Vammaisten lasten koulunkäyntiä tuetaan Kabulin seudulla Afganistanissa

Eriarvoisuus koulunkäyntimahdollisuuksissa on merkittävä ongelma Afganistanissa. Kaikkien lasten mahdollisuus koulutukseen riippumatta sukupuolesta, kyvyistä, vammaisuudesta, taustasta ja olosuhteista on yhä suuri haaste.

Kuuro poika esiopetuksessa ennen siirtymistään normaaliin kouluuun

Kansalaisjärjestön afgaaniprojekti kehittää inklusiivista koulutushanketta Suomen ulkoministeriön kehitysyhteistyövarojen tuella ja yhteistyössä Afganistanin opetusministeriön kanssa. Inklusiivisuudella tarkoitetaan tässä tapauksessa sitä, että vammaisia lapsia tuetaan käymään tavallista koulua terveiden lasten joukossa. Kolmevuotinen hanke edistää vammaisten lasten koulunkäyntimahdollisuuksia ja parantaa opetuksen tasoa 15 valtion koulussa Kabulin maakunnassa.

Kouluihin on perustettu komiteoita, joiden tehtävä on varmistaa inklusiivisen opetuksen laadullinen taso. Tavoitteena on myös lisätä ihmisten tietoisuutta vammaisuudesta ja parantaa käyttäytymistä vammaisia kohtaan.

Opetus- ja oppimateriaaleja kehitetään ja projektin kouluissa työskenteleviä opettajia koulutetaan käyttämään niitä. Heitä koulutetaan myös opettamaan muun muassa pistekirjoitusta ja viittomakieltä. Kuulo- ja näkövammaisille lapsille annetaan esiopetusta ennen tavalliseen valtion kouluun menoa.

Niille lapsille, jotka eivät ole vammansa vuoksi aloittaneet koulua normaalisti, perustetaan nopeutetun oppimisen ohjelma. Se sallii yli-ikäisten vammaisten lasten käydä kaksi luokkatasoa kalenterivuodessa ja päästä näin normaalin opetuksen piiriin.

Sokea Modira-tyttö pääsi kouluun hankkeen avustuksella

Modira on sokeana syntynyt afgaanityttö, joka asuu perheineen Kabulin maakunnassa. Isä on niin sanottu päivätyöläinen ja työskentelee siellä missä työtä milloinkin on tarjolla. Nyt perhe asuu heille tilapäiskäyttöön annetussa talossa.

Afgaaniprojektin opettajat kartoittivat vammaisia lapsia perheen asuinalueella vuoden 2014 lopussa ja kävivät myös Modiran luona. Äiti kertoi perheen vaikeuksista ja ettei heillä ollut varaa viedä Modiraa tutkimuksiin.

Modira pääsi mukaan inklusiiviseen koulutusohjelmaan. Aluksi hänelle opetettiin perusasioita, kuten liikkumista ja sokeana toimeen tulemista. Modira suoritti näkövammaisten lasten perusohjelman kolmessa kuukaudessa ja opetteli tämän jälkeen peruspistekirjoituksen.

Nyt Modira on esikoulussa ja siirtyy ensi vuonna toiselle luokalle. Hän voi älykkäänä tyttönä jättää ensimmäisen luokan väliin ja pääsee suoraan toiselle luokalle. Modira on onnellinen ja toivoo, että hänestä tulisi jonain päivänä opettaja sokeille lapsille.