Humanitärt bistånd

Behovet av humanitärt bistånd har ökat snabbt i och med coronapandemin, klimatförändringen och de allt mer upptrappade konflikterna. Finland har målmedvetet främjat ställningen för personer med funktionsnedsättning både i det praktiska biståndsarbetet och i utvecklingen av det internationella hjälpsystemet. 
Utdrag


Den globala situationen

Världens humanitära situation försämras rekordsnabbt 

Den humanitära situationen i världen är dystrare än någonsin. Under de senaste åren har behovet av nödhjälp ökat exceptionellt snabbt.  

Den största orsaken till förändringen har varit coronapandemin, som orsakade den värsta humanitära krisen på 50 år. Pandemin fördjupade också andra pågående kriser och gjorde biståndsarbetet svårare och dyrare än tidigare.  

Förutom på grund av pandemin ökade också behovet av humanitärt bistånd på grund av väpnade konflikter och deras upptrappning bland annat i Afghanistan och Etiopien. Situationen försämrades också av naturkatastrofer och långvarig torka orsakad av klimatförändringen, till exempel i Afrikas horn. År 2022 blev helhetsbilden ännu dystrare när Ryssland anföll Ukraina och den globala livsmedelstryggheten försämrades. 

Till följd av kriserna har antalet människor som behöver nödhjälp, såsom brådskande hälsovårdstjänster, mat, rent vatten, nödinkvartering eller skydd mer än fördubblats på bara några år. I december 2018 var 131,7 miljoner människor i behov av humanitärt bistånd, men tre år senare behövde redan 274 miljoner människor i 63 länder hjälp. Flest hjälpbehövande finns i Demokratiska republiken Kongo, Afghanistan, Jemen, Syrien och Etiopien. 

Genom FN-organisationerna fick över 100 miljoner personer nödhjälp i 56 länder år 2021.

Samtidigt har den finansiering som krävs för att genomföra humanitära insatser nästan fördubblats från 22 miljarder dollar till 41 miljarder dollar. Även om finansieringen från stater och privata aktörer har ökat betydligt räcker den till för att täcka en allt mindre del av de globala behoven. År 2021 finansierades endast 54 procent av FN:s vädjanden om humanitärt bistånd. Det betyder att nödhjälpen måste riktas allt noggrannare till de allra mest utsatta och att allt fler blir utan den hjälp de behöver. Särskilt utsatta är till exempel människor som tvingats fly från sina hem, gravida kvinnor och personer med funktionsnedsättning. 

Samtidigt som de humanitära behoven ökar har biståndsarbetet blivit svårare och farligare än någonsin tidigare. Till exempel under 2021 utsattes nästan 500 humanitära biståndsarbetare för ett allvarligt angrepp och över 100 av dem dog när de försökte hjälpa offer för en konflikt eller en naturkatastrof. Även kränkningarna av internationell humanitär rätt – till exempel attacker mot civila mål, såsom sjukhus och skolor, samt förhindrandet av att hjälpen når fram – har ökat.  
 

Behovet av humanitär hjälp är rekordstort

Nödhjälpsinsatser som koordineras av FN och finansieringen av dessa.59

  • Det humanitära behovet i världen har fördubblats på några år. Finland ökade den humanitära finansieringen med 44 procent 2018–2021.

Ladda ner datafilen Källa: OCHA

Vad finland gör

Med Finlands stöd får människor i krisområden mat, vatten, skydd, hygienartiklar och hälsotjänster

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finland bidrar till att säkerställa människornas fysiska och psykiska hälsa, barnens rätt till lärande och utveckling, anständiga och trygga levnadsförhållanden samt möjlighet att arbeta. 

Finland främjar samordning och konsekvens i fråga om humanitärt bistånd

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finland stöder FN:s ledande roll i det humanitära arbetet, stärker förståelsen för katastrofrisker och stöder överföringen av bistånd från humanitära aktörer till lokala och statliga aktörer om situationen tillåter det. 

Finland hjälper till att skydda människor som lever mitt i en kris

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Med Finlands stöd skyddar man civila mot våld och utnyttjande samt minskar och förebygger ojämlikhet och diskriminering. 
exempel på resultat

Den centraliserade nödhjälpsfonden ökade finansieringen av humanitära insatser som beaktar personer med funktionsnedsättning 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
FN:s centraliserade nödhjälpsfond CERF fäster i sina finansieringsbeslut särskild uppmärksamhet vid behoven hos personer med funktionsnedsättning. År 2020 gav CERF nödhjälp till 8,1 miljoner personer med funktionsnedsättning, av vilka 53 procent var flickor och kvinnor. År 2021 beviljade CERF en särskild finansiering på 10 miljoner dollar för att hjälpa personer med funktionsnedsättning. Finansieringen har bland annat bidragit till att förbättra vattenförsörjningen, hälso- och sjukvården och utbildningsmöjligheterna i Syrien, Afghanistan, Nigeria, Sydsudan, Demokratiska republiken Kongo, Moçambique och Venezuela. 
exempel på resultat

Världslivsmedelsprogrammet stärkte sitt arbete för personer med funktionsnedsättning 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finland har ökat Världslivsmedelsprogrammet WFP:s kunskap om inklusion av personer med funktionsnedsättning. Påverkansarbetet utfördes aktivt i WFP:s direktion, i bilaterala förhandlingar och i samarbete med andra likasinnade länder. I november 2020 godkände WFP:s direktion en färdplan för personer med funktionsnedsättning. WFP skapar som bäst indikatorer för inklusion av personer med funktionsnedsättning och har för avsikt att inkludera principen i alla sina landsprogram. Personer med funktionsnedsättning beaktas i fortsättningen bland annat i anskaffningar, lokalers tillgänglighet, informations- och kommunikationsteknik samt i möten och utbildningsmaterial. Finland har stött verkställandet av WFP:s färdplan med särskild öronmärkt finansiering.  
exempel på resultat

Finländska civilsamhällesorganisationer utför värdefullt arbete för funktionsnedsättning 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Finländska civilsamhällesorganisationer fäster särskild uppmärksamhet vid att rättigheterna för personer med funktionsnedsättning beaktas. World Vision i Finland har genomfört projekt för utveckling av vatten- och sanitetstjänster i Norra Uganda. Under 2020–2021 gavs stöd till cirka 80 000 personer, av vilka 8 000 var personer med funktionsnedsättning.  

I Rädda Barnen rf:s projekt i Somalia 2020–2021 gavs bland annat kontanthjälp för att skaffa mat. Över hälften av de 739 familjer som fick kontant hjälp var sådana där vårdnadshavaren eller något av barnen hade en funktionsnedsättning. 

Fidas projekt i Demokratiska republiken Kongo stödde under 2019–2021 bland annat förbättringen av livsmedelssäkerheten. 117 000 personer hade nytta av projektet, av vilka 11 000 var personer med funktionsnedsättning.  

Pelastakaa Lapset ry:n Somalian hankkeessa vuosina 2020-2021 annettiin muun muassa käteisapua ruuan hankkimiseksi. Yli puolet käteisapua saaneista 739 perheestä oli sellaisia, joissa huoltaja tai joku lapsista oli vammainen. 

Fidan hanke Kongon demokraattisessa tasavallassa puolestaan tuki vuosina 2019-2021 muun muassa ruokaturvan parantamista. Hankkeesta hyötyi 117 000 ihmistä, joista 11 000 oli vammaisia henkilöitä.  

Nödhjälp också till personer med funktionsnedsättning

Finland har tagit den internationella ledarrollen som främjare av rättigheter för personer med funktionsnedsättning och förbättrat beaktandet av dem vid konflikter och katastrofer. 

Beaktandet av personer med funktionsnedsättning i humanitära kriser lyftes år 2019 fram som en av Finlands viktigaste humanitära prioriteringar. Medan cirka 15 procent av världens befolkning är personer med funktionsnedsättning är andelen ofta betydligt större i konfliktområden. Vid humanitära kriser blir personer med funktionsnedsättning lättare utan den nödhjälp och det skydd de behöver och de tas inte med i planeringen och genomförandet av hjälpen. 

Finlands riktlinjer förverkligas både i finansieringsbesluten och i det internationella påverkansarbetet. Till exempel från och med 2020 ska finländska civilsamhällesorganisationer som stöds av utrikesministeriet i sina finansieringsansökningar och rapporter fästa särskild uppmärksamhet vid behoven hos personer med funktionsnedsättning och hur de ska tillgodoses. 

I det internationella påverkansarbetet har Finland under de senaste åren koncentrerat sig särskilt på att driva en förändring på systemnivå. Målet har varit att stora humanitära aktörer såsom FN-organisationerna ska beakta inklusion av personer med funktionsnedsättning i sina strategier och operationer på landsnivå. 

Finlands ledande roll syns i flera internationella forum. I rådets slutsatser som utarbetades på Finlands initiativ under EU-ordförandeskapet 2019 gav medlemsländerna för första gången ett starkt politiskt stöd för att främja inklusion av personer med funktionsnedsättning i det humanitära biståndet. Vid Världsflyktingforumet som ordnades i december 2019 tog Finland ledningen för att lyfta fram inklusionen av personer med funktionsnedsättning. Åren 2017–2020 var Finland parallellordförande för det internationella GLAD-nätverkets humanitära arbetsgrupp tillsammans med UNICEF.  

Påverkansarbetet utförs i nära samarbete med organisationerna för personer med funktionsnedsättning och partnerländerna. För närvarande är Finland tillsammans med Australien och Storbritannien ordförande för landsgruppen som främjar inklusion av personer med funktionsnedsättning. 

Inklusionen av personer med funktionsnedsättning framskrider inom FN-organisationerna 

Finlands långsiktiga arbete för att främja rättigheterna för personer med funktionsnedsättning har bidragit till den systemomfattande förändring som för närvarande pågår inom FN. År 2019 godkände FN:s samarbetskommitté för de största humanitära organisationerna globala anvisningar för beaktande av rättigheterna för personer med funktionsnedsättning i allt humanitärt arbete. Finland stödde arbetet både ekonomiskt och genom att erbjuda sakkunskap. De nya anvisningarna skapar standarder för god praxis och stärker för sin del det humanitära biståndets resultat, effektivitet och människorättsgrund.  

År 2019 reagerade FN:s enhet för samordning av humanitärt bistånd OCHA på den bristfälliga finansieringen av funktionsnedsättningsarbetet och lyfte fram inklusionen av personer med funktionsnedsättning som en prioritet i de korgfonder som de förvaltar. Bakom beslutet låg också Finlands påverkansarbete i den centraliserade nödhjälpsfonden CERF:s rådgivande grupp. OCHA styr nästan en miljard dollar per år till humanitärt arbete via sina fonder. Nu fäster man i finansieringsbesluten särskild uppmärksamhet vid behoven hos och rättigheterna för personer med funktionsnedsättning.  

Finlands aktiva påverkansarbete har också fått FN:s flyktingorganisation UNHCR att uppdatera sin verksamhetsmodell. UNHCR publicerade 2019 en utredning om inklusionen av personer med funktionsnedsättning och organisationen har under de senaste åren strävat efter att säkerställa att personer med funktionsnedsättning inkluderas i deras program. UNHCR strävar också efter att identifiera personer med funktionsnedsättning i sina registreringsprocesser och förbättra deras tillgång till hjälp och skydd.  

Mat, mediciner, beskydd och god humanitär hjälp

Finland har ökat sin humanitära finansiering och verkat för att stärka de internationella principerna och effektivisera biståndet. 

Klyftan mellan de humanitära behoven och den tillgängliga finansieringen har ökat under de senaste åren. Det blir allt viktigare att hjälpen ges så effektivt som möjligt.  

Ett effektivt och resultatrikt humanitärt arbete förutsätter att aktörerna inom branschen har tillgång till flexibel och förutsebar finansiering. Därför beviljar Finland en betydande del av sin humanitära finansiering som flerårigt allmänt stöd till FN-aktörer och Internationella Rödakorskommittén. Åren 2019–2021 utgjorde det allmänna stödet 44 procent av Finlands finansiering. 

Med flexibel och förutsebar finansiering kan humanitära organisationer snabbt och effektivt rikta biståndet dit där behovet är som störst. Flexibel finansiering hjälper dem att förutse och planera sitt arbete på längre sikt, men också att snabbt reagera på plötsliga kriser, såsom pandemin. Finland har förbundit sig till flexibel finansiering som en del av det så kallade Grand Bargain-initiativet som främjar biståndets effektivitet.  

Internationell påverkan 

Finland arbetar aktivt för ett bättre och effektivare humanitärt bistånd.  

Under 2021–2023 är Finland tillsammans med Belgien parallellordförande för gruppen för gott humanitärt bistånd [1] som består av 42 finansiärländer. Gruppens mål är att värna om det humanitära biståndets principiella natur och hitta bästa praxis för att effektivisera biståndet. År 2021 lyfte Finland och Belgien för första gången fram två aktuella ämnen för diskussion för en så stor grupp finansiärer: Hur kan man minska biståndsarbetets miljökonsekvenser och hur kan man avveckla de ojämlika maktstrukturerna mellan finansieringsländerna och de lokala aktörerna. 

Under de senaste åren har kränkningarna av internationell humanitär rätt ökat. Europeiska rådet godkände på Finlands initiativ slutsatserna om humanitärt bistånd och internationell humanitär rätt 2019. I dem förband sig EU-länderna bland annat att öka kännedomen bland väpnade grupper om de skyldigheter som den humanitära rätten medför. 

Finansieringen har ökat 

I och med de ökade anslagen för utvecklingssamarbete kunde Finland öka sin humanitära finansiering från 72,5 miljoner euro till 104,5 miljoner euro mellan 2018 och 2021. 

Det humanitära biståndets andel av det egentliga utvecklingssamarbetet var länge cirka 10 procent, men även det har ökat under de senaste åren. År 2021 var andelen 14,7 procent. 

I en internationell jämförelse placerar sig Finland bland de medelstora givarländerna och profilerar sig således inte som en effektiv och synlig biståndsgivare enbart på basis av biståndets omfattning. År 2021 var Finland den tjugonde största humanitära finansiären bland världens länder.

Finland har fått beröm av sina partner för sitt principiella förhållningssätt och påverkansarbete. Liknande respons gavs också vid evalueringen av det humanitära biståndet 2022.  

Fördelningen av Finlands humanitära bistånd 2019–2021

Pandemi ökade de humanitära behoven

Länder som fått coronastöd via FN:s centraliserade fond för nödhjälp CERF

  • 1

    United Nations (2021). The Sustainable Development Goals Report 2021. https://unstats.un.org/sdgs/report/2021/(Länk till en annan webbplats.)

  • 2

    World Bank (2020). Pivoting to Inclusion: Leveraging Lessons from the Covid-19 Crisis for Learners with Disabilities. World Bank Group.
    https://documents1.worldbank.org/curated/en/777641595915675088/pdf/Pivoting-to-Inclusion-Leveraging-Lessons-from-the-COVID-19-Crisis-for-Learners-with-Disabilities.pdf(Länk till en annan webbplats.)

  • 3

    IPCC (2022). Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability. https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/(Länk till en annan webbplats.)

  • 4

    World Bank (2022). Poverty and Inequality Platform. The number of people living under 1,9 USD a day. https://pip.worldbank.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)  Hänvisat 27.9.2022. 

  • 5

    World Bank (2022). Pandemic, Prices and Poverty. 
    https://blogs.worldbank.org/opendata/pandemic-prices-and-poverty(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 4.10.2022. 

  • 6

    World Bank (2022). World Development Indicators. Foreign direct investment, net inflows (BoP, current US$), personal remittances, received (current US$), net official development assistance received (current US$). DataBankhttps://databank.worldbank.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)  Hänvisat 6.7.2022. 

  • 7

    Suomalaisten kansalaisjärjestöjen, ml. Suomen World Vision, Solidaarisuus ja FIDA osana laajempaa SRHR-tiedotustyötä, sekä UNFPA:n raportoimia Suomen tuella aikaansaamia tuloksia. 

  • 8

    UNESCO Institute for Statistics (2022). Completion ratelower secondaryfemale %http://sdg4-data.uis.unesco.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 4.10.2022. 

  • 9

    Data kerätty aggregaatti-indikaattorista 'number of teachers who received pre or in service training' seuraavista interventioista: HEI-IKI ohjelma, Pipliaseuran, Wycliffen, KUAn, FIDAn, Pakolaisavun, Vammaiskumppanuuden ja Taksvärkin hankkeet ja ohjelmat. 

  • 10

    Data kerätty aggregaatti-indikaattorista 'number of teachers who received pre or in service training' seuraavista interventioista: kahdenvälinen tuki ja sektoriohjelmat Nepalissa, Etiopiassa, Mosambikissa, Myanmarissa, Palestiinassa ja Ukrainassa sekä UNESCOn Capacity Building for Education -ohjelma. 

  • 11

    Med finns länder som fått stöd via UNESCOs program CAP Ed samt partnerländer för Finlands bilaterala samarbete, där Finland stöder strukturella reformer av skolsystemet.

  • 12

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (skolor) från interventioner i följande länder: Nepal, Myanmar (sektorprogram och stöd för utbildning i de etniska områdena), Etiopien och Ukraina.

  • 13

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (skolor) från följande interventioner: Wycliffe, KUH, Dagsverke, FIDA, Samverkan inom funktionsnedsättning, World Vision, Finpartnership och Finnfund.

  • 14

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (lärarutbildningsinstitutioner) från följande interventioner: Myanmar/UNESCO, Moçambique/FASE, Ukraina/projektet för grundläggande utbildning, HEI-IKI-programmet och E-tale Africa-projektet.

  • 15

    I denna siffra ingår elever som fått stöd genom lands- och regionspecifikt samarbete, humanitärt bistånd och multilateralt samarbete från projekt i Etiopien, Libanon, Syrien, Myanmar och Irak, inklusive Finlands kalkylerade andel av stödet till UNRWA och ECW. De elever som nåtts av de icke-statliga organisationerna har rapporterats separat som en helhet.

  • 16

    Information insamlad från aggregatindikatorer 'number of students enrolled in education' (vocational och non-formal) samt 'number of women and girls with disabilities who have access to vocational training' från följande organisationers projekt och program: Flyktinghjälpen, FIDA, Abilis och Samverkan inom funktionsnedsättning.

  • 17

    Information från aggregatindikatorn 'number of students enrolled in education' (pre-primary, primary, secondary) från följande organisationers projekt och program: KUH, FIDA, Wycliffe.

  • 18

    Information insamlad från aggregatindikatorer 'number of students enrolled in education' (vocational och non-formal) samt 'number of women and girls with disabilities who have access to vocational training' från följande organisationers projekt och program: KUH, Flyktinghjälpen, SOS barnbyar, Samverkan inom funktionsnedsättning, Bibelsällskapet, Dagsverke, FIDA, Abilis, Viestintä- ja kehityssäätiö).

  • 19

    Information från aggregatindikatorn 'number of students enrolled in education' (pre-primary, primary, secondary, vocational). Talet har beräknats utifrån de senaste elevantalen som statistikförts före pandemin i Finlands bilaterala samarbetspartnerländer: Nepal, Afghanistan, Myanmar, Palestina, Moçambique, Ukraina och Etiopien.

  • 20

    Information från aggregatindikatorn ’number of proposals for laws and policies that improve business environment and regional economic integration’. Resultaten är siffror som rapporterats av FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO 2019–2021. Finland är medlem i UNIDO och betalar årligen en stadgeenlig medlemsavgift till organisationen.

  • 21

    Arbetsplatser och företag i utvecklingsländer har också fått stöd genom annat samarbete, men siffrorna som rapporterats av alla aktörer som fått stöd passar inte in under de indikatorer som följs upp av utrikesministeriet. 

  • 22

    Multilateralt samarbete: Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ av följande aktörer: FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO, 2019–2021; Europeiska utvecklingsfonden, 2019–2020.

  • 23

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ och innehåller Energy and Environment Partnership EEP:s stöd 2020–2021 och det allmänna stödet från Latinamerikas utvecklingsbank (IADB) 2020–2021.

  • 24

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ från följande projekt: AgroBIG II, Stöd för jordbruksdriven ekonomisk tillväxt i Amhara, Etiopien (2019–2021); AGS Zambia, stöd till små och medelstora företag i Zambia (2021) och SAIS, Södra Afrikas regionala innovationsstödsprojekt (2021).

  • 25

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ av följande aktörer: Finnpartnership, 2019-201; FCA Investments, 2019-2021 och Finnfund, 2019-2020.

  • 26

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ från följande projekt: Halo Trust, 2019-2020; Internationella Solidaritetsstiftelsen, 2019–2021; Kyrkans Utlandshjälp, 2019–2021; Rättvis handel, 2020–2021.

  • 27

    Information från aggregatindikatorn ’Antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’. Internationella utvecklingsfonden för landsbygden IFAD, 2019; FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO, 2021; Europeiska utvecklingsfonden, 2019–2020; Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2020–2021; Internationella handelscentret ITC, 2019–2021.

  • 28

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande aktörer: Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD), 2020; Asiatiska utvecklingsbanken (ADB), 2019–2020; Afrikanska utvecklingsbanken (AfDB), 2020; Latinamerikanska utvecklingsbanken (IADB), 2020–2021.

  • 29

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande projekt: Skogsbruk och utveckling av värdekedjor, Tanzania, 2019–2020; AGS Zambia, stöd till små och medelstora företag i Zambia, 2020–2021.

  • 30

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande aktörer: Finnfund, 2019-2020; FCA Investments, 2019-2021, DevPlat, 2020-2021.

  • 31

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande projekt: Projektstöd, SOS-barnby, Etiopien, Gambia, Tanzania, 2020; Programstöd, Internationella solidaritetsstiftelsen 2020–2021; Programstöd, Kyrkans Utlandshjälp 2020–2021; Programstöd, WWF, 2019–2021; Programstöd, Plan Suomi, 2019–2021; Programstöd, Finlands Flyktinghjälp 2019–2020; Programstöd, Suomen World Vision, 2020–2021. 

  • 32

    Information har samlats in från UM:s aggregatindikator 'number of Science, Technology and Innovation (STI) partnerships with education and research institutions and private sector actors', från rapporterna för följande projekt och aktörer: Det regionala innovationsstödsprojektet i södra Afrika, affärspartnerskapsprogrammet Finnpartnership, BEAM/Developing Markets Platform, Plan Finland, HEI-ICI.

  • 33

    Information från aggregatindikatorn 'number of enterprises trained on decent work standards and/or responsible business practices', från rapporter från följande projekt och aktörer: Finlands Flyktinghjälp, Sydafrikas regionala innovationsstödprojekt, Affärspartnerskapsprogrammet Finnpartnership, stöd för små och medelstora företag i Zambia, Rättvis handel, Utvärdering av räntestödsprojekt, Finnwatch. Antalet utbildade företag beräknas årligen. Det är möjligt att samma företag förekommer i beräkningarna under flera år.

  • 34

    UN Women Global Output Indicator 2.4.2. 2019 års resultat 5964, 2020 års resultat 6808 och 2021 års resultat 11 597. https://www.unwomen.org/en/executive-board/strategic-plan/outcome-area-2(Länk till en annan webbplats.)

  • 35

    Projektstöd Deaconess Institute in Helsinki, Eurooppa/Romaninaisten voimaa – Romanina (2020); Projektstöd, Deaconess Institute in Helsinki, KOSOVO/Eteenpäin elämässä (EqE) (2020); Projektstöd, Barn- och ungdomsstiftelsen sr, SEN/Naatange art la (2020); Projektstöd, SOS-barnbystiftelsen rs, TAN/Naisten ja lasten oikeudet, Mufindi (2020); Projektstöd, Finlands YMCA:s förbund rf, LIB/Syyrialaisten pakolaisten amk (2020); Projektstöd, Interpedia, NEP/Haavoittuvassa asemassa olevat lapset (2021); INGO-stöd, Hivos, (2020); INGO-stöd, International Lesbian Gay Bisexual Trans and Intersex Association (ILGA) (2019); INGO-stöd gemensam ansökan, International Service for Human Rights (2020); INGO-stöd World Organisation against Torture (2021); Muu monenkeskinen apu, Justice Rapid Response (2020); Programstöd, Abilis-stiftelsen (2021); Programstöd, Fida International ry (2021); Programstöd, Finnish Red Cross (2019); Programstöd, Internationella Solidaritetsstiftelsen (2021); Programstöd, Kansalaisjärjestöjen Ihmisoikeussäätiö (2021); Programstöd, Stiftelsen Kyrkans Utlandshjälp (2021); Programstöd, Världsnaturfonden (WWF) Suomen Rahasto (2021); Programstöd, Plan Suomi Säätiö (2019); Programstöd, Rättvis Handel rf (2021); Programstöd, Siemenpuu-Kansalaisliikkeiden yhteistyösäätiö sr (2021); Programstöd, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (2020); Programstöd, Finska Missionssällskapet (2020); Programstöd, Finlands Flyktinghjälp (2019, 2020, 2021); Programstöd, Suomen World Vision (2021); Programstöd, Dagsverke rf (2021); Programstöd, Samverkan inom funktionsnedsättning rf (2020); United Nations Alliance of Civilizations, AFRIKKA/Nuorisorahaston projektit, programperiod 2019–2020.  Eftersom program-/projektstödsorganisationernas partnerskap i allmänhet omfattar hela projekt-/programperioden, har antalet organisationer som fått stöd i partnerländerna beräknats genom att endast ta med siffran för det år för vilket det största resultatet har rapporterats. Endast för de organisationer där det separat nämns att partnerorganisationerna inte är desamma har resultatet från olika år räknats ihop.

  • 36

    BI Samfinansieringsprogrammet UN University, MOZ/MPD-UEM Policy Research (2020); IKI-samarbete Skogsforskningsinstitutet TAN/IKI / LUKE INFORES (2019); Bilateralt projekt, DEMO Finland ry, MOZ/ DEMO parlamentets bekräftelse (2020, 2021); Bilateralt projekt, Netherlands Institute for Multiparty Democracy: MOZ/Natural resources governance (2019); Bilateralt projekt, TAN/PFP 2 (2020); Asian Development Fund, Lisärahoitus, AsDF-13 (2021), Asian Development Fund, Tilläggsfinansiering, AsDF-12 (2019, 2020); UN University MOZ/UNU-WIDER IGM II (2021); Tematiskt bistånd, UN Educational Scientific and Cultural Organization, Unesco (2019, 2020).

  • 37

    UN Development Programme, KGZ/Rättssektorns stödprojekt (2019, 2020); UN Development Programme, TJK/Rättssektorns stödprojekt (2019, 2020); Kios, programstöd (2019, 2020, 2021); Finnwatch, projektstöd, THA/burmalaiset siirtotyöntekijät voimaantuneet (2020); European Development Fund, tilläggsfinansiering (2019, 2020); UnWomen, allmän finansiering (2019, 2020, 2021). Disaggregeringen har beräknats endast utifrån de resultat för vilka disaggregerad information har funnits tillgänglig.

  • 38

    INGO-stöd, Hivos (2019, 2020); INGO-stöd, DefendDefenders, East and Horn of Africa Human Rights Defenders Project (2020, 2021); INGO-stöd, International Commission of Jurists (2019, 2020); INGO-stöd, International Lesbian Gay Bisexual Trans and Intersex Association (2019, 2020); INGO-stöd, International Service for Human Rights (2020, 2021); INGO-stöd, Minority Rights Group International (2020); INGO-stöd, World Organisation against Torture (2019, 2020, 2021); Programstöd, Kansalaisjärjestöjen Ihmisoikeussäätiö (2019, 2020, 2021); Programstöd, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (2019, 2020, 2021); Embassy of Finland, MDA/IJC/Media literacy, Moldova (2020); Embassy of Finland, MDA/SP/media support, Moldova (2020).

  • 39

    År 2018 hade handlingsplanen utarbetats i 60 länder, i slutet av 2021 i 86 länder. Un Women https://www.unwomen.org/en/executive-board/strategic-plan/outcome-area-5(Länk till en annan webbplats.).

  • 40

    Dessutom utförs fredsbyggande på samfundsnivå av Fida International, World Vision, Rädda Barnen, Diakonissanstalten (förlikningsprojektet) och YMCA Finland (2250).

  • 41

    Med stöd av Finland har Mines Advisory Group, Halo Trust, Danish Demining Group och United Nations Mine Action Service röjt 6,78 km2 fritt från minor.

  • 42

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Finlands Röda Kors, 2019–2021 och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 43

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Finlands Röda Kors, 2019–2020 och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 44

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Fida International, 2019–2021, och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 45

    Information har samlats in från följande projekt: Community led Accelerated WASH in Ethiopia, Etiopia, 2019-2020; Support to equitable access to quality water, basic sanitation and enhanced water resources management for the underserved communities in rural Kenya, Kenia, 2019-2020; Rural Village Water Resources Management Project Phase III, Nepal, 2019-2021; Rural Water Supply and Sanitation Project in Western Nepal Phase II, Nepal, 2019; UNICEF ONE WASH, Nepal, 2020-2021; WASH in Schools UNICEF, Afganistan, 2019-2021.

  • 46

    Information har samlats in från följande projekt: Support to equitable access to quality water, basic sanitation and enhanced water resources management for the underserved communities in rural Kenya, Kenia, 2019-2020; Rural Village Water Resources Management Project Phase III, Nepal, 2020-2021; UNICEF ONE WASH, Nepal, 2020-2021.

  • 47

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Europeiska regionala utvecklingsfonden ERDF, nya europeiska nyttotagare, 2019–2020; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021.

  • 48

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Europeiska regionala utvecklingsfonden ERDF, nya europeiska nyttotagare, 2019–2020; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021.

  • 49

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021

  • 50

    UNICEF, UNICEF Development WASH, 2019-2021.

  • 51

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenia, Nepal, Tansania, Sambia, Vietnam (2020-2021); Participatory Forestry Programme, Tanzania (2019-2021); Forestry and Value Chains Development Programme, Tanzania (2020-2021); The Alternative Development Programme in Shan State, Myanmar (2019-2020); WWF; Nepal, Bhutan, Indonesia, Itä-Afrikka (2019-2021); FIDA International (2019-2021); Finnfund (2019-2020).

  • 52

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenya, Nepal, Tanzania, Zambia, Vietnam (2020–2021); WWF; Nepal, Bhutan, Indonesien, Östafrika (2019–2021), Finnfund (2019-2020), UNIDO (2019–2021); Agrobusiness Induced Growth Programme in Amhara, Etiopia (2019–2021).

  • 53

    WWF; Nepal, Bhutan, Indonesien, Östafrika (2019–2021); FIDA International (2019–2021); Internationella Solidaritetsstiftelsen (2019–2021); Rättvis Handel (2020-2021); Siemenpuu-stiftelsen; Brasilien, Indonesien, Indien (2019–2021).

  • 54

    Participatory Forestry Programme, Tanzania (2019-2021); Forestry and Value Chains Development Programme, Tanzania (2020-2021); Tree Outgrower Support Programme, Tanzania (2020); The Alternative Development Programme in Shan State, Myanmar (2019-2020); Agrobusiness Induced Growth Programme in Amhara, Etiopia (2019-2021).

  • 55

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenya, Nepal, Tanzania, Zambia, Vietnam (2020–2021).

  • 56

      Finnfund (2019-2020).

  • 57

    GEF Corporate Scorecard June 2021; IFAD Development Effectiveness Report 2020.

     

     

  • 58

    European Commission Staff Working Document. Accompanying the document ‘Report from the Commission to the European Parliament and the Council 2021’. Annual Report on the Implementation of the European Union’s External Action Instruments in 2020.

  • 59

    OCHA Financial Tracking Service (2021). Appeals and response plans 2021https://fts.unocha.org/appeals/overview/2021(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 8.9.2022.  

  • 1

    United Nations (2021). The Sustainable Development Goals Report 2021. https://unstats.un.org/sdgs/report/2021/(Länk till en annan webbplats.)

  • 2

    World Bank (2020). Pivoting to Inclusion: Leveraging Lessons from the Covid-19 Crisis for Learners with Disabilities. World Bank Group.
    https://documents1.worldbank.org/curated/en/777641595915675088/pdf/Pivoting-to-Inclusion-Leveraging-Lessons-from-the-COVID-19-Crisis-for-Learners-with-Disabilities.pdf(Länk till en annan webbplats.)

  • 3

    IPCC (2022). Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability. https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/(Länk till en annan webbplats.)

  • 4

    World Bank (2022). Poverty and Inequality Platform. The number of people living under 1,9 USD a day. https://pip.worldbank.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)  Hänvisat 27.9.2022. 

  • 5

    World Bank (2022). Pandemic, Prices and Poverty. 
    https://blogs.worldbank.org/opendata/pandemic-prices-and-poverty(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 4.10.2022. 

  • 6

    World Bank (2022). World Development Indicators. Foreign direct investment, net inflows (BoP, current US$), personal remittances, received (current US$), net official development assistance received (current US$). DataBankhttps://databank.worldbank.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)  Hänvisat 6.7.2022. 

  • 7

    Suomalaisten kansalaisjärjestöjen, ml. Suomen World Vision, Solidaarisuus ja FIDA osana laajempaa SRHR-tiedotustyötä, sekä UNFPA:n raportoimia Suomen tuella aikaansaamia tuloksia. 

  • 8

    UNESCO Institute for Statistics (2022). Completion ratelower secondaryfemale %http://sdg4-data.uis.unesco.org/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 4.10.2022. 

  • 9

    Data kerätty aggregaatti-indikaattorista 'number of teachers who received pre or in service training' seuraavista interventioista: HEI-IKI ohjelma, Pipliaseuran, Wycliffen, KUAn, FIDAn, Pakolaisavun, Vammaiskumppanuuden ja Taksvärkin hankkeet ja ohjelmat. 

  • 10

    Data kerätty aggregaatti-indikaattorista 'number of teachers who received pre or in service training' seuraavista interventioista: kahdenvälinen tuki ja sektoriohjelmat Nepalissa, Etiopiassa, Mosambikissa, Myanmarissa, Palestiinassa ja Ukrainassa sekä UNESCOn Capacity Building for Education -ohjelma. 

  • 11

    Med finns länder som fått stöd via UNESCOs program CAP Ed samt partnerländer för Finlands bilaterala samarbete, där Finland stöder strukturella reformer av skolsystemet.

  • 12

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (skolor) från interventioner i följande länder: Nepal, Myanmar (sektorprogram och stöd för utbildning i de etniska områdena), Etiopien och Ukraina.

  • 13

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (skolor) från följande interventioner: Wycliffe, KUH, Dagsverke, FIDA, Samverkan inom funktionsnedsättning, World Vision, Finpartnership och Finnfund.

  • 14

    Information från aggregatindikatorn 'number of educational institutions whose capacity has been strengthened' (lärarutbildningsinstitutioner) från följande interventioner: Myanmar/UNESCO, Moçambique/FASE, Ukraina/projektet för grundläggande utbildning, HEI-IKI-programmet och E-tale Africa-projektet.

  • 15

    I denna siffra ingår elever som fått stöd genom lands- och regionspecifikt samarbete, humanitärt bistånd och multilateralt samarbete från projekt i Etiopien, Libanon, Syrien, Myanmar och Irak, inklusive Finlands kalkylerade andel av stödet till UNRWA och ECW. De elever som nåtts av de icke-statliga organisationerna har rapporterats separat som en helhet.

  • 16

    Information insamlad från aggregatindikatorer 'number of students enrolled in education' (vocational och non-formal) samt 'number of women and girls with disabilities who have access to vocational training' från följande organisationers projekt och program: Flyktinghjälpen, FIDA, Abilis och Samverkan inom funktionsnedsättning.

  • 17

    Information från aggregatindikatorn 'number of students enrolled in education' (pre-primary, primary, secondary) från följande organisationers projekt och program: KUH, FIDA, Wycliffe.

  • 18

    Information insamlad från aggregatindikatorer 'number of students enrolled in education' (vocational och non-formal) samt 'number of women and girls with disabilities who have access to vocational training' från följande organisationers projekt och program: KUH, Flyktinghjälpen, SOS barnbyar, Samverkan inom funktionsnedsättning, Bibelsällskapet, Dagsverke, FIDA, Abilis, Viestintä- ja kehityssäätiö).

  • 19

    Information från aggregatindikatorn 'number of students enrolled in education' (pre-primary, primary, secondary, vocational). Talet har beräknats utifrån de senaste elevantalen som statistikförts före pandemin i Finlands bilaterala samarbetspartnerländer: Nepal, Afghanistan, Myanmar, Palestina, Moçambique, Ukraina och Etiopien.

  • 20

    Information från aggregatindikatorn ’number of proposals for laws and policies that improve business environment and regional economic integration’. Resultaten är siffror som rapporterats av FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO 2019–2021. Finland är medlem i UNIDO och betalar årligen en stadgeenlig medlemsavgift till organisationen.

  • 21

    Arbetsplatser och företag i utvecklingsländer har också fått stöd genom annat samarbete, men siffrorna som rapporterats av alla aktörer som fått stöd passar inte in under de indikatorer som följs upp av utrikesministeriet. 

  • 22

    Multilateralt samarbete: Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ av följande aktörer: FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO, 2019–2021; Europeiska utvecklingsfonden, 2019–2020.

  • 23

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ och innehåller Energy and Environment Partnership EEP:s stöd 2020–2021 och det allmänna stödet från Latinamerikas utvecklingsbank (IADB) 2020–2021.

  • 24

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ från följande projekt: AgroBIG II, Stöd för jordbruksdriven ekonomisk tillväxt i Amhara, Etiopien (2019–2021); AGS Zambia, stöd till små och medelstora företag i Zambia (2021) och SAIS, Södra Afrikas regionala innovationsstödsprojekt (2021).

  • 25

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ av följande aktörer: Finnpartnership, 2019-201; FCA Investments, 2019-2021 och Finnfund, 2019-2020.

  • 26

    Information från aggregatindikatorn ’antalet heltidsarbetsplatser (eller motsvarande arbetsplatser) som stötts eller skapats’ från följande projekt: Halo Trust, 2019-2020; Internationella Solidaritetsstiftelsen, 2019–2021; Kyrkans Utlandshjälp, 2019–2021; Rättvis handel, 2020–2021.

  • 27

    Information från aggregatindikatorn ’Antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’. Internationella utvecklingsfonden för landsbygden IFAD, 2019; FN:s organisation för industriell utveckling UNIDO, 2021; Europeiska utvecklingsfonden, 2019–2020; Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2020–2021; Internationella handelscentret ITC, 2019–2021.

  • 28

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande aktörer: Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD), 2020; Asiatiska utvecklingsbanken (ADB), 2019–2020; Afrikanska utvecklingsbanken (AfDB), 2020; Latinamerikanska utvecklingsbanken (IADB), 2020–2021.

  • 29

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande projekt: Skogsbruk och utveckling av värdekedjor, Tanzania, 2019–2020; AGS Zambia, stöd till små och medelstora företag i Zambia, 2020–2021.

  • 30

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande aktörer: Finnfund, 2019-2020; FCA Investments, 2019-2021, DevPlat, 2020-2021.

  • 31

    Information från aggregatindikatorn ’antalet mikroföretag och små och medelstora företag i utvecklingsländer som utnyttjar tjänster för att utveckla affärsverksamhet, även stödtjänster för innovationsverksamhet, och ansvarsfull affärspraxis samt finansiering som stöder förbättring eller tillväxt av affärsverksamheten’ från följande projekt: Projektstöd, SOS-barnby, Etiopien, Gambia, Tanzania, 2020; Programstöd, Internationella solidaritetsstiftelsen 2020–2021; Programstöd, Kyrkans Utlandshjälp 2020–2021; Programstöd, WWF, 2019–2021; Programstöd, Plan Suomi, 2019–2021; Programstöd, Finlands Flyktinghjälp 2019–2020; Programstöd, Suomen World Vision, 2020–2021. 

  • 32

    Information har samlats in från UM:s aggregatindikator 'number of Science, Technology and Innovation (STI) partnerships with education and research institutions and private sector actors', från rapporterna för följande projekt och aktörer: Det regionala innovationsstödsprojektet i södra Afrika, affärspartnerskapsprogrammet Finnpartnership, BEAM/Developing Markets Platform, Plan Finland, HEI-ICI.

  • 33

    Information från aggregatindikatorn 'number of enterprises trained on decent work standards and/or responsible business practices', från rapporter från följande projekt och aktörer: Finlands Flyktinghjälp, Sydafrikas regionala innovationsstödprojekt, Affärspartnerskapsprogrammet Finnpartnership, stöd för små och medelstora företag i Zambia, Rättvis handel, Utvärdering av räntestödsprojekt, Finnwatch. Antalet utbildade företag beräknas årligen. Det är möjligt att samma företag förekommer i beräkningarna under flera år.

  • 34

    UN Women Global Output Indicator 2.4.2. 2019 års resultat 5964, 2020 års resultat 6808 och 2021 års resultat 11 597. https://www.unwomen.org/en/executive-board/strategic-plan/outcome-area-2(Länk till en annan webbplats.)

  • 35

    Projektstöd Deaconess Institute in Helsinki, Eurooppa/Romaninaisten voimaa – Romanina (2020); Projektstöd, Deaconess Institute in Helsinki, KOSOVO/Eteenpäin elämässä (EqE) (2020); Projektstöd, Barn- och ungdomsstiftelsen sr, SEN/Naatange art la (2020); Projektstöd, SOS-barnbystiftelsen rs, TAN/Naisten ja lasten oikeudet, Mufindi (2020); Projektstöd, Finlands YMCA:s förbund rf, LIB/Syyrialaisten pakolaisten amk (2020); Projektstöd, Interpedia, NEP/Haavoittuvassa asemassa olevat lapset (2021); INGO-stöd, Hivos, (2020); INGO-stöd, International Lesbian Gay Bisexual Trans and Intersex Association (ILGA) (2019); INGO-stöd gemensam ansökan, International Service for Human Rights (2020); INGO-stöd World Organisation against Torture (2021); Muu monenkeskinen apu, Justice Rapid Response (2020); Programstöd, Abilis-stiftelsen (2021); Programstöd, Fida International ry (2021); Programstöd, Finnish Red Cross (2019); Programstöd, Internationella Solidaritetsstiftelsen (2021); Programstöd, Kansalaisjärjestöjen Ihmisoikeussäätiö (2021); Programstöd, Stiftelsen Kyrkans Utlandshjälp (2021); Programstöd, Världsnaturfonden (WWF) Suomen Rahasto (2021); Programstöd, Plan Suomi Säätiö (2019); Programstöd, Rättvis Handel rf (2021); Programstöd, Siemenpuu-Kansalaisliikkeiden yhteistyösäätiö sr (2021); Programstöd, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (2020); Programstöd, Finska Missionssällskapet (2020); Programstöd, Finlands Flyktinghjälp (2019, 2020, 2021); Programstöd, Suomen World Vision (2021); Programstöd, Dagsverke rf (2021); Programstöd, Samverkan inom funktionsnedsättning rf (2020); United Nations Alliance of Civilizations, AFRIKKA/Nuorisorahaston projektit, programperiod 2019–2020.  Eftersom program-/projektstödsorganisationernas partnerskap i allmänhet omfattar hela projekt-/programperioden, har antalet organisationer som fått stöd i partnerländerna beräknats genom att endast ta med siffran för det år för vilket det största resultatet har rapporterats. Endast för de organisationer där det separat nämns att partnerorganisationerna inte är desamma har resultatet från olika år räknats ihop.

  • 36

    BI Samfinansieringsprogrammet UN University, MOZ/MPD-UEM Policy Research (2020); IKI-samarbete Skogsforskningsinstitutet TAN/IKI / LUKE INFORES (2019); Bilateralt projekt, DEMO Finland ry, MOZ/ DEMO parlamentets bekräftelse (2020, 2021); Bilateralt projekt, Netherlands Institute for Multiparty Democracy: MOZ/Natural resources governance (2019); Bilateralt projekt, TAN/PFP 2 (2020); Asian Development Fund, Lisärahoitus, AsDF-13 (2021), Asian Development Fund, Tilläggsfinansiering, AsDF-12 (2019, 2020); UN University MOZ/UNU-WIDER IGM II (2021); Tematiskt bistånd, UN Educational Scientific and Cultural Organization, Unesco (2019, 2020).

  • 37

    UN Development Programme, KGZ/Rättssektorns stödprojekt (2019, 2020); UN Development Programme, TJK/Rättssektorns stödprojekt (2019, 2020); Kios, programstöd (2019, 2020, 2021); Finnwatch, projektstöd, THA/burmalaiset siirtotyöntekijät voimaantuneet (2020); European Development Fund, tilläggsfinansiering (2019, 2020); UnWomen, allmän finansiering (2019, 2020, 2021). Disaggregeringen har beräknats endast utifrån de resultat för vilka disaggregerad information har funnits tillgänglig.

  • 38

    INGO-stöd, Hivos (2019, 2020); INGO-stöd, DefendDefenders, East and Horn of Africa Human Rights Defenders Project (2020, 2021); INGO-stöd, International Commission of Jurists (2019, 2020); INGO-stöd, International Lesbian Gay Bisexual Trans and Intersex Association (2019, 2020); INGO-stöd, International Service for Human Rights (2020, 2021); INGO-stöd, Minority Rights Group International (2020); INGO-stöd, World Organisation against Torture (2019, 2020, 2021); Programstöd, Kansalaisjärjestöjen Ihmisoikeussäätiö (2019, 2020, 2021); Programstöd, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (2019, 2020, 2021); Embassy of Finland, MDA/IJC/Media literacy, Moldova (2020); Embassy of Finland, MDA/SP/media support, Moldova (2020).

  • 39

    År 2018 hade handlingsplanen utarbetats i 60 länder, i slutet av 2021 i 86 länder. Un Women https://www.unwomen.org/en/executive-board/strategic-plan/outcome-area-5(Länk till en annan webbplats.).

  • 40

    Dessutom utförs fredsbyggande på samfundsnivå av Fida International, World Vision, Rädda Barnen, Diakonissanstalten (förlikningsprojektet) och YMCA Finland (2250).

  • 41

    Med stöd av Finland har Mines Advisory Group, Halo Trust, Danish Demining Group och United Nations Mine Action Service röjt 6,78 km2 fritt från minor.

  • 42

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Finlands Röda Kors, 2019–2021 och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 43

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Finlands Röda Kors, 2019–2020 och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 44

    Information har samlats in från följande icke-statliga organisationer: Fida International, 2019–2021, och World Vision i Finland, 2020–2021.

  • 45

    Information har samlats in från följande projekt: Community led Accelerated WASH in Ethiopia, Etiopia, 2019-2020; Support to equitable access to quality water, basic sanitation and enhanced water resources management for the underserved communities in rural Kenya, Kenia, 2019-2020; Rural Village Water Resources Management Project Phase III, Nepal, 2019-2021; Rural Water Supply and Sanitation Project in Western Nepal Phase II, Nepal, 2019; UNICEF ONE WASH, Nepal, 2020-2021; WASH in Schools UNICEF, Afganistan, 2019-2021.

  • 46

    Information har samlats in från följande projekt: Support to equitable access to quality water, basic sanitation and enhanced water resources management for the underserved communities in rural Kenya, Kenia, 2019-2020; Rural Village Water Resources Management Project Phase III, Nepal, 2020-2021; UNICEF ONE WASH, Nepal, 2020-2021.

  • 47

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Europeiska regionala utvecklingsfonden ERDF, nya europeiska nyttotagare, 2019–2020; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021.

  • 48

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Europeiska regionala utvecklingsfonden ERDF, nya europeiska nyttotagare, 2019–2020; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021.

  • 49

    Information har samlats in från följande aktörer: UNICEF, 2019–2021; Världsbanken/Internationella utvecklingsorganisationen IDA, 2019–2021; Asiatiska utvecklingsbanken ADB, 2021; Afrikanska utvecklingsbanken AfDB, 2019–2021

  • 50

    UNICEF, UNICEF Development WASH, 2019-2021.

  • 51

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenia, Nepal, Tansania, Sambia, Vietnam (2020-2021); Participatory Forestry Programme, Tanzania (2019-2021); Forestry and Value Chains Development Programme, Tanzania (2020-2021); The Alternative Development Programme in Shan State, Myanmar (2019-2020); WWF; Nepal, Bhutan, Indonesia, Itä-Afrikka (2019-2021); FIDA International (2019-2021); Finnfund (2019-2020).

  • 52

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenya, Nepal, Tanzania, Zambia, Vietnam (2020–2021); WWF; Nepal, Bhutan, Indonesien, Östafrika (2019–2021), Finnfund (2019-2020), UNIDO (2019–2021); Agrobusiness Induced Growth Programme in Amhara, Etiopia (2019–2021).

  • 53

    WWF; Nepal, Bhutan, Indonesien, Östafrika (2019–2021); FIDA International (2019–2021); Internationella Solidaritetsstiftelsen (2019–2021); Rättvis Handel (2020-2021); Siemenpuu-stiftelsen; Brasilien, Indonesien, Indien (2019–2021).

  • 54

    Participatory Forestry Programme, Tanzania (2019-2021); Forestry and Value Chains Development Programme, Tanzania (2020-2021); Tree Outgrower Support Programme, Tanzania (2020); The Alternative Development Programme in Shan State, Myanmar (2019-2020); Agrobusiness Induced Growth Programme in Amhara, Etiopia (2019-2021).

  • 55

    FAO/Forest and Farm Facility; Ecuador, Ghana, Kenya, Nepal, Tanzania, Zambia, Vietnam (2020–2021).

  • 56

      Finnfund (2019-2020).

  • 57

    GEF Corporate Scorecard June 2021; IFAD Development Effectiveness Report 2020.

     

     

  • 58

    European Commission Staff Working Document. Accompanying the document ‘Report from the Commission to the European Parliament and the Council 2021’. Annual Report on the Implementation of the European Union’s External Action Instruments in 2020.

  • 59

    OCHA Financial Tracking Service (2021). Appeals and response plans 2021https://fts.unocha.org/appeals/overview/2021(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) Hänvisat 8.9.2022.  

nytt initiativ

Skolmåltider som stöd för inlärningen   

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Den globala koalitionen för skolmat som grundades 2021 på initiativ av Finland och Världslivsmedelsprogrammet WFP främjar skolbespisningen och finansieringen av den på olika håll i världen, även i krissituationer. Ett av koalitionens mål är att garantera alla barn i världen tillgång till skolbespisning före 2030. Över 70 länder och 70 andra aktörer har anslutit sig till koalitionen. Dess parallella ordförande är Finland och Frankrike. 
exempel på resultat

Mat till befolkningen i Afghanistan 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
Den humanitära krisen i Afghanistan förvärrades 2021 i och med talibanernas maktövertagande, då landets basservicesystem hamnade på gränsen till en kollaps. Det internationella samfundet reagerade på den nya situationen genom att öka det humanitära biståndet. Finland stödde Afghanistan genom Världslivsmedelsprogrammet WFP och Internationella Rödakorskommittén. Uppskattningsvis riskerade över hälften av befolkningen att falla till nivån för allvarlig undernäring före utgången av 2021. WFP delade ut mathjälp till 15 miljoner människor. Av dessa var 1,4 miljoner barn under 5 år och 0,7 miljoner ammande mödrar.  
exempel på resultat

Den centraliserade nödhjälpsfonden svarade snabbt på de behov som coronapandemin medförde 

This is an example of quick text to fill the body of the card with some content in order to present it properly in page. We hope you like it.
FN:s centraliserade nödhjälpsfond CERF beviljade sina första finansieringsposter för den kris som orsakats av coronaviruset redan innan sjukdomen hade förklarats vara en pandemi. År 2020 kanaliserade CERF 225 miljoner dollar till direkta och indirekta humanitära behov orsakade av coronaviruspandemin i 39 länder. Med hjälp av finansieringen kunde man i mars-oktober 2020 till exempel ge hälsoupplysning åt 18 miljoner människor, stöd för distansstudier åt 5 miljoner barn samt rent vatten och hygienartiklar åt 2,5 miljoner människor. Dessutom genomfördes med stöd av CERF 264 fraktflygningar för att få biståndsartiklar till krisområden. År 2020 var Finland CERF:s åttonde största finansiär.