Tillsammans mot öst – och andra håll

Förenta staternas ambassadör Bruce Oreck anser att Finland har utmärkta förutsättningar att utnyttja sitt geografiska läge och kunnande som en port till öst. Det nya innovationscentret vid USA:s ambassad i Helsingfors ger finska aktörer goda möjligheter att också förstärka sina kontakter med den amerikanska marknaden.

Yhdysvaltain_suurlähettiläs_Bruce_Oreck Enligt USA:s ambassadör Bruce Oreck är finländare välkomna att delta i verksamheten vid det nya innovationscentret. Foto: Eero Kuosmanen/UM

”Nu är det ni som har bollen”, konstaterar USA:s ambassadör i Finland Bruce Oreck efter att ha presenterat det nya innovationscentret vid ambassaden. Innovationscentret (Twitter @USEmbassyIC) som ligger vid ambassaden i Brunnsparken i Helsingfors invigdes och togs i bruk i slutet av februari. Oreck är stolt över innovationscentret, och med god anledning. Centret är byggnadstekniskt – särskilt med tanke på dess energieffektiva lösningar – en unik byggnad. Dessutom vittnar denna investering på 125 miljoner dollar om att USA ser Finland som en partner.

”Vi kan göra mera tillsammans – mycket mer än hittills”, fortsätter Oreck. Den fina byggnaden gör det möjligt att samarbeta på ett mångsidigt sätt – nu gäller det att kavla upp ärmarna och hugga i , konstaterar Oreck. Nu är det alltså vi finländare som har bollen.

Gateway to the East: Finland har expertis och ett bra läge

Ambassadör Oreck har talat mycket med sina finska kollegor om Finlands utmärkta läge och kunnande när det gäller närmarknaden och i synnerhet Ryssland. Finland är en port till öst, ”Gateway to the East”. Detta är redan känt, men nu ska man satsa på att marknadsföra detta effektivare än förut. Oreck anser att Finland har utmärkta utgångspunkter – ”det är ni som sitter bakom ratten”.

Stora globala företag behöver ingen språngbräda för att kunna ta sig in på den ryska marknaden, men situationen ser annorlunda ut för små och medelstora företag, påminner Oreck. Med små och medelstora företag avser han sådana företag vars årliga omsättning är högst en miljard dollar. ”Ni har en lång erfarenhet av den ryska marknaden, ni känner till omständigheterna, och man känner er och litar på er.” Finlands infrastruktur, funktionsduglighet och genomskinlighet är stora fördelar. Det finns efterfrågan på detta slags kunnande.

Finlands utmärkta geografiska läge och starka mänskliga resurser ska nu marknadsföras i Nord-Amerika och Asien på ett synligare sätt. Ambassadör Oreck har fungerat som Finlands sändebud på den amerikanska marknaden.

Men hur borde Finland förhålla sig till att den nya rollen som port kommer att hjälpa potentiella konkurrenter att ta sig in på den ryska marknaden? Amerikanska kollegor uppmanar att se saken ur en annan synvinkel. Business skapar business – konkurrens är en bra sak.

 

Bruce Oreck anser att även andra kan ha nytta av Finlands kunskap om Ryssland. Foto: Eero Kuosmanen/UM Bruce Oreck anser att även andra kan ha nytta av Finlands kunskap om Ryssland. Foto: Eero Kuosmanen/UM

De framgångsrika anpassar sig – men ger inte efter

Ambassadör Oreck anser det vara mycket viktigt att såväl företag som stater förstår att tiderna har förändrats på ett oåterkalleligt sätt. De gamla metoderna räcker inte långt, vi måste vänja oss vid ständig förändring. Många nya lösningar baserar sig på gamla strukturer, men de som i dag vill vara framgångsrika ska vara både aktiva och anpassningsbara – vilket inte innebär att man ska vara tandlös. Vi ska inte vara rädda för att ställa till besvär om ärendet kräver det, konstaterar Oreck med ett leende. ”Jag var också ganska besvärlig när jag ville övertyga Washington om att denna storsatsning i Helsingfors är nödvändig!”

Oreck berättar den bekanta historien om Kodak som ett exempel på hur det är möjligt att förlora sin position snabbt och fullkomligt. Nuförtiden kan företag förlora sin topposition. Detsamma kan hända med stater, om de inte beaktar att tiderna har förändrats, säger Oreck.

I detta sammanhang tipsar ambassadören om en bok som kan vara av intresse för dem som är intresserade av temat, ”The Signal and the Noise” av Nate Silver. Signalerna finns, trots att det är svårare att märka dem.

Nu är det dags för business

Som en framgångsrik företagare vet ambassadör Oreck vad det krävs för att nå framgång. ”Man kan göra business varje dag”, påminner han. Det innebär att man inte ska vänta på ett handels- och investeringsavtal mellan EU och USA trots att avtalet skulle vara en bra sak och ge medvind för business. Man ska ta itu med sakerna nu, annars går andra förbi. ”Man får inte heller vara rädd för misstag.”

USA:s ambassad ligger ”på det finaste stället i den finaste staden i en av världens finaste länder”, citerar Oreck en anställd på ambassaden. Den renoverade ambassaden har stora fönster mot havet, vilket hedrar byggnadens ypperliga läge. Ambassaden är redan omgiven av Östersjön och Helsingfors – nu är det dags för den finska affärsverksamheten att omringa ambassaden.

Text: Anna-Kaisa Heikkinen
Foton: Eero Kuosmanen