (2019–2021); AGS Zambia, stöd till små och medelstora företag i Zambia (2021) och SAIS, Södra Afrikas regionala innovationsstödsprojekt (2021).

  • 25

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ av följande aktörer: Finnpartnership, 2019-201; FCA Investments, 2019-2021 och Finnfund, 2019-2020.

  • 26

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ från följande projekt: Halo Trust, 2019-2020; Internationella Solidaritetsstiftelsen, 2019–2021; Kyrkans Utlandshjälp, 2019–2021; Rättvis handel, 2020–2021.

  • 27

    Information från aggregatindikatorn ’Antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’. Internationella utvecklingsfonden för landsbygden IFAD, 2019; FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO, 2021; Europeiska utvecklingsfonden, 2019–2020; Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2020–2021; Internationella handelscentret ITC, 2019–2021.

  • 28

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande aktörer: Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD), 2020; Asiatiska utvecklingsbanken (ADB), 2019–2020; Afrikanska utvecklingsbanken (AfDB), 2020; Latinamerikanska utvecklingsbanken (IADB), 2020–2021.

  • 29

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande projekt: Skogsbruk och utveckling av värdekedjor, Tanzania, 2019–2020; AGS Zambia, stöd till små och medelstora företag i Zambia, 2020–2021.

  • 30

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande aktörer: Finnfund, 2019-2020; FCA Investments, 2019-2021, DevPlat, 2020-2021.

  • 31

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande projekt: Projektstöd, SOS-barnby, Etiopien, Gambia, Tanzania, 2020; Programstöd, Internationella solidaritetsstiftelsen 2020–2021; Programstöd, Kyrkans Utlandshjälp 2020–2021; Programstöd, WWF, 2019–2021; Programstöd, Plan Suomi, 2019–2021; Programstöd, Finlands Flyktinghjälp 2019–2020; Programstöd, Suomen World Vision, 2020–2021. 

  • 32

    Information har samlats in från UM:s aggregatindikator 'number of Science, Technology and Innovation (STI) partnerships with education and research institutions and private sector actors', från rapporterna för följande projekt och aktörer: Det regionala innovationsstödsprojektet i södra Afrika, affärspartnerskapsprogrammet Finnpartnership, BEAM/Developing Markets Platform, Plan Finland, HEI-ICI.

  • 33

    Information från aggregatindikatorn 'number of enterprises trained on decent work standards and/or responsible business practices', från rapporter från följande projekt och aktörer: Finlands Flyktinghjälp, Sydafrikas regionala innovationsstödprojekt, Affärspartnerskapsprogrammet Finnpartnership, stöd för små och medelstora företag i Zambia, Rättvis handel, Utvärdering av räntestödsprojekt, Finnwatch. Antalet utbildade företag beräknas årligen. Det är möjligt att samma företag förekommer i beräkningarna under flera år.

  • 34

    UN Women Global Output Indicator 2.4.2. 2019 års resultat 5964, 2020 års resultat 6808 och 2021 års resultat 11 597. https://www.unwomen.org/en/executive-board/strategic-plan/outcome-area-2(Länk till en annan webbplats.)

  • 35

    Projektstöd Deaconess Institute in Helsinki, Eurooppa/Romaninaisten voimaa – Romanina (2020); Projektstöd, Deaconess Institute in Helsinki, KOSOVO/Eteenpäin elämässä (EqE) (2020); Projektstöd, Barn- och ungdomsstiftelsen sr, SEN/Naatange art la (2020); Projektstöd, SOS-barnbystiftelsen rs, TAN/Naisten ja lasten oikeudet, Mufindi (2020); Projektstöd, Finlands YMCA:s förbund rf, LIB/Syyrialaisten pakolaisten amk (2020); Projektstöd, Interpedia, NEP/Haavoittuvassa asemassa olevat lapset (2021); INGO-stöd, Hivos, (2020); INGO-stöd, International Lesbian Gay Bisexual Trans and Intersex Association (ILGA) (2019); INGO-stöd gemensam ansökan, International Service for Human Rights (2020); INGO-stöd World Organisation against Torture (2021); Muu monenkeskinen apu, Justice Rapid Response (2020); Programstöd, Abilis-stiftelsen (2021); Programstöd, Fida International ry (2021); Programstöd, Finnish Red Cross (2019); Programstöd, Internationella Solidaritetsstiftelsen (2021); Programstöd, Kansalaisjärjestöjen Ihmisoikeussäätiö (2021); Programstöd, Stiftelsen Kyrkans Utlandshjälp (2021); Programstöd, Världsnaturfonden (WWF) Suomen Rahasto (2021); Programstöd, Plan Suomi Säätiö (2019); Programstöd, Rättvis Handel rf (2021); Programstöd, Siemenpuu-Kansalaisliikkeiden yhteistyösäätiö sr (2021); Programstöd, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (2020); Programstöd, Finska Missionssällskapet (2020); Programstöd, Finlands Flyktinghjälp (2019, 2020, 2021); Programstöd, Suomen World Vision (2021); Programstöd, Dagsverke rf (2021); Programstöd, Samverkan inom funktionsnedsättning rf (2020); United Nations Alliance of Civilizations, AFRIKKA/Nuorisorahaston projektit, programperiod 2019–2020.  Eftersom program-/projektstödsorganisationernas partnerskap i allmänhet omfattar hela projekt-/programperioden, har antalet organisationer som fått stöd i partnerländerna beräknats genom att endast ta med siffran för det år för vilket det största resultatet har rapporterats. Endast för de organisationer där det separat nämns att partnerorganisationerna inte är desamma har resultatet från olika år räknats ihop.

  • 36

    BI Samfinansieringsprogrammet UN University, MOZ/MPD-UEM Policy Research (2020); IKI-samarbete Skogsforskningsinstitutet TAN/IKI / LUKE INFORES (2019); Bilateralt projekt, DEMO Finland ry, MOZ/ DEMO parlamentets bekräftelse (2020, 2021); Bilateralt projekt, Netherlands Institute for Multiparty Democracy: MOZ/Natural resources governance (2019); Bilateralt projekt, TAN/PFP 2 (2020); Asian Development Fund, Lisärahoitus, AsDF-13 (2021), Asian Development Fund, Tilläggsfinansiering, AsDF-12 (2019, 2020); UN University MOZ/UNU-WIDER IGM II (2021); Tematiskt bistånd, UN Educational Scientific and Cultural Organization, Unesco (2019, 2020).

  • 37

    UN Development Programme, KGZ/Rättssektorns stödprojekt (2019, 2020); UN Development Programme, TJK/Rättssektorns stödprojekt (2019, 2020); Kios, programstöd (2019, 2020, 2021); Finnwatch, projektstöd, THA/burmalaiset siirtotyöntekijät voimaantuneet (2020); European Development Fund, tilläggsfinansiering (2019, 2020); UnWomen, allmän finansiering (2019, 2020, 2021). Disaggregeringen har beräknats endast utifrån de resultat för vilka disaggregerad information har funnits tillgänglig.

  • 38

    INGO-stöd, Hivos (2019, 2020); INGO-stöd, DefendDefenders, East and Horn of Africa Human Rights Defenders Project (2020, 2021); INGO-stöd, International Commission of Jurists (2019, 2020); INGO-stöd, International Lesbian Gay Bisexual Trans and Intersex Association (2019, 2020); INGO-stöd, International Service for Human Rights (2020, 2021); INGO-stöd, Minority Rights Group International (2020); INGO-stöd, World Organisation against Torture (2019, 2020, 2021); Programstöd, Kansalaisjärjestöjen Ihmisoikeussäätiö (2019, 2020, 2021); Programstöd, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (2019, 2020, 2021); Embassy of Finland, MDA/IJC/Media literacy, Moldova (2020); Embassy of Finland, MDA/SP/media support, Moldova (2020).

  • 39

    År 2018 hade handlingsplanen utarbetats i 60 länder, i slutet av 2021 i 86 länder. Un Women https://www.unwomen.org/en/executive-board/strategic-plan/outcome-area-5(Länk till en annan webbplats.).

  • 40

    Dessutom utförs fredsbyggande på samfundsnivå av Fida International, World Vision, Rädda Barnen, Diakonissanstalten (förlikningsprojektet) och YMCA Finland (2250).

  • 41

    Med stöd av Finland har Mines Advisory Group, Halo Trust, Danish Demining Group och United Nations Mine Action Service röjt 6,78 km2 fritt från minor.

  • 42

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Finlands Röda Kors, 2019–2021 och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 43

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Finlands Röda Kors, 2019–2020 och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 44

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Fida International, 2019–2021, och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 45

    Information har samlats in från följande projekt: Community led Accelerated WASH in Ethiopia, Etiopia, 2019-2020; Support to equitable access to quality water, basic sanitation and enhanced water resources management for the underserved communities in rural Kenya, Kenia, 2019-2020; Rural Village Water Resources Management Project Phase III, Nepal, 2019-2021; Rural Water Supply and Sanitation Project in Western Nepal Phase II, Nepal, 2019; UNICEF ONE WASH, Nepal, 2020-2021; WASH in Schools UNICEF, Afganistan, 2019-2021.

  • 46

    Information har samlats in från följande projekt: Support to equitable access to quality water, basic sanitation and enhanced water resources management for the underserved communities in rural Kenya, Kenia, 2019-2020; Rural Village Water Resources Management Project Phase III, Nepal, 2020-2021; UNICEF ONE WASH, Nepal, 2020-2021.

  • 47

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Europeiska regionala utvecklingsfonden ERDF, nya europeiska nyttotagare, 2019–2020; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021.

  • 48

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Europeiska regionala utvecklingsfonden ERDF, nya europeiska nyttotagare, 2019–2020; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021.

  • 49

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021

  • 50

    UNICEF, UNICEF Development WASH, 2019-2021.

  • 51

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenia, Nepal, Tansania, Sambia, Vietnam (2020-2021); Participatory Forestry Programme, Tanzania (2019-2021); Forestry and Value Chains Development Programme, Tanzania (2020-2021); The Alternative Development Programme in Shan State, Myanmar (2019-2020); WWF; Nepal, Bhutan, Indonesia, Itä-Afrikka (2019-2021); FIDA International (2019-2021); Finnfund (2019-2020).

  • 52

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenya, Nepal, Tanzania, Zambia, Vietnam (2020–2021); WWF; Nepal, Bhutan, Indonesien, Östafrika (2019–2021), Finnfund (2019-2020), UNIDO (2019–2021); Agrobusiness Induced Growth Programme in Amhara, Etiopia (2019–2021).

  • 53

    WWF; Nepal, Bhutan, Indonesien, Östafrika (2019–2021); FIDA International (2019–2021); Internationella Solidaritetsstiftelsen (2019–2021); Rättvis Handel (2020-2021); Siemenpuu-stiftelsen; Brasilien, Indonesien, Indien (2019–2021).

  • 54

    Participatory Forestry Programme, Tanzania (2019-2021); Forestry and Value Chains Development Programme, Tanzania (2020-2021); Tree Outgrower Support Programme, Tanzania (2020); The Alternative Development Programme in Shan State, Myanmar (2019-2020); Agrobusiness Induced Growth Programme in Amhara, Etiopia (2019-2021).

  • 55

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenya, Nepal, Tanzania, Zambia, Vietnam (2020–2021).

  • 56

      Finnfund (2019-2020).

  • 57

    GEF Corporate Scorecard June 2021; IFAD Development Effectiveness Report 2020.

     

     

  • 58

    European Commission Staff Working Document. Accompanying the document ‘Report from the Commission to the European Parliament and the Council 2021’. Annual Report on the Implementation of the European Union’s External Action Instruments in 2020.

  • 59

    OCHA Financial Tracking Service (2021). Appeals and response plans 2021https://fts.unocha.org/appeals/overview/2021(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 8.9.2022.  

UN Women resultat 2018-2021

FN:s jämställdhetsorganisation UN Women främjar jämställdhet och stärker kvinnors och flickors mänskliga rättigheter och ställning globalt. Under åren 2019–2021 beviljade Finland cirka 48 miljoner euro i basfinansiering åt UN Women. Detta motsvarade cirka tio procent av UN Womens basfinansiering. Med denna andel var Finland störst av basfinansiärerna 2020–2021.

56 länder utvecklade och verkställde nationella jämställdhetsplaner

22 nya länder antog eller stärkte lagstiftningen mot våld mot kvinnor

I 65 länder stärktes den jämställdhetsmedvetna budgeteringen

I 69 länder förbättrades tillgången till stödtjänster för personer som upplevt könsrelaterat våld. I länderna bor 2,7 miljarder flickor.

39 nationella jämställdhetsmedvetna utvecklingsplaner antagits

20 länder utarbetade den nationella handlingsplanen Kvinnor, fred och säkerhet

I 44 länder stärktes lagstiftningen och riktlinjerna för kvinnors ekonomiska egenmakt. I länderna bor 1,6 miljarder kvinnor och flickor.

Över 35000 kvinnor som vill bli kvinnliga ledare och kandidater i val stärkte sina kampanj- och andra färdigheter

  • 1

    United Nations (2021). The Sustainable Development Goals Report 2021. https://unstats.un.org/sdgs/report/2021/(Länk till en annan webbplats.)

  • 2

    World Bank (2020). Pivoting to Inclusion: Leveraging Lessons from the Covid-19 Crisis for Learners with Disabilities. World Bank Group.
    https://documents1.worldbank.org/curated/en/777641595915675088/pdf/Pivoting-to-Inclusion-Leveraging-Lessons-from-the-COVID-19-Crisis-for-Learners-with-Disabilities.pdf(Länk till en annan webbplats.)

  • 3

    IPCC (2022). Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability. https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/(Länk till en annan webbplats.)

  • 4

    World Bank (2022). Poverty and Inequality Platform. The number of people living under 1,9 USD a day. https://pip.worldbank.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)  Hänvisat 27.9.2022. 

  • 5

    World Bank (2022). Pandemic, Prices and Poverty. 
    https://blogs.worldbank.org/opendata/pandemic-prices-and-poverty(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 4.10.2022. 

  • 6

    World Bank (2022). World Development Indicators. Foreign direct investment, net inflows (BoP, current US$), personal remittances, received (current US$), net official development assistance received (current US$). DataBankhttps://databank.worldbank.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)  Hänvisat 6.7.2022. 

  • 7

    Suomalaisten kansalaisjärjestöjen, ml. Suomen World Vision, Solidaarisuus ja FIDA osana laajempaa SRHR-tiedotustyötä, sekä UNFPA:n raportoimia Suomen tuella aikaansaamia tuloksia. 

  • 8

    UNESCO Institute for Statistics (2022). Completion ratelower secondaryfemale %http://sdg4-data.uis.unesco.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 4.10.2022. 

  • 9

    Data kerätty aggregaatti-indikaattorista 'number of teachers who received pre or in service training' seuraavista interventioista: HEI-IKI ohjelma, Pipliaseuran, Wycliffen, KUAn, FIDAn, Pakolaisavun, Vammaiskumppanuuden ja Taksvärkin hankkeet ja ohjelmat. 

  • 10

    Data kerätty aggregaatti-indikaattorista 'number of teachers who received pre or in service training' seuraavista interventioista: kahdenvälinen tuki ja sektoriohjelmat Nepalissa, Etiopiassa, Mosambikissa, Myanmarissa, Palestiinassa ja Ukrainassa sekä UNESCOn Capacity Building for Education -ohjelma. 

  • 11

    Med finns länder som fått stöd via UNESCOs program CAP Ed samt partnerländer för Finlands bilaterala samarbete, där Finland stöder strukturella reformer av skolsystemet.

  • 12

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (skolor) från interventioner i följande länder: Nepal, Myanmar (sektorprogram och stöd för utbildning i de etniska områdena), Etiopien och Ukraina.

  • 13

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (skolor) från följande interventioner: Wycliffe, KUH, Dagsverke, FIDA, Samverkan inom funktionsnedsättning, World Vision, Finpartnership och Finnfund.

  • 14

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (lärarutbildningsinstitutioner) från följande interventioner: Myanmar/UNESCO, Moçambique/FASE, Ukraina/projektet för grundläggande utbildning, HEI-IKI-programmet och E-tale Africa-projektet.

  • 15

    I denna siffra ingår elever som fått stöd genom lands- och regionspecifikt samarbete, humanitärt bistånd och multilateralt samarbete från projekt i Etiopien, Libanon, Syrien, Myanmar och Irak, inklusive Finlands kalkylerade andel av stödet till UNRWA och ECW. De elever som nåtts av de icke-statliga organisationerna har rapporterats separat som en helhet.

  • 16

    Information insamlad från aggregatindikatorer 'number of students enrolled in education' (vocational och non-formal) samt 'number of women and girls with disabilities who have access to vocational training' från följande organisationers projekt och program: Flyktinghjälpen, FIDA, Abilis och Samverkan inom funktionsnedsättning.

  • 17

    Information från aggregatindikatorn 'number of students enrolled in education' (pre-primary, primary, secondary) från följande organisationers projekt och program: KUH, FIDA, Wycliffe.

  • 18

    Information insamlad från aggregatindikatorer 'number of students enrolled in education' (vocational och non-formal) samt 'number of women and girls with disabilities who have access to vocational training' från följande organisationers projekt och program: KUH, Flyktinghjälpen, SOS barnbyar, Samverkan inom funktionsnedsättning, Bibelsällskapet, Dagsverke, FIDA, Abilis, Viestintä- ja kehityssäätiö).

  • 19

    Information från aggregatindikatorn 'number of students enrolled in education' (pre-primary, primary, secondary, vocational). Talet har beräknats utifrån de senaste elevantalen som statistikförts före pandemin i Finlands bilaterala samarbetspartnerländer: Nepal, Afghanistan, Myanmar, Palestina, Moçambique, Ukraina och Etiopien.

  • 20

    Information från aggregatindikatorn ’number of proposals for laws and policies that improve business environment and regional economic integration’. Resultaten är siffror som rapporterats av FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO 2019–2021. Finland är medlem i UNIDO och betalar årligen en stadgeenlig medlemsavgift till organisationen.

  • 21

    Arbetsplatser och företag i utvecklingsländer har också fått stöd genom annat samarbete, men siffrorna som rapporterats av alla aktörer som fått stöd passar inte in under de indikatorer som följs upp av utrikesministeriet. 

  • 22

    Multilateralt samarbete: Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ av följande aktörer: FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO, 2019–2021; Europeiska utvecklingsfonden, 2019–2020.

  • 23

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ och innehåller Energy and Environment Partnership EEP:s stöd 2020–2021 och det allmänna stödet från Latinamerikas utvecklingsbank (IADB) 2020–2021.

  • 24

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ från följande projekt: AgroBIG II, Stöd för jordbruksdriven ekonomisk tillväxt i Amhara, Etiopien (2019–2021); AGS Zambia, stöd till små och medelstora företag i Zambia (2021) och SAIS, Södra Afrikas regionala innovationsstödsprojekt (2021).

  • 25

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ av följande aktörer: Finnpartnership, 2019-201; FCA Investments, 2019-2021 och Finnfund, 2019-2020.

  • 26

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ från följande projekt: Halo Trust, 2019-2020; Internationella Solidaritetsstiftelsen, 2019–2021; Kyrkans Utlandshjälp, 2019–2021; Rättvis handel, 2020–2021.

  • 27

    Information från aggregatindikatorn ’Antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’. Internationella utvecklingsfonden för landsbygden IFAD, 2019; FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO, 2021; Europeiska utvecklingsfonden, 2019–2020; Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2020–2021; Internationella handelscentret ITC, 2019–2021.

  • 28

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande aktörer: Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD), 2020; Asiatiska utvecklingsbanken (ADB), 2019–2020; Afrikanska utvecklingsbanken (AfDB), 2020; Latinamerikanska utvecklingsbanken (IADB), 2020–2021.

  • 29

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande projekt: Skogsbruk och utveckling av värdekedjor, Tanzania, 2019–2020; AGS Zambia, stöd till små och medelstora företag i Zambia, 2020–2021.

  • 30

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande aktörer: Finnfund, 2019-2020; FCA Investments, 2019-2021, DevPlat, 2020-2021.

  • 31

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande projekt: Projektstöd, SOS-barnby, Etiopien, Gambia, Tanzania, 2020; Programstöd, Internationella solidaritetsstiftelsen 2020–2021; Programstöd, Kyrkans Utlandshjälp 2020–2021; Programstöd, WWF, 2019–2021; Programstöd, Plan Suomi, 2019–2021; Programstöd, Finlands Flyktinghjälp 2019–2020; Programstöd, Suomen World Vision, 2020–2021. 

  • 32

    Information har samlats in från UM:s aggregatindikator 'number of Science, Technology and Innovation (STI) partnerships with education and research institutions and private sector actors', från rapporterna för följande projekt och aktörer: Det regionala innovationsstödsprojektet i södra Afrika, affärspartnerskapsprogrammet Finnpartnership, BEAM/Developing Markets Platform, Plan Finland, HEI-ICI.

  • 33

    Information från aggregatindikatorn 'number of enterprises trained on decent work standards and/or responsible business practices', från rapporter från följande projekt och aktörer: Finlands Flyktinghjälp, Sydafrikas regionala innovationsstödprojekt, Affärspartnerskapsprogrammet Finnpartnership, stöd för små och medelstora företag i Zambia, Rättvis handel, Utvärdering av räntestödsprojekt, Finnwatch. Antalet utbildade företag beräknas årligen. Det är möjligt att samma företag förekommer i beräkningarna under flera år.

  • 34

    UN Women Global Output Indicator 2.4.2. 2019 års resultat 5964, 2020 års resultat 6808 och 2021 års resultat 11 597. https://www.unwomen.org/en/executive-board/strategic-plan/outcome-area-2(Länk till en annan webbplats.)

  • 35

    Projektstöd Deaconess Institute in Helsinki, Eurooppa/Romaninaisten voimaa – Romanina (2020); Projektstöd, Deaconess Institute in Helsinki, KOSOVO/Eteenpäin elämässä (EqE) (2020); Projektstöd, Barn- och ungdomsstiftelsen sr, SEN/Naatange art la (2020); Projektstöd, SOS-barnbystiftelsen rs, TAN/Naisten ja lasten oikeudet, Mufindi (2020); Projektstöd, Finlands YMCA:s förbund rf, LIB/Syyrialaisten pakolaisten amk (2020); Projektstöd, Interpedia, NEP/Haavoittuvassa asemassa olevat lapset (2021); INGO-stöd, Hivos, (2020); INGO-stöd, International Lesbian Gay Bisexual Trans and Intersex Association (ILGA) (2019); INGO-stöd gemensam ansökan, International Service for Human Rights (2020); INGO-stöd World Organisation against Torture (2021); Muu monenkeskinen apu, Justice Rapid Response (2020); Programstöd, Abilis-stiftelsen (2021); Programstöd, Fida International ry (2021); Programstöd, Finnish Red Cross (2019); Programstöd, Internationella Solidaritetsstiftelsen (2021); Programstöd, Kansalaisjärjestöjen Ihmisoikeussäätiö (2021); Programstöd, Stiftelsen Kyrkans Utlandshjälp (2021); Programstöd, Världsnaturfonden (WWF) Suomen Rahasto (2021); Programstöd, Plan Suomi Säätiö (2019); Programstöd, Rättvis Handel rf (2021); Programstöd, Siemenpuu-Kansalaisliikkeiden yhteistyösäätiö sr (2021); Programstöd, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (2020); Programstöd, Finska Missionssällskapet (2020); Programstöd, Finlands Flyktinghjälp (2019, 2020, 2021); Programstöd, Suomen World Vision (2021); Programstöd, Dagsverke rf (2021); Programstöd, Samverkan inom funktionsnedsättning rf (2020); United Nations Alliance of Civilizations, AFRIKKA/Nuorisorahaston projektit, programperiod 2019–2020.  Eftersom program-/projektstödsorganisationernas partnerskap i allmänhet omfattar hela projekt-/programperioden, har antalet organisationer som fått stöd i partnerländerna beräknats genom att endast ta med siffran för det år för vilket det största resultatet har rapporterats. Endast för de organisationer där det separat nämns att partnerorganisationerna inte är desamma har resultatet från olika år räknats ihop.

  • 36

    BI Samfinansieringsprogrammet UN University, MOZ/MPD-UEM Policy Research (2020); IKI-samarbete Skogsforskningsinstitutet TAN/IKI / LUKE INFORES (2019); Bilateralt projekt, DEMO Finland ry, MOZ/ DEMO parlamentets bekräftelse (2020, 2021); Bilateralt projekt, Netherlands Institute for Multiparty Democracy: MOZ/Natural resources governance (2019); Bilateralt projekt, TAN/PFP 2 (2020); Asian Development Fund, Lisärahoitus, AsDF-13 (2021), Asian Development Fund, Tilläggsfinansiering, AsDF-12 (2019, 2020); UN University MOZ/UNU-WIDER IGM II (2021); Tematiskt bistånd, UN Educational Scientific and Cultural Organization, Unesco (2019, 2020).

  • 37

    UN Development Programme, KGZ/Rättssektorns stödprojekt (2019, 2020); UN Development Programme, TJK/Rättssektorns stödprojekt (2019, 2020); Kios, programstöd (2019, 2020, 2021); Finnwatch, projektstöd, THA/burmalaiset siirtotyöntekijät voimaantuneet (2020); European Development Fund, tilläggsfinansiering (2019, 2020); UnWomen, allmän finansiering (2019, 2020, 2021). Disaggregeringen har beräknats endast utifrån de resultat för vilka disaggregerad information har funnits tillgänglig.

  • 38

    INGO-stöd, Hivos (2019, 2020); INGO-stöd, DefendDefenders, East and Horn of Africa Human Rights Defenders Project (2020, 2021); INGO-stöd, International Commission of Jurists (2019, 2020); INGO-stöd, International Lesbian Gay Bisexual Trans and Intersex Association (2019, 2020); INGO-stöd, International Service for Human Rights (2020, 2021); INGO-stöd, Minority Rights Group International (2020); INGO-stöd, World Organisation against Torture (2019, 2020, 2021); Programstöd, Kansalaisjärjestöjen Ihmisoikeussäätiö (2019, 2020, 2021); Programstöd, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (2019, 2020, 2021); Embassy of Finland, MDA/IJC/Media literacy, Moldova (2020); Embassy of Finland, MDA/SP/media support, Moldova (2020).

  • 39

    År 2018 hade handlingsplanen utarbetats i 60 länder, i slutet av 2021 i 86 länder. Un Women https://www.unwomen.org/en/executive-board/strategic-plan/outcome-area-5(Länk till en annan webbplats.).

  • 40

    Dessutom utförs fredsbyggande på samfundsnivå av Fida International, World Vision, Rädda Barnen, Diakonissanstalten (förlikningsprojektet) och YMCA Finland (2250).

  • 41

    Med stöd av Finland har Mines Advisory Group, Halo Trust, Danish Demining Group och United Nations Mine Action Service röjt 6,78 km2 fritt från minor.

  • 42

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Finlands Röda Kors, 2019–2021 och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 43

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Finlands Röda Kors, 2019–2020 och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 44

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Fida International, 2019–2021, och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 45

    Information har samlats in från följande projekt: Community led Accelerated WASH in Ethiopia, Etiopia, 2019-2020; Support to equitable access to quality water, basic sanitation and enhanced water resources management for the underserved communities in rural Kenya, Kenia, 2019-2020; Rural Village Water Resources Management Project Phase III, Nepal, 2019-2021; Rural Water Supply and Sanitation Project in Western Nepal Phase II, Nepal, 2019; UNICEF ONE WASH, Nepal, 2020-2021; WASH in Schools UNICEF, Afganistan, 2019-2021.

  • 46

    Information har samlats in från följande projekt: Support to equitable access to quality water, basic sanitation and enhanced water resources management for the underserved communities in rural Kenya, Kenia, 2019-2020; Rural Village Water Resources Management Project Phase III, Nepal, 2020-2021; UNICEF ONE WASH, Nepal, 2020-2021.

  • 47

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Europeiska regionala utvecklingsfonden ERDF, nya europeiska nyttotagare, 2019–2020; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021.

  • 48

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Europeiska regionala utvecklingsfonden ERDF, nya europeiska nyttotagare, 2019–2020; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021.

  • 49

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021

  • 50

    UNICEF, UNICEF Development WASH, 2019-2021.

  • 51

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenia, Nepal, Tansania, Sambia, Vietnam (2020-2021); Participatory Forestry Programme, Tanzania (2019-2021); Forestry and Value Chains Development Programme, Tanzania (2020-2021); The Alternative Development Programme in Shan State, Myanmar (2019-2020); WWF; Nepal, Bhutan, Indonesia, Itä-Afrikka (2019-2021); FIDA International (2019-2021); Finnfund (2019-2020).

  • 52

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenya, Nepal, Tanzania, Zambia, Vietnam (2020–2021); WWF; Nepal, Bhutan, Indonesien, Östafrika (2019–2021), Finnfund (2019-2020), UNIDO (2019–2021); Agrobusiness Induced Growth Programme in Amhara, Etiopia (2019–2021).

  • 53

    WWF; Nepal, Bhutan, Indonesien, Östafrika (2019–2021); FIDA International (2019–2021); Internationella Solidaritetsstiftelsen (2019–2021); Rättvis Handel (2020-2021); Siemenpuu-stiftelsen; Brasilien, Indonesien, Indien (2019–2021).

  • 54

    Participatory Forestry Programme, Tanzania (2019-2021); Forestry and Value Chains Development Programme, Tanzania (2020-2021); Tree Outgrower Support Programme, Tanzania (2020); The Alternative Development Programme in Shan State, Myanmar (2019-2020); Agrobusiness Induced Growth Programme in Amhara, Etiopia (2019-2021).

  • 55

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenya, Nepal, Tanzania, Zambia, Vietnam (2020–2021).

  • 56

      Finnfund (2019-2020).

  • 57

    GEF Corporate Scorecard June 2021; IFAD Development Effectiveness Report 2020.

     

     

  • 58

    European Commission Staff Working Document. Accompanying the document ‘Report from the Commission to the European Parliament and the Council 2021’. Annual Report on the Implementation of the European Union’s External Action Instruments in 2020.

  • 59

    OCHA Financial Tracking Service (2021). Appeals and response plans 2021https://fts.unocha.org/appeals/overview/2021(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 8.9.2022.  

nytt initiativ

Generation Equality samlar aktörer som arbetar för jämställdhet 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Generation Equality är världens största och viktigaste kampanj för att främja jämställdhet. Finland har deltagit i uppbyggandet av kampanjen sedan 2021. Finland leder aktionsgruppen Teknologi och innovationer för jämställdhet, vars huvudsakliga mål, som föreslagits av Finland, är förebyggande och avlägsnande av könsbundet nätvåld. Finland har också ingått finansiella åtaganden för Generation Equality, vilkas totala värde uppgår till cirka 150 miljoner euro.   
exempel på resultat

FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning godkändes i Kirgizistan 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Organisationen Ravenstvo för kvinnor med funktionsnedsättning uppnådde sitt mål 2019 när Kirgizistan ratificerade FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, som förpliktar de undertecknande länderna att trygga rättigheterna för personer med funktionsnedsättning. Bakgrunden till framgången var det samarbete mellan finländska och centralasiatiska funktionsnedsättningsaktivister som inleddes redan på 1990-talet, genom vilket man byggde upp ett nätverk av organisationer för kvinnor med funktionsnedsättning på gräsrotsnivå och stärkte deras kompetens bland annat i SRHR-frågor. Samverkan inom funktionsnedsättning, Tröskeln rf och Abilis-stiftelsens långvariga samarbetspartner Ravenstvo ledde det långsiktiga och systematiska påverkansarbetet inom den lokala funktionsnedsättningsrörelsen för att främja tillgängligheten och genomföra konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning i landet.  

Finlands påverkansarbete har gett resultat 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finland leder EU:s arbete för ändring av könsnormer och -strukturer tillsammans med EU-kommissionen. Som ett resultat av Finlands påverkansarbete blev detta så kallade transformativa perspektiv en central del av EU:s jämställdhetsplan för 2021–2025. Finland är också en föregångare i arbetet på landsnivå. Till exempel i Nepal har man tillsammans med UN Women inlett arbete för att omvandla ojämställda samhällsstrukturer och agerat mot könsrelaterat våld med hjälp av berättande.  

På utrikesministeriets andra webbsidor