Utgångspunkten är kvalitet och resultat
Finland samarbetar med många olika aktörer för att uppnå sina utvecklingspolitiska mål. Till samarbetspartnerna hör bland annat stater, organisationer och företag. Varje samarbetsform har sina egna särdrag och styrkor.
De resultatkartor som utarbetats för de prioriterade områdena i utvecklingspolitiken definierar Finlands viktigaste resultatmål och beskriver närmare hur Finland för sin del stöder uppnåendet av målen för hållbar utveckling. Resultatkartorna synliggör hur Finlands utvecklingspolitik och -samarbete inverkar på den globala hållbara utvecklingen.
Som en del av reformen av det utvecklingspolitiska verksamhetssättet som genomfördes under regeringsperioden fastställdes tio kvalitetskriterier för Finlands utvecklingssamarbete. Kvalitetskriterierna utgör kärnan i utrikesministeriets kvalitetssäkringssystem, med vilket man strävar efter att säkerställa att projekten och programmen är förenliga med både målen för Finlands utvecklingspolitik och de kvalitetskrav som styr den.
Utöver de egentliga resultaten talar man i utvecklingspolitiken om effektivitet. Det är fråga om utvecklingssamarbetets kvalitet: Hur genomförs utvecklingssamarbetet, vilka faktorer stöder uppnåendet av målen och hur väl har de uppställda målen uppnåtts. Finland har förbundit sig till att genomföra internationellt godkända effektivitetsprinciper för utvecklingssamarbetet, vilka är partnerlandets ägarskap, strävan efter resultat, omfattande partnerskap samt transparens och ömsesidig redovisningsskyldighet.
Finland deltar både i uppföljningen av hur effektivitetsprinciperna verkställs och i utvecklingen av uppföljningssystemet via nätverket Global Partnership, OECD:s biståndskommitté DAC och EU. Det uppdaterade internationella resultatuppföljningssystemet blir klart före utgången av 2022.
Den senaste uppföljningsomgången av verkställandet av principerna som genomfördes 2018 visade att rapporteringen av Finlands utvecklingssamarbetsfinansiering är transparent och att finansieringen stödde lokalt ägarskap i utvecklingsländer och användningen av lokala system bättre än genomsnittet bland andra biståndsgivare.
Effektivitet och kvalitet är utgångspunkterna för den strategiska resultatstyrningen av Finlands utvecklingssamarbete. Arbetets resultat och effektivitet följs upp i fråga om såväl enskilda projekt, samarbetsformer som utvecklingspolitikens övergripande nivå. Årligen utarbetas så kallade syntesrapporter om samarbetsformerna. Dessa baserar sig på olika aktörers framstegs- och årsrapporter samt evalueringar av projekt eller samarbetsformer. Utifrån de observationer som presenteras i rapporterna utvecklas arbetet vidare.
Utvecklingspolitikens verksamhetsmiljöer har förändrats avsevärt under de senaste åren. Bland annat har bräckligheten, konflikterna och klimatförändringens effekter ökat och civisamhällets verksamhetsutrymme har begränsats. I denna förändrade verksamhetsmiljö behöver också effektivitetsprinciperna omtolkas. Till exempel kan det vara utmanande att säkerställa lokalt ägarskap och omfattande partnerskap i situationer där civilsamhällets handlingsutrymme är mycket begränsat eller det råder en väpnad konflikt i partnerlandet.
- 1
Anteckningen görs i samband med nya finansieringsbeslut utifrån målsättningen på skalan människorättsblind, människorättssensitiv (beaktar de mänskliga rättigheterna), människorättsprogressiv (främjar de mänskliga rättigheterna) och människorättstransformativ (ingriper i utmaningar kring de mänskliga rättigheterna) eller ej definierad.
- 2
Anteckningen görs i samband med nya finansieringsbeslut utifrån målsättningen. I urvalet ingår de finansieringsbeslut som fattats och för vilka främjandet av jämställdhet har angetts som huvudsakligt mål eller betydande delmål.
- 3
Det är fråga om ett medeltal på tre år för beslut som omfattar finansiering som stöder jämställdhet. Till exempel visar siffran för 2017 medeltalet för 2015–2017.
- 4
Multilateral Organisation Performance Assessment Network.
- 5
OECD DAC Corruption Risk Management Recommendations 2016. https://www.oecd.org/corruption/oecd-recommendation-for-development-cooperation-actors-on-managing-risks-of-corruption.htm(Länk till en annan webbplats.)
- 6
London Safeguarding Summit 2018 commitments. https://www.gov.uk/government/collections/safeguarding-summit-commitments(Länk till en annan webbplats.)
- 7
Utrikesministeriet (16.5.2022): Tabell 4. Utbetalningar för utvecklingssamarbete till de största samarbetsländerna 2016–2021. https://um.fi/documents/35732/0/Tilastoliite+2021%2C+osa2.pdf/47739300-0dac-50c8-d9ce-706195ee8070?t=1649772600686
- 8
MOPAN (16.5.2022) MOPAN Assessment library.
https://www.mopanonline.org/assessments/(Länk till en annan webbplats.) - 9
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, Global Environment Facility (GEF) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/gef2017-18/GEF%20Report.pdf(Länk till en annan webbplats.)
- 10
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, United Nations Population Fund (UNFPA) 2019.
https://www.mopanonline.org/assessments/unfpa2017-18/UNFPA%20Report.pdf(Länk till en annan webbplats.) - 11
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, UN Women 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/unwomen2017-18/Final_assessment_UN_Women_2019_02_14.pdf(Länk till en annan webbplats.)
- 12
MOPAN: Assessment Report United Nations Children’s Fund (UNICEF) 2021. https://www.mopanonline.org/assessments/unicef2020/MOPAN%20Assessment%20UNICEF%20web%20[for%20download].pdf(Länk till en annan webbplats.)
- 13
Ministry for Foreign Affairs of Finland (2020). Finnish Development Policy Influencing Activities in Multilateral Organisations, Volume 1, Main report. https://um.fi/documents/384998/0/Vol1+_MainReport_Evaluation+of+Finnish+Development+Policy+Influencing+Activities+in+Multilateral+Organisations+%281%29.pdf/2666cd6a-0bb2-1c76-0659-db1ac6fa30bf?t=1591860985653
- 14
Världsbanksgruppen, UNFPA, UNICEF, Världslivsmedelsprogrammet WFP, UN Women, Internationella fonden för jordbruksutveckling IFAD, FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO och Internationella handelscentret ITC granskades mer ingående.
- 15
MOPAN: 2017-18 ASSESSMENTS, International Fund for Agricultural Development (IFAD) 2019. https://www.mopanonline.org/assessments/ifad2017-18/IFAD%20Report.pdf(Länk till en annan webbplats.)
- 16
African Development Bank Group (2022). Annual Development Effectiveness Review 2022. https://www.afdb.org/en/documents/annual-development-effectiveness-review-2022(Länk till en annan webbplats.)
- 17
Europeiska kommissionen (2021). Ett globalt Europa: Ett instrument för grannskaps-, utvecklings- och internationellt samarbete. https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/global-europe-neighbourhood-development-and-international-cooperation-instrument_fi(Länk till en annan webbplats.)
- 18
En av organisationerna som får programstöd är Fingo ry, som har sammanlagt 270 finländska icke-statliga organisationer som medlemmar.
Kvalitetskriterier för utvecklingssamarbetet
- Minimikriterier som utrikesministeriets förvaltning och verksamhet förutsätter
- Samarbetets ändamålsenlighet
- Omfattande ägarskap
- Samstämmighet, kompatibilitet
- Resultat
- Effektivitet
- Ändamålsenlighet
- Hållbarhet
- Transparens och redovisningsskyldighet
- Ekonomisk-administrativ genomförbarhet
Dessutom måste allt arbete kunna evalueras.
Öppenheten har ökat
Utrikesministeriet lanserade webbplatsen OpenAid.fi i december 2021. Webbplatsen samlar heltäckande information om användningen av Finlands utvecklingssamarbetsmedel i en tjänst. Detaljerade uppgifter om utbetalningarna för utvecklingssamarbetet finns från och med 2015 i en visuell och lättillgänglig form. Utvecklingen av webbplatsen fortsätter: Till helheten fogas i fortsättningen bland annat information om resultat.