Fastighets- och upphandlingsförvaltningen

Fastighets- och upphandlingsförvaltningen (HAL-60) är fördelad enligt uppgiftshelhet på följande sätt:

  • Enheten för fastighetstjänster (HAL-61)
  • Upphandlings- och inredningstjänster
  • Kurir- och logistiktjänster

Enheten för fastighetstjänster (HAL-61) har uppgifter som omfattar:

  • köp, hyrning, underuthyrning, förvaltning, användning och överlåtelse av fastigheter, lokaler, tjänstebostäder för beskickningarnas chefer samt andra lokaler som ministeriet förvaltar utomlands, om inte ärendet hör till någon annan verksamhetsenhet eller en beskickning
  • planering och verkställande av nybyggnad, sanering och underhåll av utrikesrepresentationens fastigheter och lokaler, inklusive den strukturella säkerheten
  • upphandling och överlåtelse av fasta inventarier och apparater i utrikesrepresentationens lokaler och tjänstebostäder
  • styrning, samordning och utveckling i ärenden som gäller fastighetsförvaltning

Till upphandlings- och inredningstjänsternas uppgifter hör:

  • inredning av utrikesrepresentationens lokaler och tjänstebostäder
  • upphandling och överlåtelse av möbler och annat lösöre vid beskickningarna
  • att leda, samordna, utveckla, ge anvisningar om och organisera verkställandet av utrikesförvaltningens upphandling
  • samarbete med statsrådets förvaltningsenhet, andra ministerier och ämbetsverk samt Hansel Ab i samband med statsförvaltningens upphandling
  • stöd till utrikesförvaltningens upphandlingar, med undantag för upphandlingar som genomförs med anslag för utvecklingssamarbete
  • styrning, samordning och utveckling av utrikesförvaltningens materialförvaltning (upphandling, underhåll och tagande ur bruk av egendom) i samarbete med andra avdelningar och enheter
  • ledning av utrikesförvaltningens miljöstrategi och miljöprogram och uppföljning av hur de genomförs samt utveckling av dem i samarbete med ministeriets avdelningar och enheter, beskickningar och personal
  • upphandling av motorfordon och andra maskiner och apparater, om inte ärendet hör till någon annan verksamhetsenhet eller en beskickning
  • upphandling av trycksaker, kontorsmateriel och annat material samt annan materialupphandling, om inte ärendet hör till någon annan verksamhetsenhet
  • lagring av konst, inredning och publikationer

Till kurir- och logistiktjänsternas uppgifter hör:

  • logistiktjänster; kurirpost, diplomatisk flygfrakt, tung kurir, upplagringstjänster och materialtransporter, utom flyttransporter för de anställda

Postadress

Fastighets- och upphandlingsförvaltningen
PB 176
00023
STATSRÅDET
FINLAND

Besöksadress

Maringatan 22
00160
HELSINGFORS
FINLAND

E-fakturor

EDI-kod: 0037024597392530
Operator: OpusCapita Solutions Oy (E204503)

Personal

Antti Haukioja
Sektorchef
  • +358 295 350 829

Upphandlings- och inredningstjänster

Asmo Kemppainen
Upphandlingschef, Upphandlings- och inredningstjänster
  • +358 295 350 836

Upphandlingsutveckling och rådgivning

Vesa Leino
Upphandlingsexpert
  • +358 295 350 973

Upphandling och tryckning

Leena Romppainen
Samordnare
  • +358 295 350 171
Mika Kyllönen
Samordnare, upphandlingar
upphandlingar
  • +358 295 350 838
Kimmo Lehtonen
Sakkunnig
koordinator
  • +358 295 350 840
Jarmo Pelkonen
Serviceansvarig
tryckningstjänster
  • +358 295 350 845

Inredning och konst

Elina Kangas-Kauppinen
Projektchef
  • +358 295 350 169
Kirsi Onikki
Sakkunnig
upphandlingar
Inredningsarkitekt
  • +358 295 350 757
Timo Lehtelä
Serviceansvarig
transport och kurirpost
  • +358 295 351 729

Kurir- och logistiktjänster

E-post

  • KuriirijaLogistiikka.UM@gov.fi

Telefon

  • +358 295 350 710

Mobil

  • +358 400 210 533

Postadress

Kuriiri- ja logistiikkapalvelut
PL 176
00023
VALTIONEUVOSTO
FINLAND

Besöksadress

Holkkitie 8B
00880
HELSINKI
FINLAND

Seppo Katilainen
Kurir- och logistikchef
  • +358 295 350 835
Mika Haikarainen
Servicechef
logistik, kurirpost
  • +358 295 350 784

E-postadresserna är av följande slag: förnamn.efternamn@gov.fi. Skandinaviska bokstäver ersätts på följande sätt: ä=a, ö=o, å=a.