Allt fler flickor går i skola i Afghanistan

Afghanistan har gjort stora framsteg inom utbildning. År 2013 gick över nio miljoner barn i skola, medan motsvarande siffra år 2001 var bara en miljon. Av dessa nio miljoner skolelever är 39 % flickor.

Det uppskattas att 31 % av befolkningen i Afghanistan är läskunnig och att 17 % av kvinnorna kan läsa. Bild: Ari Mäki

Antalet grundskollärare i Afghanistan har ökat från 110 000 lärare år 2007 till hela 131 500 lärare år 2013. Samtidigt har andelen kvinnliga lärare ökat. Av samtliga lärare är 32 % kvinnor och av dem som deltar i lärarutbildning är rentav 53 % kvinnor.

Det är skäl att notera att de ovan nämnda siffrorna innehåller skillnader i fråga om region, kön och minoriteter.

I städer är det vanligare att barn går i skola än på landsbygden. Dessutom finns det stora skillnader mellan flickor och pojkar. I fråga om utbildning är barn som hör till språkliga minoriteter, nomadbarn och barn med funktionshinder sämre ställda än andra.

Glädjande förbättringar – men också utmaningar

I Afghanistan finns det fortfarande 3,3 miljoner barn som inte går i skola. Till följd av befolkningsökningen kommer behovet av utbildning att växa även framöver. Det behövs fler kompetenta lärare, särskilt kvinnliga lärare, eftersom det 2013 fanns en lärare per 45 elever i landet. Dessutom behövs också fler skolor och skolorna bör vara i ett sådant skick ett de lämpar sig för sitt ändamål.

Allt större uppmärksamhet bör fästas vid undervisningens kvalitet. Barnen bör få lära sig nya kunskaper och färdigheter och avlägga skolans hela lärokurs. Inlärningsresultaten påverkas i hög grad av lärarnas kunskapsnivå och tillgången till skolböcker. Varje år avbryter uppskattningsvis 400 000 barn sin skolgång.

En tavla i medborgarorganisationen Skateistans lokaler. Organisationen stöder särskilt utsatta afghanska barn och unga med skolgång och hobbyer. Bild: Ari Mäki

Avgörande faktorer för hur länge ett barn stannar i skolan är till exempel tryggheten i skolmiljön, kulturella attityder, barnäktenskap och arbete.

Den allmänna säkerhetssituationen avspeglas också på skolornas verksamhet. Det händer ibland att rebeller förstör skolor eller tar dem i sin besittning, förbjuder skolgången eller anfaller barn på skolvägen.

Särskilt stora utmaningar ställs på äldre flickor och deras skolgång. På grund av landets kultur och traditioner anses det inte alltid vara nödvändigt för flickor att gå i skola. Barnäktenskap är ofta orsaken till att flickor avbryter sin skolgång och endast 21 % av flickorna slutför en grundutbildning.

Det är viktigt att inlärningsmiljön och skolvägen är trygga. Skolorna bör förses med skyddsmurar samt toaletter och duschar i tillbörligt skick. För att flickorna ska stanna kvar i skolan bör det också finnas kvinnliga lärare. Detta beror på att många familjer anser att män inte kan vara lärare åt flickor i tonåren.

EU-dagen firas i Kabul. Bild: Ari Mäki

Finland profilerar sig inom utbildningssektorn

För närvarande slutförs i Afghanistan beredningen av en nationell utbildningsstrategi för de närmaste fem åren. Finland deltar aktivt i debatter i ämnet och betonar bland annat vikten av utbildningens kvalitet, utbildningen av flickor och kvinnor och en bred undervisningsbas.

Utbildning är en av prioriteringarna i Finlands stöd till Afghanistan. År 2015 stöder Finland utbildningssektorn i landet med drygt 4,3 miljoner euro. Stödet från Finland kanaliseras till fyra olika projekt eller program.

Programmet Education Quality Improvement Project (EQUIP)(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) genomförs i regi av Återuppbyggnadsfonden för Afghanistan som administreras av Världsbanken. Programmet syftar till att med hjälp av stipendier, lärarutbildning och starka institutioner öka allas, särskilt flickornas, möjligheter till högklassig grundutbildning.

Finland stöder också Unescos projekt för att öka läskunnigheten bland vuxna i de afghanska provinserna Kabul, Sar-e-Pul och Takhar. Målet med projektet är att lära minst 50 000 personer att läsa och av dem ska minst två tredjedelar vara kvinnor.

Via Unicef stöder Finland projekt för att förbättra vattenförsörjningen i skolorna och för att lära barnen betydelsen av god hygien.

Svenska Afghanistankommittén (SAK)(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) arbetar för att utbildningen ska omfatta ett allt större antal barn. Kommittén vill se till att allt fler flickor, barn som hör till specialgrupper och barn med funktionshinder får delta i grundutbildningen.

Katja Tiilikainen

Skribenten arbetar på Finlands ambassad i Kabul.

koulutus