Ulkoministeriö auttaa koronakriisin aikana – etäapua Helsingistä maailmalle

Koronakriisin myötä kymmenet tuhannet suomalaiset matkailijat ovat viime viikkojen aikana palanneet kotimaahan. Edustustot auttavat matkailijoita maailmalla, ja avun tarve näkyi myös ulkoministeriössä Helsingissä, kun yhteydenotot päivystyskeskuksen puhelinpalvelussa, konsulipalveluissa ja ministeriön sosiaalisen median kanavilla kasvoivat räjähdysmäisesti.

Kuvamosaiikki, jossa ulkoministeriön työntekijät kiittävät matkustusilmoituksen tehneitä matkailijoita.

Korona kymmenkertaisti yhteydenotot päivystyskeskukseen

Päivystyskeskus on koronakriisissäkin usein kysyjien ensimmäinen lenkki avun saannissa. 

”Tärkein tehtävämme on neuvoa soittaja toimimaan tavalla, joka edistää parhaiten tilanteen ratkaisua”, kertoo hallintovastaava Lauri Järvenpää

Ulkomailla päivystyskeskuksen työpareina toimivatkin suurlähetystöt, pääkonsulaatit ja kunniakonsulit, joihin apua tarvitseva usein ohjataan.

Tällä hetkellä kysyjiä askarruttavat kotiinpaluun vaikeudet. Useimmin kysytään lähteviä lentoja ja tiedustellaan vaihtoyhteyksistä sekä eri maiden rajoituksista reitillä. 

”Myös matkustavien läheisten ongelmat huolestuttavat ihmisiä”, Järvenpää toteaa.

”On tärkeää muistaa, etteivät ongelmat läheskään aina selviä heti puhelimen välityksellä toiselta puolelta maailmaa. Päivystyskeskus ei myöskään pysty vaikuttamaan toisen maan sisäisiin lakeihin, asetuksiin ja koronan aiheuttamiin rajoituksiin”, hän jatkaa. 

Maailmanlaajuisesta poikkeustilanteesta huolimatta apua ja tietoa on lopulta aina saatavilla. 

”Suuri osa päivystyskeskukseen saapuneista kiperistä kysymyksistä selviää onneksi lopulta, kun kansalaiselle neuvotaan esimerkiksi oikea nettisivu, puhelinnumero tai yhteistyötaho, josta asia selviää”, Järvenpää kertoo. 

Päivystyskeskus

Konsulipalveluja viikon jokaisena päivänä

Kriisitilanteessa virka-ajat unohtuvat ja matkailijat tarvitsevat apua kaikkina vuorokauden aikoina. Konsuliasioiden yksikkö on työskennellyt matkailijoiden kartoittamiseksi ja kotiinpaluun avustamiseksi koronavirustilanteen johdosta yhdessä edustustojen kanssa jo tammikuusta alkaen. 

”Maaliskuussa hallituksen antaman kotiinpaluusuosituksen jälkeen työtä on tehty viikon jokaisena päivänä aamu- ja iltavuorossa. Matkailijoita ollaan neuvottu ja avustettu heidän pyrkiessään palaamaan Suomeen eri puolilta maailmaa”, toteaa vastuuvirkamies Sanna Ringborg. 

Päivittäinen yhteistyö muiden Pohjois- ja EU-maiden kanssa on mahdollistanut satojen suomalaisten palaamisen eri maiden järjestämillä kotiuttamislennoilla. Suomi on myös itse järjestänyt tähän mennessä 12 kotiutuslentoa sekä Euroopasta että kaukokohteista. Lentoja on järjestetty erityisesti sellaisiin paikkoihin, josta kaupalliset yhteydet tai muiden maiden järjestämät kotiutuslennot eivät ole riittäneet suomalaisten ja pohjoismaalaisten matkailijoiden kotiuttamiseen.

Lue lisää kotiutuslentojen järjestämisestä 

Katso toteutuneet kotiutuslennot 

Konsuliasioiden yksikkö on tehnyt työtä tiiviisti maailmalla sijaitsevien Suomen edustustojen kanssa. Monessa edustustossa koko henkilöstö on valjastettu matkailijoiden avustamiseen. Aktiivisella tiimityöllä suurin osa avuntarvitsijoista ollaan saatu autettua Suomeen. Työ ei kuitenkaan vielä ole ohi.

Suomalaiset matkailijat ja koronakriisi

  • Tilastokeskuksen mukaan suomalaiset tekevät vuosittain yli kahdeksan miljoonaa ulkomaanmatkaa.
  • Matkustusilmoituksia tehdään vuosittain reilut 250 000.
  • Koronakriisin aikana voimassa olevia matkustusilmoituksia on ollut enintään 50 000.
  • Huhtikuun 2020 puolivälissä matkustusilmoituksia oli voimassa 29000.
  • Suomeen vielä pyrkiviä matkailijoita on arviolta 1500.

Tiedottajista chattineuvojiksi 

Maaliskuun alussa koronavirus alkoi näkyä myös ulkoministeriön sosiaalisen median kanavilla lisääntyvinä matkailuun liittyvinä kysymyksinä. Kun valtava tiedon tarve alkoi kuun puolivälissä näkyä myös virka-ajan ulkopuolella, ulotettiin viestintäpäivystys kattamaan myös somekanavat.

Ulkoministeriön ja Nettikonsulin Facebook-sivulla on vastattu yli 300 koronaviruskriisiin liittyvään yksityisviestiin ja noin sataan seinäkommenttiin. ”Onneksi ministeriön tehtäväkierron ansiosta osastollamme on paljon kokemusta myös työstä konsulipalveluiden parissa. Saimme myös nopeasti koulutusta asiakkaiden kohtaamisesta sosiaalisessa mediassa ja neuvontachatissa”, kertoo tiedottaja Hanni Hyvärinen

”Monia kyselijöitä pystyimme auttamaan eteenpäin, mutta toisinaan emme voineet kuin kuunnella ja myötäelää. Edustustomme maailmalla tekevät suomalaisten eteen parhaansa vaikeissa oloissa ja usein pienillä resursseilla. Mutta varsinkin useita maita kattavien pienten edustustojen on hankala venyä yhtä aikaa kaikkialle”, Hyvärinen toteaa.

Nettikonsuli

Auta meitä tekemällä matkustusilmoitus!

Ulkoministeriö suosittelee kaikille matkailijoille matkustusilmoituksen tekemistä. Kun teet matkustusilmoituksen, ulkoministeriö saa hätätapauksia ja kriisitilanteita varten henkilötietosi, matkan aikana voimassa olevat yhteystietosi sekä matkaasi koskevia tietoja. Matkustusilmoitus kannattaa tehdä, koska tällä tavoin ulkoministeriö saa tietää sijaintisi ja voi olla yhteydessä sinuun. Matkustusilmoituksen tietoja käytetään ainoastaan kriisitilanteessa.

Matkustusilmoituksen voit tehdä verkossa tai tekstiviestillä, myös ulkomailla ollessasi. Jos et pysty itse tekemään matkustusilmoitusta, pyydä, että sen tekee puolestasi joku läheinen tai tuttava Suomessa.

Lisätietoja, ohjeita ja tietosuojakäytännöt (avautuu uuteen ikkunaan)

Muista perua matkustusilmoitus, jos palaat ennen alkuperäistä, ilmoituksessa kertomaasi paluupäivää. Jos olet rekisteröitynyt järjestelmään, voit perua sen itse. Muussa tapauksessa lähetä viesti: konsulipalvelut.um@formin.fi.

Tee matkustusilmoitus(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)

Artikkeli on toinen osa juttusarjaa, joka kertoo ulkoministeriön työstä koronakriisin aikana Suomessa ja maailmalla. Sarjan seuraavissa osissa ääneen pääsevät Suomen edustustoissa ympäri maailmaa työskentelevät virkamiehet.