TT:n Koroma: Edustustoilla yrityksille suuri merkitys
Edustustopäälliköiden kauppapoliittisessa seminaarissa torstaina 23. elokuuta puhunut Teollisuuden ja työnantajain keskusliiton toimitusjohtaja Johannes Koroma kertoi, että suomalaisten yritysten verkostoituminen on kolmen viime vuoden aikana kaksinkertaistunut. Tähän liittyy verkostoihin kuuluvien pk-yritysten nopea kansainvälistyminen. Suomalaisomisteisten yritysten ulkomainen liikevaihto onkin jo lähes yhtä suuri kuin Suomen vuotuinen kokonaisvienti, vuonna 2000 miltei 300 miljardia markkaa.
Viennin merkitystä kuvastaa sen kaikkien aikojen korkein osuus kansantuotteesta, 42 prosenttia. Koska Suomi on niin riippuvainen kansainvälisestä taloudesta ja kansantaloutena pieni, tulisi elinkeinopolitiikalla luoda edellytyksiä yritysten kansainväliselle toiminnalle.
Koroma korosti myös ulkoministeriön kauppapoliittisen toiminnan ja sen edustustoverkon ja osaamisen merkitystä. Suomalaisten yritysten edunvalvonta lankeaa niin EU:ssa kuin kansainvälisissä järjestöissä viime kädessä viranomaisille. Yritykset odottavat saavansa kattavaa ja laadukasta tietoa niistä maista, joissa Suomella on omat edustustot. Erityisen tärkeitä ovat muutosvaiheiden riskiarviot ja suurlähetystöjen tuki hankkeissa, joissa asemamaan viranomaiset voivat vaikuttaa toimintaedellytyksiin.
Ulkomaanedustustoilta odotetaan myös asiantuntemusta paikallisen liiketoimintakulttuurin ja arvomaailman suhteen sekä sitä koskevan tiedon välittämistä. Mielikuvat määräävät yhä enemmän tuotteiden tai niitä valmistavan yrityksen markkinakelpoisuuden. Ne liittyvät kansalliseen kulttuuriin ja arvoihin. Suomalaisten yritysten tulisi saada kattavaa tietoa siitä, miten eri maissa suhtaudutaan mm. kestävään kehitykseen, ympäristömyönteisyyteen, kierrätykseen, henkilöstön ja ay-liikkeen oikeuksiin, erilaisiin vähemmistöihin, lapsityövoiman käyttöön, geeniteknologiaan, lahjontaan jne.
Tällaiset tekijät saattavat auttaa suomalaisyritystä erottumaan myönteisellä tavalla.
Yritysten kannalta edustustojen korkein asiantuntemus näkyy nimenomaan näissä palveluissa ja kyvyssä rakentaa henkilösuhteita ja –verkostoja, jotta tarvittaessa saadaan nopeat korkean tason yhteydet oikeisiin tahoihin. Hyvin tärkeää on myös edustustojen mahdollisuus myötävaikuttaa Suomi-kuvan muodostumiseen monipuolisen ja taitavan tiedotustoiminnan välityksellä. Koroma valitti sitä, että kaikkien vientiä ja kansainvälistymistä edistävien organisaatioiden voimavarat ovat riittämättömät, ulkoasiainhallinto mukaan luettuna.