Finland stöder Nepals utbildningssektor med 20 miljoner euro

En betydande del av stödet riktas till att utveckla av kvaliteten på utbildningen och till att minska ojämlikheten.

Finland stöder sektorprogrammet för allmänbildande utbildning (School Sector Development Plan, SSDP) i Nepal med 20 miljoner euro åren 2016–2020. Finlands ambassadör i Nepal Jorma Suvanto och Nepals finansministerium undertecknade avtalet om beviljande av stöd i juli. Det beviljade stödet är en del av Finlands landprogram för utvecklingssamarbete.

Av stödet riktas 40 procent till mål där måluppfyllelsen mäts med två indikatorer: den ena mäter utvärderingen av utbildningen och den andra minskningen av ojämlikheten när det gäller tillgänglighet, delaktighet och inlärningsresultat. Resterande 60 procent av stödet riktar sig till främjandet av programmet som helhet.

Studerande vid gymnasiet i Padmodaya i Nepal i april 2016. Bild: Julian Bound

Målet är att med hjälp av de mätare som Finland valt följa i synnerhet kvaliteten på och rättvisan inom utbildningen. Dessa omständigheter har redan tidigare konsekvent betonats i utvecklingssamarbetet med Nepal.

Finland stöder Nepals utbildningssektor även med tekniskt bistånd. Detta tillhandahålls undervisningsministeriet i Nepal för utveckling av en läroplan, skolböcker och lärarnas utbildningsmaterial. Dessutom erbjuder Utbildningsstyrelsen i Finland kollegialt stöd till Nepals undervisningsministerium.

Finland har stött undervisningssektorn i Nepal som en del av utvecklingssamarbetet sedan 1999. Tillgången till grundläggande utbildning i Nepal har åren 2009–2016 ökat från 73 till 89 procent. Det har också blivit vanligare att gå i förskola: två av tre förstaklassister har en bakgrund i förskolan, medan detta år 2009 var fallet endast för en av tre. År 2016 slutförde nästan 70 procent av eleverna grundskolan, vilket är nio procentenheter mer än 2013.

Utbildning är den andra prioriteringen i landprogrammet för utvecklingssamarbete mellan Finland och Nepal.

kestävä kehitys
koulutus