Betydande förändringar via multilaterala organisationer
Det multilaterala samarbetet ger Finland möjlighet att påverka beslut som löser komplicerade globala utmaningar. Att stärka detta arbete var ett av målen i regeringsprogrammet för 2019.
Cirka hälften av anslagen för Finlands utvecklingssamarbete åren 2019–2021 kanaliserades via internationella organisationer och EU. Hur samarbetet lyckas följs upp årligen med hjälp av Finlands egna påverkansplaner. Dessutom görs internationella utvärderingar och separata evalueringar.
Det internationella MOPAN-nätverket utvärderar multilaterala aktörers förvaltning och resultat. Åren 2019–2021 publicerade MOPAN bedömningar av 25 multilaterala aktörer. Enligt bedömningarna uppnådde Finlands viktigaste partner sina mål väl. Endast i den globala miljöfonden GEF har den långsamma projektcykeln försämrat resultatet. Prestationerna av FN:s befolkningsfond UNFPA, organisationen UN Women och FN:s barnfond UNICEF bedömdes för sin del som utmärkta. De flesta samarbetspartner kunde dock förbättra verksamhetens kostnadseffektivitet.
År 2020 färdigställdes den första oberoende evalueringen av Finlands påverkan på 23 multilaterala partnerorganisationers verksamhet. Evalueringen bekräftar att Finland har åstadkommit betydande förändringar i organisationernas strategier, riktlinjer och verksamhetssätt. Finland har haft mer inflytande än vad som kunde antas utifrån finansieringen eller röstandelen.
Hörnstenarna i påverkan har varit utrikesministeriets kunniga och erfarna personal, temaspecifik expertis, långsiktig verksamhet i flera kanaler samt samarbete med andra aktörer. Finland har fått rykte som temaledare särskilt i fråga om jämställdhet, rättigheter för personer med funktionsnedsättning, utbildning samt teknologi och innovationer.
Till exempel har Finlands satsning på experter på inkluderande utbildning och rättigheter för personer med funktionsnedsättning gett konkreta resultat i Världsbankens strategier och utbildningsmaterial. Finland har också aktivt påverkat integreringen av personer med funktionsnedsättning under Internationella utvecklingsorganisationen IDA:s förhandlingar om tilläggsfinansiering 2019–2021.
Enligt evalueringen har administrationen av påverkansarbetet vid utrikesministeriet främjat inlärningen och uppkomsten av god praxis samt rapporteringen till riksdagen. Det mervärde som påverkansplanerna ger i förhållande till det arbete som de medför upplevs dock inte alltid som tillräckligt. Begränsade personalresurser och den tid som står till buds utgör utmaningar i arbetet. Finländare som har arbetat för eller återvänt från multilaterala organisationer har inte utnyttjats särskilt mycket i påverkansarbetet. Evalueringen uppmuntrar till att fortsätta påverkansarbetet och utveckla det så det blir mer strategiskt.
Internationell bedömning av Finlands 13 multilaterala samarbetspartners förmåga att uppnå sina mål
- Mycket bra
- Bra
- Svag
- Mycket svag
- Inte tillämpligt
- Ingen indikator har använts
|
UNFPA
|
UN Women
|
GEF
|
FAO
|
UNICEF
|
ADB
|
IFAD
|
WFP
|
WHO
|
UNHCR
|
UNOPS
|
UNRWA
|
UNDP
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Helhetsbedömning av hur målen uppnåtts | |||||||||||||
Resultat som bedöms ha uppnåtts | |||||||||||||
Nytta för målgrupperna | |||||||||||||
Förmåga att åstadkomma förändringar i de nationella riktlinjerna | |||||||||||||
Resultat som berör jämställdhet | |||||||||||||
Resultat för miljön | |||||||||||||
Resultat för förvaltningen | |||||||||||||
Betydelse för samarbetspartnerna | |||||||||||||
Effektivitet gällande hur resultat åstadkommits | |||||||||||||
Resultatens hållbarhet |
- 1
Anteckningen görs i samband med nya finansieringsbeslut utifrån målsättningen på skalan människorättsblind, människorättssensitiv (beaktar de mänskliga rättigheterna), människorättsprogressiv (främjar de mänskliga rättigheterna) och människorättstransformativ (ingriper i utmaningar kring de mänskliga rättigheterna) eller ej definierad.
- 2
Anteckningen görs i samband med nya finansieringsbeslut utifrån målsättningen. I urvalet ingår de finansieringsbeslut som fattats och för vilka främjandet av jämställdhet har angetts som huvudsakligt mål eller betydande delmål.
- 3
Det är fråga om ett medeltal på tre år för beslut som omfattar finansiering som stöder jämställdhet. Till exempel visar siffran för 2017 medeltalet för 2015–2017.
- 4
Multilateral Organisation Performance Assessment Network.
- 5
OECD DAC Corruption Risk Management Recommendations 2016. https://www.oecd.org/corruption/oecd-recommendation-for-development-cooperation-actors-on-managing-risks-of-corruption.htm(Länk till en annan webbplats.)
- 6
London Safeguarding Summit 2018 commitments. https://www.gov.uk/government/collections/safeguarding-summit-commitments(Länk till en annan webbplats.)
- 7
Utrikesministeriet (16.5.2022): Tabell 4. Utbetalningar för utvecklingssamarbete till de största samarbetsländerna 2016–2021. https://um.fi/documents/35732/0/Tilastoliite+2021%2C+osa2.pdf/47739300-0dac-50c8-d9ce-706195ee8070?t=1649772600686
- 8
MOPAN (16.5.2022) MOPAN Assessment library.
https://www.mopanonline.org/assessments/(Länk till en annan webbplats.) - 9
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, Global Environment Facility (GEF) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/gef2017-18/GEF%20Report.pdf(Länk till en annan webbplats.)
- 10
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, United Nations Population Fund (UNFPA) 2019.
https://www.mopanonline.org/assessments/unfpa2017-18/UNFPA%20Report.pdf(Länk till en annan webbplats.) - 11
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, UN Women 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/unwomen2017-18/Final_assessment_UN_Women_2019_02_14.pdf(Länk till en annan webbplats.)
- 12
MOPAN: Assessment Report United Nations Children’s Fund (UNICEF) 2021. https://www.mopanonline.org/assessments/unicef2020/MOPAN%20Assessment%20UNICEF%20web%20[for%20download].pdf(Länk till en annan webbplats.)
- 13
Ministry for Foreign Affairs of Finland (2020). Finnish Development Policy Influencing Activities in Multilateral Organisations, Volume 1, Main report. https://um.fi/documents/384998/0/Vol1+_MainReport_Evaluation+of+Finnish+Development+Policy+Influencing+Activities+in+Multilateral+Organisations+%281%29.pdf/2666cd6a-0bb2-1c76-0659-db1ac6fa30bf?t=1591860985653
- 14
Världsbanksgruppen, UNFPA, UNICEF, Världslivsmedelsprogrammet WFP, UN Women, Internationella fonden för jordbruksutveckling IFAD, FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO och Internationella handelscentret ITC granskades mer ingående.
- 15
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, International Fund for Agricultural Development (IFAD) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/ifad2017-18/IFAD%20Report.pdf(Länk till en annan webbplats.)
- 16
African Development Bank Group (2022). Annual Development Effectiveness Review 2022. https://www.afdb.org/en/documents/annual-development-effectiveness-review-2022(Länk till en annan webbplats.)
- 17
Europeiska kommissionen (2021). Ett globalt Europa: Ett instrument för grannskaps-, utvecklings- och internationellt samarbete. https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/global-europe-neighbourhood-development-and-international-cooperation-instrument_fi(Länk till en annan webbplats.)
- 18
En av organisationerna som får programstöd är Fingo ry, som har sammanlagt 270 finländska icke-statliga organisationer som medlemmar.
Internationell bedömning av Finlands 13 multilaterala samarbetspartners förmåga att uppnå sina mål
- Mycket bra
- Bra
- Svag
- Mycket svag
- Inte tillämpligt
- Ingen indikator har använts
|
UNFPA
|
UN Women
|
GEF
|
FAO
|
UNICEF
|
ADB
|
IFAD
|
WFP
|
WHO
|
UNHCR
|
UNOPS
|
UNRWA
|
UNDP
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Helhetsbedömning av hur målen uppnåtts | |||||||||||||
Resultat som bedöms ha uppnåtts | |||||||||||||
Nytta för målgrupperna | |||||||||||||
Förmåga att åstadkomma förändringar i de nationella riktlinjerna | |||||||||||||
Resultat som berör jämställdhet | |||||||||||||
Resultat för miljön | |||||||||||||
Resultat för förvaltningen | |||||||||||||
Betydelse för samarbetspartnerna | |||||||||||||
Effektivitet gällande hur resultat åstadkommits | |||||||||||||
Resultatens hållbarhet |
- 1
Anteckningen görs i samband med nya finansieringsbeslut utifrån målsättningen på skalan människorättsblind, människorättssensitiv (beaktar de mänskliga rättigheterna), människorättsprogressiv (främjar de mänskliga rättigheterna) och människorättstransformativ (ingriper i utmaningar kring de mänskliga rättigheterna) eller ej definierad.
- 2
Anteckningen görs i samband med nya finansieringsbeslut utifrån målsättningen. I urvalet ingår de finansieringsbeslut som fattats och för vilka främjandet av jämställdhet har angetts som huvudsakligt mål eller betydande delmål.
- 3
Det är fråga om ett medeltal på tre år för beslut som omfattar finansiering som stöder jämställdhet. Till exempel visar siffran för 2017 medeltalet för 2015–2017.
- 4
Multilateral Organisation Performance Assessment Network.
- 5
OECD DAC Corruption Risk Management Recommendations 2016. https://www.oecd.org/corruption/oecd-recommendation-for-development-cooperation-actors-on-managing-risks-of-corruption.htm(Länk till en annan webbplats.)
- 6
London Safeguarding Summit 2018 commitments. https://www.gov.uk/government/collections/safeguarding-summit-commitments(Länk till en annan webbplats.)
- 7
Utrikesministeriet (16.5.2022): Tabell 4. Utbetalningar för utvecklingssamarbete till de största samarbetsländerna 2016–2021. https://um.fi/documents/35732/0/Tilastoliite+2021%2C+osa2.pdf/47739300-0dac-50c8-d9ce-706195ee8070?t=1649772600686
- 8
MOPAN (16.5.2022) MOPAN Assessment library.
https://www.mopanonline.org/assessments/(Länk till en annan webbplats.) - 9
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, Global Environment Facility (GEF) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/gef2017-18/GEF%20Report.pdf(Länk till en annan webbplats.)
- 10
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, United Nations Population Fund (UNFPA) 2019.
https://www.mopanonline.org/assessments/unfpa2017-18/UNFPA%20Report.pdf(Länk till en annan webbplats.) - 11
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, UN Women 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/unwomen2017-18/Final_assessment_UN_Women_2019_02_14.pdf(Länk till en annan webbplats.)
- 12
MOPAN: Assessment Report United Nations Children’s Fund (UNICEF) 2021. https://www.mopanonline.org/assessments/unicef2020/MOPAN%20Assessment%20UNICEF%20web%20[for%20download].pdf(Länk till en annan webbplats.)
- 13
Ministry for Foreign Affairs of Finland (2020). Finnish Development Policy Influencing Activities in Multilateral Organisations, Volume 1, Main report. https://um.fi/documents/384998/0/Vol1+_MainReport_Evaluation+of+Finnish+Development+Policy+Influencing+Activities+in+Multilateral+Organisations+%281%29.pdf/2666cd6a-0bb2-1c76-0659-db1ac6fa30bf?t=1591860985653
- 14
Världsbanksgruppen, UNFPA, UNICEF, Världslivsmedelsprogrammet WFP, UN Women, Internationella fonden för jordbruksutveckling IFAD, FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO och Internationella handelscentret ITC granskades mer ingående.
- 15
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, International Fund for Agricultural Development (IFAD) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/ifad2017-18/IFAD%20Report.pdf(Länk till en annan webbplats.)
- 16
African Development Bank Group (2022). Annual Development Effectiveness Review 2022. https://www.afdb.org/en/documents/annual-development-effectiveness-review-2022(Länk till en annan webbplats.)
- 17
Europeiska kommissionen (2021). Ett globalt Europa: Ett instrument för grannskaps-, utvecklings- och internationellt samarbete. https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/global-europe-neighbourhood-development-and-international-cooperation-instrument_fi(Länk till en annan webbplats.)
- 18
En av organisationerna som får programstöd är Fingo ry, som har sammanlagt 270 finländska icke-statliga organisationer som medlemmar.
Internationella jordbruksfonden når fattiga småbrukare
Styrkor
- Tydlig grundläggande uppgift och strategi som stöder denna
- Regelbundet samarbete med intressentgrupper
- Transparent allokering av resurser
- En organisationsstruktur som stöder resultat
- Strävan efter resultatbaserad budgetering
Utvecklingsområden
- Hur snabbt utbetalningarna görs
- Bedömning och utveckling av organisationens kapacitet
- Att nå de mest utsatta stödtagarna
- Mer systematiskt utnyttjande av resultatdata och tidigare erfarenheter
Utvecklingsbankernas pandemifinansiering var flexibel och snabb
Utöver hälsosektorn finansierade man med krispaketet 2020–2021 även social trygghet och företagsstöd, som gynnade nästan 30 miljoner av de fattigaste hushållen och över 300 000 små och medelstora företag. Målländernas coronatestningskapacitet blev cirka 12 gånger större. Med hjälp av finansieringen kunde man också utbilda över 130 000 personer till stöd för hälso- och sjukvården samt fördubbla antalet platser avsedda för coronapatienter på intensivvårdsavdelningarna.